Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Imorgon är det dags. :)
    Känns helmysko men jag känner mig som ett litet barn dagen innan julafton.
    Lite sjukt med tanke på att det inte är något roligt vi ska göra, utan bara åka och ta prover. Men jag antar att man kanske kan bli lite uppspelt när det är så nära och jag kämpat för detta så länge.

Amanda har ju pricktestats för mjölk när hon var 6mån, omkring, det var negativt.
    Kan det ha ändrats till positivt nu?
    Jag hörde av en sköterska i halmstad att det inte går att pricktesta barn under 2år. Men hur kommer det sig då att de gjorde pricktest på amanda i varberg när hon bara var 6mån?

Ifall barnen reagerar på något på patchtestet.. kan de få kroppsliga reaktioner även om det bara sitter på huden?
    Funderar över om man ska be de ta bort mjölk på Amandas patchtest?  vad tycker ni?  

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:06:33 följande:
    Mithrandil : varför vill du inte ha med mjölk på patchen ?

Dels har hon ju redan konstaterad mjölkallergi. Sen tänker jag på den gången då hon fick en mm stor bit ost i halsvecket och hade diarre i flera dagar. blåsbildning på hela överkroppen och sen att hon fick så mycket indragningar och astmatiska problem. reagerar hon lika starkt på lappen vet jag inte om jag vill vara med.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-11-20 15:14:49 följande:
    Stora kramar till älsklingen,Hjärta jag har nog hittat din diagnos föresten. Inboxar!

Mithrandil, hm, vet inte. Kanske är bra att veta med tester också? Framför allt för intyg till fk t.ex. Fråga dem.
    Min kille var helt galen av klådan. Men det visade ju sig även att de reagerar på plåsterhäftan. Men efteråt så la sig den reaktionen och allergireaktionerna framträdde. Och man ser skillnad, om man vill.

Behöver man positivt provsvar då?
    Inger har ju redan skrivit att hon har konstaterad mjölkallergi så diagnosen är väl egentligen redan färdig?

Men okej.. vi kör på det och så får jag försöka vara kring folk dygnet runt. Amanda är redan helt löjligt påverkad av något jag inte vet vad det är. ligger och gnyr och gråter nätterna igenom. Kass i magen och full med eksem och prickar i ansiktet. Det börjar dock ge med sig lite med ansiktet nu, bara små prickar och ljusa eksemområden. men sömnen och humöret är fortfarande starkt påverkat.    
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:18:08 följande:
    Mithrandil : aha okej. Har för mig att det bara var halsgropen som blåsorna kom ? Minns att du skrivit det flera gånger. Och var det över hela överkroppen är det ju mindre roligt :(
    Har hon fått mjölk på sig fler gånger med samma resultat ? Typ när ni pussat eller tagit i henne med mjölk på er ?
    Stackar liten :(
    Bella var också kontaktallergisk som liten. Det räckte med en puss för att hon skulle få nässelutslag.
    Hon kunde tex aldrig gå med kortärmat utan att få utslag eftersom det fanns mjölkspår :( skit jobbigt med kontakt men nu har det vuxit bort. Tänkte att det kanske gjort det på Amanda med :)
    Men säg till läkaren att ni inte vill ha med mjölk, det är nog inga som helst problem.

Hon har inte  haft chansen att få mjölk på sig efter det så jag vet inte.
    enda vi haft hemma är mjölk till mitt kaffe och hon får inte vara inärheten av mig när jag dricker mitt kaffe. Spiller aldrig och pussar henne inte förrens jag tvättat mig. :) 

Men förr eller senare är det väl ändå tänkt att allergierna ska växa bort och nu är det säkert 8mån sen hon av misstag fick i sig något som innehåller mjölk så förhoppningsvis är det påväg bort. 
  • mithrandil

älsklingen: hela överkroppen var nog att ta i. det var kring hela hals och nacke, ner till bröstet och under skulderbladet och på armen på den sidan av kroppen som ostbiten satt på. Men tillräckligt mycket för att det ska vara otrevligt. :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-20 15:33:14 följande:
    Mithrandil : Men om hon är så jätte känslig borde det ge utslag på pricktestet. Eller man kan snarare hoppas så slipper ni fundera på patchtestet :)
    När Bella gjorde sitt pricktest för mjölk var hon endast 5 månader och hela hon blossade upp som ett vandrade eksem, hon så hemsk ut. Men någon kvaddel blev det aldrig :/ sen har hon aldrig pricktestats för mjölk men visade svagt positivt på rast. Nu ska snart nya tester göras så får vi se vad det visar denna gången :)
    Lycka till imorgon !!

Tack! Ja, vi får se hur det går. :)

Hur eller hur så blir det ju inte "sämre" än nu. nu gissar vi ju bara och visar det inget får vi fortsätta gissa. Men det är iaf bra vägledning om något skulle visa. :) 
  • mithrandil

Hemma igen. :) tack för lyckönskningarna! {#emotions_dlg.flower}

Det gick väl skapligt men Alexander röck till när de satte lapparna och sen har han klagat på ont i ryggen och benen. Piper och skriker hela tiden och är allmänt tjurig. Det var inte så roligt med plåster på ryggen så det gäller att hålla koll på honom så att han inte pillar väck dom. :) Amanda verkar helt opåverkad av allt så det är ju skönt.

Pricktestet var lite märkligt.
    Alexander fick knappt någon reaktion ens på den som ska bli reaktion på. Hur kommer det sig?
    Amanda hade 2 kvadlar. En på den som skulle bli och ytterligare en, men sköterskan sa att det inte var någon allergi för att den var aningen mindre än den positiva. Känns ju jättemärkligt? Är det verkligen så? Att en kvadell måste vara större än positiva för att det ska räknas som reaktion? Varför fick hon ens en reaktion om hon inte är allergisk?

Nu är det bara att vänta med spänning tills lapparna åker av på onsdag morgon. Hoppas och ber att det visar något så man kan få något att gå på iaf.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-21 17:11:44 följande:
    Mithrandil : har också hört att kvaddlen ska vara lika stor som testpricken. Men hade det varit Bella och något ämne vi vet att hon inte tål hade jag nog haft det i baktanken ändå att det visade lite svagt.
    Vad var det som fick en liten kvaddel? Var den precis bredvid testpricken som blev positiv ?

Vad sa de om att Alexander inte ens fick positivt på mjölk ? Han hade ju fått nässelutslag när han fick det och direkt vad jag förstod det som ? Då brukar det väl nästan alltid visa positivt ?
    Tänkte att eftersom du egentligen var så säker på att han tålde det att nässelutslagen berodde på annat. Virus eller att han fick för stor mängd för fort, att kroppen inte riktigt hängde med ?
    Håller tummarna för det och att lillkillen trots allt tål mjölk :) skulle ju underlätta en hel del !
    Sen håller jag tummarna för att ni får mer svar på torsdag, det är ni värda

Ja jag vet inte riktigt vad man ska tro. den var ju inte större än testpricken, men väldigt nära i storlek och jag får inte in varför det skulle bli en kvaddel öht om där inte var någon allergi. Kommer ju inte alls ihåg vad som satt på vilket ställe heller. Tänkte fråga i vilken ordning hon satte dom när vi ska tillbaka på torsdag. De satt inte brevid varandra.

Angående alexander vet jag inte ens om testet är tillförlitligt öht, med tanke på att han knappt ens fick reaktion på testpricken. den var knappt ens upphöjd men sköterskan sa att man med lite god vilja kunde få den att stämma överens med marginalen över hur stor den måste vara för att räknas som godkänd. Fast så stor var den inte. Men angående nässelutslagen så är jag helt säker på att det var reaktion på mjölken. Det känns så iaf. Han hade inte varit och blev inte sjuk på något annat vis däromkring så virus känns iaf uteslutet. Dessutom kom det så omedelbart när han åt flingorna. Men jag vet inte ifall det kan ha berott på att han fick för stor mängd när han var ovan. Han fick ju väldigt mycket egentligen. Fast kan man verkligen få nässelutslag av något bara för man är ovan? Nä, allt är bara förvirrande. :)

men strunt samma egentligen, får se vad lapparna visar. Om de nu visar något.

Alrro: Sa de varför det kan bli så att det inget visar? tycker det är väldigt märkligt att han inte fick nån vidare reaktion på testpricken iaf. allt jag såg var en liten, liten rodnad bara, ingen tydlig kvaddel som på Amanda.       
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-22 06:26:21 följande:
    Mithrandil - nej, de sa inte varför det blev så. Hur är det med Alexander? Är han fortfarande störd av plåstret eller har han glömt bort det nu?

Tack för att du frågar. :)
    Han har nog glömt bort plåstren för när jag bytte tröja på honom innan så undrade han var det var på ryggen. Plåstret håller liksom på att släppa litegrann nu. Men han har varit överjävlig idag. Skrikit och tjutit i princip hela dagen. Han har även matvägrat hela dagen och bajsat diarre 2 gånger idag.  Amanda är iaf fortfarande helt opåverkad.  

Imorn åker plåstren av. Ska bli så skönt för detta var verkligen inget roligt Ifall hans humör beror på lapptestet. Det återstår ju att se. :)

Upplever iaf inte att någon av dom störs av klåda, så har jag otur så visar det ingeting alls.   

Svar på tråden Allergitråden