vivillblitre skrev 2010-04-06 15:27:50 följande:
usch vilken tjurig tråd detta blev från vissa håll :( Tråkigt!Ts. klart din vän kan sila bort kattsanden och bara slänga avföringen och spola ner i toaletten! Men man måste ju ändå slänga de klumpar (om man har sådan sand) som bildas av urinen. Och det är ju lite svårt att sila bort. Och är det kattsand så löses det inte upp i vatten så bra och kan därför bli som lera. Och det är ju inte så checkt att spola ner i avloppet.Men jag rekommenderar en speciell kattsand som är gjort av majs.. "Worlds Best Cat Litter", heter den. Det är den naturliga majsfibern som gör att den klumpar sig bra så klumparna blir hårda, fasta och faller inte sönder.Dessutom ska klumparna vara lätta för toaletten att lösa upp då det enligt tillverkarna ska gå att spola ner. Det är återigen den naturliga majsfibern som gör detta. Och det funkar kanon! Så det är ett litet tips bara.Annars funkar det ju utmärkt att göra som de alldra flesta verkar göra, att tömma det i hundbajspåsar (som vi gör ibland, då vi inte har lådan vid toan)..Hoppas det går bra för henne med sitt nytillskott :))
Ja det blev lite tråkigt, som i alla trådar =(
Ja har inte heller råkat ut dock för att det nånsin fastnat men det tåls vekrligen att tänkas på.. Dock har jag som skrivet innan INTE klumpbildande sand utan tar endast upp bajset som man silar av typ all sand från innan jag slänger de.... Men oturen kan va framme säkert. Att tömma de i hundbajspåsar och slänga i blöjbingen som ändå täms varje dag typ är ju inte mkt svårare då vi även har hund hemma och påsar alltid finns hihi!
Ska hälsa henne alla bra tips i alla fall, tack!