• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 20:01:09 följande:
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall! Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?! Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover. Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
    OM det nu var mackan (han hade ju även fått havre och råg då, men tror det var mackan om jag ska vara ärlig för han hade inte reagerat på havre eller råg innan och havre hade han fått över en vecka och råg i ca 3 dagar) så reagerade han på ca 12 timmar med stor svullen mage, magont, röda kinder (men inte så knallröda som i höstas men det är ju inte så märkligt för då fick han mkt större mängd ju), sov dåligt på natten, mammig... tja hela kittet you know...

Jag hade tvärvägrat. hon har ju reagerat så mkt varje gång hon fått det! jag hade bara sagt att jag är så säker på det så det behövs varken något test eller nån provocering.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-05 20:12:10 följande:
    OM det nu var mackan (han hade ju även fått havre och råg då, men tror det var mackan om jag ska vara ärlig för han hade inte reagerat på havre eller råg innan och havre hade han fått över en vecka och råg i ca 3 dagar) så reagerade han på ca 12 timmar med stor svullen mage, magont, röda kinder (men inte så knallröda som i höstas men det är ju inte så märkligt för då fick han mkt större mängd ju), sov dåligt på natten, mammig... tja hela kittet you know...Jag hade tvärvägrat. hon har ju reagerat så mkt varje gång hon fått det! jag hade bara sagt att jag är så säker på det så det behövs varken något test eller nån provocering.
    Usch stackars liten =( Förstår att ni inte vill provocera mer. Men om ni gör det så ger honom bara lite lite sås!!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 21:05:00 följande:
    Usch stackars liten =( Förstår att ni inte vill provocera mer. Men om ni gör det så ger honom bara lite lite sås!!
    ja gud ja. OM jag nu skulle få för mig att provocera, måste fundera lite ang det, så kommer jag bara ge typ 1 krm eller max 1 tsk till att börja med.
  • Snutten

ELI: jag hade inte provocerat med vete igen. Ni har gjort det SÅ många ggr och du är säker. Bättre då att lägga tiden på att provocera med havre eller annat som du är mer osäker på. Jag har fuskat med ägg provokation och bara gjort en ggn då vi har fått tydliga reaktioner även om dr vill att vi gör det två ggr.

• Kavat

EL I
    Vi har fått hur många oavsiktliga provokationer som helst. Lite svårt att undvika med vete tyvärr... Senast nu av mamma när det tom. stod fruktosglukossirap av vete på Eldorados jordgubbssylt. Allt annat han åt då tålde han ju...

Så jag tycker inte heller att du ska provocera igen med vete! Ni kommer nog tyvärr att råka ut för missöden med det igen är jag rädd för.

• EL I
    Snutten skrev 2010-05-05 21:16:52 följande:
    ELI: jag hade inte provocerat med vete igen. Ni har gjort det SÅ många ggr och du är säker. Bättre då att lägga tiden på att provocera med havre eller annat som du är mer osäker på. Jag har fuskat med ägg provokation och bara gjort en ggn då vi har fått tydliga reaktioner även om dr vill att vi gör det två ggr.
    Ja alltså vi har ju provocerat ofrivilligt 2 ggr, det är allt, varav den sista jag inte vet om det är vetet i mackan, smöret på mackan eller om det var havre eller råg... så provoceringen känns ju inte jättesäker. Innan var det ju 2-3 bitar godis som innehöll glukossirap. Något annat har vi ju inte provocerat med vete.
    Det är väl därför jag ens funderar på det, men har som sagt inte bestämt mig än.
  • Snutten

Mummy: om TSH var så högt kan det skada fostret. Men det kan även bero på något helt annat.

• EL I
    Kavat skrev 2010-05-05 21:20:54 följande:
    EL I Vi har fått hur många oavsiktliga provokationer som helst. Lite svårt att undvika med vete tyvärr... Senast nu av mamma när det tom. stod fruktosglukossirap av vete på Eldorados jordgubbssylt. Allt annat han åt då tålde han ju... Så jag tycker inte heller att du ska provocera igen med vete! Ni kommer nog tyvärr att råka ut för missöden med det igen är jag rädd för.
    ja det är ju det man tänker. det kommer ju bli misstag (framför allt skulle jag tro) på dagis och även hemma men där har man ju bättre koll. Och då blir det ju yttelirgare veckor med dålig mage.
    Nä som sagt, jag tror inte heller jag kommer göra det. Tänker vänta ut att magen ska bli bra nu och sedan ska han få lugn och ro.
    Det känns ju som enda anledningen att hon ville provocera vad för att hon skulle veta vad hon ska skriva ut på livsmedelsanvisning men jag känner att jag skiter i den där jävla "billigare maten" bara han får vara bra!
    Vill hon inte skriva ut på mitt ord så får det väl vara så då. Vad ska jag göra?? kan ju inte direkt "misshandla" mitt barn för att få billigare mat, typ, känns som om det är så det går till

Nu väntar jag bara på att han ska få må bra igen. Min lilla "biafraunge"
  • Mela78

Usch va tråkigt för er! Men klandra inte dig själv. Som tidigare konstaterats tänkte även jag skriva att barn föds under de mest prövande förhållanden. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna påverkat är TSHt, men det får du säkert nu behandling för. Kram

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-05 20:01:09 följande:
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall! Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?! Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover. Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
    Jag är rätt övertygad om att ni kommer att få en reaktion av något slag på henne. De lägger ju en droppe först på huden innan de prickar och då kommer hon förmodligen att reagera. Gör hon inte det så får du kolla efter sen reaktion. Att då ha koll på vilken prick som är vilken är bra! Har ju en stencil bland länkarna ovan från barnläkarsektionen som står om sen reaktion vid pricktest. Skriv ut och ta med.
Svar på tråden Allergitråden