Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tack! Ja, lite så jag tänkte med. Kan ju inte vabba hela vinterhalvåret.
    Just nu ger vi bara pulmicort, hon rosslar ju bara och hostar mycket när hon är ute eller på natten. men hon har inga indragningar så jag har inte gett nån airomir ännu.

Jag som precis blivit så säker på att hon inte hade nån astma. Verkar bara ha varit sommaren som gjort henne bra. Ser inte fram emot en vinter som den förra.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-06 20:27:04 följande:
    Ska pulmicorten komma ned ordentligt och göra nytta behövs det airomir innan.  Rossel och hosta är tydliga tecken på astmabesvär så nog behöver hon airomir också. Väntar du tills hon får indragningar har du väntat för länge och då tar det mycket längre tid att få henne bra igen. 
    Aj fasen. Tack för att du berättade för det har ingen annan gjort. Jag ringde även allergimott och berättade om besvären och de sa att det var dags att börja med pulmicorten, men de sa aldrig något om airomir. Trodde vi bara skulle ge den vid akuta besvär? Tusan, man är fortfarande hemskt outbildad inom allt det här. :) Man borde väl ändå komma in i det snart? Jättestort tack igen! Ska genast börja med även airomir.

älsklingen: Tack! Japp, då börjar vi igen då. Men ska vi ge airomir 2 gånger om dagen då? Innan pulmicorten? Eller var 4e timme som innan?
    Mollipect har hon ingen, enda hon har heter lepheton (nåt liknande) och den vill jag inte ge henne. Har för mig det var morfin eller liknande morfin i den. Hon fick den mot astma hosta i vintras men det var något i den som gjorde att jag inte ens hämtade ut den.
  • mithrandil

älsklingen: Fortsätt ge ett tag till tycker jag. Störs hon inte av det själv så kanske det inte är någon fara. Eller gör en paus för att se om det försvinner och testa sen att sätta tillbaka det igen.

• mithrandil

älsklingen: Vi har aldrig haft underhållsdos av airomir så jag vet inte vad vi har. Vi har gett den var 4e tim då hon haft indragningar. Underhållsdos pulmicort är 1puff morgon och kväll, men första veckan vill de alltid att vi ska ge dubbeldos.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-07 11:16:28 följande:
    Går det att baka bullar som är utan gluten, mjölk, ägg, sojasläktingar?

Japp... men de smakar apa!
    Köper du lailas gula (naturligt glutenfritt mjöl) så står det recept på baksidan. 
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-10-07 11:27:47 följande:

Japp... men de smakar apa!
    Köper du lailas gula (naturligt glutenfritt mjöl) så står det recept på baksidan. 

Annars kan jag skriva ner receptet till dig när jag kommer hem från att hämtat ungarna på dagis. :)
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-07 11:35:28 följande:
    Fast är de inte goda så kanske det inte är ngn ide?

varför har de stoppat in guarkärnmjöl i typ alla glutenfria produkter? Helt värdelöst ju! Borde väl gå att ersätta med ngt annat stabiliseringsmedel? Ngn som har varit i kontakt med tex semper och frågat?

Ska jag vara ärlig så är det nog bara jag som avskyr dom.
    Barnen äter både pannkakor, bullar och pajer gjorda på lailas gula med frisk aptit. Jag antar att jag tycker för mycket om ägg och vetemjöl för att nöja mig med "fusk bullar".

Har ingen aning, men allt har nånting i sig känns det som. Är det inte vetestärkelse är det guarkärnmjöl eller skummjölkspulver. Var inte mycket produkter från listan av livmedel man kunde få hänvisning vi kunde få eftersom barnen äter utan allt.   
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-10-07 16:44:10 följande:
    Tycker det blir torrt på det mjölet. Ska testa o baka på de andra mjölarna som man får recept på! =)
    Vad får ni för andra mjöler?
    Vi får nog bara lailas gula, vår dietist säger att det är enda mjölsorten som finns att få på hänvisning när man äter utan allt. Har för mig att även ni äter utan allt? Eller var det "bara" sädesslag och mjölk?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-08 15:30:23 följande:
    Men ghaaa, jag har inte sett att det står spår av soja på bovetemjölet!!! Hon är ju superkänslig mot soja! Undrar om det är det som ger dotterns böjveckseksem och prickar runt munnen. Hon fick dem förra helgen och det var då hon fick bovete första gången. Idag är hon dålig i magen, mer eksem och svullen mage. Hon åt 4 st syltgrottor på fm som jag hade bakat på bovetemjöl. Men å andra sidan provocerade jag med mjölk idag också så det är ju väldigt svårt att vilket som gav reaktionerna! Ok, bara att backa igen och testa en sak i taget. Suck!
    Eftersom hon reagerar på sojalecitin så är det väl inte helt otroligt att hon skulle kunna reagera på "kan innehålla spår av" i bovetet heller,.
    Hade hon reaktion redan innan mjölken skulle jag  nog gissa på att det i första hand gäller sojan. Så typiskt att det alltid ska ske nåt galet i samband med provocering. (ärligt talat så tycker jag att det alltid är något barnen får i sig av misstag samtidigt som man ska försöka provocera. Hoppas hon snart mår bättre.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-08 15:59:06 följande:
    Mithrandil - jo, jag hoppas på att det är sojan som gav reaktionen. Vi tror ju att mjölkallergin har vuxit bort och jag blev lite besviken idag när hon blev svullen om magen och eksemen ökade. Bort med bovete då och så får vi provocera mjölk om nån dag igen.
    Ska hålla tummarna för att hon tål mjölk och att det bara blev för bra med sojan! :)
Svar på tråden Allergitråden