Zvartaliljan skrev 2010-04-23 13:46:11 följande:
Ja det låter precis som Maia! Hon leker också bara med andra om det är på hennes villkor. Och det andra stämmer med. Jag var precis likadan och hade ett helvete i skolan...systerdottern är också likadan och vill just nu inte gå till skolan längre då alla barn är så elaka o ingen vill vara vän med henne. Så det är ju verkligen något man behöver lära dom att inte göra...att inte gnälla o skrika så fort någon kommer för nära för då blir det mobbarnas paradis...
Usch ja
Ett tag var jag riktigt riktigt orolig för hur det skulle bli med hennes sociala kontakter. Jag tänkte just så att ingen kommer ju vilja vara kompis med henne, för hon går inte att leka med! Vi gjorde allt för att hon skulle tuffa till sig. Har tränat på att leka genom att vara hemma hos kompisar mycket. Även om lekstunderna blev mest gnäll och gråt i början så är det som sagt bättre nu, så det är skönt! Även om hon fortfarande tycker det är jobbigt med andra så är det åtminstone bättre. Så det går åt rätt håll

Och det låter ju som att det går framåt för Maia med! Så bra
Detta har gjort att K är grym på att leka själv (hon har i denna stund lekt ca 1,5 timme med sina dinosaurier och har byggt upp ett stort landskap med hinkar, legoklossar o.s.v. och pratar med massa olika röster hela tiden) vilket vi alltid sett som en ganska bra egenskap ändå. Fantasi och självständighet är ju bra. (Jag gillar att det inte går att få henne att göra saker bara för att "Men My klipper ju sitt hår, det blir så fint". Det skiter hon ett stort stycke i, vill hon inte så vill hon inte!). Men nu när det börjar bli bättre med det sociala så tycker visst förskolan att det nu är ett problem istället. Hon har tydligen lite för mycket fantasi och lever i en liten bubbla med sina figurer och "vänner". Så nu observeras hon av specialpedagog av den anledningen.