• Lindis87

Dräktig katt,,

Jag har en katthona som är dräktig och om jag räknat rätt så är det en vecka och ca 1-2 dagar kvar till den/dom små tittar ut...

hon har alla symtom och hon har lite större mage hon är långhårig och pälsen på magen nästan härnger ner i backen då hon är ute och går,  och svansen rätt upp,, ser ut som en lemur då hon spatserar fram..haha. :)

men nu till det jag undrar, vad händer sista veckan för henne? några saker jag ska tänka på? (första kattdräktighet för mig)
    Det jag upptäckt är att hon har större tuttar men inte så värst röda som alla säger att dom får.. hon har som #hängtuttar" längst bak känns det som då man kliar henne på magen, (det älskar hon)  har inte känt det förut, vad är det? har det redan bildats mjölk så det är det jag känner?

vill ha lite tips vad jag ska tänka på de  senaste veckan. :)

• Svar på tråden Dräktig katt,,
  • skorpionen80

Hur mycket har du fixat redan? Hon behöver ju bolåda, en matte eller husse som är hemma med henne HELA TIDEN under förlossningen, och eftersom man inte vet exakt när det sker brukar man vara hemma några dagar innan utsatt tid. Sen behöver hon lite rekvisita till förlossningen; sug, ersättning, filtar, kunnig person ifall något går fel, telnr till jourveterinär etc. Sen är det bra att ha lite ägg och annat gott hemma som man kan ge henne under förlossningen så att hon får energi.

Det blir så mycket lättare att fylla i om du skriver vad du redan har fixar ;)

• Majsan70

Sytråd, steriliserad nagelsax, rena handdukar, kanske en värmedyna förutom det som skrevs ovanför.

Mjölken brukar bildas först när förlossningen startat.

Förlöste just min Birmahona härhemma i söndags och har nyligen gått igenom det. Vi bokar alltid in ca 8-9 dagar  i anslutning till BF eftersom vi inte vet NÄR förlossningen egentligen tänker äga rum trots att vi alltid har ett datum. Denna gången födde katten på dag 66.

Efter genomgången förlossning är Anderssons välling bra att ge. Innehåller mycket smask.

• Lindis87

Åh tack så mycket för alla tips..

jag har bäddat och fixat en bo låda åt henne och jag pluggar på distans så jag är hemma dygnet runt. :) jag har kontakt med min honas uppfödare dagligen nästan,
    men jag har ingen kunnig person som kan vara med och hjälpa. ska köpa handsprit i dag så ifall jag måste hjälpa till har en steliriserad sax, filtar har jag bara i garderben bredvid hennes bädd då jag kommer stänga in henne i ett eget rum då det börjar dra ihop sig, eftersom vi har en jakthund i familjen så är jag bokstavligt takat livrädd att hon går och föder utan att jag vet på natten och hunden kommer dit först.... så jag kommer sova med henne då det börjar dra ihop sig. :)

hon har ju inte en sådan stor mage men den är större än den varit och den är hård. och hon är så himla sällskaplig som aldrig förr. hon är ganska skygg annars och det är bara jag som duger andra är hon nästan rädd för, inte ens min sambo får klappa och prata med henne, men nu när hon nu troligen är dräktig så är hon med överrallt även om vi har främmande hemme så kommer hon och spatserar och vill vara med. hon följer mej överrallt och verkar lite orolig,

• CTMT

Ett tips är att ha mjölkersättning hemma ifall någon kattunge skulle behöva stödmatas. Väg kattungarna vid samma tidpunkt varje dag så du ser att de ökar i vikt som de ska. Lycka till!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Majsan70
    Lindis87 skrev 2010-04-06 10:22:35 följande:
    Åh tack så mycket för alla tips..jag har bäddat och fixat en bo låda åt henne och jag pluggar på distans så jag är hemma dygnet runt. :) jag har kontakt med min honas uppfödare dagligen nästan, men jag har ingen kunnig person som kan vara med och hjälpa. ska köpa handsprit i dag så ifall jag måste hjälpa till har en steliriserad sax, filtar har jag bara i garderben bredvid hennes bädd då jag kommer stänga in henne i ett eget rum då det börjar dra ihop sig, eftersom vi har en jakthund i familjen så är jag bokstavligt takat livrädd att hon går och föder utan att jag vet på natten och hunden kommer dit först.... så jag kommer sova med henne då det börjar dra ihop sig. :)hon har ju inte en sådan stor mage men den är större än den varit och den är hård. och hon är så himla sällskaplig som aldrig förr. hon är ganska skygg annars och det är bara jag som duger andra är hon nästan rädd för, inte ens min sambo får klappa och prata med henne, men nu när hon nu troligen är dräktig så är hon med överrallt även om vi har främmande hemme så kommer hon och spatserar och vill vara med. hon följer mej överrallt och verkar lite orolig,
    Koka saxen i vatten istället för att ha handsprit! I övrigt kan ju jag tala om att vi var vakna med vår hona i 4 dygn för att passa på henne så hon inte behövde föda ensam.
    Ett annat tips är att inte stänga in din katt. Stäng in hunden istället om ni är lite oroliga för den. Men den bör väl vara fostrad så den inte rör kattungarna hoppas jag?
    Jag har oxå hund och hon går inte ens fram till boet utan tillstånd.

Känner du rörelser?
  • Suzy QX

Hrm? Ursäkta men vad har ni för hjälplösa kattmammor egentligen? Har väl varit med om ca 20 kattfödslar hittils. En av dessa behövde hjälp.

Visst en korg är bra att bädda i. Lägga någon handduk eller gammla sängkläder man kan kasta bort sen är ju praktiskt. Men i övrigt brukar katter fixa resten själv.

Ja de vill gärna ha sällskap. Men man kan inte kräva att folk ska ta ut ledighet för att vara hemma ifall att. Om katten sätter igång på morgonen, ja då tycker jag man kan vara hemma från jobbet den dagen.

Antar att det kan vara skillnad på vilken ras som föder (precis som med hundar). Är det katter med stora skallar kanske inte förlosssningen går lika lätt? (tänker på perser här). Men i övrigt tycker jag råden är lite stressande, speciellt för någon som inte varit med om det förr. Om du stressar upp dig och tror du måste hjälpa till hela tiden blir katten bara stressad i sin tur.

När det väl sätter igång så är det bra att inte ha det allt för ljust i rummet. Och bli inte rädd när katten sätter i sig moderkakorna. Det är jättebra näring och inte missbildade kattungar (som en väninna till mig trodde).

Lycka till och ta det lugnt.
    Ps förstföderskor brukar inte få stora kullar (vilket verkar stämma med din reflektion över liten mage). Brist på mjölk har jag heller aldrig varit med om (trots kullar om 6 st).

• skorpionen80
    Suzy QX skrev 2010-04-06 11:23:20 följande:
    Hrm? Ursäkta men vad har ni för hjälplösa kattmammor egentligen? Har väl varit med om ca 20 kattfödslar hittils. En av dessa behövde hjälp. Visst en korg är bra att bädda i. Lägga någon handduk eller gammla sängkläder man kan kasta bort sen är ju praktiskt. Men i övrigt brukar katter fixa resten själv. Ja de vill gärna ha sällskap. Men man kan inte kräva att folk ska ta ut ledighet för att vara hemma ifall att. Om katten sätter igång på morgonen, ja då tycker jag man kan vara hemma från jobbet den dagen. Antar att det kan vara skillnad på vilken ras som föder (precis som med hundar). Är det katter med stora skallar kanske inte förlosssningen går lika lätt? (tänker på perser här). Men i övrigt tycker jag råden är lite stressande, speciellt för någon som inte varit med om det förr. Om du stressar upp dig och tror du måste hjälpa till hela tiden blir katten bara stressad i sin tur. När det väl sätter igång så är det bra att inte ha det allt för ljust i rummet. Och bli inte rädd när katten sätter i sig moderkakorna. Det är jättebra näring och inte missbildade kattungar (som en väninna till mig trodde). Lycka till och ta det lugnt. Ps förstföderskor brukar inte få stora kullar (vilket verkar stämma med din reflektion över liten mage). Brist på mjölk har jag heller aldrig varit med om (trots kullar om 6 st).
    *ehum* Det är lag på att en katthona inte får föda ensam. Och en gång av 20 fick du hjälpa till, hur visste du att just den gången skulle det gå snett så att du kunde övervaka då? Och även om du visste det då så vet man oftast inte när det kommer gå fel och då är det självklart bäst att vara förberedd! Kolla tidigare trådar här på FL, folk som undrar vad man ska göra när kattungen inte vill dia. Oftast är det helg/natt och man kan inte få tag på ersättning på någon dag. Då är det väl guld värt att vara förberedd? Eller om man skulle behöva klippa navelsträng etc, så är det väl bra att redan ha en sax redo istället för att lämna mamman och ungen för att leta och ha sig. Jag förstår ärligt talat inte hur du kan få en så bra och lagstadgad grej till något negativt!
  • Majsan70
    Suzy QX skrev 2010-04-06 11:23:20 följande:
    Hrm? Ursäkta men vad har ni för hjälplösa kattmammor egentligen? Har väl varit med om ca 20 kattfödslar hittils. En av dessa behövde hjälp. Visst en korg är bra att bädda i. Lägga någon handduk eller gammla sängkläder man kan kasta bort sen är ju praktiskt. Men i övrigt brukar katter fixa resten själv. Ja de vill gärna ha sällskap. Men man kan inte kräva att folk ska ta ut ledighet för att vara hemma ifall att. Om katten sätter igång på morgonen, ja då tycker jag man kan vara hemma från jobbet den dagen. Antar att det kan vara skillnad på vilken ras som föder (precis som med hundar). Är det katter med stora skallar kanske inte förlosssningen går lika lätt? (tänker på perser här). Men i övrigt tycker jag råden är lite stressande, speciellt för någon som inte varit med om det förr. Om du stressar upp dig och tror du måste hjälpa till hela tiden blir katten bara stressad i sin tur. När det väl sätter igång så är det bra att inte ha det allt för ljust i rummet. Och bli inte rädd när katten sätter i sig moderkakorna. Det är jättebra näring och inte missbildade kattungar (som en väninna till mig trodde).Lycka till och ta det lugnt. Ps förstföderskor brukar inte få stora kullar (vilket verkar stämma med din reflektion över liten mage). Brist på mjölk har jag heller aldrig varit med om (trots kullar om 6 st).
    Ojoj! Läs på lagar o regler samt SVERAKS rekomendationer. Man lämnar inte en födande hona ensam.
    Jag fick navla av alla 4 ungarna när vår hona födde i söndags. det gick nämligen så fort att hon inte hann med själv. Hade moderkakan och navelsträngenfått sitta kvar hade risken för navelbräck varit överhängande.

Precis som med människor kan vad som helst gå snett och man kan behäva snabb veterinärvård, vilket inte sker om man är på jobbet.

Blir mörkrädd när jag läser om hur nonchalant du tar på djurens säkerhet.
  • ThildasMamma

Jag har varit med om ett gäng kattöfrlossningar, de brukar sköta alling själva, har man möjlighet att vara i närheten är det bra.. men rekommendationen är att man ska låta katten vara under förlossningsförloppet.. annars kan de bli lätt stressade och värkarna avta!
    titta till henne lite ibland.

Du kan även ge henne bebisfoder och kattmjölk, som är otroligt bra näring för både katten och ungarna... bebismat ska du ge henne i ca 6 veckor efter födsel, för att hon behöver den näringen och det fettet.

Lägg fram lite filtar i någon låda elr liknande, men förvänta dig inte att hon lägger sig där... men lägg ut lite filtar varstans och när kattungarna sen börjar röra sig är en banankartong som du skär ur ett litet hål i så de kan ta sig ur och eventuellt börja träna sig på lådan och äta o dricka själv..

Svar på tråden Dräktig katt,,