Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-24 22:34:42 följande:
    Mithrandil: jag har inboxat dig..
    Jag har svarat. :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 00:21:45 följande:
    Mithrandil : vad skönt med svar, även om de inte är särskilt positiva :/
    Vad jag tror sköterskan menade med Alexanders provsvar var att på mjölk, soja och havre visade han svagt positivt +(+) eftersom endast ett + är negativt ( hur man avläser ett patchtest klistrade jag in på förra sidan )
    Så det kanske var därför sköterskan ville att ni skulle testa eftersom det blev så svagt?
    Men ni gör ju givetvis som ni vill och känner för.. Låt det gå i hans takt.
    Däremot hade jag nog vågat sätta tillbaka majs, fisk och börjat våga prova baljväxter. Eftersom de redan har så strikt kost vore det underbart skönt att få sätta tillbaka något litet :) men som sagt, gör det när ni känner er redo..
    Angående Amanda hade jag fortsatt hålla henne mjölkfri men kanske, efter samtal med hennes läkare , vågat börja prova sädesslag, majs, fisk och kanske till och med ägg. Men väldigt försiktigt och bara ett ämne i taget ..
    Det är väldigt onödigt att ge baskost om det inte behövs . Så därför måste man nog våga sig prova fram ibland. Men väldigt försiktig och i sin takt...

Det är lite så vi tänker med Bella. Vill verkligen ha ett lapptest på henne ( har gjort ett hemma som visade starkt positivt för vete, men också positivt på ägg, havre och mjölk )
    Och får vi ett gjort, samt ett rast/prick så vill jag börja testa de ämnen som visa negativt.
    Bara för att känna att man inte står och trampar på samma ställe hela tiden utan faktiskt kommer någonstans i detta allergiträsk..

Hoppas jag inte svamlar allt för mycket såhär mitt i natten, vill inte missuppfattas..
    Hon sa inte svagt positivt. :) Hon sa att det var nästintill stark reaktion, men ändå inte lika stark reaktion som på vete och råg. Amanda däremot fick svagt positivt och hennes var bara lite rodnad. Alexander hade ju som småblåsor i alla testkopparna, men mest eksem på vete och råg.

Ska faktiskt ringa till Amandas läkare här idag och fråga hur jag ska gå vidare. Känns inte som om jag vill ge alexander mjölk eller soja eftersom han reagerar när han äter det. Havre vet jag ju inte eftersom han totalt vägrar äta allt med  havre i, förutom när han fick välling på havremjölk en gång och då blev han superdålig. Kavat trodde det kunde bero på att oatlys produkter inte är helt rena från vete, men det skulle ju lika gärna kunnat ha varit havret han blev dålig på då. Nä, jag vill nog få tänka lite till innan jag bestämmer mig. Provocera något i kokt tillagad form under 2-3 månader känns som massa besvär ändå och hjälper ju inte speciellt med den ensidiga kosten. Men tack för ditt svar. :)

Vet inte om det du hittade om hur man läser av ett lapptest stämmer riktigt? Var inte riktigt så man läste av vårat. Där fanns fler alternativ på vårat och svag reaktion räknades som pos, inte neg som det gör på ditt.
    Dessutom är nog kriterierna lite ändrade på testet barnen gjorde än det som stod på ditt.

Ring till dom och prata med allergisköterskan. Hon var jättesnäll. Känhända ni också får komma om du skriver egenremiss? 
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-25 08:35:11 följande:
    Vad skönt att du har fått resultaten. Jag skulle inte provocera just nu med det som gav reaktion på testet. Däremot som älsklingen säger kan du kanske börja med något annat som ni inte fått positivt på test. Men bara om ni orkar! Det är ganska skönt att få ta det lugnt och ha barn som mår bra en stund också

Konstigt att inte Amanda visade på mjölk! Men å andra sidan är väl inte heller dessa tester 100%-iga, så det säger ju inte att hon faktiskt inte är allergisk ändå.
    Ja, jag tyckte också det var märkligt med Amandas test. Men som Inger sagt så tror hon ju inte att vi kan få positivt på tester när det gäller amanda. Så jag vet inte. Hon kanske har rätt. Annars kanske mjölkallergin vuxit bort? Hon har ju varit utan mjölk i 1 år nu snart.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 09:50:26 följande:
    Mithrandil : jag googlade fram hur man läser av. Och såhär läser man av i Östergötland :) kavat har samma svar i sin blogg.
    Så det kanske bara är så att man läser av annorlunda beroende på vart man bor. Konstigt isåfall..
    Då tycker jag du kanske ska vänta med havre, mjölk och soja på Alexander men kanske våga prova majs, fisk och baljväxter. Har ni någon gång märkt reaktion på tex fisk, ärtor , sojasläkningar eller varför utesluts de från början?
    Det är ju som sagt onödigt att utesluta vissa födoämnen om inga allergier finns. Och för att veta om det funkar eller inte måste man helt enkelt prova :) men detta väljer ni helt klart själva..
    Bra att du pratar med läkaren angående Amanda. Jag hade vågat börja provocera om det vore Bella. Allt för att iallafall försöka utöka en redan strikt kost.
    Kanske väntat med mjölk men börjat med de andra ämnena..

Ska ringa Bellas läkare snart igen och se om hon bestämt sig angående lapptest. Vi har pratat om det massa gånger innan men aldrig tagit tag i saken ordentligt :)
    Pratade med sköterskan på allergimott nu. Shit vad hon blev sur och otrevlig! :-/ Var visst inte populärt att jag tagit barnen till annat sjukhus för patch. Hon sa iaf att jag inte fick göra något med kosten än vad som var sagt på senaste mötet med vår läkare. Varken på Amanda eller Alexander. Så skulle de kolla på testresultaten när de kommer dit och kontakta oss. Vi får ingen tid förrens nästa år, framåt våren? Hon sa att det alltid blir som en konflikt när man går på 2 olika ställen för att Inger har sitt synsätt och arbetar efter vad hon tror och tänker och efter vad hennes erfarenhet säger. På NÄL arbetar de annorlunda och tänker annorlunda.

Sen la hon spydigt till att de sagt flera gånger att inga tester skulle visa på Amanda och att det för den sakens skull inte säger att hon inte är allergisk. 

Det är vår läkare som sagt att vi ska plocka bort allt vi plockat bort. Först tog vi bort mjölken (när man får konstaterad komjölksallergi där vi går så ryker även ägg och soja under första året)  för Amanda. hon blev bättre och sen sämre, då tog vi bort vete och snart efter havre och när hon ytterligare en gång blev sämre så sa de till mig att ta bort alla allergener ur kosten.

Majs har vi dock inte plockat bort helt, bara minimerat användadet efter dietistens direktiv. Men båda barnen blir dåliga varje gång de får majs. Men då är det ju konstigt att Amanda verkar klara sin neocate eller?

Vad har ni för neocate till bella? LCP eller någon av de andra? 
  • mithrandil

Älsklingen: Såhär står det på våra papper att man läser av:

- negativ reaktion
    ? tveksam reaktion
    + svag reaktion (ej vesikler)
    ++ stark reaktion (vesikulös eller ödematös)
    +++ extrem reaktion (ulcerativ eller bullös)
    IR irriterande reaktion.

Sköterskan sa sen att de med + är positiva resultat i olika styrkor.
    Är man bara svagt allergisk så rekomenderas man att återinföra trots allergi bara för att den inte är så stark.
    Hon sa att man med åren kommer över tröskeln så att man inte längre kan vänjas vid födoämnen.

Vår vanliga läkare säger att ju längre man håller sig borta ju mer hopp finns om att allergin kan växa bort.

Hur vet man vem man ska lyssna på när alla tycker olika? 

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 10:11:55 följande:
    Mithrandil : fy vilket bemötande :( men gör som hon säger. Uteslut allt (om det känns rätt för er , känns det inte rätt och ni misstänker att de tål något, som tex ärtor eller fisk så prova utan att säga något ) tills du hör något annat. Men väldigt konstigt att läkaren rått till en så väldigt strikt kost på barn som ätit allt innan ? Förstår dem inte att det är jätte svårt för en förälder att laga en näringsrik och god kost då? För vad jag förstått har ni inte fått någon vidare hjälp heller i form av dietist mm ? Konstig läkare ni har..

Bella har neocate lcp..

Hur går det fresten med Amandas vikt nu? Vad väger hon nu ?
    Hon väger 9kg nu och är 76cm lång. :) Hade vuxit jättebra förra gången. Egentligen är det ju inte mycket eftersom hon bara gått upp 2kg och några cm sen hon var 6mån, men det som är suveränt är att hon hittat sig en kurva som hon tycks hålla sig till.  Och det märks verkligen för hon har äntligen efter 9mån börjat växa ur storlek 74.  
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 10:11:55 följande:
    Mithrandil : fy vilket bemötande :( men gör som hon säger. Uteslut allt (om det känns rätt för er , känns det inte rätt och ni misstänker att de tål något, som tex ärtor eller fisk så prova utan att säga något ) tills du hör något annat. Men väldigt konstigt att läkaren rått till en så väldigt strikt kost på barn som ätit allt innan ? Förstår dem inte att det är jätte svårt för en förälder att laga en näringsrik och god kost då? För vad jag förstått har ni inte fått någon vidare hjälp heller i form av dietist mm ? Konstig läkare ni har..

Bella har neocate lcp..

Hur går det fresten med Amandas vikt nu? Vad väger hon nu ?
    Jodå, vi har en dietist och Amanda är näringsberäknad och båda barnen har livsmedelshänvisning på all mat som de kan få.

Amanda klarar sig super för att hon har sin neocate, det är lite värre med Alexander dock.
    Och Amanda har aldrig ätit allt. Hon har ju blivit sjuk varje gång vi försökt tillföra något nytt. Men Alexander däremot har ju ätit allt fram tills för ca 7mån sen. Men han är också eksemfri för första gången någonsin så något har vi ju gjort rätt. Han hade fruktansvärda eksem förut. 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 10:29:46 följande:
    Haha då har jag blandat ihop dig med någon helt annan.. Sorry :)

Men då är det kanske dumt att testa om de nu mår bra. Gör som eran läkare säger så kanske de är redo att börja testa till våren eller sommaren :)
    Hoppas nu bara eran läkare inte blir lika sur som sköterskan över att ni gick till ett annat sjukhus. Hon hade kanske bara en dålig dag ;)
    Tror inte sköterskan där gillar mig. Hon är alltid fruktansvärt otrevlig.
    Har bättre kontakt med läkaren, hon har alltid bara varit trevlig. Men man är ju bara där 1 gång om året typ och dagis tjatar ju om att de vill ha en diagnos på allt och även intyg så det är lite dumt att vi inte får komma innan våren. Men men, dagis får lugna sig lite. Nu har de ju diagnos på lite iaf.

Fast bra mår de ju aldrig mer än några dagar i stöten. Det jag hade velat ha hjälp med är vad det är som gör att de inte mår bra. Men nu när jag vet om tex att soja låg på snudd på stark reaktion på alex så kan det vara hans bovete välling som gör att han aldrig blir bra. Jag trodde ju egentligen bara att alex var allergisk mot vete, men jag hade fel. hemma vägrar han äta sin bovetevälling nu, men när vi var hemma hos mamma i veckan slukade han den. Såg igårkväll att skillnaden var att mamma hade kvar en gammal påse så den var inte märkt "kan innehålla spår av soja". 

Ingen som har nån gammal påse bovetemjöl som ni kan bli av med?
    Alexander vägrar all annan välling och han äter så dåligt nu så han behöver ha något han blir mätt på.
    Hur var det förresten med saltåkvarns bovete? 
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-25 10:53:59 följande:
    Jag mailade saltå kvarn, de skrev typ att de arbetar för att det inte ska finnas några spår, är ytterst noggranna med rengöring och så. Någon annan skrev också att de hade mailat dom och då fått svar att de arbetar på att sär-när märka vissa av produkterna. Testa! Alexander verkar ju vara rätt duktig på att avgöra om han mår dåligt av maten eller inte

Tråkigt med sköterskan som är otrevlig. Men det behöver ju inte vara så att hon inte gillar dig, hon kanske helt enkelt är en butter, otrevlig person. Obestämd
    Ja, han är superduktig. Händer ofta att han stoppar något i munnen bara för att spotta ut och vägra äta. Så har han alltid gjort. Har alltid vägrat att äta pannkakor, men när mamma gjorde pannkakor utan allt så vräkte han i sig. Samma som han alltid vägrat äta sås, nu när vi varken har soja eller vetemjöl i tryfflar han i sig såser. :)
    Fast tyvärr är han inne i en kraftig matvägrar period så han äter typ bara äpple.
    Ska prova saltåkvarns då. Kanske han godtar den iaf. Tack!!

Kavat har sina barn på samma mottagning som mig, tror inte sköterskan varit sur och butter där så det är nog något annat. I början var hon trevlig mot mig med, men jag tror hon tycker jag ringer och tjatar för mycket.
    Hon är alltid trevlig fram tills att hon slagit upp Amandas personnr och hon kommer på vem jag är. :P
    Men man passar ju inte med alla så det är väl okej.

Prince or princess: Det som är bra med vår mott är att jag alltid får allt jag ber om. Livmedelshänvisningar, dietistkontakt, recept på neocate, tavegyl, ja allt. Men de är inte lika enkla att få att göra en ordentlig utredning. Iaf inte för mig. Men som sagt, kavat har nog bara bra erfarenheter från barnallergimott i kungsbacka. Så våga testa!! 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-11-25 11:03:52 följande:
    Mithrandil : ska åka och handla sen. Kan kolla om de har kvar de gamla påsarna då. Eftersom vi bor som vi bor brukar våran ica vara väldigt sega med att få in nya saker.
    Hur många påsar ska jag ta om jag hittar ?
    Alla du kan hitta. :)
    Jag får bunkra upp ett helt lager och sen komma på något sätt att få honom att sluta med vällingen tids nog.
    Försöker få tag på dietisten nu men hittar inget nr. Känner att han behöver näringsberäknas nu när jag vet att han verkligen är allergisk och att jag inte bara inbillat mig.

Har itne tagit detta på allvar förrens nu. har bara tänkt att det ska vara under en kortare period men nu vet man ju att man får ha det såhär ett tag så lika bra att börja lära sig laga bra mat och baka bröd och allt sånt. :)

Så alla tips på allt uppskattas! Goda bröd utan allt, efterätter och god mat. Får väl bli en duktig allergimamma nu då istället för att bara laga köttfärssås. :) 
Svar på tråden Allergitråden