Inlägg från: Bobbosmamma |Visa alla inlägg
  • Bobbosmamma

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-11-29 21:33:35 följande:
    Låter som min son det där! =) hehe
    Han gillade inte risifruttin jag gjorde o mjukt bröd vill han inte ha.
    Här står man o bakar o lagar o han vill inte ha!!!!! =)
    Samma här... jag har gjort risgrynsgröt på rismjölk, kanel och socer, det blir jättegott! Men tror ni liten äter det, nerj nej! Idag har vi gjort pannkakor på rapsy frutti som jag fick i leveransen från allergimat, och hallon. Loa vägrade att ens smaka. Detta är faktiskt inte lätt. Hon tål nästan inget. Och äter nästan inget av det hon tål! PUHHHHHH!!!
  • Bobbosmamma

Hej alla.... min dator har varit paj en vecka. Sån abstinens man får :) Vi har provat rödbeta i veckan. Gick sådär. Lite sämre sömn.. men det kan också ha varit tänder. Men inga direkta reaktioner på vare sig kinder eller humör..så det kan jag tänka mig att ge henne igen :) Majs verkar också funka. Värre är det med potatis. Pappan bakade majsbröd igår med bakpulver i, som Loa åt lite av i morse. Inte bra. Kinderna blossade upp under eftermiddagen och så även humöret. Hon blir så himla orolig, stirrig.. lättirrriterad.. på kasst humör. Puh. Det är så kämpigt tycker jag. Känner nu hur mina axlar varit uppe vid öronen hela dagen. 

• Bobbosmamma

Gjorde förresten risgrynsgröt på rismjölk i veckan och det smakar helt som vanligt tycker iaf jag :)

• Bobbosmamma
    Tibell skrev 2011-12-10 22:01:15 följande:
    Tack för alla svar angående Tilde
    Lääängtar tills julen så vi kan sätta igång!
    Känns så skönt att ha gubben med sig på detta också.
    Men det beror nog på att han hoppas så hårt på att gnället beror på allergi.
    För vi går snart på knäna här hemma..
    Och blir inte gnället bättre snart kanske vi får vända oss till BVC och be om en remiss till en barnpsykolog eller liknande..
    För såhär kan vi inte ha det :(
    Ska vi utesluta alla sädesslag? Vetestärkelse och glukossirap.. Ska vi våga ge henne det ?
    Vill bara peppa lite o säga att för oss gjorde det ENORM skillnad att ta bort sädesslag (vete, havre, korn råg) på "gnälligheten" hos min flicka. Jag höll på att bli galen, dagarna var bara en enda lång missnöjdhet och gnällande. Efter en vecka fritt från sädesslag märkte vi tydlig skillnad, efter en månad trodde jag att shit, va bra hon mår, men efter två månader mådde hon ännu bättre:) Hoppas det blir så för er med :)
  • Bobbosmamma

Var på BVcC nu på förmiddagen, Loa hade gått ner i vikt.:( Jag blev inte direkt förvånad. Hon har alltid varit kinkig med maten.. aldrig ätit mycket, och nu har hon kommit in i en fas när hon äter så himla lite. Jag gör middag enligt hennes extremt begränsade utbud och hon får i sig totalt kanske 1 tsk. Jag skojar inte, så lite äter hon. Hur länge kan man leva i princip bara på Neocate? Känns som hon kommer vara skolbarn o bara dricka Neo ur flaska:(

• Bobbosmamma

Prince; tack Hjärta nu gav du mig massa nya majsuppslag. Visste inte att det fanns majspasta. Är fortf lite osäker... hon blir lite röd om kinderna.. men inte illröd+katastrofhumör+natt som av potatis. Tror jag tänker provocera på i små mängder ett par dagar till, och den hålla upp o se om jag märker nån skillnad... Jag har förresten nu hittat såntr där naturkött du har pratat om. Har funnits på coop hela tiden tror jag men jag har bara inte sett det :) Köpte högrev, ska koka (ännu ett...:)) långkok! Får jag fråga.. vad gör du för maträtter av allt köttet?? Jag gör typ gryta eller köttfärs. Enahanda!!! Ibland blir jag bara så stressad av det här att hon inte äter. Som du säger; jag är supertacksam att hon gillar neocate. Annars hade jag ju dött typ :) Men ibland känns det som hon kommer börja första klass o sitta på matrasten med sin vällingflaska :)

• Bobbosmamma

Mithrandil; fy fasen va elakt. förstår att du blir skitledsen, det hade jag också blivit! Blir det inte bättre så hade jag också bytt...

Prince; Skrattandeåh det var mycket tips för mig som kört fast. Frikadeller va smart. Det ska jag göra idag... Jo naturköttet var ju inte billigt direkt men känns lite bra att variera med om det nu innehåller mer omega 3.. tack!! för alla tips, har sparat ned dom så min snurrhjärna inte glömmer.

• Bobbosmamma

Prince; men du det här med Neocaten. Vad har ni för läkare? Kan ni inte bara gå direkt till läkaren och skita i dietisten vad gäller recept p åNeo om hon är så himla konstig. Vår dietist säger att hon inte ens kan skriva ut neocate utan att få receptet signerat av en läkare. Det är vår läkare som skriver ut det. Och han tvekar inte, han fattar att Neon är livsviktig för Loa. Det är ju omöjligt att hon skulle vägra er Neo, med tanke vad din lilla äter? Snacka om att hon skulle få näruingsbrist? 

• Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-12-15 22:20:06 följande:
    Vi har faktiskt gett både gurka (fått det 3 el 4 dagar, och har även ätit det innan vi började från noll m neocaten) och vårgårdaris här hemma idag (inte bra att ge båda innan man testar klart, jag vet) och INGA reaktioner hittills iaf :) hoppas det håller i sig, nu när vi gjorde så som inte var helt optimalt.. Hon var iaf överlycklig! BÅDE gurka OCH rispuffar!
    Wow!! Va kul! Och gud va gulligt att hon blev så glad lilla gumman{#emotions_dlg.flower}
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-12-19 15:54:38 följande:
    Nää! usch vad ledsen jag är. Vad vi än testar så reagerar hon på det! Nu är jag helt säker på att hon reagerar på gurka OCKSÅ! Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Hon kan ju inte bara äta ris, kött o neocate?! Dietisten kommer få ett spel. Men jag KAN inte ge henne sånt hon inte tål! I natt vaknade hon massor och kliade och kunde inte somna förrän jag gett henne panodil (kan ju varit tänderna också) men iallafall får hon hysterisk klåda och eksem av gurkan. Ska testa skalad ekogurka imorn, men om inte det heller funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till! Ska baka på teffmjölet tänkte jag, men då är det ju många ingredienser i så man vet inte vad hon reagerar på om hon gör det. De snällaste, potatis, majs, gurka, blåbär, sv vinbär funkar inte. Vad kan jag då testa med i grönsaks-, fruktväg? Hon reagerar även på hirs och /eller quinoa har jag tyvärr insett. Vad ska jag göra? Har någon nåt annat tips? Känner mig fullständigt förstörd när vi aldrig får lägga till nåt till hennes mat :'( är sååååå ledsen nu. Sen typ 2 månader har vi inte kommit någon vart alls!!
    Usch Prince.  Ditt inlägg ovan är lite gammalt o jag hoppas du känner dig lite bättre nu!! Jag kan bara säga att jag känner likadant. Vi står på SAMMA baskost som vi gjorde i september. Majs funkar INTE har jag fått inse. När varken majs eller potatis funkar försvinner ju typ alla ersättningsprodukter. Det är faktiskt skit. Min tjej är så sjukt trött på maten hon får, allt smakar samma. Hon vill inte ha. Och jag förstår henne. Vi har provat tomat -funkar inte. Rödbeta - funkar inte. Bovete - funkar inte. Har haft några helevetesnätter pga bovetet o nu orkar inte jag, och ingen annan här hemma heller, prova nåt mer innan jul. Förra julen var gräslig. Så himla misär. Och jag skulle så himla gärna vilja ha det iaf lite lite fint i jul. Känns inte så troligt. Gurka vet jag inte om hon tål för hon sätter bara i halsen o spyr (pga den förbannade refluxen). Bajs säger jag. 
Svar på tråden Allergitråden