Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-19 18:05:37 följande:
    Bobbosmamma: usch vad ledsamt :( man blir så jäkla förbannad när man inte kan få någon hjälp!! Fattar inte vad det är för fel på sjukvården alltså? Varför nekar de överallt? Vad är anledningen? Säger de det? Det här att "göra allergisk" är jag också livrädd för! Vi har gett massa majs i olika former och nu tror jag inte det funkar längre :( hon som älskade det, typ majskrokar och majskorn och bröd på majsmjöl. Är livrädd att ge för mkt ris nu.. Men det är ju ändå en hel del som eran lilla tjej kan äta! Jag längtar till vi kan ge lite mer.. Undra hur det känns att stå i affären och fundera på vilka barnmatsburkar man ska köpa idag... :D
    Jaa.. det är liksom. Jag vet inte. Det känns som mitt barn måste ha cancer för att dom ska bry sig. Så länge hon inte har det så skiter dom blankt i oss. Så känns det. Dom hänvisar till "gällande vårdprogram"??? Men det gjorde ju gastromott. oxå och nekade på det. Jag blir helt matt!! Sover så himla dåligt just nu också. Lilla snuttan ligger och gnyr flera timmar varje natt :(  Min man sover som en sten rakt igenom det, vaknar o säger; men oj vad hon sovit got i natt. Jag vill bara mörda honom dåå. Hon är skittrött.

Antingen så är det att vi givit sojasås med vete i. Eller så har jag väl gjort henne allergisk mot soja nu. Vi har bara haft det som smaksättning. Men visst, varje dag. Jag fattar inte, hur kommer man ur det här, och uttökar kosten om man hela tiden skapar nya allergier??! 
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-11-20 15:12:06 följande:
    Vi fick rådet att undvika mjölk, ägg, soja och sädesslagen tills barnen är 3 år. Bekräftade allergier var bara ägg och sädesslag. Men sen märkte vi reaktioner på Sinlac (fruktkärnmjöl) och på Semper finmix (guar) så soja rök helt.

Med liten åt jag inte ägg eller sädesslag då eftersom det inte alls äts här hemma pga mellansonens allergier vid kontakt. Tog även bort guar och soja/baljväxter rätt snart. Han är superkänslig för fisk och mjölk. Suck!

Så jag har i princip gått rätt av efter den listan på vanligaste allergier: mjölk, ägg, soja, vete , fisk....
    Ja. Jag har liksom inte fått några råd alls förutom här ;). Kanske ska jag undvika mjölk, ägg, soja, sädesslag till hon är 3 år. Och istället ägna mig åt att försöka utöka/testa med annat. Hmm. Det låter ju kanske mer vettigt...
  • Bobbosmamma

Prince; jag har sett Teff-mjöl i vissa välsorterade Coop och Ica affärer. Jag blev så less på min dietist som suckade o krånglade när jag bad om livsmedelshänvisning, hon sa att en läkare måste godkänna receptet, stämmer det? Dessutom sa hon att man måste ha konstaterade allergier för att få på hänvisning. Men... hur ska i få ett konstaterande.. 

Iaf gjorde jag en beställning på allergimat.com. Dyrt. Men jag känner att vi äter så extremt ensidigt just nu... måste försöka baka lite tex... 

• Bobbosmamma

Älsklingen: Hoppas magen löser sig snart. Min flcika blir jättepåverkad när hon blir sådär förstoppad. Det brukar lösa sig med Movicol flera ggr per dag (jag blandar i Neocaten för hon vägrar ta det rent) och klyx. I bipackssedeln på Movicol finns ett schema på hur man kan lösa svår förstoppning. Kolla åldersgränsen bara. 

• Bobbosmamma

Prince ; min tjej ÄLSKAR oxå vårgårdariset :) Jag är lite nervös över allt ris vi ger... idag har vi haft lite majs i köttfärsen. Får se hur det går... Hade känts bra kunna dra ner något på riset. Kunna göra polenta, använda majsmjöl och så.. Men jag vet... det här att ge en sak i taget. Det kommer ju ta oändlig tid :(

Loa har även de senatse veckorna reagerat på glukossirap... 2 olika ggr, i 2 olika produkter. Så jag tror hon är VÄLDIGT känslig mot vete... 

• Bobbosmamma

Vad roligt det är att läsa om er som har förskolor med så omtänksam personal :)

Prince; tack {#emotions_dlg.flower} Jag har ju ännu inte bakat med teff. Ska hämta ut leveransen (den svindyra:)) från allergimat idag. Har bara läst mig till att enbart teff blir torrt och smuligt, tror det är dörför de flesta recept iinnehåller fibrex eller fiberhusk. För att göra det saftigare och få det att hålla ihop bättre. Det är ju helt underbart att hon har gått upp så mycket i vikt sen ni började med NEocate!!! Dietisten verkar har svårt att lägga ihop 1+1. Du får förklara för henne :) Förstår att det är stressande att hon är så hispig... det hade ju räckt med stressen man själv känner.... Kanske är hon mest stressad för att hon själv inte har koll, och känner det?

Efter tips har jag fått reda på en privat allergimott för barn här i Sthlm, men med avtal med landstinget. Så man slipper bli ruinerad. Skickade in en "egenremiss" i helgen och fick ett jätttrevligt svar. Men dom har 4 (fyra!!) månaders väntetid. Snacka om överbelastning. Har bestämt oss för att vänta med provokation av mjölk, ägg, soja och sädesslag tills efter 3 år. Tur att vi har dig Kavat eftersom vi inte har någon annan :)

GAv majs igår och hittills ingen reaktion!!!! Vågar ej ta ut segern ännu, men det vore underbart om det funkade. Vet ni vilka märken på majsmjöl och polenta som är rena?? 

• Bobbosmamma

Fööresten.. Loa har aldrig ätit ägg men reagerar tom luftburet. Så antingen graviditet eller amning då.

• Bobbosmamma

Bor ni alla i Kungsbacka ellerTungan uteVi kanske ska flytta dit :) Mitt gamla jobb har flyttat dit och jag funderar på att börja där igen :) Men ja, jag bor i sthlm än så länge. Göteborgare i exil är jag.

Jag gillar inte heller quinoa. Blä tycker jag. Men jag tror absolut det kan funka i grytor!

Puffar lite för min fråga om rent majsmjöl och polenta, vikla märken jag vågar satsa på.....? 

• Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-11-28 20:58:26 följande:
    Ha, vad kul. Då kan vi ju ha stordate! Mithrandil bor inte här, men rätt nära. Sen finns det några gamla "rävar" som Blå Myran, Angel m.fl som också bor i gbgstrakten.

Oj, Polenta kan man skölja av, så det spelar nog ingen roll. Majsmjöl, ja, vi är känsligast för sädesslag så vi har hittills kört på Risentas. Är man superkänslig mot soja kanske man bör testa Saltå Kvarns (om nu majsmjölet också har blivit spårmärkt?)
     Tack{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Allergitråden