-
-
Svar på tråden Hemmamammor, del 8
-
Synd att det inte fanns någon smyckesutbildning på närmre håll då.IrenerI skrev 2010-04-15 21:25:11 följande:Nja starta eget lär nog vara svårt, de behövs nog i så stor skala att de nog inte skulle gå på egen hand.Nä smyckessmed vore faktiskt riktigt roligt, men utbildningen jag hittade låg i kiruna.. Väldigt nära NJä inte vad jag har sett iaf, dock när jag började måleriutbildningen så var tanken att jag skulel bli dekormålare. Och när jag sökte in så sa dom att jorå vi decormålar med.De lilla dekormålande man fick göra var klart på typ en dag på 3 år. Och en decorvariant fick man göra på en vägg första året när man hade övningsrum. Så man fick välja om man skulle stöppla, marmorera el t.ex. svampmåla väggen och lite shablonmålning.Så tappade intresset när man aldrig fick göra nått, i en lägenhet jag hade då marmorerade jag dock i köket och målade murgröna på väggarna och små blommor i taket i hallen. Och på en vägg gick de små små fötter över. Nä planen är nästa vår elelr höst beroende på vad jag hittar. Känns rätt bra med Irmelins dagis start då hon är runt 2 år. och Ylva har hunnit komma in i skolan och bör klara de bra. Freja blir väl dagis med Irmelin isf och de är inte så dumt.Vart så lej mig att sitta här så drog i väg til lstan och gick på maxi och storhandlade med ungarna en evighet Roligare än att sitta hemma. Sen snurra runt i stan och leta reda på min kusin och överlämna kvarglömda saker sen ho nvar barnvakt och vidare på Donken för att ta hem 3 happy meal till midda. Göada barn Så nu ska dom väl snart in i duschen och saneras och i säng.. Dom får vara uppe lite längre i kväll då Ylva vaknade 7 i morse fast vi inte skulle upp..
Den lägenheten hade varit rolig att se, lät ju fint(o. precis som något jag o. gubben kunnat hitta på) han är ju duktig på sånt efter att ha gjort teaterdekor..ja vad har han inte gjort?
Låter ju vettigt med dagis oskola som du planerat det så hoppas verkligen du hittar ngt du verkligen vill.
Ha ha, här vaknas tidigt(lillan) oavsett när hon lägger sig, har nog ngn slags inbyggd klocka, går oftast upp när pappa går upp, så då äter de frukost nere i köket för sig själva.. kvalitetstid tror jag, det unnar jag dem verkligen. -
Nä de är lite trist med bristen på roliga utbildningar här. Men har hittat nån variant på trädgårdsutbildning här faktiskt. Men den har redan startat för ett tag sen och de står inget om när nästa start blir. Men får väl ringa och fråga nån dag. Ska leta runt lite mer, hittat ett annat alternativ med som innebär att man går som lärling och lär sig på de viset. och då fick man själv ringa och kolla om de är möjligt med de yrket man själv tänkt sig typ. Så får väl höra av mig dit med.Milkina cerka skrev 2010-04-16 09:33:21 följande:Synd att det inte fanns någon smyckesutbildning på närmre håll då.Den lägenheten hade varit rolig att se, lät ju fint(o. precis som något jag o. gubben kunnat hitta på) han är ju duktig på sånt efter att ha gjort teaterdekor..ja vad har han inte gjort?Låter ju vettigt med dagis oskola som du planerat det så hoppas verkligen du hittar ngt du verkligen vill.Ha ha, här vaknas tidigt(lillan) oavsett när hon lägger sig, har nog ngn slags inbyggd klocka, går oftast upp när pappa går upp, så då äter de frukost nere i köket för sig själva.. kvalitetstid tror jag, det unnar jag dem verkligen.
Nja här vaknar dom bara tidigt om vi inte ska upp..
I natt campade faktiskt Ylva och Freja i lekrummet för första gången själva.. Så med lite tur kanske dom kan börja sova där inne ist. Har själv tyckt att de varit för långt bort från vårt sovrum. (Tjocka väggar och allt)
Men vill dom själva är de ju en sak, men hade iaf babyvakten inställd där så jag kunde höra om de var nått. Men Ylva lyckades smyga förbi den iaf och gå på toa.. Så hörde när dörren öppnades iaf.
Men annars gick de jättebra.
Irmelin fick jag skaka liv i vid halv 9.. vi bör åka 20 i för att hinna på dagis
Var in vid 8 och veva upp rullgardinerna och slamrade på, men då gick de hur bra som helst att sova.. unge!
Åh fick göra nått kul i morse iaf!! Beställa ett växthus!!
-
Irene - Trädgårdsutbildning låter ju som handen i handsken för dig, ja inte för att det är sämre att gå som lärling o. lära sig rent praktiskt av ngn kunnig(ja det är ju "bara" det där med vilken ers. man blir berättigad till då).
Vakna när man inte ska upp, ja det gör ju Nea(som har sovmorgon må) o. Sander(som börjar tidigt) var jättetrött.. typiskt det där..
Beställa Växthus förstår jag att du tyckte var skoj, då har du att göra med att sätta upp det o. få något att växa där inne så småningom.
Här har det äntligen slutat blåsa o. solen skiner från en blå himmel, men det var kallt o. glittrade av frost i gräset litegrann när jag lämnade Sander vid bussen. Annars har jag hunnit in på ICA hittills idag o. nu ska jag gå o. se om tvätten i torktumlaren är torr så att jag kan sätta på en tvättmaskin - gör jag det samtidigt riskerar propparna att gå.. -
Nä de lär kanske vara sämre men går man via arbetsförmedlingen så kanske då blir något bättre. någa får kolla runt lite.Milkina cerka skrev 2010-04-19 10:56:53 följande:Irene - Trädgårdsutbildning låter ju som handen i handsken för dig, ja inte för att det är sämre att gå som lärling o. lära sig rent praktiskt av ngn kunnig(ja det är ju "bara" det där med vilken ers. man blir berättigad till då). Vakna när man inte ska upp, ja det gör ju Nea(som har sovmorgon må) o. Sander(som börjar tidigt) var jättetrött.. typiskt det där..Beställa Växthus förstår jag att du tyckte var skoj, då har du att göra med att sätta upp det o. få något att växa där inne så småningom.Här har det äntligen slutat blåsa o. solen skiner från en blå himmel, men det var kallt o. glittrade av frost i gräset litegrann när jag lämnade Sander vid bussen. Annars har jag hunnit in på ICA hittills idag o. nu ska jag gå o. se om tvätten i torktumlaren är torr så att jag kan sätta på en tvättmaskin - gör jag det samtidigt riskerar propparna att gå..
Ja har varit ut och mät lite på måfå och provat planera vart de ska stå. Tänkte bygga ett plank och en liten bod i samma veva som ska hänga ihop lite snyggt. Måste försöka få ett avslut på tomten. Och även ltie vindfång de blåser så bra här då de är så öppet.
Ja nog har man de man gör
Men kul ska de bli.. är så sugen på att börja nu, lite svårt då de varken kommit eller man vet vart de ska vara..
Här mer eller mindre stormar de så inge kul att vara ute, freja följde dock med farmor ut och fixade hos alla djur och Irmelin sover ute så dom fick en daglig dos luft iaf.
Ja jag har kört en maskin tvätt och en med disk, så har gjort mitt för i dag. Nu leker jag emd ett trädgårdsprogram på datan där man kan planera och rita upp. Köpte de för längesen men har aldrig riktigt förstått mig på de riktigt så täntke prova igen nu.
Och hämta Ylva förstås om några minuter.. Och se vart resten ska vara så länge.. -
Ja, arbetsförmedlingen borde ju veta hur det blir så bra som möjligt iaf.IrenerI skrev 2010-04-19 13:30:31 följande:Nä de lär kanske vara sämre men går man via arbetsförmedlingen så kanske då blir något bättre. någa får kolla runt lite.Ja har varit ut och mät lite på måfå och provat planera vart de ska stå. Tänkte bygga ett plank och en liten bod i samma veva som ska hänga ihop lite snyggt. Måste försöka få ett avslut på tomten. Och även ltie vindfång de blåser så bra här då de är så öppet.Ja nog har man de man gör Men kul ska de bli.. är så sugen på att börja nu, lite svårt då de varken kommit eller man vet vart de ska vara..Här mer eller mindre stormar de så inge kul att vara ute, freja följde dock med farmor ut och fixade hos alla djur och Irmelin sover ute så dom fick en daglig dos luft iaf.Ja jag har kört en maskin tvätt och en med disk, så har gjort mitt för i dag. Nu leker jag emd ett trädgårdsprogram på datan där man kan planera och rita upp. Köpte de för längesen men har aldrig riktigt förstått mig på de riktigt så täntke prova igen nu.Och hämta Ylva förstås om några minuter.. Och se vart resten ska vara så länge..
Låter som du får mycket att göra framöver då, men roligt besvär
.
Håller blåsten i ännu hos er, hoppas att det går över snart.. har ni märkt utav någon aska från den Isländska vulkanen? Eller bor ni för långt söderut för det?(inte för att jag har ngn koll på hur molnen rör sig..).
Luft får de när de är ute i skolan o. på em. hemma, cyklarna går varma..
Till Sanders glädje så frågade en kompis om de kunde leka imorgon o. pojkens mamma o. jag bestämde att Sander skulle åka med den andre pojken på bussen hem till dem imorgon - att de kommer vara ute, det tvivlar jag dock starkt på.. -
Hej hej längesen sist.Milkina cerka skrev 2010-04-19 14:02:56 följande:Ja, arbetsförmedlingen borde ju veta hur det blir så bra som möjligt iaf.Låter som du får mycket att göra framöver då, men roligt besvär .Håller blåsten i ännu hos er, hoppas att det går över snart.. har ni märkt utav någon aska från den Isländska vulkanen? Eller bor ni för långt söderut för det?(inte för att jag har ngn koll på hur molnen rör sig..).Luft får de när de är ute i skolan o. på em. hemma, cyklarna går varma..Till Sanders glädje så frågade en kompis om de kunde leka imorgon o. pojkens mamma o. jag bestämde att Sander skulle åka med den andre pojken på bussen hem till dem imorgon - att de kommer vara ute, det tvivlar jag dock starkt på..
De har varit full huggning här för de mesta. Gubben har varit borta i princip hela veckan. En tur till göteborg, jobb och lite annat.
Ylva har hunnit på sin första träff på skolan och träffat klasskompisar och alla andra barn.
+ Att vi då fick reda på den goda nyheten att dom ska sluta med klassindelningen F-5 Och börja köra med F-3 och 4-5 och kändes iaf bättre. Dom är ju lite närmare i åldrarna iaf.
Har även fyllt i dagispapper åt dom små och fritids åt Ylva, ska söka in på en skola till hösten. Har hållit på och försökt få reda på vilket datum den börjar men ingen vet förens om flera veck or (För dagis pappernas skull) men nu struntar jag i de och chansar på nått datum och ringer dit på månda för att få höra hur man går till väga med alla papper för att söka in.
(Anledingen att jag redan börjat med dagsisökning är att de tydligen är väldigt ont om platser)
Så de har varit en del, jo packade ihop oss från fjällen sista april. Så nu står husvagnen utanför bron och väntar på städning.
Hoppas alla har de bra!
Just de.. ingen aska vad jag märkt iaf. -
Har sett dig på fb, men du har rätt i att det var länge sedan någon av oss skrev här.IrenerI skrev 2010-05-08 22:09:44 följande:Hej hej längesen sist. De har varit full huggning här för de mesta. Gubben har varit borta i princip hela veckan. En tur till göteborg, jobb och lite annat.Ylva har hunnit på sin första träff på skolan och träffat klasskompisar och alla andra barn.+ Att vi då fick reda på den goda nyheten att dom ska sluta med klassindelningen F-5 Och börja köra med F-3 och 4-5 och kändes iaf bättre. Dom är ju lite närmare i åldrarna iaf.Har även fyllt i dagispapper åt dom små och fritids åt Ylva, ska söka in på en skola till hösten. Har hållit på och försökt få reda på vilket datum den börjar men ingen vet förens om flera veck or (För dagis pappernas skull) men nu struntar jag i de och chansar på nått datum och ringer dit på månda för att få höra hur man går till väga med alla papper för att söka in. (Anledingen att jag redan börjat med dagsisökning är att de tydligen är väldigt ont om platser)Så de har varit en del, jo packade ihop oss från fjällen sista april. Så nu står husvagnen utanför bron och väntar på städning.Hoppas alla har de bra!Just de.. ingen aska vad jag märkt iaf.
Men jag vet hur det är, här börjar säsongen nu så smått, bingon började i fredags, hästtävling idag o. motortävlingar tror jag att det är nästa helg. Så rullar det på sedan med mer o. mer att göra på veckorna med.. hemma är han inte mycket, utan som han säger själv så kommer han hem o. "kurar ihop sig på hallmattan" o. så ut igen.
F-3 låter ju bättre iaf, o. att de större barnen är för sig, blir inte så läskigt för en liten rörskoleklassare att börja då.
Vad har du bestämt dig för att söka för utbildning? Oavset vad det är så hoppas jag att det är något du riktigt känner för att göra, d e t är viktigt
.
Annars lever vi i vårt kaos - ja källaren är inte färdig ännu även om badrummet är det o. nöjda blev vi ju med det också.
Fattar inte hur fort denhär våren gått, snart tar den stora studenten o. sedan en vecka senare så är skolavslutningen för de små.
Usch, då måste man tänka på kläder till det också, men tur att den stora klarar sitt själv, att en är en pojke som inte bryr sig om hur han ser ut(bara om han fryser eller ej) så då är det bara lilla fröken kvar, men det är ju ett kärt besvär, det finns så mycket sött till små tjejer..
Ja nu borde jag väl ta o. stänga av denhär burken o. försöka sova.. hoppas det inte dröjer så länge till nästa gång.. -
Ja FB står väl på för jämnan här, även om ingen sitter vid datan. Brukar lämna sidan uppe bara för att de oftast är den jag kollar.Milkina cerka skrev 2010-05-08 23:44:49 följande:Har sett dig på fb, men du har rätt i att det var länge sedan någon av oss skrev här.Men jag vet hur det är, här börjar säsongen nu så smått, bingon började i fredags, hästtävling idag o. motortävlingar tror jag att det är nästa helg. Så rullar det på sedan med mer o. mer att göra på veckorna med.. hemma är han inte mycket, utan som han säger själv så kommer han hem o. "kurar ihop sig på hallmattan" o. så ut igen.F-3 låter ju bättre iaf, o. att de större barnen är för sig, blir inte så läskigt för en liten rörskoleklassare att börja då.Vad har du bestämt dig för att söka för utbildning? Oavset vad det är så hoppas jag att det är något du riktigt känner för att göra, d e t är viktigt .Annars lever vi i vårt kaos - ja källaren är inte färdig ännu även om badrummet är det o. nöjda blev vi ju med det också.Fattar inte hur fort denhär våren gått, snart tar den stora studenten o. sedan en vecka senare så är skolavslutningen för de små.Usch, då måste man tänka på kläder till det också, men tur att den stora klarar sitt själv, att en är en pojke som inte bryr sig om hur han ser ut(bara om han fryser eller ej) så då är det bara lilla fröken kvar, men det är ju ett kärt besvär, det finns så mycket sött till små tjejer..Ja nu borde jag väl ta o. stänga av denhär burken o. försöka sova.. hoppas det inte dröjer så länge till nästa gång..
Ja här ska gubben vara hemma nån dag och röja ute på gården, när dom avverkade överallt så kom de fram rätt mycket bråte som ska röjas undan.
I kväll ar vi ut och bankad ener lite stolpar i marken för vårat blivande plank vid växthuset.
Har bestämmt mig för en ettårig utbildning till Personaladministratör. Inget som känenr så där wow för men tänkte börja ltie lätt med den. ! år är ju ingen katastrof, utbildningen är gratis och jag ta ringa lån. Så får jag se efter de året om man fortsätter med nån annan utbildning eller om man är nöjd. men på d ehär viset får freja komma in på dagis när hon är 3 ist för 4. För hon vill på dagis. Irmelin blir de väl lite tristare för som kommer att vara ca 1,5. Men fördelen är väl att man inte behöver vara på skolan jämt så sånna dar blir de väl inte så långa dagisdagar ist hoppas jag.
Men ids inte gå hemma längre nu
Ja byggkaos är ju så där, trevligt att de blir fint men måttligt kul att ha kaoset runt sig..
Ja här är de dagisfest sen som är som avslutning för dom som börjar skolan. Men de är ju inget våldsamt. Men de är nog fullt upp med allt möjligt fram till sommarlovet. Och när de väl börjar ja då har jag precis anmält Ylva till fotbollsskola, var ner en granne idag och frågade om hon ville börja och de ville hon. Tror dock inte att hon kommer att fastna i dem en prova ska hon få.
Var lämpli skola, varje dag i 2 timmar i en vecka ca. Sen är de klart
Bättre de än utspritt på fler veckor.
-
Har helt missat att det är ny tråd!
Hoppas allt är väl med er! Jag hänger mest på FB och så i tvillingtrådarna, hinner inte med så mycket annat nu för tiden
Magen växer, v 30 nu
Har börjat förbereda allt praktiskt runt omkring nu när jag fortfarande har endel ork kvar...
kram på er!
-
Irene - Låter ju som en bra introduktion, en utbildning som är gratis kan du ju bara vinna på. Ger den sedan jobb eller möjligheter till vidareutbildning så är det ju bara ännu bättre.
Dagis hade fest för de som börjar skolan här med, det var något de såg fram emot något våldsamt
.
Roligt att se dig här igen o. att det verkar vara bra med dig o. magen.Mamba skrev 2010-05-15 17:56:55 följande:Har helt missat att det är ny tråd!Hoppas allt är väl med er! Jag hänger mest på FB och så i tvillingtrådarna, hinner inte med så mycket annat nu för tiden Magen växer, v 30 nu Har börjat förbereda allt praktiskt runt omkring nu när jag fortfarande har endel ork kvar...kram på er!
Vad fort det verkar gått, det känns inte alls som att det tagit särskilt lång tid sedan du berättade att du väntade dem.