Inlägg från: LillaMy3 |Visa alla inlägg
  • LillaMy3

Provera/Pergotime 2 fortsättning...

Tejj skrev 2010-06-16 12:46:27 följande:
    Känner mig inge gravid längre, de ömma bröstvårtorna har försvunnit, halsbrännan likaså men är ff spänd o konstig i magen... heller ingen mens efter proveratabletterna som jag slutade med för en vecka sen........ får antagligen ett neg.gravtest i helgen, o då blir det till att ringa KK igen för o kolla hur jag ska göra för att få igång mensen, om nu inte provera funkade på mig.......... vet ni hur man gör då? Dubblar dosen? har läst mkt om nåt "pergotime"... vad är det o när sätts det isf in?

Känner mig väldigt nere idag =( 
    Hm. Har hört dem mensen inte kommer för förän efter 10 dagar... Men har också hört vissa där den inte kom alls och de var gravida Att det inte funkat alls är inte det vanligaste.

Skall hålla tummar och tår för dig att det blir PLUS i helgen!!!
  • LillaMy3
    Tejj skrev 2010-06-16 23:34:01 följande:
    Really? Är det verkligen så, att det är sällsynt att mensen inte kommer i hövvetaget? Snäll du är som försöker peppa mig......... det värmer...

Har ff en "orolig" mage..... kanske e mensen som är på väg ändå?!
    Ska vänta med o ringa läkaren tills efter helgen... se om det händer nåt då....

Nattinatti
    Vad jag vet är det i vart fall inte vidare vanligt att kroppen inte svarar på provera och liknande. Det är vanligare att kroppen svarar på ett eller annat sätt

Sen så är det säkert smart att ta sig en tur till gyn bara för att bli lite lugnad av (förhoppningsvis) kloka ord från en expert!

Håll hoppet uppe!!
    Ang Pergotime så är det ett läkemedel som gör att man får ägglossning om man har en frånvarande sån.
  • LillaMy3
    Tejj skrev 2010-06-17 12:23:33 följande:
    Nu kan jag meddela att jag absolut INTE är garvid, utan alla symptom jag har haft senaste dagarna är för att imorse fick jag min MENS!!!!!!!!!!!! Hur sjutton kan man vara så glad över att få sin mens??? Den som man annars aldrig vill ha......... men efter 14v utan mens, så är den mer än välkommen av mig =) Nu är det bara o invänta ÄL o sen sexa mkt me sambon igen ;)
    Hurra för mens! Hoppas på äl snart nu då och sen inte mens på länge
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-06-20 14:16:24 följande:
    Jag frågade gyn ifall man kundeäta pergotime från dag 3 för att få ÄL tidigare, hon hade aldrig hört det innan. SYND! :D
    Hade gärna viljat börja tidigare, men imorgon är det dags att börja knapra pergotime igen.

Så förväntansfull och hoppas verkligen jag får ÄL..

Puuuh jag är helt slut, har hållt på att damma allt här eftersom jag håller på att packar innan flytten nästa vecka. Ska bli så skönt att flytta,...

Hur går det för er andra?? ingen som är kvar i tråden eller?
    Jodå. Ja är kvar i vart fall Väntar på BIM. Tog ett test idag på äl + 9 som var negativt. Har lite tappat hoppet för denna rundan Lite ömma bröst, hungrig, lite molvärk och så ngt som kan varit en nidblödning för 4 dagar sen... Antar jag helt enkelt måste vänta och se.

Min gyn menar att det inte är ngn poäng att öka till trippel bara för att jag får rellativt sen äl av dubbel. Men jag tar från dag 3. Det justerar det ju lite. Får äl på dag 20+ de gånger jag fått äl.
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-06-28 20:24:15 följande:
    Jag är idag på dag 12, men ingen ÄL ännu trots trippelkur. Och ingen stegring på ÄL stickorna heller :( SUCK! Men imorgon ska jag till gyn och kolla hur stora äggblåsor jag har. Hoppas på ngn stor och fin.

Skriver mer imorgon.
    Håller tummar och tår att det är en stor fin äggblåsa på gång!!
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-06-29 11:51:12 följande:
    Tack...ska dit i em, sen ska jag jobba inatt iaf trots att jag bytt, bara för en är sjuk IGEN!! så måste jag ta min natt iaf, men ska försöka komma in på datorn på jobbet så jag kan skriva hur det gick sen...
    Så trist att du var tvungen att jobba, trots byte. Inte kul när folk är sjuka, speciellt inte om det börjar bli mkt av det...
  • LillaMy3
    anna h29 skrev 2010-06-29 20:30:25 följande:
    Hej brudar!

Kände att detta var den perfekta tråden för mig eftersom vi alla har samma intresse: provera och pergotime!

Jag är 34 år och har en underbar dotter på 3,5 år som blev till direkt efter att jag slutat med p-piller, en lyckoträff helt enkelt. Har annars förhöjt fritt testosteron vilket motarbetar min cykel - jag har ingen spontan ägglossning eller mens.

I alla fall - sedan augusti 2010 har vi försökt att få ett syskon. Har kört en enkel pergotimekur och är nu inne på dubbel kur nr 2. Det som "stör" mig mest är att jag lever i sådan ovisshet - jag har ju ingen aning om pergotimen hjälper. Gyn har stängt så jag kan varken ta blodprover eller vul för att kolla om det händer något.

Själv kör jag med clearblue fertilitetsmonitor plus äl-stickor på kvällarna. Jag är mest bara nyfiken på så att jag inte riskerar att missa ett maxläge. Kalla mig gärna hysterisk men jag kan liksom inte låta bli....man kan nästan säga att jag gör en sorts studie denna månad, funderar på att lägga upp bilder sedan på alla stickorna, haha.

Om jag inte är gravid innan augusti 2011 så skriver min gynekolog remiss till Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska, men inte förr. Har inte heller möjlighet att hosta upp pengar för privat vård. 

Är det någon här som använder Clearblue fertilitetsmonitor under pergotimemedicinering och har någon i så fall fått maxutslag på den någon gång?

Lycka till alla som kämpar!

Använder bara äl.stickor. Fick en son för drygt ett år sen på första dubla pergotimkuren. Nu är jag inne på femte dubla och ingen bebis ännu. Har heller inte spontan äl eller mens. Men nu när jag tar pergotime så får jag mens ganska exakt 14 dagar efter max på äl-stickorna. Så det tar jag som ett kvitto på att jag haft äl.

Får du mens efter dina pergotimekurer, eller måste du ta provera varje gång?

Trist med kö till vidare behandling. Min gyn ville att vi skulle försöka med pergotime ett år innan hon remmiterade vidare.
  • LillaMy3
    anna h29 skrev 2010-06-29 20:43:08 följande:
    Jag har fått mens en gång efter pergotimekur och det var då jag beställde min monitor och började testa. Dock visade den låg hela kommande månad (finns tre lägen: låg, hög och max) och ingen mens kom spontant. 

Så ja - jag behöver äta provera mellan varje kur (med ett undantag då). 
    Då låter det ju som det kanske inte blev äl den kuren. Eftersom du varken fick full utslag eller mens.

Hur många dagar räknar du som en cykel? Jag trodde jag hade äl på dag 16 och gav upp lite på andra kuren. Men då hade jag äl dag 26... Så nästa kur testade jag med älstickor lite senare, och då dök äl på dag 23. Och nu sist på dag 20. Så det tar sig

Kanske du också hade sen äl?
  • LillaMy3
    anna h29 skrev 2010-06-29 20:50:43 följande:
    Ja, det är möjligt att jag hade sen äl. Därför ska jag köra med stickor denna gång tills något händer (ny proverakur, äl eller grav). 

Jag har aldrig haft normal cykel så jag har ingen aning hur många dagar jag ens ska räkna på.  
    Har nog i pricip aldrig haft det heller, men utgick från 16 dagar då det var då sonen blev til.

Första kuren jag tog nu denna gång, kan jag haft sen äl, men efter 40 dagar tyckte gyn jag gott kunde ta en ny proverakur och starta om. Så då gjorde jag det.

Hoppas du hittar din äl!! Har lärt mig lite på dessa kurer nu som det inte blivit något. Fått lite mer koll på kroppen liksom.
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-06-29 21:52:18 följande:
    Jag behövde inte jobba, skönt..

Men nu till det tråkiga :'(    Hade många äggblåsor men dom var bara 5 mm stora. (trots trippelkur)
    Nu ska jag hålla upp i ett halvår sade läkaren, jag trodde jag skulle tappa hakan :( Så ledsen och besviken.

Men jag fick Metformin Teva utskrivet, öhhhhhh mot diabetes, men som hade liten chans att man kunde få igång mensen och ÄL spontant.

Så nu ska jag kämpa med att gå ner i vikt på detta halvåret och äta dessa tabletter i ett halvår.

JAG VILL HA BEBIS NU!!!!!!!!!!!!!!! NUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
    Vill inte vänta mera.....mår skit just nu.
    Skönt att du slapp jobba.

Trist med så små äggblåsor och så lång paus. Men har man mkt androgener och lite övervikt så vet jag att det kan  hjälpa med Metformin.
    Trots att man inte har för högt blodsocker så kan man ha dåligt insulinkänslighet, vilket gör att man lättare lägger på sig i vikt. Det är lite svårt det där med alla hormon i kroppen som påverkar varandra, men det kan hjälpa med metformin.

Håller tummarna för spontan äl i höst!!!
Svar på tråden Provera/Pergotime 2 fortsättning...