• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 20:17:14 följande:
    EL I : Usch vad jobbigt om han är så känslig =( Jag kan mycket väl förstå att det måste kännas jätte tugnt! Jag tycker det är skitjobbigt att dottern är så jätte känslig för mjölk och blir eksemig så fort vi kommer till någon som har mjölkproduker hemma. Men det är så mycket lättare med mjölk än vete för det kan du plocka bort mycket enklare för hela familjen. Vi har inte en endaste mjölkprodukt hemma längre så vi slipper tvätta händerna som tokar =) Hur har ni gjort innan med smuler och så?! Då när han var så bra i ett par veckor. Hade ni samma macka som han då eller ?! Jag tycker det låter som en god idé att ha hans macka på en bricka så slipper ni chansa. Men vad jag kan se nu så skulle det inte förvåna mig om matburken innehöll vete =( stackars lillkillen. Hoppas verkligen han får må bra snart!!! Kram!!!
     nä det är ju det som är så märkligt. när vi tog bort vetet så var vi ju inte alls lika noga som vi är nu så det känns som antingen så har han blivit mer och mer känslig eller så är det något annat också.

Det verkar som om han blir mer och mer känslig, kan det vara så? I höstas så var han inte lika grinig och sov inte lika illa, magen var inte lika stor heller och kinderna inte lika röda. känns som om allt eskallerat för varje vecka som går...
    om det nu inte är fler saker han är allergisk mot som vi inte märkt
  • trållmor

Vill bara komma in och berätta om dagens dietistmöte! Jag har blivit dunderförkyld, men ville ändå gå dit för Fredrik vägrade för han hade redan klart för sig vilket bemötande vi skulle få. Och när jag gick därifrån så grät jag.... lyckotårar

Det var ta mig f-n den bästa dietist jag någonsin har mött och pratat med!!! Hon sa nästan direkt att hon hade läst våran journal och sett vilket helvete vi gått igenom, och nu var det hennes uppgift att försöka ge oss en hjälp i rätt riktning. Hon sa att vi inte kommer få ha Neocate så länge, men å andra sidan så flyttar vi, så hon skulle skriva ut några burkar till innan vår nya dietist eller läkare tar över förskrivningen.

Sen frågade jag henne försiktigt om jag fick ta upp och prata om Timon, och självklart fick jag det Hon hade sett provsvaren, så när jag tog upp min lista om vad jag ville ha utskrivet på livsmedelshänvisning så kollade hon igenom den och hon skulle skriva ut allt på listan förutom Resourse Thicken någonting, för den tyckte hon var onödig. Hon skulle även kolla vad maxförskrivningen låg på och skriva ut max på allt till oss, så att vi skulle ha en rejäl grund att stå på

Får man ta med sig bvc-sköterskan och dietisten när man flyttar???

Sen hade hon hört talas om den här tråden förut, så om Susanne läser nu så *vinkar* jag {#lang_emotions_kiss}

Stort tack Kavat för listan också!!! Kommer svara dig, och Angel, när jag mår lite bättre för nu är det en kopp thé innan läggdags...

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    EL I skrev 2010-05-06 20:22:45 följande:
    Det verkar som om han blir mer och mer känslig, kan det vara så? I höstas så var han inte lika grinig och sov inte lika illa, magen var inte lika stor heller och kinderna inte lika röda. känns som om allt eskallerat för varje vecka som går...om det nu inte är fler saker han är allergisk mot som vi inte märkt
    Den första personen inom vården som har erkänt att vissa barn inte blir bättre, utom sämre, träffade vi idag...

Mattis, Aliina och Timon har bara blivit sämre med tiden, och enligt dietisten idag så finns det vissa barn vars allergier blir sämre med tiden, och alltså inte växer bort (som alla säger annars)...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat

EL I,
    så här gör vi hemma som faktiskt funkar bra.
    Alla äter allt på assietter, barnen har alltid tallriksunderlägg som lättare går att göra rent och tvätta under kranen.
    Jag, sonen och oftast dottern äter vetefritt. Dottern äter dock havre, dricker havredryck mm. Maken äter vete/havre, smörgås, flingor mm.

Mitt liv blev så mycket enklare när jag blev glutenintolerant. Dessförinnan sprang jag upp kanske 10-20 gånger per måltid för att tvätta händerna emellan att jag tog i min mat och sen behövde hjälpa sonen. Så gör maken idag när han äter smörgås med händerna och behöver hjälpa sonen. Inte en chans att det går att ta på eller i närheten av saker som han ska ha utan att han reagerar.

När vi fick rutin på att hålla allt rent och vara jätte nogranna med att alltid ha assiette osv. så blev helt plötsligt livet mycket mindre hysterisk och mer hanterbart. Jag slipper att alltid rengöra allt flera gånger hemma osv. Däremot så är vi ju ofta iväg och då måste det ju torkas, tvättas osv.. För hans del så räcker det att ta på ett ställe där det funnits havre/vete (som alltså inte ens syns) och sen ta i munnen, ansiktet osv för att få eksem/reaktion.

• EL I
    Kavat skrev 2010-05-06 20:29:45 följande:
    EL I, så här gör vi hemma som faktiskt funkar bra. Alla äter allt på assietter, barnen har alltid tallriksunderlägg som lättare går att göra rent och tvätta under kranen. Jag, sonen och oftast dottern äter vetefritt. Dottern äter dock havre, dricker havredryck mm. Maken äter vete/havre, smörgås, flingor mm.  Mitt liv blev så mycket enklare när jag blev glutenintolerant. Dessförinnan sprang jag upp kanske 10-20 gånger per måltid för att tvätta händerna emellan att jag tog i min mat och sen behövde hjälpa sonen. Så gör maken idag när han äter smörgås med händerna och behöver hjälpa sonen. Inte en chans att det går att ta på eller i närheten av saker som han ska ha utan att han reagerar. När vi fick rutin på att hålla allt rent och vara jätte nogranna med att alltid ha assiette osv. så blev helt plötsligt livet mycket mindre hysterisk och mer hanterbart. Jag slipper att alltid rengöra allt flera gånger hemma osv. Däremot så är vi ju ofta iväg och då måste det ju torkas, tvättas osv.. För hans del så räcker det att ta på ett ställe där det funnits havre/vete (som alltså inte ens syns) och sen ta i munnen, ansiktet osv för att få eksem/reaktion.
    ok ska försöka få in lite rutiner. problemet är nog (fortfarande) att mannen inte riktigt tror han är så känslig men jag får bearbeta honom!!
    Vi har underlägg till oss alla som vi tvättar av ordentligt. Det största problemet tror jag är att vi lägger hans macka på typ samma ställe som vi andra haft dem när vi brer. Vi har nämligen inte frukosten framme på bordet utan vi har en bänk där vi går och tar mat. Vi får flytta hans saker till ett annat ställe. Jag gör alltid hans frukost först och han tar aldrig om när det gäller macka utan det är isf bara typ kräm eller nåt och då håller man ju bara i paketet.
    Sen får jag nog städa mer nogrannt på bord, stolar och golv också.

tack för tipsen!
  • susieQ

Hej igen
    Här hemma har vi till viss del fått upp hoppet. I tisdags fick vi hem en burk neocate och det verkar, peppar peppar som att han faktiskt tål den! Har varit i kontakt med Nutricia som tillverkar och de bedömde risken för reaktion på kvarvarande proteiner från majsen som minimal, och det verkar än så länge som att det funkar

Men jag har en annan fråga, hur ska man hantera köksmiljön om sonen behöver strikt vetefritt? Finns det nåt sätt som inte innebär att allt som innehåller vete är bannlyst? Är det städa städa städa som gäller?

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-06 20:22:45 följande:
     nä det är ju det som är så märkligt. när vi tog bort vetet så var vi ju inte alls lika noga som vi är nu så det känns som antingen så har han blivit mer och mer känslig eller så är det något annat också.Det verkar som om han blir mer och mer känslig, kan det vara så? I höstas så var han inte lika grinig och sov inte lika illa, magen var inte lika stor heller och kinderna inte lika röda. känns som om allt eskallerat för varje vecka som går...om det nu inte är fler saker han är allergisk mot som vi inte märkt
    ja jag upplever ju att dottern bara blir mer och mer känslig för mjölk så absolut tror jag det är så!!
  • Ellisizza

Hm, funderar lite kring vad man ska introducera för frukost/kvällsmål till sonen. Ska vara helt fritt från spannmål och mjölk. Han är 8 månader.

Har två alternativ:

Alternativ 1: Sempers risgröt (den som ska komma i butik istället för ris- och banangröten som fanns på apoteket)

Alternativ 2: Organix risgröt ( webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/grot/4-manader/organix-risgrot-baby-rice.html ) gjord på Neocate. Senare byts Neocate ut mot Nutramigen om han tål det.

Har läst/hört att Nutramigen ska fungera som barnets mjölk för barn som inte tål mjölkprotein och att man ska ge en viss mängd av Nutramigen varje dag. Kanske är det då smart att göra gröt baserad på det så slipper man ha i det i de andra målen?

Eller är en köpegröt (tex semper-gröten) bättre?

Någon som kan hjälpa mig lite angående vad som är bäst att välja?

• Snutten
    trållmor skrev 2010-05-06 20:29:37 följande:
    Den första personen inom vården som har erkänt att vissa barn inte blir bättre, utom sämre, träffade vi idag...Mattis, Aliina och Timon har bara blivit sämre med tiden, och enligt dietisten idag så finns det vissa barn vars allergier blir sämre med tiden, och alltså inte växer bort (som alla säger annars)...
    Siri blir också mer och mer allergisk och det har jag fortfarande inte träffat någon som tror på, även om jag gillar vår läkare så hävdar hon envist att allergierna kommer att försvinna snart.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-05-06 20:37:53 följande:
    Hej igen Här hemma har vi till viss del fått upp hoppet. I tisdags fick vi hem en burk neocate och det verkar, peppar peppar som att han faktiskt tål den! Har varit i kontakt med Nutricia som tillverkar och de bedömde risken för reaktion på kvarvarande proteiner från majsen som minimal, och det verkar än så länge som att det funkar Men jag har en annan fråga, hur ska man hantera köksmiljön om sonen behöver strikt vetefritt? Finns det nåt sätt som inte innebär att allt som innehåller vete är bannlyst? Är det städa städa städa som gäller?
    Åå, vad skönt! Håller tummarna att Neocate funkar!

Ja, om du läser mitt tidigare inlägg till EL I som jag skrev precis så är det så vi hanterar det här hemma.
    Sen försöker vi hålla hårt på att sitta ner och äta, barnen får inte sitta brevid varandra (om de äter saker den andra inte tål), men de har ju sina platser och stolar så slipper man vara hysteriskt noggrann jämt.
    Jag försöker städa direkt om något spills, för mjöldamm eller havregryn som jag tappade en gång, det sprids snabbt. Och då även våttorka.
    Men trots det så blir sonen ofta kass om han är nakenfis i köket, så han behöver ha byxor på sig även om han bara är på golvet.

Sen har jag faktiskt t.ex havregryn i en extra (stängd) plastpåse i samma skåp som glutenfritt. Men vi har så få saker nu som är vete/havre och det är i stort bara maken som äter så det hanteras varsamt kan man säga. Annars så dammar ju gärna musli och annat rätt bra om det är i papperspåsar...
Svar på tråden Allergitråden