• jompa

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

lillronya skrev 2010-08-14 19:39:12 följande:
    Här finns det en unge och en hundvalp till salu. De bara busar och bråkar med varandra om vartannat.

Alltså detta lilla barnet vi har är rent ut sagt för jä... emellan åt. Och det svåra är och veta hur man ska tackla det tycker jag.
  • jompa
    lillronya skrev 2010-08-14 19:45:15 följande:
    Vi har två såna barn så man har väl lärt sej lite genom åren. Tur inte alla fem har det temperamentet och den viljan.
    Vad vi har lärt oss är viktigast är rutiner och konsekvens, men fy vad det är tråkigt ibland!
    Alicia är nu 13 och kan själv uttrycka vad som har varit viktigt och det är närhet, tillsammans med det vi själva kommit på.
    Hon har lite svårt med spontanitet och nyheter. Talar man bara om i förväg vad som ska hända så brukar det går bättre.
    Men då är frågan hur jag gör nu i kväll när det är lördagsgodis dags, för hon har inte varit direkt snäll och sista saken hon gjorde var att sparka storebror i ryggen och jag sa då att hon inte skulle få något godis, men ska jag ge storebror hans godis eller ska båda få?
  • jompa
    MiniM3 skrev 2010-08-14 19:50:12 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i .. Men då ska du bara ge storebror tycker iaf jag .. Annars kommer hon bara tro att du säger saker och sen får hon ändå.. Det lär dom sig väääldigt snabbt..
    Min tanke oxå, hon måste ju börja lära sig att om hon gör vissa saker så får det konsekvenser. Hon är ju 3år nu och förstår ju precis vad hon gör. Sen är ju tidsuppfattningen inte helt med än kanske så ta bort något som händer om en vecka är svårt men nu handlar det ju om nån timme.
  • jompa
    Everlonn skrev 2010-08-14 19:52:39 följande:
    Har du sagt att det är straffet för vad hon gjort, stå för det! Storebror har inte gjort fel så han får sitt godis.

Annars lär du henne tvärtomläxa...mamma säger men det får ändå inte nån konsekvens = hon kan göra som hon vill utan att nåt händer
    Skönt att höra att man inte är för sträng, kan ibland kännas som att man är ensam om att ha en unge som är ständigt bråkig/trotsig och att man är för elak. Men då vet jag att jag kan göra så.
  • jompa
    Everlonn skrev 2010-08-14 19:57:22 följande:
    Du får nog förklara varför hon inte får sitt godis sisådär en 10 000 gånger med tillhörande utbrott Men stå på dig!
    Utbrotten har börjat
    Men nåt godis kommer hon inte få.
  • jompa
    Busbellan skrev 2010-08-14 20:05:12 följande:
    Jompa:
    Får jag lägga mig i lite ang. det där med godiset
    Sa du till henne INNAN hon sparkade honom att om hon gjorde nåt mer = inget godis? eller kom straffet som en överraskning för henne. En chans tycker i alla fall jag man bör få
    och om man vill lösa det där med att man inte ska se som konsekvent så är det ju ganska lätt fixat. Bara prata med henne och säg att mamma gjorde fel denna gången som sa att hon inte skulle få nåt godis, men betona samtidigt att det INTE är ok att bete sig som hon gjort
    Ja hon hade fått några chanser tidigare att vara snäll på, detta var inte det första hon gjorde och jag sa klart och tydligt till henne att om hon inte var snäll så skulle hon inte få något lördagsgodis.
    Nu fick hon inget och sonen har ätit upp sitt så lite lugnare har vi nu fått
  • jompa

Godmorgon.
    Butte: Så fin Bia är i sina fina jeans, det bästaste jeansen ever.
    Hoppas nu bara sonen kan tänka sig att använda dem igen, han vägrade NS byxor i våras. Ska nog ha ett par svarta här till honom.

• jompa
    Buttelina skrev 2010-08-15 09:20:00 följande:
    tack jag gillar denna modellen smalare vill ja inte ha, så då är det xl som gäller för mig då.. du måååste köpa fotbollar!!!
    Stormis skrev 2010-08-15 08:21:26 följande:

Söt-Butte. Nu 20 år senare kommer du på att dessa jeans är bäst . Harem är de mjukaste och har extra sömmar längs hela benen. Lite nyare modell, höstens är bara den tredje och första mörka. Sen kommer det varje gång 2 pa olika jeans som ser likadana ut (nästan), men där det ena paret heter XL. Båda jeansen är lika breda över rumpan, men XL forstätter att vara breda hela vägen ner till mudden, dvs de är baggy hela vägen. Enl de du har på bilden är det nog INTE XL, de sitter ju lite sådär småkorvigt hela vägen, XL, brukar ramla ner mer runt foten. Om du fattar . Jag trodde att jag gillade den modellen du har bäst, men tycker nog att XL sitter finare på. Ser skönare ut med.

Fick svar av Småvi att de små stl är samma. Först de som börjar heta jämna tal (dvs inte som vanliga stl) som är lite justerade.

jjaaag vet fast jag skulle nog aldrig betala 400kr för dom jag gillar dom nu när muddarna är samma färg som jeansen. innan var det bruna muddar till blå jeans.. bläääää tack vännen och tack för fina småfolk tshirten
    Men du kanske ska prova deras andra byxor oxå, inte bara jeansen  Deras army byxor är såå mjuka och sköna.
  • jompa
    Buttelina skrev 2010-08-15 09:32:12 följande:
    nää dom gillar jag inte möjligtvis dom svarta men inte beige, gråa och sånna tråkfärger där drar jag en gräns
    hahahah Butte ska ha färg
    Jag gillar just att de är tråkiga så man kan ha färgstarka tröjor till (hmmm om man nu kan kalla det jag brukar köpa för färgstarkt)
  • jompa
    Buttelina skrev 2010-08-15 09:37:05 följande:
    meeen man kan ju ha färgstarka tröjor till färgstarka byxor

men liite färgstarka tröjor har du nog haft -) liite i alla fall
    Jo nån liten färgklick finns det
    Stormis skrev 2010-08-15 09:37:16 följande:
    Nä nä, pengarna är en helt annan sak! Jag betalar heller inte nypris harem kan jag göra det på eftersom de faktsikt kan ta slut), men 50 % kan man inte räkna med om man vill ha nåt speciellt. Men 30 % duger gott för oss, eftersom jag sen sparar till Svante och annars finns ju T-aspekten med
    Håller med, sen är ju andrahandsvärdet på dessa jeans bra så ofta får man tillbaka i alla fall hälften av vad man betalt.
    Mina ärver väldigt lite av varandra Skäms mest för att jag tröttnar så fort på kläderna och vill alltid ha så mycket nytt när det kommer nya kollektioner.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17