• AnnaCL

December Bebis 2010 :)

Är det någon som har erfaranhet av bröstpump? Någon som rekommenderas eller tips kring detta. Jag har funderat på att köpa ifall man behöver vara borta mer än en timme typ. Blev lite snål på apoteket idag när jag såg att den manuella där kostade 525 kronor, men det kanske de gör överallt. Ska försöka kolla runt på nätet också. Sedan en dum fråga, hur har ni som pumpat ur tidigare värmt mjölken och hur har ni förvarat den?

• AnnaCL
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-27 19:03:43 följande:
    Titta på blocket
    Jag funderar också men kommer att titta på de billiga använda på gul & gratis som blocket i sverige ..
    För 500kr för en nu är onödigt ..
    Jo precis, speciellt när jag inte vet om det kommer att funka. Ska kolla runt lite, tack för tipset!
  • AnnaCL
    Mama Jessie skrev 2010-12-27 19:05:58 följande:
    Har en medela pump, kostade 600 men måste ha en så jag kan lämna lillen hos pappan eftersom vi inte bor tillsammans. Tror man kan förvara mjölken 3 dagar i kylen, kan ju även frysa den, sen värmer man den i ett vattenbad med varmt kranvatten bara.

Man känner sig lite som en mjölkko när man sitter och pumpar men vad gör man inteGlad
    Haha, känns som om man kan göra allt för att få saker att funka så bra som möjligt.!
  • AnnaCL
    Ebebis08 skrev 2010-12-27 19:51:18 följande:
    Verkar bli bebis här inom en snar framtid. Har 7 min mellan värkarna nu så det börjar dra ihop sig att åka iväg :) Usch va nervös jag är nu!
    Heja dig!
  • AnnaCL
    Jenni78 skrev 2010-12-27 21:34:03 följande:
    Jag vet inte vem som undrade om amningspump. Det finns en billig på Apoteket. www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn...
    Själv har jag en Avent som knarrar irriterande annars verkar den funka. Fick den gratis genom deras FB-sida. Har bara provat den lite blir kanske mer när min man ska vara hemma en dag i veckan från April. 
    Bra tips! kanske ska prova den superbilliga för att ens se om jag klarar av att pumpa ur!
  • AnnaCL

Grattis till nytillkomna bebisar!
    Det verkar som om Elsa äntligen börjat vara mer vaken på dagarna och sova på nätterna. Har bara vaknat för att äta inatt. Kan även somna i sin egen säng och inte bara när hon ligger mellan oss, hurra vad skönt när man får känna sig lite piggare på morgonen!
    Var så otroligt less på gravidkroppen i slutet av graviditeten och trodde att jag skulle vilja komma igång tidigt med att äta nyttigt och börja träna. Dessa känslor är som bortblåsta nu, Känns som att amma är prestation nog. Har inte heller någon våg hemma så att jag kan kolla hur jag ligger till. Det är framförallt brösten som känns gigantiska och magen känner jag inte heller riktigt igen. Men allt har sin tid!

• AnnaCL
    delifi2 skrev 2010-12-29 17:39:58 följande:
    Ang amming: När de är så små så orlar de inte äta mer än 10-15 min, de kan ligga vid bröstet men de äter inte då. Jag tar alltid bort Olivia efter 10 min för då vet jag att hon har fått den mat hon ville ha och den feta mjölken oxå.
    Det är jättevanligt med sugblåsor så det ska man inte behöva oroa sig över.
    Att sätta fingret så att bebisen få luft är helt oki, så länge man inte trycker i för hårt, det är sällsynt att man skulle få mjölkstockning för det, det är som sagt om man trycker in bröstet jättemycket som det kan hända isf och oftast så behöver man inte det.

Man ska alltid ta barnet till bröstet och inte tvärtom och se till att både över och underläpp "putar" så att de inte hamnar innanför munnen om ni förstår vad jag menar. Oftast brukar det gå lättare att amma då.

Med William märkte jag att det gick inteså bra att amma på vänster sida men la jag honom med kroppen på min sida så att det såg ut som han amma från höger bröst så gick det lättare.jag ger bröstet och ersättning på kvällen bara.
    ar sempers 1.
    Se till att det är ett litet hål på dinappen bara så det inte kommer för fort eftersom ersättningn är väldigt tunn.
    Finns i vanliga mataffärer både ersättning, nappflaskor och dinappar
    Skönt att höra om erfarenheter. Elsa vill äta hur länge som helst så jag får också avbryta henne efter ett tag. Hon suger ju mest aktivt i början sedan slöäter hon mest. Hon har en sugblåsa på överläppen men verkar inte lida av den men har ett bra grepp. Kanske inte h elt ovanligt med sugblåsa. Eftersom hon har rosenskena hade jag gruvat mig för hur vi skulle lösa a mningen men jag tycker det går toppenbra.
  • AnnaCL
    Karttikeya skrev 2010-12-30 17:25:14 följande:
    Hej på er. Försökte skriva ett inlägg i tisdags kväll, men det verkade inte fungera. Blev igångsatt vid 18-tiden den 28e, dom tog hål på hinnorna klockan 03 den 29e och efter det fick jag värkstimulerande dropp som gav mig värkar från helvetet.. Klockan 15.15 samma dag, igår alltså föddes Tim, som på ultraljud dagen innan skattats till 3500 g. Men ut kom en klump på 4275 g och 52 cm. Hade trots att jag var öppen fullt länge  en ganska hård kant, så fick vänta länge innan jag fick krysta, som jag väl gjorde i underbara 1 h och 15 min. Fick ut moderkakan snabbt och fint och fick sedan sy 2 små stygn. Allt var frid och fröjd, trodde vi.

Vid halv sju flyttades vi till BB, efter 20 minuter började det kännas som om jag fick värkar igen!! Jag kunde bara ligga helt still eftersom ryggen kändes som om den skulle gå av och när bm tog på min livmoder, som innan börjat dra ihop sig jättefint, var den nu stor och hård istället. Det konstaterades att jag hade fått koagel i livmodern och därför kunde den inte dra ihop sig och blev blodfylld = aj. Blev ivägkörd till spec-förlossningen igen där en läkare fick tvinga mig att ligga på rygg igen och tryckte på min livmoder: Svosch sa det och massor av blod forsade ut.. Fick senare veta att jag förlorade ungefär 2,7 liter blod... Trodde verkligen att jag skulle dö där ett tag och stackars Martin föreswtällde sig nog samma scenario. Usch.. Fick under natten en liter blod och mår efter omständigheterna ganska bra. Är sjuk trött förstås, har inte sovit något sedan mina värkar började i onsdags morse. Amningen funkar sådär, ibland jättebra ibland inte alls. Tim är både otålig och temperamentsfull. Men nu ligger han som en boll brevid mig, väldfigt nöjd ^^

Kan väl säga att inget blev som jag förväntat mig, men vi är väldigt lyckliga trots allt!! Vi får bli kvar till lördag här på spec-bb.
    Stort grattis till Tim! Hoppas du mår bättre nu. Det blir verkligen inte alltid som man tänkt sig men det kan bli himla bra ändå i slutändan! Stor kram.
  • AnnaCL
    delifi2 skrev 2010-12-31 11:47:41 följande:
    Så söt
    Min dotter hade oxå von rosen skena.
    Det blir lite av en chock sen när ni tar av den och hon är helt lealös, man är van vid att de ska vara stabila eftersom man tar i skenan. Men tänk på att de inte har kunnat träna upp några muskler under tiden de haft skenan men de tränar snabbt upp det sen när man ta bort den.

Olivia har verkligen en gnäll/mat period vid 22-01 på kvällen/natten.
    ammade henne vid 22 på ena sen vid 23 på andra sen vid 00 fick hon ersättning sen vid 1 ville hon bli ammad igen så ca 01.30 somnade hon. Där emellan tar hon nappen. Sen så vaknade hon kl 3.30 igen och ville ha mat, jag hade hoppats hon skulle sova till 5 iaf eftersom hon var full med mat. Nån som har nån bra idé hur man kan göra?

Funderar på hur jag ska göra på kvällarna, för nästa vecka börjar Magnus jobba igen och jag ska vara själv med alla 3 så att sova på fm funkar inte då.
    Jo skenan var jag först väldigt oroad över hur det skulle funka men det går över förväntan. Jag tycker man kan få samma närhet och både att amma och byta är inget problem. Men nog kan jag längta tilld en försvinner om cirka 4 veckor! Det blir lätt rodnad i veck och mot skenan vilket känns trist. <vi försöker dock med alla medel att sköta om så gott det går. Blev hon bra i höften din tjej och hur länge hade hon skenan?
    Elsa vill gärna vara vaken och äta på nätterna men nu jädrar får hon napp också, för ofta misstänker jag att hon bara vill vara nära och snutta. Det går lite bättre då. Imponerad av er med flera barn, jag tycker det är svårt med ett så här i början! :)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)