Inlägg från: LillaMy3 |Visa alla inlägg
  • LillaMy3

Provera/Pergotime 2 fortsättning...

MiHijo skrev 2010-06-30 18:17:40 följande:
    Okej, för mkt androgener???
    Hm jag får nog googla på detta känner jag så jag vet vad jag äter ;)
    Men han sade att man kunde få igång mensen av dessa tabletter å även spontan ÄL.
    Hoppas det är sant....
    Många med PCO har lite högt med testosteron (ett hormon som ingår i gruppen androgener). Men inte alla. Om det beror på PCOn eller om PCOn beror av det tror jag inte man vet helt säkert.
  • LillaMy3
    jooh skrev 2010-07-09 21:51:06 följande:
    Jag har blivit gravid! :)
    åt tre pergokurer, en enkel o två dubbla, gjorde sen ett uppehåll o mådde så bra jämfört med då jag åt pergo, inga svettningar eller biverkningar överhuvudtaget.. märkte så stor skillnad! Och gravid blev jag :)
    Kanske värt att testa för fler... LYCKA TILL alla!
    Grattis!!

Har du egen äl annars då? Hört många som blivit gravida i pausen. Kanske man skulle testa....
  • LillaMy3
    jooh skrev 2010-07-10 21:44:20 följande:
    Tack!
    Nej ingen egen äl, men jag fick det av varje pergokur.. Men pergo kan ju påverka flytningarna o så också vilket ju lär göra de ännu svårare o bli gravid..
    Men så då fick du en äl i pausen!! Så härligt. Ger mig hopp. Har ingen engen äl heller.

Det där med flytningarna har jag också läst. Hoppas det inte är så ¨för oss...
  • LillaMy3
    Tejj skrev 2010-07-11 21:20:21 följande:
    Verkar som jag inte heller har nån egen ÄL.... har varit kontakt med många läkare o ska skrivas in för liten "utredning" efter semestern...... känner mig helt tom o lost, vad finns det för hjälp med att få ÄL o hur bra är dom???
    Pergotime används ofta för att hjälpa kroppen med horminerna så man får äl. Funkar nog ganska bra för många. Men den lurar kroppen att det inte finns så mkt östrogen (vilket gör att man producerar FSH, vilket i sin tur stimulerar äggblåseväxt) och det kan ibland påverka slemhinnan så den blir lite tunn. Man kollas med VUL under kuren för att se hur kroppen svarar i de allra flesta fall.
  • LillaMy3
    bubbel skrev 2010-07-16 20:48:17 följande:
    ni som äter pergo, har ni fått olika biverkningar från gång till gång?
    Första kuren jag åt kände jag ingenting... men nu!!
    jag orkar inte sova, är helt depp och gråtfärdig hela tiden...

Hur har det varit för er?
    Jag blir arg och lättretlig under tiden jag äter tabletterna. Sen så brukar jag ha värmevallningar i någon vecka efter.

Gråtfärdig är jag ibland. Men det vet jag inte om det är tabletterna.
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-07-18 16:06:49 följande:
    Hej tjejer!

Som ni vet så sade jag att ag inte fick äta pergotime mer bara för att jag inte fick någon ÄL. Men idag har det gett utslag. Testade inte igår och inte i förgår bara för att jag jobbade natt.
    Men hade lite molande mensvärk igår och även idag. Och idag har det gett utslag. Men brukar ha skitont i magen när själva ägget lossnar så hoppas nu inte jag haft ÄL redan bara. Men tror det kommer imorgon...

Eller vad tror ni? Är ju på dag 32 idag!!!!!!!!!

Kommer en bild med så får ni se. Där är två ÄL test bredvid varandra. Men jag blev chockad bara så tog två på samma urin, har även tagit ett nyss och det är oxå jätte stark.

Solklart pos!! Då är väl äl för de flesta om mellen 12-48 timmar. Själv tror jag jag brukar ha äl ca 12 timmar efter fullt utslag. Känns så.

Fick också pos på mina test idag Äl på dag 24 efter pergotime, så dag 32 utan funkar säkert jättefint!!

BIM om två veckor nu då för oss bägge!!! Tjoho Håller tummarna för fina aprilbebisar till oss!!
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-07-23 11:44:49 följande:
    LillaMy3: Tror du det tog sig för oss nu??? Ska bli spännande, såg att du skrev på dag 32 borde med funka utan. Men jag har oxå ätit pergotime, trippelkur.
    Men som sagt, jag hade bara sex en dag och det var den dagen jag lade upp bilden här på ÄL testet.
     Synd om det inte tar sig denna gången eftersom det var sista gången med pergotime nu på ½ år. Ska ju äta metformin nu, men fick sluta, mådde så dåligt utav dom, men ska fortsätta med dom snart igen, men 1 tablett per dag en öka upp te dom tre ja ska äta om dagen.
    Å fick för mig att du hade en perofri månad Sorry.

En gång skall ju räcka Och var testen positiva den dagen ni hade sex så var ni ju så nära som möjligt! Vi hade sex dagen innan, samma dag och dagen efter. Har mått småilla sen i tisdags. Alldeles för tidigt för att räknas som symptom, så det är bara mysko. Trött och hungring, men det är jag alltid efter äl har jag upptäkt.

Om det inte tar sig för oss nu så bokar jag in mig hos gyn i augusti. Eller nja, det gör jag nog vilket fall som helst egentligen.

Metformin ja! Det kan man ju bli lite körig i magen av om inte annat. Samt att man kan känna av lite lågt blodsocker om man inte tar dem med mat. Trappa upp lite försiktigt låter som en bra ide.

Men hoppas du slipper dem!
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-07-25 00:25:53 följande:
    Ja det  hade vi.......samma dag som det var starkt utslag.
    Har väl BIM nästa helg tror jag, jag märker inget mer än att jag kissar stup i ett. Men bara ren inbillning tror jag :D

VI får hålla tumma och tår för varandra! -men just nu känns det som det kvittar här :S:S:S:S:S
    Själv mår jag illa... Men det har jag gjort sen bara några dagar efter äl, så det är nog något annat. Trött, och hungrig. Antagligen PMS.

Hoppas såklart jag är gravid, men försöker ställa in mig på att så antagligen inte är fallet.... Bara för att gardera mig mot besvikelse en gång till.

MEN! Håller tummar och tår för oss. Skall testa nästa måndag om inte mensen kommit tänkte jag
  • LillaMy3
    Champagne77 skrev 2010-07-25 20:36:39 följande:
    Testar igen o ser om det är någon som inte fått mens av provera??? Jag har fått det förut, men nu får jag det inte trots två kurer ................. Jag har hört att en del då fått ta pergo direkt istället - nån som varit med om det? Ska tillbaka till gyn, men det är först i slutet av augusti efter alla semesterar, lång väntan ...
    Antar du kollat med ett gravtest för säkerhetsskull!?!?

Hm. Har alltid fått mens efter provera. Men läst om de som inte fått det. Då har de fått pröva ett annat gestagenprep. Tex primolut. Annars så är det möjligt att starta pergo utan blödning, men kolla med din läkare. Tror det är bättre med en mens innan. Både för att ha något att räkna från, samt att det är bra att ha blödit ut lite slemhinna så man får ny fin i pregocykeln.
  • LillaMy3
    Champagne77 skrev 2010-07-25 20:48:57 följande:
    Har både varit hos gyn OCH kollat med gravtest och nej, är tyvärr inte gravid... Jag har ammat till för bara drygt en månad sen, så det är väl slemhinnan som ej hunnit byggas upp, då kanske det inte är lönt att ta pego direkt, för antar att det knappast kan bli nnå graviditet utan en lagom tjock slemhinna... Får se vad som händer efter nästa gynbesök. har pergo hemma och m t p att jag vet jag inte är gravid och att allt ser bra ut för övrigt, så skulle jag kunna ta den, men får se om jag avvaktar istället... Om inte annat så tror jag att pergon skulle få igång mensen för brukar få ÄL av pergo .
    Ja tänkte att du säkert testat

Hoppas du får börja med pergo snart. Kanske du får ta en kur för att få äl och mens, men bara inte räkna med att det tar sig första rundan (Fast det ju är trevligt om det gör det.) Men kolla med gyn. Det är ju alltid klokt att kolla med gyn.
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-07-28 00:16:51 följande:
    hahhaha...ja då kanske det inte är det, men håller tummarna ;)
    ehum, skriver då inget just nu men jag kommer tillbaka imorgon och  berättar...men typ samma som dig!!

Var tvungen att tjuvteste lite idag... (BIM-4 el 5) men det var ju, som väntat, väldigt negativt. Får vänte till måndag och se. Skall inte ge upp hoppet helt, men det är nog inget. Mitt mystiska illamående är nästan helt borta
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-07-28 23:06:59 följande:
    Åhhhh tråkigt!!!

Lika tråkigt här, fick en liten brun flyning igår och läste om Nidblödning och hoppades på att det var det. Men idag  kom mensen, är det inte lite tidigt eftersom jag hade ÄL inte för så länge sen????? HM!
    Ehum, ska börja äta metformin imorgon och se om ÄL kommer sjölvma nt denna gången eftersom jag inte får äta pergo mer nu på ½ år.

lycka till !
    Hoppas metformin funkar för dig nu och du tål dem!!

Ja hur vet man om det är nidis eller mellanblödning? Det vet man nog inte.... Fick en sån förra månaden, men då var jag väldigt ogravid. Denna månaden så hoppas jag liiiite ännu, eftersom jag ju testade lite tidigt.

Får jag mens nu så blir det ett tag utan pergo också. Den går inte att få tag på här just nu
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-08-03 00:08:45 följande:
    Går inte pergo att få tag på??? HM!

Är du gravid???
    Väldigt ogravid denna månaden också Och här där jag bor kommer inte pergotime föränn nästa vecka. Lite sen när jag har mens nu...

Men å andra sidan så bekymmrar jag mig lite för evt tunna slemhinnor (har väldigt sparsam mens, men har å andra sidan alltid haft det efter tonåren då den absolut inte var sparsam)

Gyn är på semester denna veckan så jag skall ringa nästa och se om hon inte har en tid till mig. Vill kolla att allt är som det ska, igen. Känns som jag springer där jämt
  • LillaMy3
    LillaMy3 skrev 2010-08-03 08:16:21 följande:
    Men å andra sidan så bekymmrar jag mig lite för evt tunna slemhinnor (har väldigt sparsam mens, men har å andra sidan alltid haft det efter tonåren då den absolut inte var sparsam)
    Oj så mkt andra sidan det blev. Ena och andra sidan brukar man ju skriva. Morgontrött.... Skall nog läsa vad jag skriver innan jag postar. Hi hi.
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-08-18 15:05:08 följande:
    Jag har som sagt gjort fem ÄL test på raken nu, sista gjorde jag igår. Frågade lite frågor till testlagret och skicka bilder på alla test, dom bad mig föra ett gravtest.
    Köpte mig igår ett gravtest och gjorde på jobbet vid 22 tiden igår när jag jobbade natt. OCH det var positivt, men det förklarar inte blödningen jag hade den 28de mars...

ska in te sjukhuset ikväll tänkte jag å se hur långt gånget detta verkligen är.....för ngt stämmer inte!
    Mens 28 mars? Juli menar du??

Oj så spännande med plus. Man kan ju ha en blödning utan att  det är mens... Tramadol skall inte slå ut på varken gravtest eller äl-test.

Spännande!! Hoppas allt går bra nu och det blir en liten bebis om ca 8 mnd!!!
  • LillaMy3

MiHijo

Har du några symptom mer än illamående då?

Jag funderar som vanligt på var min äl kan vara... Ältest tror jag inte funkar på mig nu när jag inte tar pergotime. Då kan de ju visa två streck hela tiden, och det gör de. Lite nästan-positiva liksom. Försöker kolla flytningar och tappen, men det gör mig inte klokare. Skall avvakta till slutet av augusti och se vad som (inte)händer.

• LillaMy3

MiHjo

Hur har det gått? Har du varit på sjukhuset?

• LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-08-19 11:57:12 följande:
    Ja jag har varit på sjukhuset, men dom såg inget foster, gravtestet visade positivt där med. Och allt tyder på en tidig graviditet men som sagt så såg dom inget foster, fick lämna blodprov och så och ska göra ett till imorgon. Får se ifall det stiger som det gör med en vanlig graviditet, eller om det sjunker för då tyder det på ett missfall. Och om det blir skyhögt på proverna så sitter fostret någon annanstans i kroppen, vad det nu heter vet jag inte.... :S

Så blodprov imorgon igen sen får vi se ifall jag får en ny tid nästa vecka med ett nytt VUL..
    Hoppas allt går bra och det bara är lite för tidigt, samt att det är bebis på riktig plats!
  • LillaMy3
    bubbel skrev 2010-08-23 11:45:18 följande:
    Nån som fått regelbunden mens EFTER pergokurer?

Jag har för mig att nån skrivit det i nån tråd och tänkte höra om det finns fler...
    Jag skulle ju ha ätit en kur förra veckan men dom finns ju inte att få tag på i Sverige, så jag håller fingrar och tår på att min ÄL kanske kan komma som den ska ändå...

Nån som har erfarenheter?
    Hoppas lite samma jag. Har typ ingen cykel alls utan. Nu är jag på dag 23 efter sista mensen. Men pergo brukar jag inte ens fått äl vid den här tiden. Nu känns kroppen bara knäpp. Tror inte den har lust att uppföra sig alls utan äl.  Trög i magen som tusan samt att det spänner i äggstockarna. Men käns inte som när jag haft äl med pergo. Så det sker nog inte så mkt....
  • LillaMy3
    MiHijo skrev 2010-08-25 07:07:20 följande:
    Får väl uppdatera mig lite här nu när jag ändå orkar.

Varit på akuten för blödningar, men som sagt var så ser dom inget foster. förra fredagen tog jag ett blodprov och det fick jag svar på igår när jag var på gyn, det är ingen vanlig graviditet så jag fick lämna blodprov igår igen sen åkte jag hem. Men fick ondare i magen igår igen och fick en akut tid på gyn fast i en annan stad, ca 3 mil härifrån. där sade dom att hcg provet som jag tog inte hade gått upp alls mkt sen i fredags. så tog som sagt ett nytt igår, ska ta ett till på fredag och sen ett på måndag sen efter det på måndag ska jag göra VUL igen för att se om dom ser ngt mer, och har proverna gått upp lite så får dom leta efter fostret på annan plats och lägga in mig för operation.

Har inte alls stor lust till detta känner jag, mycke med skola och allt annat runt omkring just nu. Jag har verkligen inte tid med detta :S Orolig, kan knappt sova eller ngt...

Men nu får vi se vad som händer fram över......är jag inte inne så mkt så tror jag att ni förstår. men jag uppdaterar så fort jag orkar m.m.
    Usch så jobbigt. Hoppas det i vart fall inte sitter någon annan stans...

Tänker på dig och hoppas det snart är bättre med dig!
    *kram*
Svar på tråden Provera/Pergotime 2 fortsättning...