• Joggy

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Tessie2002, ett tips är att ringa till butiken och be de mäta. Jag har lärt mig en läxa efter "Molo Rainbow" incidenten och ska göra det i fortsättn. Ska man mäta för framtida användn så får man väl försöka uppskatta hur mkt extra som behövs. Kanonfin jacka!

• Joggy

Hej!

Vi funderade på att köpa en Molo Polaris inför nästa år. Enligt Lucky Little Me (mkt trevliga) så mäter stl 104, 53 cm från axel till gren och stl 110 57 cm . Jag tyckte att det var ganska kort överkropp. Dotterns PoP overall i stl 92 mäter t.ex. 52 cm från axel till gren (fast nästa år har hon väl iofs inte blöja längre). Men vi valde då att köpa jackan Molo Castor ist (blev i slutändan en dyrare historia då jag inte frågade efter måtten förrän efter jag beställt). Kan tillägga att en kompis mätte sin Polaris i stl 104 från årets kollektion och fick måttet till 56 från axel till gren. Så lite längre. Hon kanske drog lite mer i den.  

På babyshop finns det ju också en del mått uppskrivna på Molo Polaris. Tycker det är lite konstigt att t.ex. stl 98 och 104 är lika vida över bröstkorgen (37 cm). Man väger ju mer ju längre man blir. 

Bra att veta att storlekarna var annorlunda förra året. Får kanske kolla tradera eller blocket framöver.  

• Joggy

Detta kanske kan intressera ngn. Om ngn ska köpa termobyxan Molo Pollux på rea så är innerbenslängden på de 40 cm i stl 104 och 44 cm i stl 110. Fått måtten från 2 olika butiker. Orion ska ha samma benlängd. Vet ej midjemåtten dock.

• Joggy

Supermamman, nu när många handlar så mycket barnkläder på nätet önskar man att barnbutikerna kunde bli lite bättre på att kommentera storlek, mått och dylikt redan på hemsidan. Vissa gör det i viss utsträckning som te.x. Oii Design och Sigge & Juno. När det är erbjudanden och rea hinner man ju dock inte alltid maila och kolla storlekar. Sen är det synd att det skiljer så mycket mellan olika märken i storlek, men det är ju svårare att påverka.

• Joggy

Hur ser färgen Iris ut på Molos ytterkläder? Är den blå eller blå/lila? Svårt att återge Molos färger på foto.

• Joggy

Jag kunde köpa en ny overall för halva priset, men tyckte inte att färgen såg så rolig ut på fotot. Men då vet jag att den inte gör det i verkligheten heller! Egentligen hade jag inte tänkt köpa någon Molo-overall alls för nästa vinter, för storlekarna verkar inte helt bra. Men blev lite frestad. Men har ju precis köpt en fin Rainbow Castor. 

Dock funderat på att köpa Pollux-byxan då den är på rea nu. Vet innerbenslängden, men har du koll på om den är smal i midjan? Tror att innerbenslängd 45 cm ( stl 110, samma som overallen) kan bli lite långt nästa år, men det är ju resår nedtill. Nu har hon 38 cm på sina termosar.

• Joggy

Molooverallerna för halva priset finns på Digulo. Ett fåtal kvar. Finns en i färgen Iris stl 110. Nog den minsta stl.

Loppan boppan, vår dotter har använt sin PoP-overall 2 ggr. Bor på västkusten. Vi använder vinterjacka och tunt fleecefodrade skalbyxor på henne. Hon tyckte det blev för varmt med tjocka termosar och även overall. Blir det likadan vinter nästa år känns det onödigt med overall här i söder.

Tessie, om hon följer sin kurva (vilket hon gjort hitills) kommer hon vara mellan 100-105 cm lång nästa vintersäsong och vikten har jag inte koll på men kan tänka mig ca 17-18 kg under samma period. Hon ligger en kurva över medel på både vikt och längd. 2,5 år nu. Jag var inne på att köpa stl 110, men webshoppen tyckte 104. Hon trodde 110 skulle bli för långa i benen. Inte köpt någon Polluxbyxa än dock. En fråga till, en kompis funderar på att köpa Cathy-jackan till sin jämngamla dotter, är den och Castor ungefär lika i stl? Har för mig att du har båda.  

• Joggy

Guldgossarnassuper, nej jag har inte köpt ngn Polluxbyxa än men däremot Rainbow Castor i stl 110, som jag tror blir perfekt nästa år. Blev lite osäker för jag trodde nog att 104 skulle bli för liten när jag pratade med de på webshoppen. Ska kolla in fotot i bildtråden. Tack.

• Joggy

Nu kollade jag på den fina bilden igen. Så söt han är. Enligt Babyshop är det samma innerbenslängd på Molos overaller och termobyxorna Pollux och Orion. Så tror 110 blir perfekt nästa år. Ser ju jättebra ut på din son. Blir de för stora i midjan finns visst hängslen att köpa till. Funderade ju på overall tidigare i tråden, men ångrade mig. Ingen vinter här i år. Byxa och jacka vet jag ju kommer att bli använt.

• Joggy

Hur är Molos linnen i stl? Är de normala i stl precis som klänningarna? Dottern önskar sig den med katterna. Hon fick "dockklänningen" från Molo i julklapp i stl 92-98 och den är perfekt nu.  

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17