Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

t0va skrev 2011-10-13 21:00:55 följande:
    Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 

Amanda blir också knallröd av tomat och får massa röda prickar. (det gäller alla former av tomat. Ketchup, krossade och puré) men jag fortsätter ge det ändå. Det röda försvinner efter ett tag och hon verkar inte besvärad utav det.
    Märker inte heller några andra symtom som att hon blir mer skrikig eller att hon blir dålig i magen.

Själv känner jag att jag inte kan sluta upp med allting som hon får lite rodnad eller lite prickar av för då skulle hon nog inte kunna äta nånting alls nästan. Men däremot så försöker jag att inte överkonsumera, utan hålla det inom rimliga gränser. Annars kanske det kan bli värre än bara lite rodnad. :)    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
    Fy fan va dåligt! Jag hade blivit vansinnig om de inte ringt mig och berättat det direkt så att jag fick avgöra själv om jag tyckte att en frukt räckte som lunch eller om jag ville komma och hämta tidigt eller så. Kanske bäst att laga lite mat hemma och ställa in i portioner i deras frys? Så en stackars ettåring slipper äta frukt medans de andra äter pannkakor. :(

Amanda har ersättning på dagis då hon dricker det som måltidsdryck till mellanmål och även till lunch om hon vill ha mjölk. Ser helst att hon dricker sin ersättning istället för risdryck tex eftersom den är mer berikad. Dessutom har jag sagt det att om hon inte vill äta sin lunch så ska de ge henne en flaska ersättning istället.    
  • mithrandil

Måste bara varna alla.
    LÄS ORDENTLIGT när ni köper risentas rismjöl!!!
    Upptäckte igår att de lagt till samma varning som de la till på bovetemjölet.
    Kan innehålla spår av soja.

• mithrandil

Skulle behöva hjälp.
    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Har bestämt mig för att sluta gå till barnallergimott i kungsbacka. Får ingen hjälp därifrån öht.
    Jag vill ha en vettig allergiutredning på båda barnen och jag vill ha en läkare som faktiskt kan ge mig råd.
    Vart ska man vända sig? Kan ju inte direkt gå till barnmott i varberg. Hade jag stannat där hade amanda aldrig ens slutat med mjölken. 

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-03 13:43:15 följande:
    Blä säger jag! Jag fattar inte varför ni inte får någon hjälp därifrån! Det låter helt sjukt, för oss har de hjälpt. Men jag har i princip sagt att jag vill att ni gör det här testet och då har vi fått det.

Ska du ha en riktig allergiutredning på dina barn misstänker jag att du måste göra patchtest om det ska visa något och då är det NÄL eller Östra som även numera gör patchtest, som jag vet om.

Du kan alltid skriva en egenremiss. Ring och prata med dem.

Men samtidigt tycker jag det låter helt sjukt att ni inte får det i Kba. Jag har ju bara två andra läkare på barnmottagningen i Kba att jämföra med och de sa till mig att mina barn inte var allergiska mot något mer och vete kan man inte vara allergisk mot osv. Det fanns ju inte några mer tester att göra enligt dem. Så att komma och göra patchtest på allergimottagningen var en befrielse, eftersom det visade på allergier. I vårt fall hade de helt fel. Så de fick jag ju absolut ingen hjälp av. .

Vad har ni testat och inte testat på dem och med vilka tester? Har ni gjort RAST på hela födoämnespanelen på dem? (mjölk, ägg, vete, soja, torsk, nötter?)
    Amanda är pricktestad för mjölk och blodprov på gluten, det var på barnmott i vbg. Inget annat test är gjort. Inger tycker inte vi behöver testa någonting utan det är bara att utesluta. Senast idag sa sköterskan att Amanada helt klart kan få 18mån vaccinet som "vanliga" barn eftersom hon inte har konstaterad ägg allergi. Men det är ju Inger som sagt att vi ska utesluta ägg och hon har ätit ägg eller ens varit i närheten av en äggkartong så vi vet ju inte alls.

Alexander är testad för mjölk och gluten 2 gånger som spädbarn, Sen testad hos Inger för glutenintolerans och något annat glutenprov (hon sa att de sökte efter allergi på det testet, inte intolerans) Sen tror jag de gjorde RAST på vc, men har egentligen ingen koll på vad de gjorde. Var nog iaf mjölk ägg och soja om jag minns rätt. 
  • mithrandil

Jag har bett om diverse tester, prick, rast eller allra helst patch, men de vill inte ta några tester alls.

• mithrandil

Pratat med NÄL, underbar sköterska som svarade och  när jag frågade hur man skulle te sig för att få göra patchtest så sa hon att deras läkare ska ringa upp mig någon gång i eftermiddag.
    Håll nu tummarna för mig!! 

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-03 14:37:33 följande:
    Åhh idiot iPhone !!

Jag skrev iallafall att vi sitter lite i samma sits, hoppas med på att få patch

Hur mår barnen nu ? Testat havre på Alexander ? Vet att du pratade om det sist
    Vilka allergier känner du dig säker på att dem har ? Vågat prova något nytt ?
    Stor kram
    Barnen mår väl lite sådär, till och från, upp och ned, precis som vanligt. :)
    Har inte hunnit provocera nånting alls. De klarar inte hålla sig bra så pass länge att jag hinner med.
    Helt sjukt. Just därför jag vill göra lapptest, för att se om jag kan få någon hjälp därifrån. Dagis börjar bli otåliga och så även jag. Tycker det är för svårt att de aldrig nånsin blir bra mer än några dagar, nån vecka.
    vet inte vad de tål eller inte och tänker inte ens spekulera i det. Sist var jag helt säker att alex tålde mjölk och då fick han fruktansvärda nässelutslag för jag gav för mycket så det känns bäst att inte tro nånting alls. :)

Själv då?

Kramar!

Kavat: var ingen doktor som ringde mig idag. Hoppas de ringer imorn istället då. 
  • mithrandil

De ringde från NÄL idag. Hon jag pratade med tyckte det lät helt otroligt att vår läkare låter mina barn äta baskost i månader efter månader utan att utföra några som helst tester för att verifiera allergi.
    Hon sa att jag ska skriva en egenremiss och att läkare därefter ska ta beslut om de får komma och testas men hon sa ändå att hon trodde att de skulle få komma och hon trodde de skulle få göra det innan jul dessutom.
    Idag var en bra dag! :)

• mithrandil

och just ja.
    De kommer även att pricktesta innan de sätter lapparna, för att se så att de inte har några snabba reaktioner.

Svar på tråden Allergitråden