• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-04-29 17:13:17 följande:
    Jag har hört att eksem kan bli värre av röda saker så som tomat och röd paprika. Någon som vet om samma gäller för morot? Sonens eksem försvann iprincip helt när jag slutade amma och bara gav Neocate. Vi har gett majs, potatis och palsternacka och det har han inte fått eksem av. Han har fått lite morotspuré nu i tre dagar och jag tycker att han har fått lite eksem på magen (väldigt svagt där dock) samt i knävecken. Han är dock pigg och glad och jättebra i magen. Hur bör jag göra nu? Ska jag köra på med morot ett par dagar till och se om det blir värre? Eller är det dumt att ge morot alls? Tänkte att morot är i så många köpta puréer och recept så det vore bra om han kan äta det.
    Jag hade nog tagit det lite lugnt och provat annat istället. Samt då och då gett lite morot, det kan ju funka i mindre mängder. Du måste ju inte precis nu veta om det funkar eller inte egentligen och mindre mängder ibland kanske går?
    Så hade jag gjort.
    Jag hade en "lista" på saker som funkade och saker som var osäkra och saker som inte funkade. Sakerna på osäkra gav jag någon gång då och då men det kunde ibland gå lång tid emellan.

Morot finns i allt nästan så håller med om det är bra om det funkar. Sonen fick ju jätte ont i magen av det innan magen läkt, så han var över 1 år innan det funkade.
  • EL I

NU ska jag ställa en av mina konstiga och idiotiska frågor igen

Sonen har nu fått solhavre i ca 1 veckas tid. Han har fått "rågbröd" i ca 4 dagar. Han är på lysande bra humör, sover hela nätterna, bajsar som han ska. So far so good. MEN hans eksem på kinderna blir till o från väldigt röda fortfarande samt att hans mage till och från är väldigt uppblåst (inte alls som förut men större än den varit tidigare), men som sagt. Bara på "dåligt humör" när han är trött och hungrig som ju är normalt. Annars sitt glada "nya" jag.

Hur ska jag göra nu??? Han verkar ju må bra. Ska jag ignorera de "symtom" han har eller ska jag backa ett steg? Hans kinder kanske är så "dåliga" efter ett halvår av både infektioner i eksemen och utsättande för det födoämne han inte tål så han kommer att ha röda kinder till o från av olika anledningar annat än maten han äter? t ex tvättat mkt, varit ute mkt, varm etc?
    Magen då?? Han kanske HAR lite stor mage?? Han är ju rätt rultig. Vid 15 månader var han 80 cm lång och vägde 11.6 kg, så han är ju ganska stor.

Vad tror ni??
    Kanske ändå läge att backa gällande råg ett tag? Jag hade ju tänkt göra det i dag men sen av olika anledningar blev det en halv macka av detta bröd.

Hur ska jag tolka detta??

• Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-29 17:21:02 följande:
    Jag hade nog tagit det lite lugnt och provat annat istället. Samt då och då gett lite morot, det kan ju funka i mindre mängder. Du måste ju inte precis nu veta om det funkar eller inte egentligen och mindre mängder ibland kanske går? Så hade jag gjort. Jag hade en "lista" på saker som funkade och saker som var osäkra och saker som inte funkade. Sakerna på osäkra gav jag någon gång då och då men det kunde ibland gå lång tid emellan. Morot finns i allt nästan så håller med om det är bra om det funkar. Sonen fick ju jätte ont i magen av det innan magen läkt, så han var över 1 år innan det funkade.
    Det låter smart att göra en lista med säkra, osäkra och ej fungerande. Sätter morot som osäker och noterar att han i alla fall inte är jättekänslig mot det. Han har inte haft ont i magen alls så då går det säkert bra med lite morot någon gång.
  • EL I

En fråga till: sirap, vanlig brödsirap, är väl inget konstigt i va???

• Cs mamma
    EL I skrev 2010-04-29 17:30:32 följande:
    En fråga till: sirap, vanlig brödsirap, är väl inget konstigt i va???
    Brödsirap är med vete... om det är samma som jag kollade på
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-29 17:44:58 följande:
    Brödsirap är med vete... om det är samma som jag kollade på
    ja vanlig ljus brödsirap menar jag... hmm kanske förklarar varför han är röd om kinderna och uppblåst mage...hmmm
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-04-29 17:47:48 följande:
    ja vanlig ljus brödsirap menar jag... hmm kanske förklarar varför han är röd om kinderna och uppblåst mage...hmmm
    Vanlig ljussirap eller mörk sirap innehåller ingenting det är den som heter Brödsirap som innehållet malt.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-04-29 17:51:17 följande:
    Vanlig ljussirap eller mörk sirap innehåller ingenting det är den som heter Brödsirap som innehållet malt.
    åh vad bra detta var vanlig ljus sirap!!! då blir det nog bra att ta bort rågen igen för att se om det blir bättre!

Tyckte det var lite märkligt att han inte varit skrikig om jag hade gett honom vete.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-29 17:23:50 följande:
    NU ska jag ställa en av mina konstiga och idiotiska frågor igen Sonen har nu fått solhavre i ca 1 veckas tid. Han har fått "rågbröd" i ca 4 dagar. Han är på lysande bra humör, sover hela nätterna, bajsar som han ska. So far so good. MEN hans eksem på kinderna blir till o från väldigt röda fortfarande samt att hans mage till och från är väldigt uppblåst (inte alls som förut men större än den varit tidigare), men som sagt. Bara på "dåligt humör" när han är trött och hungrig som ju är normalt. Annars sitt glada "nya" jag. Hur ska jag göra nu??? Han verkar ju må bra. Ska jag ignorera de "symtom" han har eller ska jag backa ett steg? Hans kinder kanske är så "dåliga" efter ett halvår av både infektioner i eksemen och utsättande för det födoämne han inte tål så han kommer att ha röda kinder till o från av olika anledningar annat än maten han äter? t ex tvättat mkt, varit ute mkt, varm etc? Magen då?? Han kanske HAR lite stor mage?? Han är ju rätt rultig. Vid 15 månader var han 80 cm lång och vägde 11.6 kg, så han är ju ganska stor. Vad tror ni?? Kanske ändå läge att backa gällande råg ett tag? Jag hade ju tänkt göra det i dag men sen av olika anledningar blev det en halv macka av detta bröd. Hur ska jag tolka detta??
    Svårt, jag skulle ju tippa på reaktion av minimala mängden vetet i rågmjölet och/eller havren, i och med att den är så liten. Men om han blir svullen om magen och röd om kinderna så är väl risken att det blir värre, eftersom det trots allt är en liten reaktion. Men det är bara gissningar.
    Det är ju ni som får avgöra vart gränsen går, när han mår bra eller inte, men hm, i mina öron låter det dock som en liten reaktion. Och i och med att han reagerar så kan det bli värre och det sätter nog ner immunförsvaret så han kanske lättare blir sjuk, reagerar på annat osv, men det är ju bara spekulationer och gissningar från min sida...
    Om det hade varit jag hade jag ju velat ha honom helt symtomfri, i och med att ni vet att det går, men det är ju jag det.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-29 19:32:29 följande:
    Svårt, jag skulle ju tippa på reaktion av minimala mängden vetet i rågmjölet och/eller havren, i och med att den är så liten. Men om han blir svullen om magen och röd om kinderna så är väl risken att det blir värre, eftersom det trots allt är en liten reaktion. Men det är bara gissningar. Det är ju ni som får avgöra vart gränsen går, när han mår bra eller inte, men hm, i mina öron låter det dock som en liten reaktion. Och i och med att han reagerar så kan det bli värre och det sätter nog ner immunförsvaret så han kanske lättare blir sjuk, reagerar på annat osv, men det är ju bara spekulationer och gissningar från min sida... Om det hade varit jag hade jag ju velat ha honom helt symtomfri, i och med att ni vet att det går, men det är ju jag det.
    jo det är så jag känner också. sen tänker jag att om man ska försöka ge honom havre, råg och korn fram till onsdag nästa vecka när vi ska till dietisten men samtidigt så vill jag ju inte att han ska bli dålig på bekostnad av att det "kanske" syns nåt på nåt test...

Så ikväll har jag bakat bröd som är HELT fritt från vete, råg, korn och havre så kör jag på det några dagar nu och ser om jag ser nån skillnad.
    OM han blir bättre då igen så kommer jag skita i det och säga till dietisten att det inte gick och att jag inte vill plåga honom. Har fått nog av detta nu. De kan ju inte mena att han ska behöva må dåligt bara för att de ska testa nåt som de kunde gjort för 5 v sedan när vi var där!!!
    Då skiter jag i det och låter det vara och sen får de göra sina jäkla tester när han blir större och själv kan tala om hur han mår!
Svar på tråden Allergitråden