• tes 75

Allergitråden

Tibell skrev 2011-01-15 09:32:40 följande:
    Och utslagen kom väl på eftermiddagen och alltså innan han drack vällingen ? Eller är jag helt ute och seglar nu :)
    runt munnen har han haft ett par dagar, men det på kinden har uppstått sedan igår em. saken är den att han alltid får uppblossande utslag runt munnen & kinderna under veckorna, medan det lägger sig på helgen eller om han är hemma några dagar. vi har tänkt att det beror på någon frukt och tog bort äpple nyss eftersom han får hemska diarréer av äppeljuice, men han dricker ju ricedream på dagis så han kanske är en av dem som är känslig för kornresterna i ricedream ändå vi vet ännu inte hur känslig han är för sädesslag då vi aldrig lyckas få till någon "ren" provokation som inte störts av annat.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:55:32 följande:
    runt munnen har han haft ett par dagar, men det på kinden har uppstått sedan igår em. saken är den att han alltid får uppblossande utslag runt munnen & kinderna under veckorna, medan det lägger sig på helgen eller om han är hemma några dagar. vi har tänkt att det beror på någon frukt och tog bort äpple nyss eftersom han får hemska diarréer av äppeljuice, men han dricker ju ricedream på dagis så han kanske är en av dem som är känslig för kornresterna i ricedream ändå vi vet ännu inte hur känslig han är för sädesslag då vi aldrig lyckas få till någon "ren" provokation som inte störts av annat.
    men just ja, för 17, han åt ju några skivor färsk tomat igår till middagen! det kan ju vara de som ställt till det extra mycket med de vanliga utslagen idag. vi har tagit bort ketchup & krossade tomater ur hans kost eftersom han får utslag & lös mage av det. men jag som också känner av ketchup kan äta färsk tomat, dock kanske inte sonen kan det då tydligen. suck, snart är hans allergilista längre än min var när jag gick på dagis
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-01-15 10:15:14 följande:
    Eli : testa att ta bort flingorna och se om utslagen försvinner och sedan kanske provocera? Så ni vet säkert? Annars spelar det kanske ingen större roll :)

Tes: vet hur det känns när allergilistan bara blir längre och längre :( har han testats positivt på något prov någon gång ? Vi ska göra nya pricktest och blodprov snart och jag håller mina tummar stenhårt att lillans kan vara positiva på något i allafall! Så slipper man vela hela tiden!

Någon annan här vars barn reagerar med hosta/astma luftburet ? Hur funkar det och hur började det ? Var det där från start eller ökade det gradvis?
    bara jordnöt (stark allergi) &  mkt svagt  på mjölk. senast taget i höstas.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-15 11:34:51 följande:
    Jag tror på ricedream, men det är för att sonens kinder blev röda av sädesslag och att jag tror de flesta som testat ricedream till sina barn med sädesslagsallergi har misslyckats. Alltså kommit fram till att det inte funkat.
    ska göra välling på carlshamn över helgen & se hur kinderna blir. problemet är att vi måste åka över hela stan för att få tag på carlshamn, & de 2 tetror vi har hemma nu är det samma datum på som den tetra som var dålig. hoppas de är ok.. sambon jobbar natt i helgen så vi hinner inte handla idag.
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:14:10 följande:
    Pannkaka utan allt:
    3dl risdryck
    1dl bovetemjöl
    1dl rismjöl
    1tsk bakpulver
    50 g margarin (mjölkfritt då förstås)

Har vid något tillfälle bytt ut bovetet mot Teff, har dock för mig att det var svårare att steka då..? Sist blnadade jag i bananbitar också, går väl att ha i lite allt möjligt i frukt-och bärväg om man vill det Skrattande
    hur tjocka gör du dem? och man måste ha en teflonpanna anar jag? försökte nyss i en gjutjärnspanna med ca 1 dl smet per pannkaka & det gick åt fanders..
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-01-15 15:40:17 följande:
    Hm, som en dubbel vanlig kanske? *funderar* Ojdå, tråkigt att det gick på tok! Vi har köpt überbilliga stekpannor åt Gabriel på Willys, tror det var 99kr för både en liten och en stor, så riktigt teflon vet jag väl inte om det är.. Men någon form av non-stick-beläggning är det Flört
    jag bytte till vår stora teflonpanna, & klickade ut små plättar låååångsamt med bara lite margarin i pannan, då gick det bra! så vi har mumsat supergott mellis här, till skillnad från sonens vanliga som typ alltid är blåbärssoppa & riskaka. tack för receptet!
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-15 19:08:14 följande:
    Hur reagerar hon på sädesslag? Förstoppning?
    I så fall tror jag att det är Ricedreams förtjänst,  om hon inte fått i sig något annat konsigt..?
    man blir ju så trött på dessa spår av korn i Ricedream.. den är ju mycket godare än Carlshamns risdryck (sonen ratar Carlshamns som måltidsdryck & dricker den bara i välling), Carlshamns skiktar & klumpar sig om man inte skakar som 17 varje gång man ska använda den, & så finns ju oftare Ricedream att få tag på i vilken butik som helst. någon som vet varför de prompt måste ha med korn i tillverkningsprocessen? är det den som gör att Ricedream har en trevligare konsistens & inte skiktar sig?
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-15 19:47:32 följande:
    www.allergimat.com/produkt.asp?favorit=yes&id...

Följande kan ha betydelse för extremt allergiska personer: (kan innehålla spår av korn) Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse.
    man undrar ju varför detta enzym är ett måste.. men kanske den är hemligheten bakom att ricedream inte skiktar sig..
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?
    vägrar han all sorts välling? vi får ihop ca 5-6 dl rismjölk/dag till sonen på 2 år genom att göra välling på rismjölk, rismjöl, pofiber & rapsolja. han vägrar mjölkfri ersättning.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:05:59 följande:
    Måste fråga. Ni som har barn som reagerar med eksem eller utslag pga t ex "röda frukter/grönsaker", är det någon här som gör det?Hur länge sitter det röda i? Fått för mig att om det bara är en reaktion pga det röda i en grönsak/frukt så sitter det bara i en liten stund?

Ingen annan som vet något om felix tomatketchup? har ju som sagt mailat men man vill ju gärna veta direkt
    vår son svullnade upp på läpparna häromkvällen när han ätit en körsbärstomat. det satt nog i ett par timmar.. men han får magproblem dagen efter också, särskilt om han ätit ketchup eller krossade tomater. 

jag är också känslig för tomat, & får röda kinder & allmän oroskänsla i kroppen. det kan nog vara i 1-2 timmar. eventuellt får jag också magproblem. 
Svar på tråden Allergitråden