Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

TvåBlir3 skrev 2010-09-01 19:57:36 följande:
    Tjenare tjejer! Det är en sak jag undrar. Hur mkt kläder ska man ha hunnit och köpa innsn lillen kommit? Knns som att jag inte gör annat än att köper kläder till honom. VIll ju inte köpa för mkt kläder heller som han knappt hinner o använda.
    mitt råd, köp inte för mycket, synd att kasta bort pengar. EN del klkäder kan de bara använda 1 gång för veckan efter så är det för små :(
    Bättre att köpa lite större kläder oxå så har man nåt att se fram emot.
    Momalicious skrev 2010-09-01 18:33:32 följande:
    Mmmmm, hela lägenheten luktar rosmarin och vitlök! 

Idag besiktigades vår gamla lägenhet plus den nya vi ska flytta till. Vi får ny tapet i hallen så det är bra, den är sjukt äcklig. De andra rummen är jättefina, även om det kanske inte är min smak i sovrummet men men.
    Så eftersom jag fick hem min man så tidigt idag så bestämde vi oss för att riktigt lyxa till det och åkte och handlade en fin lammstek som står i ugnen nu. Ska göra en supergod sallad till det och potatisgratäng. Megadundermiddag med andra ord!

Igår storhandlade vi, puh vad jobbigt! Nu är alla skåp fyllda men fasen vad kroppen tar stryk av att gå runt på dåliga underlag under flera timmar. Uja. Ser inte fram emot Ullared av den anledningen, även om det såklart ska bli skitkul! Längtar SÅ tills tisdag när vi får veta könet.

Nu ska jag titta på min fina lammstek, åååå så gott! 
    mmmmm..... vad gott det låter.

Jag köpte ju en renoveringslägenhet förra året, så jag hann precis göra klart det mesta innan jag fick foglossning med William, så nu när han var ca 6 månader ås tänkte jag att NU ska jag äntligen göra klart allt, men då fick jag reda på att jag var gravid igen så min llägenhet står fortfarande under renovering, så nu vill jag bara ha bebisen och sen när den är ca 6 månader så kommer jag äntligen börja köra igång igen.

Jag hoppas verkligen att jag inte får nån monstermage, var ju inte längesen jag var gravid så jag hoppas drf magen har blivit så stor redan
  • delifi2

Vi har en akta graco och är jättenöjda med den.

Sen har vi en Britax freeway till William.

Har inte skaffat någon gravidförsäkring, tänkte inte på det dum som jag är, när jag väntade William så frågade jag folksam coh de hade en och då kunde man få ersätnnign om manhade foglossning,  kom på det sen efter det jag har blivit sjukkriven oh då var det försent att skaffa en :(

• delifi2
    wildahallon skrev 2010-09-02 17:49:07 följande:
    Alltså, jag kanske är dum i huvudet men jag frågar ändå. Vad har man en gravid-försäkring till?
    iaf nåt oväntat skulle hända, som om jag hade tagit folksam försäkring för gravida så hade jag kunnat få ersättning eftersom jag har foglossning. Nu glömde jag ju det min nöt så då struntar jag i försäkring alls.

Sen om det skulle hända barnet nåt under förlossningen, elelr om det skulle hända mamman nåt under förlossningen osv osv
  • delifi2
    ondar skrev 2010-09-02 19:24:38 följande:
    Ni som har köpt spjälsäng osv "redan", när sätter ni upp den? Har någon redan gjort det?
    Min spjälsäng kommer imorrn, det tar emot att sätta den nere i ett "smutsigt" förråd tills bebis kommer så det känns mer rätt att sätta ihop den då å ställa den på plats men det kanske är knäppt att göra det tre månader i förväg?Skäms Jag kommer inte bädda i ordning den såklart för de sängkläderna hinner ju bli dammiga innan de ska användas.

Tänker på "hur det ser ut för andra". Har redan fått en del hånleenden för att jag i princip e klar med inköpen så folk skrattar väl ihjäl sig om spjälsängen kommer upp nu?!
    *försöker att inte bry sig*
    {#emotions_dlg.flower}
    NU har vi redan allt klart eller det mesta iaf ska ju inhandlas 1 säng till, men den kommer jag sätta ihop på en gång OCH bädda, jag var tidig med både William & Elliot. Satte ett lakan på sängkläderna så att bara lakanet blev lite dammigt, bara att ta bort sen :)

Nån mer av er som har ätit jättemycket och sen bara över 1 natt bara försvunnit typ, kunde äta jättemycket förut bara för att jag var hungrig men nu.... orkar knappt nån mat alls, som igår när vi skulla ha lövbiff, för bara 2 veckor sen kunde jag utan problem äta 2 st igår kunde jag knappt få i mig 1.
  • delifi2
    Momalicious skrev 2010-09-02 22:36:40 följande:
    Hehe ja, jag gillar att veta. Men jag har inte tagit reda på saker för att jag är ett "kontrollfreak" utan för att jag tycker det är så jäkla intressant. Mycket visste jag dock redan eftersom jag velat bli barnmorska sen jag var 14 så har ju haft det som intresse att plugga på graviditeter och läsa på. Men det är klart att det kanske kan bli lite väl mycket besserwisser-varning på mig, men då får ni säga till. Det är ABSOLUT inte så jag menar det, utan om jag säger saker som låter tyket så är det inte så utan jag vill ju bara skriva sånt jag vet om någon undrar. Hihi. Nu vet jag inte om det var så du menade utan du kanske bara påpekade att du känner igen dig i mig, och i så fall ber jag om ursäkt om jag låtit dum när jag ursäktat mig haha.

Jag har läst på väldigt mycket om ALLT - graviditet, förlossning, amning, tiden efter osv. Mest för att det är så jäkla främmande att jag ska ha ansvar för en liten människa. Innan har det bara varit mig själv (och möjligtvis katten men det är ju verkligen inte samma sak) och det är ju STOR skillnad. Bara jag själv som blir påverkad av mina beslut, och såklart min sambo. Men jag vill ju vara en så bra mamma som möjligt som inte blir chockad av olika saker som är helt naturliga. Men det är klart att det faktum att jag avskyr att inte ha koll på saker styr en del med. T.ex. har jag ju en bekant som väntar barn i oktober och hon kan bli arg över att jag berättar saker som hon inte har så stor koll på, typ som att eftersom jag inte är lika långt gången som henne så får inte jag veta mer. Men det är ju helt olika mellan oss, eftersom jag tycker det är intressant och prioriterat att lära mig massor och hon förmodligen inte har det.  Och som sagt så försöker jag ju verkligen inte trampa någon på tårna men om någon undrar något som jag vet eller påstår något som inte är sant så vill ju jag hjälpa till och berätta/rätta. 

Gud vad jag skriver. Men i alla fall. Inser att jag kommer behöva lära mig att jag inte kan kontrollera allting, det är ju samma sak som med min graviditet och förlossningen och saker som KAN hända när barnet är här. Det är ju omöjligt att förbereda sig för allt! Jag kan ju inte förbereda mig på att vårt barn t.ex. ska få en allvarlig sjukdom, eller att barnet ska hamna i fängelse som vuxen. 
    jag är precis som du, har läst på mycket för att jag är intresserad och för att jag har jobbat på spec BB, neo och lite på förlossningen. Jag jobbade inte som usk då utan som barnsköterska och har stor erfarnhet av barn så drf vet jag att jag ibland kan låta som en besserwisser. Men jag tycker man ska dela med sig av det man vet och det man inte vet kan så kan man ju  alltid ge goda råd.

varit på akupunktur idag och så prta jag lite med min bm.
    Fk hade ju ringt henne och idag fick ja greda på att den läkaren som sjukskrev mig var pensionär!! så han hade bara jobbat lite på sommaren, så hur fk ska få tag på honom så han kan komplettera mitt sjukintyg undrar jag, dessutom så har han inte tillgång till mina journaler eftersom de är skrivna i trelleborg och INTE i Ystad.
    Men han verkade trevlig iaf så jag hoppas han kommer in och jobbar x-tra nu så han kan se att fk skickat tbx sjukintyget till honom så han bara kan komplettera det och skicka tbx.
    Har även ringt fk idag och frågat om hon visste att han är pensionär coh han inte har tillgång till mina journaler. Har tur att hon från fk verkar vara rätt hygglig
  • delifi2
    linasmama skrev 2010-09-03 14:55:44 följande:
    Det är mycket att fundera på, vi har fått tre tunna overaller ( i olika stl) och en tjock så vi borde klara oss iaf. Men här i Falun brukar det vara bra kallt om vintrarna. Vi har även en tjock åkpåse kvar efter dottern så det borde räcka..

Men en sak, vad ska ni ha för febertermometer? Jag vill inte ha en sån man tar tempen med i rumpan. Men har läst att örontermometer inte fungerar till nyfödda. Pann- och napptermometer är väl inte riktigt tillförlitliga?
    Nu har jag fått så mycket kläder att jag inte behöver köpa något i 50/56, har en hel kasse med 62 också. Det känns skönt att kunna lägga pengarna på annat. Fick 5 par mammabyxor till mig så har äntligen lite kläder att byta mellan.
    har aldrig haft nån termometer faktiskt, men såna för rumpan funkar bäst på de allra minsta eftersom öronen är för små, det finns såna du kan stoppa under armhålan de är rätt tillförlitliga
  • delifi2

MRST---> måste fråga vrf du ska göra rummen sterila för? Fatta inte vad du mena där :)

Jag sover så hemskt mycket nu, har nästan precis vaknat och ätit frukost och jag vill bara gå å lägga mig igen, inget kul alls :(

Igrå änr jag var på akupunktur så halsov jag som jag brukar men vaknade upp av att jag grät, jag hade då drömt om förlossningen och att v fick en kille och jag sa till min man "Här ta honom jag vill inte ha honom jag vill ha en dotter"  jag hoppas verkligen inte att jag flippar ut så, vill ju gärna ha en dotter eftersom 3 söner  tätt inpå varann är rätt jobbigt. Var längesen jag hade en liten flicka att gulla med, vet inte men frö mig blir det mer gullande med flickor än med pojkar, då menar jag när de blir lite äldre

• delifi2

aha....jag började fundera om det var i dom banorna du tänkte.
    Min man är oxå städfanatiker och han blir tokig på alla leksaker barnen har ut överallt :)

När jag väntade Elliot så städa jag oxå en flyttstäd utan flytt, det är skönt att ha det gjord ca 1 gång om året tycker jag :)

• delifi2

ja rörliga hjul är ingen höjdare om man bor där det komemr mycket snö, visserligen kan man låsa dom men de är oftast rätt små.
    Vi bor i Skåne och är inte vana vid så mycket snö det var ni i vintras, hade rörliga hjul på vagnen och ofta var det bara att dra vagnen baklängs på de stora hjulen :(

• delifi2
    linasmama skrev 2010-09-04 16:45:42 följande:
    Jag har en piss dag, fixade och grejade en del hemma igår och fick ont sen i ryggen och fogarna. Idag gör min fog i fram vid blygdbenet fruktansvärt ont Vad jag än gör så gör det ont.. Jag och min sambo hade tänkt åka ner på krogen och hälsa på lite folk (vi var stammisar där typ innan jag blev gravid) men jag orkar inte det så nu är vi osams också..

Enda bra idag är att jag var barnvakt 1½ timma åt en fem månaders bebis, hon är så snäll och enkel, hoppas min lilla blir sån.. 
    blev ni osams för att du inte orkade gå ut?? Killar fattar ju noll när man har ont ju.
    Vet precis hur det känns, var tvungen att gå ut idag, pallade inte att sitta inne idag.

Med stora hjul går det nog bättre i snön men inte med små, vid vår vagn så har vi typ som stänkskärm på hjulen och där fastnade all snö :(
Svar på tråden December Bebis 2010 :)