• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • susieQ
    Kavat skrev 2010-05-02 21:30:35 följande:
    Usch, vad trist att han inte mår bra. Är du säker på att han klarar det du äter? För om du enbart äter samma så blir ju även koncentrationen av det högre... En tanke bara. *funderar*Undrar om ni använder Carlshamns risdryck eller Ricedream?För OM det är sädesslagsallergi så används kornmalt i processen, som enligt dem ska vara borta. Men det finns barn här i tråden som är allergiska mot sädesslag som inte kan dricka Ricedream.Min son vågar jag inte ge Saltå Kvarns mjöler. Han fick reaktioner av deras majsmjöl, och de är alltså inte garanterat rena.Lite tankar härifrån, hoppas ni får det att vända!!!
    Jag tror att han tål det jag äter, men säker är jag inte på nånting... Vore så mycket lättare om jag bara slutade amma (ammar bara senaa kvällar och nätter), men jag har så svårt att göra den förändringen när han mår så dåligt och har så svårt att komma till ro... och så försvinner ju typ all näring ur hans kost om jag slutar amma :-/

Använder Carlshamns rismjölk, har lärt mig av att följa allergitrådarna

Saltå kvarns mjöler, det var intressant! Det är väl Risentas rismjöl vi använder just nu, däremot så kommer nog boveteflingorna från Saltå kvarn... Tack för tipset!
  • Snutten
    Jasusu skrev 2010-05-02 20:47:56 följande:
    Är det ngn som varit utomlands med era barn?Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram?Ångest..
    Vi har inte åkt utomlands. Det funkar säkert men jag hade blivit för stressad av att försöka hitta någon annat än pommes till Siri. Vi nöjer oss med att åka runt i Sverige. Tycker att det kan vara rätt bökigt ändå med mat som ska med osv osv.
  • trållmor

Hej! Vi har funderat fram och tillbaka nu, och efter resultatet efter igår så undrar vi om ni har nåt tips eller förslag på hur vi kan göra en "sex-provocering" på bästa sätt?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-05-02 23:02:51 följande:
    Hej! Vi har funderat fram och tillbaka nu, och efter resultatet efter igår så undrar vi om ni har nåt tips eller förslag på hur vi kan göra en "sex-provocering" på bästa sätt?
    Hahahaha, låter iallafall roligare än att provocera med mjölk!

Ni som har barn med astma: Siri reagerar rätt mycket på pollen och får allergitabletter, 800-1000 mikrogram pulmicort och airomir och hostar som en tok ändå. Får mollpect oxå för att lösa slemmet. Är slemmig och hes. Hon är inte förkyld men super tät i både näsa och luftrör. Är det bara att stå ut eller var sjutton ska vi göra? Det blir sämre år för år.
  • EL I

Haft en pissnatt rent ut sagt. Tredje natten sonen inte sover men han har de andra två nätterna bara vaknat 2-3 ggr och har somnat om rätt snabbtt igen.
    I natt har han varit vaken 21-00-02 och sedan vaknade han 03:30...själv skulle jag upp 05 men fick snällt gå upp vid halv fyra ii stället...han har fortfarande inte somnat om fast klockan nu är 05....

På natten har han skrikit och det gjorde han först nu också, men just nu ligger han bara vaken precis som det var innan vi tog bort vete.
    Så nu är det nolltolerans på allt igen som gäller för att se vad som händer!!Skiter i den där j...la dietisten och hennes "råd" för nu får det fanimig vara nog!!!
    Vi har haft det lugnt nån vecka i taget sedan han föddes men han är ju för sjutton gubbar 1½ år snart!!!!

Han hade råkat fått tag i ett annat barns macka i fredags på dagis. Enligt pedagogen så hade han haft den i munnen men inte hunnit "äta" något på den innan hon kunde pilla ut den ur munnen!
    Det var då det började, de dåliga nätterna...MEN han hade ju svullen mage innan men han sov bra. Undrar om det kan ha ett samband?! Men isf vad kommer den tidigare svullna magen ifrån? Han kan ju ändå inte tåla havre och/eller råg heller för annars hade väl inte magen blivit svullen igen?! Det kom ca 2-3 dagar INNAN han "åt" mackan på dagis.
    (Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg haha)

Gaaahhhh blir galen!!!

kavat: ok men då låter det ju inte så troligt att han skulle kunna vara glutenintolerant för han verkar ju inte tåla speciellt mkt av nåt speciellt inte vete där han verkar väldigt känslig.

• EL I

SusieQ: usch låter onekligen varken som en kul diet för dig eller som bra för sonen när han inte mår bra. Har tyvärr inga råd att ge:( ville bara säga att jag lider med er. Hemskt att inte veta hur man ska få sitt barn att må bra. Håller alla tummar jag har!!!

• Tibell
    EL I : Ja det låter onekligen som att ni ska backa tillbaka igen. Visst kan barn sova lite krasst ibland men ioch med att det är i samband med provocering hade jag absolut tagit det som en reaktion! Ni kanske helt enkelt får vänta med en ny provocering när magen är helt läkt! Då ser ni säkert tydligare resultat!

Någon som vet vad tvättlappar är gjorda av ?! Alltså vanliga pappers tvättlappar. (detta fallet inköpta på city gross) 
    Inte vårtservetter!
  • Söta Nasse

noblesse
    det går att beställa mjölkfri mat om man gör det ett tag i förväg. Vi tog med kakor på flyget ifall att han inte ville ha maten, men det blev chips istället haha

Jag tyckte det var skitjobbigt, så han fick mest smaka av oss av det som var utan mjölk och sen lagade vi en del egen mat då vi bodde i lägenhet.

Men folk är ju mjölkallergiska i andra länder också så det går att hitta produkter även utomlands.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Söta Nasse

eli
    vår son är ju inte så superallergisk längre och för honom tar det några dagar innan han reagerat ordentligt. tidigare var det akutdiarée typ

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Cs mamma
    Jasusu skrev 2010-05-02 20:47:56 följande:
    Är det ngn som varit utomlands med era barn?Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram?Ångest..
    Som jag reser rätt mycket så börjar jag få in vanan... medhavd mat till flyget + intyg... gud vet vad dom kan få att vara "vätska" numer så lika bäst!

Väl på plats... mycket ren mat, kyckling och pommes osv. I Egypten förra året så åt även C ägg så det var omelett till frukost och för att allt skulle klaffa hade jag en lapp på arabiska där det stod något i stil med

"du Allahs tjänare, var detta barn nådigt och hjälp hennes hälsa då hon inte tål (och sen var det hela listan inkl exempel på dom vanliga sakerna alltså mjölkprotein tex ost, grädde, glass och då även inspecat deras lokala vanliga mjölksaker och sen igenom alla hennes allergier) och lappen avslutades med något i stil med att guds nådighet kommer visas för dig som hjälper detta barn"

Jag fick lappen skriven på VC där det satt en drös arabtalande en dag jag var där och den var SUPER!!! Visade den dag 1 för han som hälsade välkommen i restaurangen på all inkl hotellet och vi fick ett bord och sen ropades kökschefen in som sen blev vår "slav" resten av veckan.... C fick allt hon ville och allt kom speciellt till henne från kökschefen som själv lagade hennes mat och vi hade en special servitör som alltid kom med maten till bordet så allt gick bäst!!!

C blev jättesjuk /lunginflammation men dock servade då även roomservice utan kostnad så jag är lugn så länge man har papper.
Svar på tråden Allergitråden