Inlägg från: Förväntansfull0406 |Visa alla inlägg
  • Förväntansfull0406

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Hej.

Får jag fråga er en sak??

Jag har köpt molos "ulliga" jackor i höstas, boddy+byxa samt "ulliga" overallen till min bebis, är det bara jag men är det inte jävligt dålig kvalitè på molos kläder? boddyn o byxa tappa färg på första tvätten, FAST jag tvättade  precis så som man ska, och både overallerna och det andra ser så himla använt och tråkigt ut redan efter en tvätt, jag är så fruktansvärt besviken.

Jag ser att ni pratar om just molo, tycker ni det märket är bra? jag kommer aldrig mer köpa kläder av det märket mer.

• Förväntansfull0406
    lillronya skrev 2011-01-17 19:50:05 följande:
    JAg har och har haft mycket molokläder.
    Enstaka plagg har varit dåliga, men så är det ju med allt.
    Med lurvarna är det ju viktigt att man tvättar de rätt för att de ska hålla sej fina. Med detta påstår jag inte att du tvättat fel.

Tråkigt att du fått de här erfarenheterna av fina molo.
    Vilket print var det, förresten, på bodyn och byxorna?
    Jag köpte de svarta med lila stjärnor, blev helt grå!  Förvånad lika så det regbågs färgade "settet" det blev så matt direkt. Jag älskar molos design, mycket färg, härliga udda mönster, men fy vad trist att det blir såhär.

Men hur ska man tvätta lurvarna då? det står INGET om det på tex babyshops hemsida. Jag handlar så gott som alla mina kläder där.

En vän till mig köpte med en "ullig" overall till sin nyfödda, han har stl 56 i kläder och hon tog 62 i overallen, den satt som klistrad. Men det står inget om att deras kläder är små heller.
  • Förväntansfull0406
    Zvartaliljan skrev 2011-01-17 20:00:17 följande:
    Jag har nästan enbart Molo till mina två och 90% ser ut som nytt efter flera tvättar, men några få plagg blir tyvärr fula fort. Då reklamerar jag.
    Lurvarna ska tvättas med sköljmedel och sen in i torktumlaren tills de är helt torra. Alla mina (har väl ägt typ 25) utom en lurv har sett ut som nya efter 4-5 tvättar, först efter det brukar de bli slitna tycker jag.
    Super trist att jag har haft sådan otur då.

Jag har tvättat dom med skölj men inte tumlat, jag vågade verkligen inte ska jag säga, för de drar ihop sig med, ganska rejält.

Och fyra-fem tvättar, det är riktigt dålig kvalite tycker jag. Po.Ps kläder håller minst hundra tvättar innan man ens anar tvättslitning.

Men ja, jag tackar iaf för hjälpen!
  • Förväntansfull0406
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 20:16:18 följande:
    Tumlar man inte dom så blir dom HEMSKA! Både i färg och form! Tvätta igen och tumla dom så blir dom bättre. En fleece är ju ingen skaljacka direkt. Jag har haft många som är tvättade många ggr och fortfarande är fina.
    Jag menade överlag, typ boddysarna och allt det. Men mina lurviga jackor är inte av fleece? eller det var inte så du menade?
  • Förväntansfull0406
    Zvartaliljan skrev 2011-01-17 20:21:58 följande:
    Jag sa inte att de blir slitna efter 4-5 tvättar Jag skrev att de ser nya ut ungefär fram tills dess, först efter det BÖRJAR de slitas menade jag. Men jag har lurvar som ser otroligt fina ut efter flera års användande...har en gammal röd med lila kantband som dottern haft i 2 år nu, otroligt fin fortfarande.
    Po.p har väl inte ens lurvfleecar...så går väl inte att jämföra? Och de kläder jag haft därifrån tycker jag är ungefär samma kvalité som Molo...håller sig nytt ungefär lika länge. Deras mörka plagg är dock betydligt bättre kvalité på...Molos suger verkligen där. Men Molos är så mycket mjukare så jag väljer ändå dom...

Lurvarna drar inte ihop sig så mycket om du torktumlar dom, du behöver inte vara så orolig för det. Men om du ändå är det så kan du tvätta dom, sen hänga dom på tork och när de bara är lite fuktiga så torktumlar du de torra i typ 10-15 minuter så blir de superfina igen!
    Jag skrev det, att ÖVER LAG är tex po.ps kläder bättre, jag tänkte på boddysarna.

Men jag har helt missat tumlingen, det står inget om det i plaggen, ska verkligen följa era råd! tack, hoppas de kan snygga till sig igen inför nästa säsongs användning.
  • Förväntansfull0406

Ang just tvättråden, jag handlar dessa kläder endast på nätet, och de brukar skriva särkillda tvättråd där typ "stor krympning" köp en stl större, XXX är små i stl, eller, tvättas endast i 30 grader, förstår ni? Om jag handlar i butik så frågar jag alltid, om jag är osäker. Men blir jag sugen på molos kläder igen ska jag maila in och fråga om kläderna.

• Förväntansfull0406
    Duntoffla skrev 2011-01-17 20:43:53 följande:
    Tumling gör enorm skillnad. Annars blir de lätt "platta" i lurven. Lycka till!
    Okey..... de blev precis som du skriver, platta och trista. Jag gick o kolla nu det står faktiskt bra tvättråd.... Skäms Aja, nu vet jag det. Hoppas det inte är försent för mina lurvisar, ska genast ringa min vän som blev besviken på sin overall. Men nu vågar jag köpa en lurvjacka till min bebis till våren med,

Tack för hjälpen!
  • Förväntansfull0406
    Zvartaliljan skrev 2011-01-17 20:53:45 följande:
    eller så gör du som många andra o frågar här Vi brukar vara snabbare med svar än butikerna Sen har vi ju faktiskt testat o tvätta och provat olika storlekar på olika barn...kan ju inte vara så lätt för butiker o veta hur något är i storlek egentligen eller hur??
    Jag handlar också bara kläder på nätet och det finns inte många butiker som skriver storleksråd och tvättråd...och många gånger har ändå storleksråden varit fel när det väl stått det...iaf enligt min erfarenhet. Fick hem ett par jeans i strl.10år idag som systerdottern skulle få, stod i webshoppen att de var normala i storleken men det finns inte en chans att ens systerdottern som är 7år kan ha dom De var typ bara 10cm för långa för min 4½-åring på 110cm

Ang. Molo vs. po.p så går det som sagt inte ritigt o jämföra. De tillverkar sina kläder på HELT skilda sätt. Po.p kör mycket ribbat och helt infärgade plagg. Molo har inget ribbat och deras färger är tryckta, oftast på vit botten. Därför kan just mörka plagg se mer använda ut snabbare för att trådarna går sönder i tvätten (gör det på alla plagg men syns olika mycket) och då skiner den vita botten igenom lite.

Om du vill ge Molo en chans till så köp ett färgglatt print, inte stjärnor eller ränder utan t.ex fotoprinten, den kvalitén är oslagbar!! Och mjukheten och passformen slår po.p med hästlängder!
    Jag var po.pfrälst en gång i tiden men sen fann jag Molo, and once yo go molo you never go back
    Tanx!

Mmm du har säkert helt rätt ang deras olikheter, jag är nog bara okunnig. JAg kommer absolut fråga er innan jag beställer nästa gång om jag är osäker.

Så innan jag handlar kommer jag rådfråga er. Till våren kommer det nog bli lite Nova Star. Jag har bara köpt lite av det märket, men lite kul att min dotter på fem månader och min dotter på snart sju har likadana byxor

Pratar ni andra märken med? eller håller ni er till dessa?
  • Förväntansfull0406

Hej igen.

Måste bara fråga vad tycker ni om Katvig?? storlekar, hållbarhet osv...

Och så en sak till, vilken stl har barnet när de är ca eett och ett halvt år? jag ska köpa vinteroverall till min dotter till nästa vinter, hon fyllar ett den 14 feb. Jag tror 92-98. vad tror ni??

• Förväntansfull0406
    Tjollabolla skrev 2011-01-18 20:30:31 följande:
    Min flicka fyller 1 den 12:e februari, jag tror ju inte hon har 98 nästa vinter. 92 hade jag satsat på, fast det kan ju bli stort med. Svårt det där, så jag har inte gett mig på att köpa overall till nästa år än.
    Ja, det är svårt..... Min dotter är fem månader nu, har stl 74, väger över 8 kg och är ca 70 lång. Men så fort hon börjar röra på sig mer så brukar de inte växa så fort (för annars lär hon vara en bamse vid nästa vinter haha)

Får väl vänta, jag hittade en fin från Hummel som jag var sugen på, men men.
  • Förväntansfull0406
    ängeln83 skrev 2011-01-18 20:42:10 följande:
    Min dotter är 15 månader och 3 dagar och hon har storlek 80.
    OJ! då är min bebis en bamse Förvånad
    solouniko skrev 2011-01-18 20:46:46 följande:
    Milla hade 80/86 när hon var ett och ett halvt. Hon blir 2 i mars och har 86 på sin Molo overall i år och den finns det ännu att växa i. Till nästa vinter tänker jag att 98 borde bli bra på henne, men det beror ju också på märke såklart. Jag hade tagit 86 eller 92 max, absolut inte 98 Om hon nu inte är jäättestor såklart
    Ja, 92 känns rimligt faktiskt. I värsta fall får man sälja det igen.
  • Förväntansfull0406
    ängeln83 skrev 2011-01-18 20:51:01 följande:
    He he Hur stor är din nu?
    Meja ligger lite under på vikten och på normal kurvan på längden.
    MIn lilla ligger över översta kurvan Drömmer Tar 74-80 mest 74, men vissa plagg som ska sitta mer ledigt så får det bli 80, tex overall, eller kläder som är små i stl.

Hon är normal på längden, ca 68-70, men eftersom hon är så rulltig så får hon ha 74. det blir så tajt annars, min lilla knubbis.
  • Förväntansfull0406

Hej på er.

Jag vill bara fråga er. Jag ska me&i party ikväll. Vad vet ni om kläderna? är det bra? är det något ni kan rek. Tänkte ni verkar kunniga på det mesta inom barnkläder så jag frågar er.

Ha en bra dag!

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17