Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2011-12-02 21:59:10 följande:
    Kram! Och ta hand om er nu under helgen. {#emotions_dlg.flower}
    Tack! :) den behövde jag.
    Ha en bra helg ni med! 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 22:05:50 följande:
    Mithrandil: har de? Där har jag INTE varit! Fast focus kollade jag i somras o då fanns inget, så där har jag inte ens brytt mig om att kolla nu.. Då ska jag imorgon dag bege mig till maxi! Håll tummarna! (tror nämligen inte havren funkar, så vill gärna ha nåt nytt hemma att testa!) tack för tipset!
    Ja, maxi i mölndal har helt säkert. Vi är ofta där och köper quinoabröd till min mamma. Har sett teff på hyllorna varje gång. :) Jag kanske minns fel, men jag trodde det var fokus vi var och köpte på en gång också. Men hade de inget i somras har jag säkert bara rört ihop det. Har varit i alla de största butikerna och tittat på utbudet men minns knappt vad som finns vart. :)

älsklingen: En stor kram tillbaka vännen! Hoppas du känner dig gladare snart igen! {#emotions_dlg.flower} 
  • mithrandil

t0va: Ja, ungefär som miralicia skriver. :) Allergiförskolan ligger 1,5mil ifrån vart vi bor. Andreas jobbar 2,5mil åt andra hållet och jag själv jobbar natt, ca 5-7km hemifrån. skulle jag ha barnen på fsk skulle det innebära att jag får köra 3,5mil kl 7.30 på morgonen efter att ha jobbat vaken natt 12timmar. Inte populärt. Jag är knappt nog kapabel att köra mig själv hem just då. Sen hinner jag knappt sova något alls innan det är dags att köra 3mil för att hämta. Ohållbart med andra ord.

Dessutom behöver de vara här i byn, det är ju här de kommer behöva lära känna kompisar som de kan leka med när den dagen kommer. Det är barnen här som de kommer gå i skolan med och går de inte dagis här kommer de nästintill räknas som utbölingar och det känns inte helt bra det heller. Det är en ganska inhemsk liten by vi bor i och det är inte lätt att komma in i gemenskapen om man kommer utifrån.

P o P: Ja, det är faktiskt ganska så gott. Men brödet finns i frysen så man har bråttom hem efter att man köpt det. Tar det för lång tid så det hinner börja tina upp för mycket är det oätbart.

Det heter garbos quinoabröd. 

• mithrandil
    t0va skrev 2011-12-03 09:09:26 följande:
    Var det jag misstänkte, förstår dig helt. Även om vi inte har mer än 3km till allergiförskolan så blir det ju inte hans kompisar på gården som går där.

Så synd att förskolorna inte tar till sig infon om allergier, även om det innebär lite mer "jobb" så behöver ju ofta föräldrarna och även barnen gå på en förskola nära, just för att träffa andra kompisar som bor i samma område, inte behöva köras fram och tillbaka. Det är fruktansvärt så de behandlar er. Håller alla tummar jag kan för att det ska bli ordning, vi får väl komma allihopa i tråden och skälla lite.
    Tack! :) Jag tror att jag varit för snäll och tillmötesgående. Har liksom bara sagt ja tack och amen för att inte vara mer besvärlig än de redan tycker att jag är. Har flera gånger sett (som ett tex) ärtor på alex tallrik och ost på hans riskaka men ändå har jag bara lett och sagt att det inte är någon fara. Men nu jävlar orkar jag inte larva mer. Nu får jag sätta hårt mot hårt. Ska skrapa ihop världens möte och sen blir det sista mötet jag går på. Kan inte hålla på att sitta på möten flera gånger i månaden när allting ändå ser exakt likadant ut. Det sägs aldrig något nytt på dessa möten heller så de känns som så fruktansvärt slöseri med tid.

Jag svarar gärna på frågor, jag har erbjudit mig att åka och handla deras mat själv men massa möten kan jag slippa i framtiden.
  • mithrandil

Kavat: Tack! :) Många, många kramar till dig med! Hoppas du och barnen kan få det lite enklare framöver.
    Snart är det ett nytt år, med nya möjligheter. :) Förhoppningsvis blir 2012 ett bättre år än 2011, året som gud glömde. Hehe. :D

• mithrandil

Är nästan helt säker på att Alexander lider av näringsbrist. :(
    Ska försöka få tag på vår dietist imorn så att hon akut kan näringsberäkna honom.
    Men vad har man för symtom om man har näringsbrist?

Alexander är blå/röd/svart under ögonen och har djupa gropar.
    Dessutom börjar han bli gul i huden, kring näsan och upp mot kindbenet. Ser nästan ut som blåmärke som är påväg bort. Vet inte om det är något tecken på näringsbrist, det är att jag gått igenom matdagboken som gör mig orolig.

Är näringsbrist farligt?

Detta är typ vad han får i sig på en bra dag och det är typ det enda han går med på att äta.
    I boken har det sett ut såhär de senaste 2-3mån.

250ml bovetevälling. Risdryck, vatten och bovetemjöl.
    1 äpple och vatten
    8 köttbullar utan någonting till, äppeljuice att dricka. 
    3 riskakor med mjölkfritt smör, äppeljuice att dricka.
    ris och köttfärssås
    250ml bovetevälling 

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-04 22:37:18 följande:
    Mithrandil: jag är absolut ingen expert, men i mina öron låter det inte tillräckligt? Protein tänker jag på, men även vitaminer och sånt. Har han ingen mjölkersättning alls? Känns som om han skulle behöva det. Det du beskriver med "blåmärke" osv, kan jag absolut inget om. Har ett par kompisar vars son knappt äter något alls, alltså mindre än det du räknade upp, jämt. Men han mår fint, dock äter han ju neocate dagligen. Dietisten måste ju kunna hjälpa dig! Fast tror inte du behöver känna att det är jätteakut? Han äter ju ändå en del? Men som sagt, jag är absolut ingen expert. Håller tummarna att du får tag i henne imorgon! Kram!
    Som sagt så är det där en bra dag. Minst lika många var dagarna då jag bara fått i honom vatten och äpple, eller vatten och torra riskakor. :( Men du har säkert rätt. Som mamma nojjar jag mig hela tiden.
    Han har ingen ersättning alls nej. Han har inte haft någon kostaterad allergi förrens helt nyligen men jag har utan framgång försökt smyga in Amandas neocate i hans välling och mat. Men det går inte. Då vägrar han att äta.

Känns inte alls bra detta.
    Hade inte tänkt över det här alls förrens en främling på gekås nämnde hur hålig och färgad under ögonen han är och ju mer jag tänker på det ju räddare blir jag.

Amanda är ju näringsberäknad och dietisten sa att enda anledningen till att hon klarar sig näringsmässigt är just för att hon har 5mål neocate om dagen. 
  • mithrandil

Miralicia: skulle verkligen vara jättesnällt! Jag verkar inte få tag på vår dietist trots att jag både ringt och mailat.

Kavat: nä, han har haft krupp men det var länge sen nu. Han låter helt ren från luftrören.

Prince: har försökt med smoothis men han vägrar. Känner av minsta korn av neocate i allt jag försökt dölja det i.

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-05 15:57:40 följande:
    Massssssssa socker antar jag att du testat med? Men testa ÄNNU mindre mängd neocate då? Vår stora dotter var verkligen matvägrare. Kommer ihåg när vi skulle vänja henne vid enago-välling, lade typ 1msk vaniljsocker till 1 krm välling eller nåt, var väl mer som sockergröt ha ha, och äntligen smakade hon!
    Japp och han tycker inte om när man tillsätter socker. Tycker det blir äckligt då. :)
    Testat med oboy som han älskar men han klarar inte dricka oboy utan blir alltid dålig i magen då.
    Känns som om jag försökt med det mesta utan resultat.

miralicia: Fick efter mycket om och men dietisten att skriva ett intyg. Ringde till kostchefen innan jag fick tag på dietisten för att be de att vänta lite till men mina skepp hade seglat svarade hon mig. de hade väntat på intyg hela hösten?!! Nejdu, de bad om intyg först 9/11 men hon säger att kokerskan sagt att hon bett om det tidigare vilket inte stämmer. Jag påpekade att man inte kan ge glutenfri pasta till ett barn med veteallergi, då svarade hon att de ju inte ens vet om de är allergiska mot vete. När jag då ifrågasatte om hon trodde jag satt och ljög för henne svarade hon mig att hon inte alls menat på det, men exakt vad hon menade kunde hon inte förklara. Kom fram till att jag själv ska ta med mig tillbehör till mat tills dess att (som mellanmål, pasta och risdryck och liknande) de fått ett intyg. Dietisten sa till mig att det var helt sjukt hur de beter sig och tyckte jag skulle anmäla. Framförallt till diskrimineringsnämnden då det inte finns krav på intyg i varbergs kommun.

Allro: Yes, idag har de varit hemma men de kommer att gå resten av veckan. Har pratat med förskolepersonalen och idag var de för första gången riktigt trevliga. Vet inte om min hårda attityd när jag ringde och frågade om matsedeln och vad jag skulle ta med mig för mat gjorde någon skillnad men de sa att de hade lite kvar sen innan och att de skulle ta utav det så länge. Hon påtalade också hur roligt det skulle bli att barnen kom till dagis imorn?!? Eller så var det att jag förklarade att dietisten sagt åt mig att anmäla händelsen som gjorde det. Men såhär bra bemött har jag inte blivit sen Amanda började. :) Alltid något. :) 

Kavat: Ja! :) Glass kanske man kan prova!! Han älskar glass och Andreas köpte en superbra glassmaskin när han bodde ifrån oss under sommaren. Kan man ha i neocate i glass? 
  • mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 21:35:26 följande:
    Trodde bestämt det fanns recept på tefflimpa (?) i kavats blogg, men hittar inte? Söker på teff på sökfunktionen, men det kommer inte fram ett enda sökresultat trots att jag själv skrivit teff så sent som idag?!
    i Miralicias utanalltblogg finns massa recept på tefflimpa. :)
Svar på tråden Allergitråden