Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-08-14 21:40:08 följande:
    Mithrandil : fy vilken soppa ni sitter i :( hoppas verkligen det vänder !
    Är det magen som är sämst hos amanda just nu ? Kan hon ha fått i sig någon bakterie ? Kanske vore bra att lämna avföringsprov och kolla så inget är galet ?
    Det låter ju som att det kanske vore bra idé att endast testa neocate ett tag och se vad som händer ? Har för mig att ni testade det sist du var här inne.. Hur mådde hon då?

Vi har faktisk haft det riktigt bra i sommar. Bellas astma är kanon sedan katterna togs bort och hon har fått vara infektions fri.
    Sen blir hon fortfarande väldigt lätt anfådd med bukandning och indragningar vid minsta lilla ansträgning... Men så kanske alla barn gör ? Jag vet ju inte :)
    Däremot har hon haft flera reaktioner med några slags nässelutslag i hela ansiktet upprepade gånger i sommar. Anledning har vi inte hittat än. Du kan se bilder i mitt galleri under forum bilder tror jag.
    Ska på ny läkarundersökning den 31:e. Då ska nya tester tas och ny vikt/längd.
    Sist hade hon inte växt alls.
    Men sen fick vi neocate och nu när jag vägde henne hemma idag såg det riktigt lovande ut :)
    Skönt att höra att allt går på rätt håll för er! Tur att ni fick neocate tillslut. Kan hända de flesta av hennes problem berodde just på altheran för visst ger ni inget laxerande heller nu? Astman kanske också delvis berodde på den?
    Vad tror ni nässelutslagen beror på? Något i matväg eller kanske att hon varit och rullat i gräset?

Vi klarade aldrig ge enbart neocate sist. Hon blev vansinnig när alexander åt så jag fick ge upp. Vad jag tänker mig nu är att Alexander kanske ska vara hos deras pappa tills allt det här är bättre och så kan jag äta när hon sover så slipper hon se någon äta. vet faktiskt inte vad annars jag ska ta mig till. Det är framförallt magproblem men hon är också lite tungandad. svårt att sova och överallt hela tiden, ganska så hyperaktiv men det kan ju också bero på magen.

De har tagit avföringsprover för ett par mån sen och de var normala. Ska ringa och prata med barnmott imorgon och se om det finns något annat de kan göra eller om det kan vara något annat fel än just maten.
    Men troligtvis är det väl något de ätit för Alexander har inte fått skött magen på 5 dagar nu och så har han fått som små konstiga knottror på armbågarna som ibland är hudfärgade och ibland röda. Fångas inte på bild.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-14 22:03:52 följande:
    Nej hon får inget laxermedel alla nu och sköter magen hyffsat. Trodde vi aldrig för nån månad sedan. Vi trodde helt enkelt hönan alltid skulle vara beroende av lactulosen.
    Ja nu när jag tänker på det så blev vardagen helt underbar sedan vi fick neocaten.. På alla plan :)
    Nu ska vi bara se hur hennes astma klarar vintern.. Förra var hemsk!
    Men nu har vi fått ha 5-6 bra veckor och dessa kommer vi leva på om det blir tufft.
    Vad nässelutslagen beror på vet vi inte :( det vi har på lur är fisk, pollen eller hund,
    Ska pricktestas snart så hoppas det kan visa på nått..

Usch låter inte roligt alls :( tycker absolut du ska ringa i morgon och höra vad du ska göra.
    Kan ju vara något annat galet. Bättre att kolla 1 gång för mycket än för lite..
    Lycka till och krya på lillskruttan
    Håller tummarna för att astman mest berodde på altheran.
    Lite tur måste väl alla få ha? {#emotions_dlg.flower}
    Dags att sova nu, jobbar 8-22 imorn. Underbart att få slippa undan litegrann. :-P
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-08-14 22:12:05 följande:
    Mithrandil:
    Ta bort allt med majs i, är mitt råd.
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
  • mithrandil

Tack för alla tips och råd!!

Pratade med bvc idag och gårdagens mätning såg ut som så att hon gått ner 700g och stått still på längd och huvud senaste mån. Ska ringa barnmott imorn och fråga om det inte finns något mer de kan göra för just nu bara kör det runt uppe i huvudet. Vet inte vad jag ska ta mig till härnäst. Måste ju kunna få hjälp någonstans ifrån eller iaf klara direktiv om hur jag ska bete mig och vart jag ska ta vägen för jag vet varken ut eller in.
    Allt började ju gå så bra och skruttan hade gått upp 1kg och vuxit 3cm sist. Börjat somna själv och sova hela nätter så man trodde liksom allt det här var över.

Är jag blåst? Hur länge har ni fått hålla på innan ni hittat allt som varit fel? Vad har ni fått för hjälp och stöd?
    Kan de inte göra något mer för att se vad hon tål och inte? Detta pusslande har ihjäl mig.

Pratade med chefen för barnomsorgen i kommunen idag efter att Andreas kommit hit igår och berättat att de sagt att de inte vill att Amanda skulle gå på förskolan utan att hon måste till ett allergidagis. De hade inte lov att uttrycka sig så och idag sa jag ifrån så nu är allt frid och fröjd antar jag. De blev lagom snopna när jag ställde mina krav och sa som det var. Fanns inte mycket kvar för de att säga när jag hade pratat med chefen om det.
    Så stort tack miralicia! {#emotions_dlg.flower}

• mithrandil

t0va: Alltid roligt när man hittar nya saker så man kan få lite variation!

Kavat: Nepp. Inge lapptest. Winnergård tycker inte vi ska göra det för att Amanda inte har några eksem och när det gäller Alexander skulle vi inte göra det för att hans eksem var för fina. Amanda har börjat få som prickar kring munnen, röda plitor, ibland blir de större och liknar små eksemprickar och de blommade ut för fullt nu efter första lunchen på dagis. Måste ringa och fråga vad de hade i maten idag eftersom det blev så pass mycket sämre.

Ska givetvis ta bort majs ur kosten ett tag för att se hur det går. Struligt bara nu när man måste lägga till ytterligare en sak på listan till dagis, det lär ju uppskattas.
    Angående instinkt har jag ingen för tillfället. Just nu så har jag nog mest intalat mig själv att allt är inbillning, brukar bli så när det blir övermäktigt. Jag menar, hur många allergier kan en och samma unge ha? Hon klarar äta en sak i flera mån och sen helt plötsligt så blir hon dålig? Nä, jag förstår ingenting. Jag måste misstolka signaler eller något.

Jaja.. färdig klagat antar jag. Ska ringa barnmott och Winnergård imorn och hoppas på att någon kan göra någonting annars får jag se om dietisten kan ge klara besked. tack!

Läste något på facebook. Är lilleman dålig?
    Hoppas han är bättre snart!
    kram!

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-08-17 06:32:16 följande:
    angående att kunna äta en sak ett tag & sedan bli dålig så är det ju ofta så allergier funkar, att kroppen klarar ett ämne en tid för att sedan ha nått sin gräns så att säga. och nu när ni börjat med den reducerade kosten, har inte majsintaget då ökat markant?

vi märkte av sonens majsallergi just när vi tog bort sädesslagen & gav glutenfri välling & bröd. det fullkomligen sprutade ur baken på honom, och han fick utslag runt munnen. liknande med dottern, hon klarade barnmat med majs i så länge hon åt allt, men så snart vi tog bort sädesslag & mjölk på henne & gav gröt & välling med maizena i så ökade magproblemen & hon klarade inte längre ren majs heller. jag upplever nåt liknande nu, men då efter 35 års intag jag har aldrig reagerat på potatis, men NU när jag äter utan allt (mjölk, ägg, sädesslag, majs, baljväxter, nötter, fisk..) klarar jag inte längre potatis & får en enorm svullen mage som vore jag i sjätte månaden. det är som att kroppen också blir känsligare när den får vila.
    Ja, precis så är det. Förut åt vi majskorn till maten nån gång ibland. Nu är det majspasta, maizena, majskrokar och i princip majs eller majskolvar till maten dagligen. Majs och ris är det vi äter allra mest. Amanda har precis som du skriver diarre som vägrar ge med sig och dessutom prickar kring munnen som du skrev om din dotter.
    Idag är båda barnen svullna om magen, pruttar hela tiden och Alexander klagar på ont i magen och ont i benen? Kan man få benvärk av allergi eller är det något annat? dessutom har ingen av barnen varit still 3sekunder idag och bara skrikit och bråkat. Hyperaktiva som få. vet  inte om det har med mat eller dagis att göra men nu får det här vara slut annars får de som sagt lägga in oss för jag klarar inte mer. Dagis hade använt maizena som redning så jag tror att du har rätt angående majsen.

Kavat: Får ringa winnergård imorn och böna och be om ett lapptest, annars kanske vi kan få remiss av barnmott. För hon vill verkligen inte gå med på lapptest. har frågat flera gånger. Amanda får sår och blåsor i blöjan, men mest av kisset, inte ofta utav bajs men jag byter direkt hon gjort så det kanske inte hinner ligga mot tillräckligt länge. Hon fick ju också blåsbildning på hela hals/nacke och axelpartiet när hon var ca 8 mån av en mm stor bit ost i halsvecket så hon reagerar ju om hon får det på huden. det har jag dessutom berättat för winenrgård om. Funderar över om inte allergidagis är bäst ändå. Båda barnen blev sjuka av maten de fick från köket både igår och idag. Överjävligt. Det allra bästa hade kanske varit att hoppa över att jobba och stanna hemma men hur ska man ha råd med det när man är ensamstående.

alrro: Tack! :) Ja, jag har ringt barnmott och fick tid tills på fredag. Sköterskan sa att det inte alls var bra med en 700g viktnedgång på en mån med tanke på att hon äter som en häst och att hon upptill fortfarande har 5mål neocate dagligen. Hon sa också att de aldrig borde ha släppt viktutredningen förra gången. att hon tyckte de gjorde det för tidigt innan de hunnit se att hon verkligen hållt sig till sin nya kurva. Men jag vet inte vad de kan göra? Kommer iaf kräva att de ska ta vartenda test de kan för att ta reda på vad som är fel, i värsta fall får de lägga in oss. Kan de göra det? För jag orkar verkligen itne längre.
  • mithrandil
    lessismore skrev 2011-08-17 23:00:05 följande:
    mithrandil: Vad jobbigt du har det, alla styrkekramar till dig! Jag har ju inte följt med i tråden men får du vårdbidrag för dem? Har för mig att jag läst om ngn som bodde i Farsta där det inte finns allergidagis och då bekostade kommunen resa för barnet (hämtning, lämning). Kan du få hjälp på så sätt? Tycker de om kött dina barn? Vit quinoa?
    För oss tog det en evighet att hitta rätt med diet och jag sa många ggr att jag inte orkade mer (då är jag inte ensamstående) så jag förstår dig helt och fullt! Kämpa på, allt gott!
    Haha.. ja, jag har nog sagt "jag orkar inet mer" fler gånger under de här 8mån än jag gjort i hela mitt liv men ändå fortsätter man pussla. Jag får inte vårdnadsbidrag. Har hittills varit mammaledig men dagarna börjar ta slut här nu så det är dags att börja jobba. Vi har allergidagis 1,5mil bort så det alternativet finns ju alltid om inte det inte fungerar på deras nuvarande förskola men jag vill helst att barnen ska få gå kvar här hemma eftersom det är här de behöver skaffa sig kompisar och eftersom det är här de kommer gå skolan sen.

Båda barnen älskar kött, men vi äter bara fläskkött just nu. quinoa har vi provat på nån gång bara och det går ner om jag kallar det för ris. Har du några goda maträtter är det bara att tipsa. Alla tips tas tacksamt emot.

vem är du förresten? Du måste vara ganska ny för jag känner inte igen dig?
    Hur många barn har du och vad har de för allergier?
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-08-17 23:10:38 följande:
    Mithrandil: hoppas verkligen ni får ordning på allt. :) 

Idag testade vi rapsy glassen, den var ju jättegod och sonen mumsade massor. Var så underbart att kunna ge honom glass, han kan äta piggelin annars men är inte så förtjust i det. Idag fyller han ett år så det blev glass till efterrrätt och på lördag på hans kalas blir det pannkakstårta med glass. 

Andra tror väl man är knäpp i huvudet som är överlycklig för att man hittat en glass som fungerar. Han börjar ju bli så stor att han ser vad vi äter och vill ha likadant, vi andra åt chokladpudding och grädde och det var nästan så han inte accepterade att äta enbart vit glass. Men med några bananer som mutor så gick det bra. 
    Tack! Jag hoppas att jag minns denna känsla av panik när vi  väl ska till barnmott så jag står på mig och kräver ordentlig utredning. Varje annan gång har jag liksom gått med på vad de sagt även om jag inte tyckt om det. Man vill ju inte vara jobbig.

Har ni testat ge sorbe? Lejonet och björnen har jättegoda sorbeer som inte innehåller en massa konstigheter.
    Men det gäller ju som vanligt att läsa noga.
  • mithrandil

Var på barnmott med Amanda igår. Läkaren tyckte inte det var det minsta underligt att Amanda gått ner 700g på strax under en mån och att hon stannat av i längden ytterligare en gång. Hon gillade väl inte direkt diarreerna men hon trodde absolut inte på nån mer allergi. Man får känslan av att hon inte tror på allergier över huvudtaget.
    Skulle ta några avföringsprover så får vi se vad de visar. Tänker ringa allergimott på måndag och fråga vad de kan göra. Suck.. varför kan de aldrig ta något på allvar? Är det normalt att en unge ska gå ner i vikt lika ofta som hon ökar och att knappt växa något på längden på 8mån?

När vi var hos mamma sist så såg vi ett jättegulligt foto på amanda som vi tog hos en fotograf när hon var 6mån, kändes lite sisådär när man tittade ner på skruttungen och såg att hon hade samma klänning på sig 8mån senare.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-21 07:09:43 följande:
    Mithrandil : och vad menade läkaren då att viktmedgången beror på ?? Hade han någon annan teori ?

Men jag tänkte på en sak. Du skrev sist att hon äter 5 flaskor neocate om dagen. Hur äter hon övrig mat ?
    Kan det kanske vara så att hon dricker sig mätt på neocaten och äter den övriga maten sämre ? Och kanske blir lösare i magen pga av att det blir så mycket vätska ?
    Bara en tanke ...

Det är under semestern hon tappat all vikt va ? Då borde det ju inte vara något på dagis som gör henne dålig va ? Annars kan man kanske ställa sig frågan hur rutinerna kring hennes mat ser ut. Hur nogranna de är, om de har separata kärl och slevar tex.

Hoppas verkligen det löser sig för lilltösen
    Det hade hon ingen aning om. Eftersom hon äter som en häst och inte haft några som helst infektioner men hon sa att hon har så mycket hull att det inte ens är värt att spekulera i.

Hon äter jättebra. 2 rejäla lagade mål mat om dagen.
    Frukost: rismjölsvälling med neocate
    mellanmål: frukt och neocate
    lunch: ett rejält mål lagad mat
    mellanmål: oldas risbröd el friggs riskaka med mjölkfritt margarin och mjölk/glutenfri leverpastej + neocate
    Middag: ett stort mål lagad mat
    Kvällsmat: rismjölsvälling med neocate.

Ser ingen anledning till att hon skulle gå ner i vikt, så mycket som hon äter och dessutom har hon varit helt fri från infektioner sen april.

Dagis kan det inte vara eftersom hon började inskolning i måndags och vägdes samma dag.

Tes75: Jag får försöka få till lapptest på majs. Om det går? Hon mår hur bra som helst de dagar hon bara äter neocate så jag har lite svårt att tro att det är den som gör det, men det är ju möjligt att hon blir sämre och sämre och klarar mindre och mindre. Nu är det ett bra tag sen hon enbart åt neocate och ingen annan mat.

Kavat: Men lilla vännen då! Hoppas han snart blir bättre och att du får hålla dig frisk själv.
    Det värsta som finns är ju att ens barn är sjuka, men det blir ju onekligen svårare när man själv är dålig.
    kramar!!
Svar på tråden Allergitråden