-
Hej! Jag smygläser denna tråd ibland, och tänkte bara säga att min son är allergisk mot myggbett och innan det blir riktigt illa ser det ut som på din tjej i bildis. Man kan då inte se något bett heller, utan helt plötsligt har det svullnat upp. Så kanske är det något sådant. Jag trodde först inte att det var mygg eftersom han tålde myggbett den sommaren när han var ett halvår, men sedan nästa sommar bröt det ut och det är tydligen vanligt. Tydligen är det som värst mellan 2-4 år och sedan börjar det växa bort.SmillaMilla skrev 2010-05-31 18:30:19 följande:Ja det kan ju vara så, men ser inget bett i det röda. I så fall blev hon biten på natten, för jag tyckte att det var lite rött redan när hon steg upp i morse, sedan har det bara blivit värre o värre. Nu kan hon knappt öppna ögat. Blir väll hälsocentralen i morgon. -
Egentligen ingenting, ev lite kortisonkräm, men det är knepigt precis vid ögat för man ska inte ha kortison där. Vi fick tavegyl utskrivet första sommaren, men de blir så väldigt trötta av det plus att det inte riktigt räckte att ta bara vid behov förra sommaren då det var ännu värre, så då fick han en annan liknande medicin som han måste ta varje dag under myggsäsongen men som han inte blir trött av. Men om din tjej brukar få stora myggbett så kan det nog vara bra att få tavegyl utskrivet till en början, så vc är nog bra isf. Då kan ni ge henne själv vid behov och slipper åka in. Tavegyl är allergimedicin som man dricker, och man behöver inte smörja något.SmillaMilla skrev 2010-05-31 19:28:21 följande:Ja men det är ju sant, hon reagerar ganska kraftigt på myggbet, de blir stora som fem kronor. Men vad kan man sätta på? Känns som man vill smörja in det så att svullnaden lägger sig lite.Min sons allergi trappades upp såhär:sommaren när han var 6 månader - ingen reaktionsommaren när han var 18 månader - större och större reaktioner, fram emot hösten var det riktigt illa, hela ansiktet svällde upp och man kände inte igen honomförra sommaren när han var 2,5 år - helt sjuka reaktioner, tex så svällde hela handen upp och även viss del av armen, blev mörkt röd, gjorde jätteont, det kom blåsor som sprack
. När vi kom in till akuten trodde de att det var ett huggormsbett...hittills denna vår/sommar - har absolut reagerat trots medicinen, men det verkar ha lugnat sig lite -
Håller tummarna för att ni slipper åka in! Det är egentligen inte farligt, men ju väldigt obehagligt och kan göra ont. Det enda man ska vara lite uppmärksam på är andningen, men det ska tydligen komma rätt fort isf. Jag har dock aldrig hört talas om, och inte de läkare jag frågat heller, någon som fått en anafylaktisk chock av myggallergi.SmillaMilla skrev 2010-05-31 19:47:39 följande:Tack för ditt svar! Ja Svea får ju stora myggbett, även förra sommaren. Skall se hur det ser ut i morgon. Men nu har hon redan vaknat flera gånger o fått panik över att ögat är igensvällt. Får se hur det blir i natt, får väll åka till akuten i värsta fall -
Mawe123 - den andra heter aerius, och jag tycker att den funkar bättre, ffa för att han inte blir så trött och för att han bara behöver ta den en gång om dagen. Men den ska tas varje dag hela myggsäsongen oavsett myggbett, för att han ska vara "upptankad" när han väl får ett myggbett. Men den stora skillnaden är nog att han tar den varje dag, vet inte hur mkt bättre aerius skulle vara om han bara tog den vid behov? Tavegylen hjälpte iaf inte särskilt bra...
Stackars storebror, låter inte alls kul
-
Vad bra, hämta ut denMawe123 skrev 2010-05-31 20:34:43 följande:Åh men då är det samma vi fått, måste hämta ut det och testa med det denna sommar istället! W har det jätte jobbigt. Han ramlade på cykeln igår fick styret i magen. Han tappade medvetandet en stund vid olyckan och när han piggnade till började han kräkas. Vi tog honom till vårdcentralen efter att jag googlat om styre i magen och läst om just brusten mjälte. Vårdcentralen skickade oss vidare tio mil till jourläkare, och därifrån blev det ambulans till lassarett. Nu ligger han under observation för att de ska övervaka blödningen, de vill helst slippa operera bort mjälten, men vi vet än inte hur det kommer att gå..
Stackars W, och stackars er
Håller tummarna för att de ska slippa operera -
Hej!
Såg på fb-sidan att många börjat lägga ut vinterkläder, så då kanske det är läge med en fråga
Min son var 96 cm i januari i år, så jag gissar att han kommer att vara dryga metern i vinter, och jag har köpt en molo polaris coast overall i stl 104 till honom. Nu undrar jag om den kanske kommer att vara för liten? Det är alltså förra årets modell. Jag har aldrig köpt molo overall tidigare och hade hört att de var stora i stl, men sedan läste jag någonstans att just förra årets var mer normala i stl. I vintras hade han en reima stl 98 och de är ju stora i stl...
Tacksam för all hjälp jag kan få
-
Tack för ditt svar! Tror du att han skulle kunna ha en 110 hela vintern då, även i början? Det har varit så bekvämt med reima, de har han kunnat ha hela vintern så man slipper panikköpa mitt ilillronya skrev 2010-07-09 18:24:20 följande:Den passar säkert i början av vintern men det är tveksam om den passar hela vinten.
A var drygt 90 cm i vintras och hade 98 i sin overall. Nu är hon 95 och jag har köpt overall i 104 till henne till denna vintern.
-
Bra, då ska jag försöka hitta en i 110 istlillronya skrev 2010-07-09 18:34:27 följande:Ja det tror jag.
-
Tack!OsynligtSmåkryp skrev 2010-07-09 18:50:26 följande:Jag planerar att köpa 110 till min yngsta som är precis metern nu. I vintras var hon väl 95-97 cm eller så och då hade hon 104 men den kommer inte passa henne hela vintern...Men 110 kommer funka redan från början, det är jag övertygad om.
Ska försöka byta min mot en större
-
Jag var där, fast jag såg inga erbjudandenLilla Ego 07 skrev 2010-08-20 20:29:12 följande:Hej i tråden.
Ingen här inne som varit på nyöppnade butiken Sigge&Juno ? De hade invigning idag och även imorgon och skulle ha fina erbjudanden stod det
Tänkte om någon visste vad det var för erbjudanden.
En del 50% ställningar, men det var ju bara gammal rea, och mest tjejkläder... Köpte en robotsuit på halva priset, annars fanns inget tyckte jag...
-
Nä, jag fick lov att promenera till små grodorna och shoppa loss på villervalla istKristyr skrev 2010-08-20 20:34:28 följande:
vad bra då missar man inget..

-
Är inte där så ofta heller, bor på andra sidan stan, men de är rätt bra. Fast de har väl mest villervalla som är kul, annars har de typ minymo, reima och så. Fick helt plötsligt villervallacravings igår kväll, så då var det egentligen rätt bra att sigge o juno inte hade några erbjudanden så att jag kunde shoppa där istKristyr skrev 2010-08-20 20:58:40 följande:*hehe* har aldrig vart på små grodorna...
-
Jappjompa skrev 2010-08-20 21:08:45 följande:hade de fått in det nya för hösten?
Fast de hade tydligen inte tagit in allt, tex atlantic byxorna skulle de visst inte få in... Men jag shoppade atlantic body, svart/grönrandig body och strumpor, svart/turkosrandig body, tights och strumpor och gröna tights till lilla och svarta velourbyxor, svart/turkosrandig tröja, strumpor, tights och mössa till stora
-
Ränderna är jättefina! Vet inte vilka byxor du menar, men så vitt jag vet finns inga med mudd nertill. Velourbyxorna har dock dragsko nertill så att man kan dra åt.jompa skrev 2010-08-20 21:21:48 följande:Såg några svarta byxor på deras hemsida, jeans men blev inte klok på om det var nån slags mudd nertill eller inte.
Gillade ränderna på hemsidan och kan tänka mig nån tröja och klänning i det. -
Jag med. Fast jag orkar inte märka allt så, så en del är inte märkt och en del märker jag ändå med penna fast diskret.ängeln83 skrev 2010-08-21 19:58:30 följande:Jag köpte namnband och taggit när Liam fick på förskolan. Man fäster lapparna super smidigt med nån plastplutt som man kan ta bort. Jag beställde ifrån www.namnband.seJo, om man inte sätter dem på bra ställe så skaver de, och de gör VISST hål i kläderna även om det står på hemsidan att de inte gör det... Så jag fäster dem i tvättlappen dubbla så att det bara blir en taggit plupp och den är inuti lappen. Pillrigt!Kristyr skrev 2010-08-21 20:05:17 följande:sånna vävda med taggit eller? satt du på lappen i nacken eller? skaver inte det? -
Snabb fråga till er som har koll, hur ser insidan ut på rainbow väpnarluvan och space väpnarluvan? Eller är de inte vändbara längre?
-
Imsel, min son hade stl 116 på kläder i vintras och stl 116/122 på sin mini rodini overall och den var för liten i slutet av vintern sedan, vet inte om det är till någon hjälp? Sedan vet jag ju förstås inte om storlekarna är samma i år. Grymt snygg overall i alla fall!