Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-10 20:41:47 följande:
    Miralicia: tack! Jag väntar :) och det visste jag inte om nutran! Ska avvakta med den då! Det skummaste av allt är att hon inte reagerat på den neocaten hon fick kl 16. Eksemet har aldrig varit så fint som idag.. Kavat: ja kanske det kan vara så!! Har inte tänkt på det. Och eftersom hon inte reagerat på neocaten idag så börjar jag fundera lite mer på kontaktallergi iallafall. Hon kanske är känsligare än vad jag trott! Men menar du att det räcker med kontakt för att dina barn ska få blåsbildning av kisset? Eller missuppfattade jag? Idag har hon bajsat flera ggr, som hon alltid gör när hon ätit nåt hon inte tål. Och blir röd där det hamnat. Inte den blekaste aning om vad det är hon fått i sig, suck
    Min dotter reagerade med blåsbildning och diarre av att ha en mm stor bit ost i halsvecket när hon var 8mån.
    Hon får alltid prickar, blåsor och sår innanför blöjan om hon ätit något hon inte tål.
    Så ja, de kan få eksem av kontakt och det krävs väldigt lite.

Tyvärr vet jag inte vad jag ska råda dig till, tycker inte jag får nån känsla av något. Men jag vet ju också att miralicia snart kommer skriva något och då är jag säker på att du får vettiga råd. Jag är helt novis om man jämför med henne. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Alrro: Hur har det gått med lapptestet?

älsklingen: Hoppas lillhönan snart blir bättre. Det borde vara förbjudet att bjuda småbarn på grejer i affären utan att föräldrarna är med. Alexander tiggde glass av en man som stod på coop häromdagen. Men han gav inget förrens han pratat med Andreas som tur var. Tydligen hade han varit med om att han gav glass som innehöll spår av nötter till en liten en gång som fick anafylaktisk chock och han sa att efter det ger han aldrig något till ett barn innan han frågat föräldrarna om det är okej.

• mithrandil

Hu.. känns som om man bara sitter och håller andan och väntar på att näl ska höra av sig.
    Undra hur lång tid det kan ta innan de läst igenom egenremisserna och så? Tror ni de hör av sig oavsett om man får tid eller inte? 

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-14 21:03:34 följande:
    Mithrandil : vad jag fattade det som är att det är väldigt vanligt att få tid men inte alltid man får det man vill ha, som i erat fall ett lapptest :(
    Jag skickade också iväg en egenremiss och fick komma dit. Dessvärre satte min "ibs" mage igång så gubben fick åka. Och därmed fick vi inget lapptest på Bella *morr*
    Men nu försöker Bellas läkare få en remiss till gbg och då ska jag verkligen propsa på ett lapptest!!
    vad märkligt. Det sa konsulten som ringde upp mig inget om.
    Hon sa att jag skulle skriva en egenremiss och att en läkare skulle göra en bedömning.
    Så skulle vi få en kallelse om vi fick komma och då skulle de ta pricktest och sätta lapparna. Eller rättare, hon sa att hon skulle göra det. Sa absolut ingenting om att vi kunde få en kallelse och ändå inget lapptest. Kommer ringa innan vi åker dit i så fall om vi får en kallelse. det är ju en lång väg för oss att åka i onödan. 

tack för infon! 
  • mithrandil

Minns du hur lång tid det tog från att du skickade remissen tills att ni fick tid?
    Hon jag pratade med sa att om vi fick det godkänt skulle vi få komma innan jul så det är ju liksom det man går och hoppas och väntar på nu. 

• mithrandil

tack! :) Ja, hoppas hoppas hoppas!
    Är så innerligt trött på det här nu. Jävla dagis bara bråkar hela tiden och ungarna är aldrig bra.
    Alexander äter ingenting här hemma längre. förutom Äpple, vatten och äppeljuice ibland. ibland lite banan och päron. Ingenting annat.
    Gör välling varje kväll och han tar en klunk så lämnar han resten. Äter en tugga på middagen och lämnar resten.
    Vet inte vad det är för fel. Han är bara trött och skrikig hela dagarna och vill inte göra nånting mer än att sitta i soffan. Serverade köttfärssås och ris 2 dagar i veckan och då åt han men när jag istället gjorde glutispasta vägrade han äta igen. Får väl leva på köttfärssås och ris 5mål om dagen men jag tror han tröttnar snabbt.
    Han har ju inga direkta symtom att det skulle vara pga allergi så man blir så rådvill. Men det är klart. äter han inget så får han ju heller inga reaktioner. :) Alltid något gott i det hela.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-14 21:37:37 följande:
    Mithrandil : jobbigt :( kan det vara trots ?
    Att han varit van vid att äta precis allt och att nu helt plötsligt bara äta baskost ? Det är ju en rätt stor omställning för ett barn.
    Bara en tanke ..
    Hoppas det vänder snart
    Trots kan det kanske vara.
    Men omställningen tror jag inte på. Han har ju ätit såhär utan problem i 6-8mån nu utan problem.
    Men det går väl över. han har knusslat med maten till och från sen han föddes typ. :) 
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-14 21:45:29 följande:
    Mithrandil. Lita på honom och ge honom vad han vill ha. Bara han äter. Man överlever på ris och köttfärssås rätt länge. Har ni testat Santa marias risnudlar, de är goda till köttfärssås tycker jag och barnen. Annars så gillar mina stora inte ris/hirspastan medans liten älskar den. Men han har ju inget att välja på.

Det är inte konstigt om han blir trött och skrikig om han inte äter heller. Usch vad jobbigt. Om jag vore dig så skulle jag ringt upp till NÄL nu om de hunnit få remissen och berättat om matvägran så kanske de skyndar på det ännu mer? Försöka duger!

Hoppas nu han börjar äta snart. Inga nya tänder på g föresten? Kram!
    Tack. Ja, jag har försökt lyssna på honom och gett honom det han vill ha.
    Vill han inte äta något har jag tänkt att det kanske beror på att han vet att han får ont i magen eller liknande.
    Han vill sitta och tryffla i sig flingsalt och jag ger honom extra för jag tänker att han kanske behöver det men nu börjar det bli jobbigt. Såhär illa har det aldrig varit. han brukar iaf alltid äta sin välling.

Vi testade risnudlar häromdagen och båda barnen älskade det. Jag med dessutom. :)
    Ska testa ringa och se vad de säger. Detta har hållt på i 2 veckor nu så forsätter det kommer han nog börja tappa vikt är jag rädd.

Tror inte det är tänder på väg? Han har fått de som de ska ha. Nästa ska väl komma vid 6års ålder eller något? 
  • mithrandil

JA!!! Konsulenten från NÄL ringde nu på morgonen. Båda barnen har fått tid för prick och lapptest på MÅNDAG!! :D 

• mithrandil

Tack!! :) Så glad idag. :)

vet inte hur planen ser ut. Visar det inte på några allergier så misstänker jag att vi sakta men säkert kommer återinföra allting igen. förutom mjölk då eftersom jag vet att ingen av barnen klarar mjölk och ägg väntar vi med.
    Det stämde som kavat sa, de kan ej testa ägg på lapptest så det blir bara pricktest på ägg. 

Svar på tråden Allergitråden