Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Backar hela tiden med baljväxter, hon älskar linser, men vill inte ge för mycket. Nu har hon tack och lov börjat äta lite ägg.
    Vägrar fisk, tror det har med smaken (/konsistensen) att göra eftersom hon även vägrat mat med alger i (smakar likadant). Ett tag åt hon lite fisk, men ett tag åt hon sås också ;)

Så är det någon som kan rekommendera mjölkfri barn- och "allergivänlig" fisk, typ fiskpinnar eller fiskbullar?

Nu med sojan börjar jag fundera på att köpa köttbullar också, hittills har hon bara erbjudits falafel och det kanske inte varit så lyckat.

Angående buljong, många vegetariska innehåller gurkmeja, tänkte undvika det.  Knorrs innehåller senap, och flera smakförstärkare tidigt i innehållsförteckningen.
    Hon tål inte kanel så är lite försiktig med kryddor.

Funkar Alpro sojas vispbara kokosgrädde om man inte tål soja?

• ränderpåtvären
    2små2stora skrev 2012-09-03 09:57:40 följande:
    Vi använder findus frasbakade fiskfiléer de är mjölk och glutenfria.
    Fiskbullar har jag inte hittat några som är mjölkfria

Tack! Attans, hade hoppats på fiskbullar, smakar för mycket fisk när jag lagar. Väntar med xantangummi, borde funka med vanliga pinnar, men blivit skraj för att handla mat.
  • ränderpåtvären
    2små2stora skrev 2012-09-03 09:57:40 följande:
    Vi använder findus frasbakade fiskfiléer de är mjölk och glutenfria.
    Fiskbullar har jag inte hittat några som är mjölkfria

Sorry, blandade ihop e-nummer, gumminamn, snabbgooglade. Bra att veta om vete slutar funka. Köpte Findus vanliga pinnar, hällde olivolja och citronsaft på. Har inte hittat någon mjölkfri "hamburgerdressing".
  • ränderpåtvären

Tyvärr rätt säker på sojaallergi. Fast det är många här som inte tål sojalecitin hoppades jag kunna vara lite slapp med det. Men blöjan blev grön igen efter att jag bakade nya bullar, sedan kräktes hon av Tofulines färskost. Jag som åt det. Nu är det inte grönt längre men fått lite nya prickar så tar det lugnt med gröna ärtor, haricots verts.

Ska man undvika Risentas produkter? Har minst linser, quinoa, solrosfrön därifrån. Kanske bönor också.

Angående ersättning/välling så är hon inte i närheten av att äta så mångsidigt eller tillräckligt mycket att hon skulle klara sig bra utan liknande produkt. Verkar behövas även tredje året. Lägger också av att äta ibland.

Vet inte om ni känner till B-jäst, men använder det istället för ost, riktigt gott!

• ränderpåtvären
    mojäng skrev 2012-09-04 14:15:10 följande:
    I går fick vi svar på proverna och det var neg för gluten och vete, så läkaren verkade inte vilja gå vidare med det här, hon sa att han inte har några allergier då mjölk också var neg förut så vi ska börja ge mjölk igen tyckte hon... Så kommer inte få utskrivet mjölkfri ersättning. :( 
    Fick samma resultat här två gånger med mjölken. Så du är inte ensam.
  • ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-09-04 22:15:41 följande:
    Tack såg jättegoda ut! Blandade ihop det, E415 verkar vara helt lugnt.Skäms
    Fanns ju massor med sås i den hyllan :) Felix fiskdressing, och remouladsås också. Brukade använda pulvergräddsås men inte hittat någon liknande mjölkfri och vegetarisk.
  • ränderpåtvären

Trottoarbonden, hirs, köttfärslimpa (med leverpastej i mitten), champinjonsås på havregrädde eller smält margarin/salt/dill/, använder Mildas bredbara smörgåsmargarin.

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-09-10 22:11:04 följande:
    Trottoarbonden, hirs, köttfärslimpa (med leverpastej i mitten), champinjonsås på havregrädde eller smält margarin/salt/dill/, använder Mildas bredbara smörgåsmargarin.
    Kom på att mjölk funkar nu, kanske kan göra en anpassad tzatziki på rapsolja, salt, om gurka funkar, till pastasallad eller till köttbullarna.
Svar på tråden Allergitråden