Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

Trottoarbonden, tårta med mixad mango/persika som fyllning eller högst upp. Borde väl kunna få till en chokladkräm på något sätt, undrar om det räcker att bre på smält blockchoklad med olja och/eller lite risdryck. Kanske kan toppa med den?

Antar att du inte hittat någon risgrädde eller margarin som funkar.

Hoppas det blir en fin födelsedag! 

• ränderpåtvären

Finns det något bra plåster till känslig hud? De vanliga barnplåstren ger utslag.

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-08-17 22:58:07 följande:
    Ränderpåtvären - det finns ju en sensitive som är helt vit. Minns inte vem som gör dom men det är dom som gör typ alla plåster. Kanske kan måla nåt roligt på så barnen tycker om dom också.

Sett dom på Apoteket.
    Tack Glad Ska leta efter Salvequicks!
  • ränderpåtvären
    Avena skrev 2012-08-15 21:04:45 följande:
    Vet faktiskt inte. Har inte gett honom hela ärtor eftersom han reagerade så starkt på ärtproteinet som fanns i en pastasort. Men läkaren har skrivit ärtor på läkarintyget så jag utgår från att det är typ samma sak, ärtor och ärtprotein.

Tack! Förstår att man inte vill testa då :(

Nu verkar hon tåla att jag äter osten, men är osäker på kikärtor. Borde väl kunna ge samma reaktioner som mjölk.
  • ränderpåtvären
    jennsans skrev 2012-08-18 23:12:29 följande:
    Jag mitt pucko lyssnade på personalen på max son sa att pommes fritten är mjölkfri (vilket den säkert är) mwn den samfriteras ju med mjölkprodukter

Resultat = ledsen kille med magsmärtor
    Nä, vad fult gjort :(( Tack för varningen!
  • ränderpåtvären

Lindsey, undrar om han reagerar så starkt för att det inte är bra från början. Tänkte att om ni byter ersättning kanske resten av problemen försvinner också. Funderade tidigare på om hon hade pollenallergi eftersom mjölk gav samma symtom.

• ränderpåtvären

Lindsey, tänkte om han ändå reagerar på mjölken som ersättningen är baserad på.

Själv har jag ingen aning om vad som var/varit felet här. Försöker testa med det som brödet innehöll när hon blir helt bra men svårt när hon hela tiden därefter kommit i kontakt med mjölk att kolla om det handlar om ny allergi eller kontaminering. Så himla snabb och mjölk finns ju överallt, speciellt på hennes kompisar.
    Hoppas på det gamla vanliga eftersom företaget haft problem med kontaminering tidigare eller att det handlar om annan kontaminering, plus att hon fick samma symtom som tidigare av mjölk. Jättesvårt.

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:38:02 följande:
    En tilläggsfråga - nån som minns ungefär när de slutar stoppa allt de ser på golvet i munnen?
    Gissar att det värsta (brödsmulor, grus och allt möjligt inomhus) hade gått över runt 14 månader. Nu vid 21 månader händer det att hon plockar matrester från golvet, under stolen, men bara där. Men om man aldrig tillåtit det från början går det säkert mycket bättre :) Vid tänder åker fortfarande en del saker in.

Man kan tydligen få resurs på dagis. Vet inte hur svår allergin ska vara.
  • ränderpåtvären

Om man varken vill använda Milda eller Carlshamn kan man använda vanligt kokosfett när man gör bullar?

• ränderpåtvären

Längtan 80,  kliade i min hals av soja vid sista förkylningen. Tror sojaallergi är boven här nu, och att hon inte längre tål att jag äter det. Gjorde en miss och använde Milda med sojalecitin en gång, äter ju alltid bredbara smöret (utan soja), trodde det var samma produkt i annan förpackning. Lurigt.

Vad gömmer sig soja bakom? Får lite panik med alla e-nummer och krångliga formuleringar. Och vegetabilisk olja är rätt luddigt.

Svar på tråden Allergitråden