Inlägg från: SaraKlippan |Visa alla inlägg
  • SaraKlippan

December Bebis 2010 :)

God morgon allihopa :) vill sova lite till men vaknade för en timme sen och var helt klarvaken direkt! Varför kan de inte va så när man ska va vaken? Såg att någon frågade om de skulle va ättika eller äppelcidervinäger till bananflugorna. Jag kör på äppelcidervinäger. De gillar ju rutten frukt o äppelcidervinäger luktar ju ruttna äpplen eller nåt :) brukar ta ca en dl vatten i ett glas sen häller ja på lite äppelcidervinäger så att de får lite färg o så en droppe diskmedel. Blir väl 3 delar vatten och 1 del äppelcidervinäger.

• SaraKlippan

Ang. Sammandragningar så har ja inte heller några alls! O ja är i vecka 29, 28+3 idag! Vet ju inte hur de känns men när ja hör er andra beskriva det så är ja rätt glad att ja slipper :)

• SaraKlippan

Angående kramp så håller ja med dig Moma! Så fort ja känner början till kramp så sträcker ja ut vaden genom att dra tårna uppåt så som du säger! Har lyckats rädda det varje gång och det har aldrig blivit riktig kramp av det! Känner början till kramp varje gång ja sträcker på benen när jag ligger ner, oftast när ja sover eller halv sover för då tänker ja inte på hur ja ska ha fötterna och sträcker dem också neråt!

• SaraKlippan

Har lite funderingar angående tvätt av barnkläder och så. Får man inte använda vanligt tvättmedel och sköljmedel? Ska det vara speciellt? Har hört att man inte får använda sköljmedel eller mjukmedel alls? Blir inte kläderna hårda o tråkiga då? Vill ju att de ska lukta gott också ju. Men om de inte e bra så får ja väl ta utan. Sen undrar ja, tvättar ni allt? Spjälsängs skydd o sånt också? Gosedjur o sånt? Sen nappar o sånt ska man koka har ja förstått? Hur länge? Är helt ny på sånt här så de kanske är dumma frågor för många av er! Men är tacksam om ni vill hjälpa mig :)

• SaraKlippan
    delifi2 skrev 2010-09-18 23:02:53 följande:
    vi har alltid tvättat kläderna med tvättmedel och sköljmedel, man märker om de inte skulle tåla det, men all amina barn har tålt tvättmedel och sköljmedel, annars finns det ju sånt tvättmedel och skjölmedel som inte luktar men det blir mjukt och rent iaf :)

jag tvättar ALLT, vare sig det är nytt eller begagnat, kommer tvätta alla bebiskläder som legat i källaren oxå även om jag vet att de är tvättade och det var inte längesen jag tog ner dom i källaren.

Kokar napparna i 5 min typ, samma sak med flaskor.

Ingen fråga är för dum, spec inte om man är förstagångsföderska :) bara fråga på med ala frågor du kan komma på :)
    Okej. Tack så mycket för hjälpen :) 

Tvättar du gosedjur o sånt också? Funderar på hur man ska göra när man får av släktingar o sånt när man kanske fortfarande ligger på bb... ska man då säga att barnet inte får den för ja måste tvätta den först!?

Tack vad gulligt sagt av dig :) Man känner sig lite dum ibland när man ställer frågor som man förstår att svaret är ganska självklart för de flesta... men man kan ju inte veta allt, någon gång måste ju va den första gången man hör det :)

• SaraKlippan
    Momalicious skrev 2010-09-19 00:11:40 följande:
    SaraKlippan skrev 2010-09-18 22:57:09 följande:
    Har lite funderingar angående tvätt av barnkläder och så. Får man inte använda vanligt tvättmedel och sköljmedel? Ska det vara speciellt? Har hört att man inte får använda sköljmedel eller mjukmedel alls? Blir inte kläderna hårda o tråkiga då? Vill ju att de ska lukta gott också ju. Men om de inte e bra så får ja väl ta utan. Sen undrar ja, tvättar ni allt? Spjälsängs skydd o sånt också? Gosedjur o sånt? Sen nappar o sånt ska man koka har ja förstått? Hur länge? Är helt ny på sånt här så de kanske är dumma frågor för många av er! Men är tacksam om ni vill hjälpa mig :)
    Det jag har läst är att man inte ska använda starkt parfymerade sköljmedel (som kläderna får nästan all sin lukt ifrån). Jag tål inte de dyra sköljmedeln som luktar starkt utan använder alltid antingen parfymfria eller de billiga för dom tål jag. Kommer använda det parfymfria till bebis. Kläderna blir ju hårda och kan bli lite elektriska om man inte använder det så det tänker jag absolut!
    Tänker nog tvätta allting. Kanske inte ytterplagg å sådär eftersom det inte sitter direkt emot huden men allt annat. Spjälskyddet ska jag också tvätta eftersom vi fått det av kompisar och det är tvättat i starkt sköljmedel (börjar nysa direkt haha) så det vill jag inte ha nära bebis.

Nappar och flaskor ska man väl koka rätt snabbt, några minuter borde räcka. 5 kanske?
    Okej... ja jag kanske ska köpa att sköljmedel som inte luktar så mycket då... jag har något som luktar rätt mycket nu... sånt de gjorde reklam för att när man rör på sig så ska de dofta av kläderna :) tycker de e mysigt med dofter :) Men så kommer ju säkert barnet dofta så gott i sig så de kanske inte behövs nån doft :) 

Jag har köpt ett nytt själsydd... men funderar på om ja kanske ska tvätta det också... kanske är lika bra.

Tack för hjälpen :) 
  • SaraKlippan
    Mysmamma70 skrev 2010-09-19 14:57:59 följande:
    Du kan ju lägga gosedjuret i sängen hos bebisen och tvätta när du kommer hem från BB, bebisen kommer ändå inte att kunna gosa med det på ett bra tag 
    Så sant så sant  
  • SaraKlippan
    Mysmamma70 skrev 2010-09-19 15:04:06 följande:
    Fabrikerna anväder ofta kemikalier för att tygerna inte ska mögla under fuktiga transporter, så tvätta för säkerhets skull.

Vi använder parfymfritt sköljmedel.
    Då ska ja ta o göra det :) Men väntar ett tag till... om en månad sätter jag nog igång att tvätta o fixa. Vi har ju inget barnrum än, så skötbordet med byrå o allt annat står ute i garaget än! :( Vill börja nu men känns inte lönt när man inte har någonstans att göra av sakerna. 

Vi ska ha hit en byggfirma som ska bygga badrum och barnrum där uppe... de ska eventuellt börja nästa vecka. Känns så skönt! Men jag vågar inte hojta förns de är färdiga.

Ska nog köpa ett parfymfritt sköljmedel eller åtminstonne ett mildare! :)  
  • SaraKlippan
    Momalicious skrev 2010-09-19 18:11:16 följande:
    Ja dofter är gott men du får fylla ditt hus med dofter istället! Typ blommor, doftljus osv. Jag har alltid varit avundsjuk på folk som kunnat ha de där starka sköljmedlen men jag har kommit på att parfym gör ju samma sak och det tål jag ju och då finns det mer att välja på. Men jag är helt säker på att du kommer tycka att din bebis luktar godast i världen utan någon tillsatt doft
    Du har så rätt så rätt :) 
    delifi2 skrev 2010-09-19 20:53:25 följande:
    Nä dom tvättar jag inte, men det kan vara bra om  ma ngör det om man känner för det, man vet ju aldrig vad för barn som har gosat med djuret i affären, en snorig unge som haft en kanin i ansiktet osv osv.... usch... har faktiskt aldrig tänkt på det, kanske ska göra det nu :)

Man kan ju bara sätta djuren man får i sängen vid fotändan så slipper dom vara uppe i ansiktet.
    När de är små och de sover hemma i sin egen säng ska man inte ha några saker uppe vid ansiktet, eftersom de då kan vrida huvud mot den saken och så blir det för varmt.
    Jag brukar ha som regel att aldrig ha något uppe vid bebisen huvud, typ som kudde, filt, gosedjur eller filt eller något annat. Endast napp om de använder det.
    Samma gäller täcket eller filten de har på sig på natten, den får inte gå över rumpan eftersom de då kan få tag i den och dra upp den till ansiktet.

Spjälskyddet skulle jag tvättat om eftersom det finns så mycket kemikalier i dom 
    Nej de är väl kanske inget man tänker på i första hand... det var bara något som slog mig :)

Tack för tipsen. 
    Momalicious skrev 2010-09-19 18:14:53 följande:
    ÅH IMORGON BÖRJAR MIN INTENSIVKURS! Jag vet, jag tjatar men det är såå härligt att det äntligen blir av! Körkort kommer vara världens bästa sak här där vi bor! 
    Är nervös som tusan men det är jag alltid haha.

Just nu står det en smarrig janssons frestelse i ugnen här hemma. Varit så sugen på det nu i flera veckor och månader så jag var bara tvungen. Har gjort mitt eget recept och det är inte äckligt vill jag lova! Mmmmmm!

Nu ska jag njuta av min "sista" lediga dag och imorgon börjar allvaret

Hoppas ni alla röstat nu!  
    Lycka till idag :) 

• SaraKlippan

Måste bara säga att de är härligt att ingen här har kommenterat valet! 

På Fb är det ju rena kriget nu... folk säker upp kontakten med sina vänner osv.

Som en sådan sak kan ställa till vänskap verkar det som... är inte själv drabbad då jag väljer att inte diskutera sånt med vänner, tråkigt om man skulle bli ovänner för en sådan sak...

Lova att vi inte ska prata politik här i denna tråden, Bättre att inte veta och va vänner känner jag :)

Svar på tråden December Bebis 2010 :)