• Allrona

Allergitråden

Visst var det så att druvsockret och glukossirap i scans produkter inte är från vete?

• Allrona
    t0va skrev 2012-02-17 21:45:16 följande:
    druvsockret är inte vete i alla fall, borde vara samma med glukossirapen.
    Kanon! Sitter och skriver en lista till våra föräldrar vad hon kan äta. De vill inte längre ha en lista på vad hon inte kan äta för den är för lång FörvånadFlört
  • Allrona

1e% av dagsintaget energi bör utgöras av omega 3. Kokosfett innehåller en del omega 6 men endast ytterst lite omega 3. Men man får även i sig små mängder omega 3 i nästan all mat. Linfrö innehåller mer omega 3 än rapsolja, har du testat linfröolja?

Kokosfett anses däremot ha andra hälsovinster så en blandning kanske är bra

• Allrona

Bobbosmamma - jag läser en kurs i näringlära just nu och där får vi i alla fall lära oss att omega 3 och omega 6 inte kan bildas av kroppen utan måste tillföras via kosten.

• Allrona
    2prinsessor skrev 2012-02-19 20:47:53 följande:
    Det är ju bara det att hon BARA äter kokt ris, d-droppar, neocate advance, banan, broccoli och kaprifolkött (som skall innehålla höga halter av omega-3) inget mer. Då får hon nog inte i sig så mycket mer än det som är i köttet o neocaten? Och jag undrar hur man vet om det räcker??
    Vet tyvärr inte. Jag ger omega-3 tillskott för att vara på den säkra sidan. Men testa linfröolja, tror själv jag ska köpa hem det och testa
  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-02-19 21:00:27 följande:
    Jaha du ser. Underbart hur man kan lita på kompetensen hos vårdpersonal. Verkligen betryggande. Not. En sådan där kurs borde väl jag också går så jag har nån koll. 
    Ja, det känns faktiskt bra att få lite koll själv. Vår dietist går inte att lita på alls så för att få lite koll själv sökte jag in till en distanskurs i närinslära. Det är mycket intressant faktiskt och jag är nöjd att att jag började läsa det. Dock är det lite svårt att hinna med 50% studier tillsammans med 100% jobb och utöver det all extra tid som den lilla allergikern tar....
  • Allrona
    Kavat skrev 2012-02-19 21:16:37 följande:
    "Man har också funnit att en diet som innehåller kokosolja stödjer omvandlingen av fettsyror till ett optimalt förhållande mellan omega 3 och omega 6 vilket också är eftersträvandsvärt för livslång hälsa."

Står ilänken ovan.

Du får forska mer om det Allrona!
    Mmm får ta tag i det. Men nu måste jag luta huvudet över böckerna och läsa om mineraler och sen vitaminer

Återkommer om jag hittar ngt intressant om kokosolja eller omega3/omega6.  
  • Allrona
    Avena skrev 2012-02-29 09:32:54 följande:
    Hejsan alla!

Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.

Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det. 

Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!

Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig. 

Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?       

Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!    

Tacksam för svar...   
    Vi ska utreda min 7-åring för mjölkallergi snart. Förstår att det är jobbigt, jag tror inte min dotter fattat hur mycket som hon inte kan äta för en så länge är hon positiv till testet Min dotter har framförallt problem med förstoppning och ont i magen.

Till min yngsta dotter som också är mjölkallergiker har vi använt carlshamn "i mat" mycket. Men creme fraiche och så finns ju inte om man inte vill använda sojaprodukter, då finns det någon slags creme fraiche.
  • Allrona

Liro09 - kolla "utan-allt-bloggen" där finns recept på ett par tårtor. Jag hade nog gjort glasstårta (finns recept i k kavats blogg) eller om han gillar choklad antingen kladdkaka med massor av hallon uppepå eller så finns det ett recept på chokladtårta i utan allt bloggen.

Svar på tråden Allergitråden