Suzy QX skrev 2010-04-06 11:23:20 följande:
Hrm? Ursäkta men vad har ni för hjälplösa kattmammor egentligen? Har väl varit med om ca 20 kattfödslar hittils. En av dessa behövde hjälp. Visst en korg är bra att bädda i. Lägga någon handduk eller gammla sängkläder man kan kasta bort sen är ju praktiskt. Men i övrigt brukar katter fixa resten själv. Ja de vill gärna ha sällskap. Men man kan inte kräva att folk ska ta ut ledighet för att vara hemma ifall att. Om katten sätter igång på morgonen, ja då tycker jag man kan vara hemma från jobbet den dagen. Antar att det kan vara skillnad på vilken ras som föder (precis som med hundar). Är det katter med stora skallar kanske inte förlosssningen går lika lätt? (tänker på perser här). Men i övrigt tycker jag råden är lite stressande, speciellt för någon som inte varit med om det förr. Om du stressar upp dig och tror du måste hjälpa till hela tiden blir katten bara stressad i sin tur. När det väl sätter igång så är det bra att inte ha det allt för ljust i rummet. Och bli inte rädd när katten sätter i sig moderkakorna. Det är jättebra näring och inte missbildade kattungar (som en väninna till mig trodde).Lycka till och ta det lugnt. Ps förstföderskor brukar inte få stora kullar (vilket verkar stämma med din reflektion över liten mage). Brist på mjölk har jag heller aldrig varit med om (trots kullar om 6 st).
Ojoj! Läs på lagar o regler samt SVERAKS rekomendationer. Man lämnar inte en födande hona ensam.
Jag fick navla av alla 4 ungarna när vår hona födde i söndags. det gick nämligen så fort att hon inte hann med själv. Hade moderkakan och navelsträngenfått sitta kvar hade risken för navelbräck varit överhängande.
Precis som med människor kan vad som helst gå snett och man kan behäva snabb veterinärvård, vilket inte sker om man är på jobbet.
Blir mörkrädd när jag läser om hur nonchalant du tar på djurens säkerhet.