Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

skånegås skrev 2011-12-16 20:43:27 följande:
    Håller alla tummar jag har!!!

Om min lille visar sig reagera på havre (eller vete eller gluten) måste jag som ammar honom också utesluta det då?
    Ja förmodligen. Eller kanske. Svårt att säga egentligen.
    Men bäst är väl att plocka bort från din och hans kost till en början hur eller hur, sen kan du försöka äta något själv som provocation. Svårt att veta annars om han inte blir bra.

Men oroa dig inte. Det fixar ni hur bra som helst. Det är inte speciellt mer krångligt än bara mjölken. :)
    Känns bara extra jobbigt innan man kommit igång och sen vänjer man sig så snabbt.

Lycka till! 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-12-16 21:27:13 följande:
    Här tar de in hela året även om det är flest som börjar i augusti/september och i januari. De har tom öppnat upp en till avdelning för 4-5 åringar för att göra plats för de 1 åringar som behöver plats.  De tog personalrummet i det ena huset och gjorde en avdelning för 10 barn. 
    Hos oss har de fått stuva om hela förskolan och flyttat storbarnsavdelningarna in i en annan byggnad och så.
    Fick brev för ett tag sen och det fattades 20 platser. Måste ha varit många som föddes 2010. :)

Vet att vi hade liknande för barn födda 08 också. Då fick de öppna en helt ny förskola i baracker, men efter en termin kunde den stänga och de som gått där stuvas in på de ordinarie förskolorna. 
  • mithrandil
    skånegås skrev 2011-12-16 22:02:19 följande:
    Jobbigt... Havre har jag i stort sett slutat med, men vete är lite värre... Fast jag tycker han mått bra (innan han fick tag i ett havregrynspaket som han massakrerade...) fast det har ju inte hunnit gå så lång tid... och så ögoninflammation och förkylning på det

Känns som att eg vet jag ju inte om det överhuvudtaget är något han inte tål. Soja gick ju inte bra iofs, det testade jag 5 juni... Mjölk har vi ju aldrig ens testat (förutom ersättningen på bb), har aldrig hunnit komma så långt (eller jo två ggr, men det var visst samtidigt som det kom tänder, så man kan ju inte dra några slutsatser av det)

Vad kan man göra för bröd om det ska vara fritt från mjölk, soja och sädesslag (vete, råg, havre..)? Finns det något?
    Jag älskar ju korv med bröd (då jag hatar att laga mat ssk vissa dagar)...
    I miralicias blogg finns där massor med recept om du är den husliga typen. Vörtbrödet är en succe. Fantastiskt gott. :) Vi bytte ut julmusten mot cola som det står i receptet då julmust innehåller kornmalt.

Själv valde jag att plocka bort bröd öht. Försöka ändra om kosten och äta annat istället så att bröd inte skulle behövas. Hur gammal är han nu igen?

garbos quinoabröd vet jag om som är fritt från allt. Annars har jag inte hittat mycket. Smakar helt okej faktiskt om man rostar det och ifall man hinner hem och lägga det i frysen innan det tinar upp för mycket.
    Annars brukar jag ersätta bröd med riskakor eller oldas risbröd. Frukt äter vi också betydligt mer nu än innan. 

Hur kommer det sig att ni funderar på att plocka bort vetet också? Om han var bra utan havre innan incidenten kanske vete inte är någon fara? Tar ju ibland fasligt länge för de små att komma i fas igen.

3busfrön: Okej. Ja, vissa år föds det ju sjukt mycket barn. :) 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-12-29 19:23:04 följande:
    Någon som vet om allergier kan förvärras av en graviditet ??
    Ska du ha bebis? :)
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-07 22:24:59 följande:
    någon som reagerar på kaliumsorbat E202? Sonen fick lingonsylt ikväll och fick nässelutslag och svullen mage. Han har tuggat i sig lite rågruta tidigare på dagen, men inga röda kinder eller så efteråt, var ett misstag och vi vet inte om han tål råg. Men ikväll så åt sonen lingonsylt och fick det över sig, han satt med bar överkropp.

För någon vecka sedan fick han pannkaka med jordgubbsylt och fick samma utslag, de gemensamma nämnarna är pektin, citronsyra och kaliumsorbat. Han har tidigare ätit bägge sylterna utan reaktion, funderar på om det är något nytt nu på gång eller om han är känslig för rågen och det gjorde att han blev extra känslig nu och kanske var en dåligt rengjort stekpanna när vi gjorde pannkaka.

Får prova igen med sylt men det ser ut som utslagen är där han fått på sig sylten precis som sist förutom händerna som är normala.

Undra om inte någon av kavats barn är känsliga för E202.

Amanda klarar inte heller av att äta sylt, varken jordgubb eller lingon men jag har bara trott att det är med det som med tomat. Starkt. :) eller för att det är rött.
  • mithrandil
    t0va skrev 2012-01-07 23:23:03 följande:
    jo jag hade för mig det, kollade ena barnets allergilista som jag fått men hittade inget, men det kanske är något av de andra. Tomat reagerade han på ett tag men inte längre, känns sådär att det kommer pang på bara, så mycket sylt han ändå ätit innan. Om det är mer skit på gång nu när vi trodde vi fått lite lugn. Kanske är han mer känslig efter att ha fått i sig mjölk under julen och haft så många reaktioner, är 6 dagar sedan han var dålig som jag misstänker pga. mjölk eller soja för min morsa slarvade när hon gjorde sallad. Har inga bevis men misstänker att det är därför han blev dålig på natten efter mitt födelsedagskalas.

Finns ju sylt utan kaliumsorbat som vi köpt någon gång, kanske ska testa den också och se om det kan vara jordgubbarna nu då.  www.procordia.se/eway/default.aspx?pid=4&trg=...:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=24430 

Om han ätit mycket sylt innan blir man ju lite skeptisk till om det verkligen kan vara den? Även att jag vet att det kan vara så. Amanda blev ju bättre på enagos välling innan hon blev sämre, hon klarade majs i mängder förut men nu bara nån enstaka gång ibland. Men jag tänker på om det finns något annat? Kontamination? Brödsmulor eller liknande i sylten? Äter bara han av sylten eller även ni? Ni kanske har haft sylt till blodpudding och ägg och att han reagerar på att ägg gaffeln varit nere i syltburken? Dåliga förslag kanske, men du förstår hur jag tänker?
  • mithrandil
    FruK skrev 2012-01-08 16:07:03 följande:
    Hej!! Min son fyller snart 1 år och jag vill ju att han skall kunna äta "tårta" eller tårta-liknande-bakelse.
    Han är allergisk mot: Ägg, mjölk, soja, blåbär, vete, havre, råg, ris, majs (nötkött,baljväxter)
    Finns det någon som har något recept?? Eller känner någon i Göteborgsområdet som bakar allergitårtor (han tål hirsh och bovete)
    Tacksam för alla tips. 

Någon form av glasstårta kanske?
    Mina barns pappa har börjat baka en hel del i det senaste och när han fyllde år gjorde han tårta till barnen på marräng (gjord på noegg) hade jordgubbsglass i mellan och vispad kokosgrädde över sen jorgubbar ovanpå det.

Glassen gjorde han i glassmaskinen med risdryck och jordgubbar och någon sockerlag, men man borde ju kunna byta ut risdrycken mot kokosmjölk?

Om det verkar intressant kan jag fråga precis hur han gjorde.
    Barnen tyckte om den, men själv tyckte jag nog den smakade ganska mycket kokos. :)    
  • mithrandil

3busfrön: Vad kom de röda kinderna av? Tomaten eller kycklingen?

• mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:41:25 följande:
    Det vet jag inte riktigt. Vi måste komma ihåg att inte servera de samtidigt nästa gång. Han var lite röd redan innan.

Har hittat en massa roliga allergivänliga matvaror på en engelsk sida synd bara att frakten blev dyrare än maten.  

Hur var det? Reagerade han luftburet på ägg?

Jag är inte helt övertygad ännu, men jag tror inte alexander klarar kyckling. De senaste 4 gångerna har han iaf haft världens grönaste diarre efteråt. Vet inte riktigt, men kanske det kan gå lite hand i hand med om de är väldigt känsliga för ägg?   
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2012-01-12 21:41:25 följande:
    Det vet jag inte riktigt. Vi måste komma ihåg att inte servera de samtidigt nästa gång. Han var lite röd redan innan.

Har hittat en massa roliga allergivänliga matvaror på en engelsk sida synd bara att frakten blev dyrare än maten.  

Ska ni inte träffa någon dietist för livsmedelshänvisning? Eller hur var det?
Svar på tråden Allergitråden