Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Stefanie skrev 2010-09-16 23:35:18 följande:
    Så, nu har jag läst igenom dagens alla inlägg och kommenterat en del av dem. Dags för rapport efter dagens ultraljud!

Jag var så himla nervös. Mamma kom och hämtade mig med bilen i morse, skönt att slippa åka kollektivt när man har drömt hela natten om att vattnet går. Och skönt att slippa när man har ont.

Vi kom dit och fick träffa en läkare som berättade att hon skulle mäta livmodertappen och storleken på bebisen. Hon började med livmodertappen.

Jag har INTE öppnat mig än! Så himla skönt att bli lite lugnad. Livmodertappen har mjuknat och förändrats lite, men om jag håller mig lugn nu så ska det nog gå att hålla liten instängd ett tag till. Jag blev uppmanad att vila och ta det superlugnt, men som sagt var är det ingen akut fara än.

Mamma var rätt glad över att vara med eftersom att vi fick se bebisen också! Liten är "väldigt normalstor" och växer precis enligt kurvan. Idag vägde h*n 809 gram.

Jag väntar nu på provsvar för att se om jag har en urinvägsinfektion. Jag väntar också på provsvar från utredningen för om jag har enkla eller dubbla anlag för ökad risk för blodproppar. Provsvaren är försenade vilket är jättedumt för om jag har dubbla anlag så skulle jag egentligen ha börjat  äta blodförtunnande i augusti. Annars blir det lite senare...

Jag är i alla fall lättad, igår kväll satt jag och läste statistik kring hur många barn som föds i vecka 26 och överlever, nu vet jag att jag kan slippa för tidig förlossning om jag bara håller mig lugn nu!  

Vad skönt för dig, det måste verkligen vara en lättnad att få veta att det inte var så stor fara.

Så håll dig lugn nu fast det är svårt :)

• delifi2
    Mysmamma70 skrev 2010-09-17 16:56:11 följande:
    Jag har också stor mage, men det är ingen som vågar kommentera den, mer än de närmaste vännerna

Inte så konstigt att man blir snabbt stor som i mitt fall, när det bara blir ett år mellan bebisarna. Även om jag hade hunnit tappa alla extrakilon så är ju magmusklerna uttänjda, och jag väntar nog också en stor bebis - har ett stort SF-mått.

Men jag är stolt och glad över min fina mage, jag tycker att ni alla också ska försöka njuta av de växande liven. De som kommenterar kanske bara är avunsdjuka?
    KOmmer oxå ha 1 år nästan när den här lilla kommer och jag har oxå stor mage, men som min bm sa att livmodern är ju som en ballong har man blåst upp den så kommer krymper den inte tbx till sin vanliga strl coh bara för att man har stor mage så betyder det inte stor bebis.
    Sf-mått har inget med hur stor bebisen är, bara hur stor magen är dvs livmodern, fostervatten och sen beror det på hur bebisen ligger.

Med WIlliam kunde de inte mäta mitt sf-mått alls för han låg på sidan, inte säte utan på sidan och skulle de ha mätt så skulle jag inte haft nån mage alls typ :)

När jag vänta William hade jag en liten mage, medans en del kollegor som skulle ha före mig hade mindre mage än vad jag hade. Så alla tyckte jag var stor om man jämförde med dom och jag fick mindre bebis än några av dom.

Har oxå en full blåsa hela tiden känns det som, det värsta är nog att när man precis varit på toa och ställer sig upp så känns det som man är superkissig igen och så måste jag sätta mig igen för att kolla om det kommer några droppar igen...
  • delifi2
    Mysmamma70 skrev 2010-09-17 18:51:12 följande:
    Ja, det vet jag Min gissning att det är en stor bebis grundar sig på att mina två senaste vägt mer än 4 kg
    Jo dom går ju inte ner i vikt när man har fått många barn sägs det. :)
  • delifi2
    Momalicious skrev 2010-09-17 23:42:40 följande:
    Gud vad obehagligt, bebis sparkade så långt ner så jag trodde han hade fötterna i slidan.
    Iaf. Ni som har foglossning, kan ni förklara lite var smärtan sitter, hur det känns och sådär? Har oroväckande ont! :(

Lägenheten är iaf nystädad, vi åt god middag till idol och nu ligger jag nyduschad i sängen. Känns som att jag ska börja gråta för jag har så ont överallt, ack och ve.

Apropå navel så är min nästan helt plan nu haha. Jag trodde aldrig min skulle komma ut märkbart eftersom den är så himla djup men tji fick jag. Godnatt!
    om du ligger ner å trycker på blygdbenet och det känns ont så har du foglossning, om du går till en läkare och han ska undersöka dig så brukar de erfarna läkarna börja med att trycka på blygdbenet, har du inte ont då så brukar de inte sjukskriva, fast de gör andra tester oxå förstås.'
    Sitter oxå i ljumksarna, höftbena. Gör det ont vid låren typ brukar det vara ischisas, många som tar fel på det och foglossning.
    AnnaCL skrev 2010-09-17 21:10:08 följande:
    Ser att ni också har problem med blåsan. Jag är för tusan kissnödig hela tiden. Jag blir lite less när man till och med är kissnödig efter att man kissat klart. Kommer det att vara såhär fram till bebben kommer?
    beror helt på hur bebisn ligger oxå, jag brukar "lyfta" upp bebisen när jag sitter på toa så att den inte ligger och trycker mot blåsan oftast så brukar jag inte känna mig kissnödigt precis efter.
    Hade så med William fram till vecka 30 helt plötlsigt så ändra han ställning så då var jag kissnödigt när jag "skulle" vara kissnödigt
  • delifi2

Så trött idag, vi har haft gäster idag, haft kalas för mannen, William och mig.

Det var bara mannens släkt som kom eftersom min bor kvar uppe i sthlm, blev lite tråkigt faktiskt jag vet inte om de missuppfatta allt elelr om inte vi hade sagt att vi skulel fira oss alla 3.

För det var bara mannen och William som fick presenter, jag bryr mig inte så mycket om presenterna men ett grattis i förskott kanske. Jag ska ju själv inte ha något så det var ju drf vi slog ihop det. Känns lite konstigt men men....

Ska till läkaren på måndag och bli sjukskriven på nytt, ska även fråga dom hur en blodpropp uppstår, har glömt bort allt man har pluggat ju eftersom man inte jobbar med sånt.

• delifi2
    SaraKlippan skrev 2010-09-18 22:57:09 följande:
    Har lite funderingar angående tvätt av barnkläder och så. Får man inte använda vanligt tvättmedel och sköljmedel? Ska det vara speciellt? Har hört att man inte får använda sköljmedel eller mjukmedel alls? Blir inte kläderna hårda o tråkiga då? Vill ju att de ska lukta gott också ju. Men om de inte e bra så får ja väl ta utan. Sen undrar ja, tvättar ni allt? Spjälsängs skydd o sånt också? Gosedjur o sånt? Sen nappar o sånt ska man koka har ja förstått? Hur länge? Är helt ny på sånt här så de kanske är dumma frågor för många av er! Men är tacksam om ni vill hjälpa mig :)
    vi har alltid tvättat kläderna med tvättmedel och sköljmedel, man märker om de inte skulle tåla det, men all amina barn har tålt tvättmedel och sköljmedel, annars finns det ju sånt tvättmedel och skjölmedel som inte luktar men det blir mjukt och rent iaf :)

jag tvättar ALLT, vare sig det är nytt eller begagnat, kommer tvätta alla bebiskläder som legat i källaren oxå även om jag vet att de är tvättade och det var inte längesen jag tog ner dom i källaren.

Kokar napparna i 5 min typ, samma sak med flaskor.

Ingen fråga är för dum, spec inte om man är förstagångsföderska :) bara fråga på med ala frågor du kan komma på :)
  • delifi2
    ÄlskarNova skrev 2010-09-19 08:33:49 följande:
    delfi2:  såg att du skulle fråga läkaren om blodproppar..är du orolig att du har en? 
    Jag hade det under min förra grav. (4st) och behandlas nu i förebyggande syfte denna gång..och peppar peppar så har jag inte fått någon än!  

jag blir jättelätt andfådd fast jag inte gör nåt, räcker med att jag går ut till köket så är jag helt slut, jättetrött hela tiden kan sova konstant känns det som. Sen när jag sitter med bena neråt spec på toa så "stelnar" vänstra benet till, inte så det somnar utan det stelnar mer på nåt sätt. Har aldrig haft nån propp så jag vet inte hur det känns. Men jag läste att det kan vara symptom.
  • delifi2
    Momalicious skrev 2010-09-19 10:16:55 följande:
    Vad konstigt. Du behöver ju inte luta dig skitlångt fram utan bara lite för att få ut effekten haha.
    jag brukar lyfta magen samtidigt som jag lutar mig fram, då är det inget som är i vägen lixom :)
    ludicrous skrev 2010-09-19 12:29:50 följande:
    En snabb fråga!! Barnet brukar väl inte ligga på samma sida som moderkakan e på? Om ni fattar hur jag menar
    har inte heller nån aning frö jag har alltid haft moderkakn i bakvägg, men jag tror inte de brukar ligga på samma sida.
    ludicrous skrev 2010-09-19 12:43:27 följande:
    Emeller - ja det verkar så ;) hyperfertil i april ;)

Jag har dunderont på höger sida aV magen!! Känns typ... Lite som sendrag, lite bara jättesmärta! På UL sa hon att bebis ligger där mest o jag tror hon sa att moderkakan e på vänster sida, tänker bara så det inte e nått med den. Det typ sliter inne på höger sida! Hade ju massa sammandragningar i natt, kan det vara träningsvärk? På ena sidan bara?
    jag har barn födda 30 augusti, september, december & januari och nu var jag beräknat till november men enligt ul blir det december. När jag fick mf så skulle de oxå kommit septmber.

Men jag har velat ha ett sommarbarn men det har aldrig blivit av, konstigt att man kan vra mest fertil vid olika tidpunkter på året :)
  • delifi2
    SaraKlippan skrev 2010-09-19 14:54:47 följande:
    Okej. Tack så mycket för hjälpen :) 

Tvättar du gosedjur o sånt också? Funderar på hur man ska göra när man får av släktingar o sånt när man kanske fortfarande ligger på bb... ska man då säga att barnet inte får den för ja måste tvätta den först!?

Tack vad gulligt sagt av dig :) Man känner sig lite dum ibland när man ställer frågor som man förstår att svaret är ganska självklart för de flesta... men man kan ju inte veta allt, någon gång måste ju va den första gången man hör det :)

Nä dom tvättar jag inte, men det kan vara bra om  ma ngör det om man känner för det, man vet ju aldrig vad för barn som har gosat med djuret i affären, en snorig unge som haft en kanin i ansiktet osv osv.... usch... har faktiskt aldrig tänkt på det, kanske ska göra det nu :)

Man kan ju bara sätta djuren man får i sängen vid fotändan så slipper dom vara uppe i ansiktet.
    När de är små och de sover hemma i sin egen säng ska man inte ha några saker uppe vid ansiktet, eftersom de då kan vrida huvud mot den saken och så blir det för varmt.
    Jag brukar ha som regel att aldrig ha något uppe vid bebisen huvud, typ som kudde, filt, gosedjur eller filt eller något annat. Endast napp om de använder det.
    Samma gäller täcket eller filten de har på sig på natten, den får inte gå över rumpan eftersom de då kan få tag i den och dra upp den till ansiktet.

Spjälskyddet skulle jag tvättat om eftersom det finns så mycket kemikalier i dom 
  • delifi2
    NhjärtaD skrev 2010-09-19 22:12:21 följande:
    Men jag har hört att vissa kvinnor är mer fertila vissa månader på året, jag har mina i nov, jan & denna har BF i dec juh

Åhhhh finns inget som slår bebis lukten i sej!!!! mmmmmmm, längtar!
    aha.... har inte jag hört eller jag har inte hört att det inte skulle vara så heller. kan förklara vrf jag inte fått nån sommar bebis då :)
    Momalicious skrev 2010-09-19 23:05:47 följande:
    Nej, tror verkligen inte jag har någon extrem form utan det verkar vara en rätt snäll form än så länge iaf. Hoppas på att det inte blir värre än såhär!

AH SHIT, jag är galet nervös. 
    Upp tiiiiidigt imorgon så nu ska jag försöka sova, men det lär inte gå så bra

Hörs imorgon tjejer!
    Lycka till imorgon, själv ska jag på teorikurs imorgon för andra gången
Svar på tråden December Bebis 2010 :)