Inlägg från: skorpionen80 |Visa alla inlägg
  • skorpionen80

Dräktig katt,,

Hur mycket har du fixat redan? Hon behöver ju bolåda, en matte eller husse som är hemma med henne HELA TIDEN under förlossningen, och eftersom man inte vet exakt när det sker brukar man vara hemma några dagar innan utsatt tid. Sen behöver hon lite rekvisita till förlossningen; sug, ersättning, filtar, kunnig person ifall något går fel, telnr till jourveterinär etc. Sen är det bra att ha lite ägg och annat gott hemma som man kan ge henne under förlossningen så att hon får energi.

Det blir så mycket lättare att fylla i om du skriver vad du redan har fixar ;)

• skorpionen80
    Suzy QX skrev 2010-04-06 11:23:20 följande:
    Hrm? Ursäkta men vad har ni för hjälplösa kattmammor egentligen? Har väl varit med om ca 20 kattfödslar hittils. En av dessa behövde hjälp. Visst en korg är bra att bädda i. Lägga någon handduk eller gammla sängkläder man kan kasta bort sen är ju praktiskt. Men i övrigt brukar katter fixa resten själv. Ja de vill gärna ha sällskap. Men man kan inte kräva att folk ska ta ut ledighet för att vara hemma ifall att. Om katten sätter igång på morgonen, ja då tycker jag man kan vara hemma från jobbet den dagen. Antar att det kan vara skillnad på vilken ras som föder (precis som med hundar). Är det katter med stora skallar kanske inte förlosssningen går lika lätt? (tänker på perser här). Men i övrigt tycker jag råden är lite stressande, speciellt för någon som inte varit med om det förr. Om du stressar upp dig och tror du måste hjälpa till hela tiden blir katten bara stressad i sin tur. När det väl sätter igång så är det bra att inte ha det allt för ljust i rummet. Och bli inte rädd när katten sätter i sig moderkakorna. Det är jättebra näring och inte missbildade kattungar (som en väninna till mig trodde). Lycka till och ta det lugnt. Ps förstföderskor brukar inte få stora kullar (vilket verkar stämma med din reflektion över liten mage). Brist på mjölk har jag heller aldrig varit med om (trots kullar om 6 st).
    *ehum* Det är lag på att en katthona inte får föda ensam. Och en gång av 20 fick du hjälpa till, hur visste du att just den gången skulle det gå snett så att du kunde övervaka då? Och även om du visste det då så vet man oftast inte när det kommer gå fel och då är det självklart bäst att vara förberedd! Kolla tidigare trådar här på FL, folk som undrar vad man ska göra när kattungen inte vill dia. Oftast är det helg/natt och man kan inte få tag på ersättning på någon dag. Då är det väl guld värt att vara förberedd? Eller om man skulle behöva klippa navelsträng etc, så är det väl bra att redan ha en sax redo istället för att lämna mamman och ungen för att leta och ha sig. Jag förstår ärligt talat inte hur du kan få en så bra och lagstadgad grej till något negativt!
  • skorpionen80
    ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:35:20 följande:
    Jag har varit med om ett gäng kattöfrlossningar, de brukar sköta alling själva, har man möjlighet att vara i närheten är det bra.. men rekommendationen är att man ska låta katten vara under förlossningsförloppet.. annars kan de bli lätt stressade och värkarna avta! titta till henne lite ibland. Du kan även ge henne bebisfoder och kattmjölk, som är otroligt bra näring för både katten och ungarna... bebismat ska du ge henne i ca 6 veckor efter födsel, för att hon behöver den näringen och det fettet. Lägg fram lite filtar i någon låda elr liknande, men förvänta dig inte att hon lägger sig där... men lägg ut lite filtar varstans och när kattungarna sen börjar röra sig är en banankartong som du skär ur ett litet hål i så de kan ta sig ur och eventuellt börja träna sig på lådan och äta o dricka själv..
    Oj, rekommendationer från vem?

Banankartoner är OK om de är från ekologiska bananer, annars är bananerna hårt besprutade och jag hade inte vågat lägga små kattungar i en.
  • skorpionen80
    ThildasMamma skrev 2010-04-06 12:45:30 följande:
    Ifrån veterinär... ja ekologiskt eller inte... man har väl filtar och sen var det ett exempel...
    Gäller det vilda katter?  Om inte, då hade jag bytt veterinär... Klart man ska vara med katten och "hålla tass" och se till att allt går bra! De flesta katter brukar även söka upp husse eller matte när det är dags, och protestera om de skulle gå ifrån dem.
  • skorpionen80
    Isnogood skrev 2010-04-06 12:54:50 följande:
    O hur gör man då om man har en katt som är tjuvparad..? -Har ju ingen ANING om när det skedde...och iom detta inte heller NÄR hon ska få... Hur gör man med ladugårdskatter..? Ingen möjlighet att vara med där...de beger sig ju iväg på skullen till platser man inte kan komma till om man inte är ca 30 cm hög o 20 bred... (O ja kan ju erkänna att jag är en aningen större )
    Äh, du får väl banta lite? ;)

Man får ta ansvar för de djuren man skaffar sig. Varför inte kastrera ladugårdskatten så den slipper genomgå dräktighet och förlossning?
  • skorpionen80
    Isnogood skrev 2010-04-06 20:35:29 följande:
    OM du mår bättre av att se på mig som en mördare så bjuder jag på det
    Vill du inte förstå eller är du liksom okapabel till att ta till dig informationen?
  • skorpionen80

Ja, gör ett ultraljud så vet du. Om hon är dräktig och på väg att föda borde ju något ha hänt tills nu.

Uppdatera gärna vad som händer =)

• skorpionen80
    Lindis87 skrev 2010-04-09 13:49:45 följande:
    Tack för tipset, har redan lite koll och hon är försäkrad så det är lungt men sådana försäkringar var inte mina två katter då jag köpte dom, det är ju inte raskatter, de har norsk skogskatt i sig då de är långhåriga begge två,
    Även huskatter kan varal ånghåriga, det betyder inte att de har raskatt bakom sig =)
Svar på tråden Dräktig katt,,