Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

annahoj87 skrev 2012-04-20 00:20:35 följande:
    Nu har jag spanat här i en vecka och känner att jag behöver skriva. 

Min son som nyligen har fyllt ett har i hela sitt liv haft väldigt orolig mage och fruktansvärt svårt att sova. På BVC har de alltid sagt att det inte är någonting att oroa sig över och att sömnen blir bättre om vi har rutiner och är bestämda. Efter att jag slutade amma för drygt fyra månader sedan har han fått massor med utslag/eksem som han lider massor av. Han har även väldigt ont i magen. Efter många samtal fram och tillbaka med barnkliniken gjorde de ett pricktest, som gav utslag på ägg. Vi plockade bort det från hans kost , men det kom massor med nya utslag i alla fall, då skulle vi testa att plocka bort mjölkprotein också, då lugnade det ned sig i drygt en vecka, avföringen fick konsistens igen, men för en vecka sedan så har han fått hela kroppen full med nya utslag/eksem igen och magen är kaos igen. 

På barnkliniken säger de att man måste testa att ta bort varje födoämne i fyra veckor för att kunna se ett ordentligt resultat. Men det känns helt outhärdligt. Hur länge till ska han behöva ha det såhär? Han vaknar upp emot 8 gånger/natt, vissa gånger bara gallskriker han i timmar och är helt otröstlig, ålar sig och vrider och vänder på sig. Det är helt omöjligt att trösta honom.  

Igår svullnade hans ena öga lite, men gav sig efter ett tag.

Jag börjar bli desperat nu, är det någon som har något tips på vad vi kan göra för att underlätta för honom, eller måste det fortsätta såhär tills vi har prövat alla tänkbara födoämnen under 4 veckorsperioder? 

Ja. Tyvärr så tar det ganska lång tid för alla proteiner att gå ur kroppen men jag tycker det låter som det är mer som spökar. Rent spontant undrar jag vad du bytte ut mjölkprodukterna med?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Allrona: och trenden ökar där mjölkallergiska barn dessutom blir allergiska mot havre. Kan hända det beror på att man ofta byter ut alla mjölkprodukter mot antingen soja eller havreprodukter.

• mithrandil

Allrona: ingen aning. :) fast så är det säkert. ingen rådde oss att sluta med havre när vi tog bort mjölk, men däremot soja och ägg.

• mithrandil

anna: nej det är helt rätt. Men om du bytt ut mot havre och problemen kommit igen skulle jag tagit bort havren med. Då låter det precis som min dotter.

Tog bort mjölk och ersatte med havre. Hon var bra ett kort tag och började växa lite smått men så började allt om igen. Tog bort även havre och då blev hon bättre igen.

• mithrandil

Skånegås: lämna honom till pappa!! Snuttbehovrt ökar bara för att du är i närheten och du behöver avlastning.

Pappan är ändå pappa. Inte är det väl elakt att låta barnet vara med sin pappa?

Anna: rismjölk, kokosmjölk, kokosgrädde. Det är en jäkla massa bök i början och det kan kännas hopplöst men man vänjer sig.

• mithrandil
    Anna: Mildas smörgåsmargarin innehåller också sojalecitin.

Brukar använda carlshamns flytande margarin, vanligt margarin och  bordsmargarin. (välj de mörkblåa)
    Risdrycken vi använder här hemma är också från carlshamn. 

Sojalecitin är ovanligt att reagera på men det är väl bättre att utesluta det och senare införa det för att se om det funkar.

Ja, även sojamjöl går bort. Men istället finns tex bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och lailas gula.
    Använd inte de andra lailas (blå och grön) de innehåller sojasläktingar. 
  • mithrandil

annahoj: Var det samtidigt som eksemen kom tillbaka som du gav vispgrädden? Annars tycker jag att det snarare lutar mot att det är havren som är boven.

• mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-20 22:36:53 följande:
    Jag har Milda mjökfritt smårgåsmargarin, jag kan inte se något som har med soja i innehållsdeklarationen att göra. Vad missar jag? 

Ingredienser: vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vegetabiliskt fett, vatten, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, e471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Är det de som jag har markerat med fet stil?
    Ja precis. :) Lecitin brukar vara gjord på soja eller ägg. Numera använder man mest soja och tidigare har det stått tydligt i innehållsförteckningen att det är just sojalecitin det gäller.

Angående välling. Har ni ingen mjölkfri ersättning? Då kan du göra din egen välling. 

Onsdag till fredag låter ändå som en ganska rimlig tid för att det skulle kunna vara reaktion på soja också, det är det som är så svårt att avgöra. vad som är vad. Då tycker jag det är enklare att plocka bort allt man misstänker att det kan vara på en gång. så får man hellre prova tex havre om nån mån ifall han mår bra då. 
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-22 08:15:59 följande:
    Nu har vi bytt ut smörgåsmargarinet också. Men jag tänkte på en annan sak.. Om man reagerar på sojasläktingar, reagerar man ofta på baljväxter då? För när jag försökte läsa om det på nätet kändes det som att dem lite hörde ihop. 

Nej, det har jag inte, men jag ska förhoppningsvis få träffa en dietist om ett par veckor, då kanske ja ska fråga om det. Hur gör man vällingen då? Glad 
    Soja i sig är ju en baljväxt och reagerar man på en så finns ju risken att reagera på flera.
    Men det är inget som säger att det behöver vara så heller. Man måste tyvärr prova sig fram.

Hoppas du får träffa en dietist, det kommer väl till pass. allra helst om man börjar ta bort mer än "bara" mjölk och ägg. Då kan du behöva livsmedelshänvisningar på mjöler och annat smått och gott.

K Kavat har en massa recept på mjölkfria vällingar i sin blogg som jag skrev av från en brochyr för evigheter sen.  http://www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b126538.html

Vällingarna är baserade på neocate, men man kan använda vilken mjölkfri ersättning som helst. Man ska bara kolla så mängden vatten stämmer till mängden ersättning. Men jag tror vi kom fram till att måtten är ganska lika för de olika ersättningarna.

Hur gammalt var ditt barn nu igen? det har jag redan lyckats glömma. 
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-22 11:11:05 följande:
    Åh, jag uppskattar verkligen hur du/ni tar er tid och svarar så ordentligt på allt! Den enda informationen vi har fått av läkaren är ta bort ägg och mjölk, ersätt absolut inte med soja. Men inte mycket mer än det. Ska man kunna göra detta ordentligt så behöver man ju få mer information från början känns det som. 

Okej, jag ska in och spana där. Min kille har precis fyllt ett. Han har alltid haft väldigt mycket magkramper och skrikattacker, ofta flera timmar i strec, sover frukutansvärt dåligt. Direkt när jag slutade amma för drygt fyra månader sedan fick han massor med utslag och eksem på hela kroppen. 
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
  • mithrandil
    skånegås skrev 2012-04-22 21:19:41 följande:
    Såg precis att jag missat ditt svar från i lördags... skrev visst samtidigt...

Han sedan nyår ungefär, förutom ett par gånger när han rymt in i diskmaskinen, hittat smörgås på golvet hos såna vi besökt och fått handen i syrrans filtallrik. Jag började ju med havre på inrådan av dietisten, men det blev inte så mycket. Glass ett par gånger och havredryck i tet och ett par knäckebröd med havre i. Sen höll jag upp igen. Håller på med en dra-ner-kraftigt-på-amningen kur. Särskillt på nätterna för att se om det hjälper något för sömnen. För jag orkar inte. Han har iaf ätit mer mat dagtid då.... och nu blir tredje natten, så jag hoppas det börjar ge något resultat snart.
    Alla sömnproblem har inte med allergier att göra.
    Jag trodde när dottern var liten att bara vi fick bort allt hon tålde skulle hon sova som en klocka men det finns så mycket mer än bara allergi som kan ställa till det med sömnen. Nattamning tex är ju en av sakerna. Barnet kanske behöver hjälp att somna om och när det då vaknar på natten (vilket alla barn gör) så klarar det inte somna själv och då märker man ju uppvaken på ett annat sätt.

Min dotter började sova på nätterna när hon slutat äta nattetid och när vi fick lärt henne att somna själv.

Tror det är bra för er att att han varit endel hos pappan. Då kan han läras att inte amma sig till sömns varje natt. Jag har märkt stor skillnad på båda mina barn när pappan nattat de och när jag har gjort det. Det är något visst med mammor och deras barn. :) 
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-05-10 09:45:31 följande:
    Igår hade vi äntligen våran tid hos dietisten. Nu har vi satt våran lilla kille på baskost i minst fyra veckorför att han ska bli helt symtomfri, för att sen införa varje födoämne för sig och se vad han reagerar på. Men hon trodde precis som många andra här att han reagerar på vete och så är det mycket möjligt att det är någonting mer.

Jag hoppas verkligen att detta kommer ge någonting nu, så att vi kan få en gladare kille som inte bara är så ledsen och har ont.  
    Skönt!! Hoppas han snabbt blir bättre nu!
Svar på tråden Allergitråden