Inlägg från: thegoddess |Visa alla inlägg
  • thegoddess

December Bebis 2010 :)

här går läggningen på kvällen rätt så bra nu. har märkt att jag måste lägga henne medan hon är på gott humör ca 30 min efter hon ätit sista på kvällen.. då ligger hon å kikar å lullar i sängen och vi går in å stoppar i nappen smeker henne över pannan ger henne en puss och säger god natt.. ibland får man ju göra det 10 gånger men brukar somna glad till slut.

dom dagarna hon hunnit bli övertrött så skriks det och gnälls så man vet inte vart man ska ta vägen. då får jag sätta på musik och dansa runt och sjunga då kan hon somna på 2 sek i famnen. sen får jag vänta till hon riktigt somna in med att lägga ner henne. sista veckan har hon bara ätit en gång på natten men jag har dock fått stoppa in nappen ett par gånger när hon legat och skruvat sig.

på dagen har vi mer problem. hon sover jätteytligt och vaknar lätt. hon sov bara i famnen i början och när man la ner henne vaknade hon direkt. och så är det fortfarande att hon vaknar lätt. man måste gå runt och prata eller sjunga, och dansa/gunga sig fram. sen ett tag så har bär sjalen funkat men bara om man går runt så den funkar inte direkt för en längre sovstund då jag inte vill stå upp i 2 timmar. men så har vi tatt henne i vagnen i hallen och lagt en hammare under framhjulet (har en 3 hjulad) så det blir som en tröskel. funkar faktiskt rätt så bra. har bara en tröskel i våran lägenhet och den är in till badrummet. vill ju inte ha in halva stans grus där.

i övrigt så ser man mycket utveckling nu hos henne. hon är väldigt aktiv och gillar baby gymet om hon får halvsitta upp i babysitter eller i bilbarnstol. ligga ner på rygg eller mage är inte på tänka på...det ska sittas. hon pratar/jollrar mycket nu och vi härmar henne och får svar tillbaka. hon har skrattat högt 1 gång men ler massor och det e ju underbart. hon håller huvudet riktigt bra. kan sitta i matstol med lite uppstöttning.

• thegoddess

för er som har wii kan jag kläckas:

i vår kommer det släppas wii zumba har jag hört ryktas....är inte det perfekt för oss mammor eller vad??
    ronja gillar se sin mamma dansa runt å löjla sig..och så gillar hon musik
    SKA köpas hem hit!!!!

• thegoddess

jag och lillskruttan har vart på gekås idag. hon skötte sig fint där inne e bärsjalen :)
    hittade inte så mycket skoj kläder till henne direkt men däremot en sån där badblöja eller va det kallas.
    var inne 1,5 timma å lyckade bränna 3500.. haha undrar om min sambo blir galen på mig sen. men hittade ju en barn matstol och massa annat ju.. köpt en vårjacka till sambon som fjäsk :)
    på vägen hem skrek hon halva vägen.. när jag kom hem var det bajsat. så himla typiskt ju.. antingen i bilen eller i affären haha

• thegoddess

igår somnade ronja 19:30 och vaknade 03:30 och fick äta sen vaknade hon när pappas klocka ringde kl 6:15 nu sitter hon fortfarande här genom pigg och leker hihi
    detta var en skön natt. natten innan var allt skit. men har märkt att om hon sover bra på dan sver hon bra på natten. har hon velat med sömnen på dan så blir även natten krånglig.
    innan så åt hon 2 gånger å natten men sen började jag sätta i nappen så somnade hon igen så hon va egentigen itne hungrig.så numera provar jag alltid att försöka få henne att somna igen  innan jag ger henne mat.

ullared är skitbra. köpte en sån där tripp trapp stol fast annat märke. ser precis likadan ut för 600. skötborde köpte jag där vilken har badbalja i sig. sen finns det ju allt annat med som speldosor, filtar, babygym....ja allt. däremot tycker jag kanske att babyklädrna e lite sisådär. dom e i stort sätt så dom passar både pojke och flicka vilket iof många gillar. köpte bara 1 ko pyjamas och en body med älgar på.
    det jobbiga med att vara ensam och ha med sig en bebis e ju att man själv inte kan prova kläder.

på fre ska jag sätta in spiral.. lika bra. knner att jag vill att ronja är runt 2 år innan nästa ploppar ut. 

Anairda skrev 2011-03-15 17:15:49 följande:
    en dum fråga kanske :) Men min lilla bajsar endast då hon käkar. I bland vaknar hon på natten bajsnödig anar jag då hon kanske ätit 2h sedan (ersättning) och när jag ger henne äter hon kanske 50-60ml tills hon skött magen sen får det vara. Ska det vara så? Eller ska de bajsa när som?
    Ronja bajsar oxå ofta när hon äter och ibland nån gång på natten. hon bajsar 1-2 gånger per dygn. men när hon är ård i magen brukar hon inte bajsa när hon får ut det så att säga. grejen är ju att när dom äter är dom mer avslappnade och har något annat att sänka på. tex när dom får en spruta får man ju gärna amma dom så avleder det smärtan.
  • thegoddess
    mamma smurfen skrev 2011-03-16 10:56:48 följande:
    jodå blöjan är tung å blöt, å pigg är hon när hon e vaken, å äter som en häst gör hon*ler*
    Nu när hon vaknade, kl 10 så åt hon 240ml , men hon sov från 22-10...i ett sträck.

Igår väckte jag henne halv elva...då hade hon somnat 21 kvällen innan......
    Visst e de skönt att hon sover hela natten, men SÅ måna timmar på raken? 
    oj! 240 ml.. kanske därför hon e så trött. ronja äter 150 var 3e timma och är 3 mån idag. har försökt med 180  var 4e timma men hon bara spyr upp massor. kan byta 3 plagg till nästa matning både på mig och henne
  • thegoddess
    AnnaCL skrev 2011-03-16 18:15:31 följande:
    Snälla fina mammor, kan jag få lite råd.

Jag hade som sagt magsjuka i lördags och åt dåligt i två dagar. Nu har jag ätit och vilat några dagar. Men nu räcker inte mjölken till på kvällstid! Jag blir så ledsen. Tre dagar på rad har jag fått ge ersättning vid den här tiden eftersom brösten är helt tomma. Jag vill verkligen fortsätta att helamma.
    Har ni haft någon period  då ni gett ersättning och sedan kunnat sluta?
    Hur löser ni det med ersättning när ni är borta längre tid på dagarna? Tips?

Kan inte låta bli att känna att detta liksom är början på slutet med amningen. Attans vad ledsen jag blir om det är så. Vill bara säga att jag verkligen inte är emot att ge ersättning för er som väljer det men jag är så sugen på att forsätta amma bara.
    tror du ska försöka pumpa med så produktionen kör på igen. det blir ju som att du "beställer" mera typ.
    ammade du när du var sjuk? jag hörde att det va jätteviktigt att amma när man va sjuk för att barnet får antibacillusker eler va det ska kallas hehe
    hoppas det ordnar sig.. kämpa på!
  • thegoddess

vi har föräldrarträff kl 13 det e ju en bra tid.. fast här kunde den gärna fått vara tidigare då lill tjejen e på bäst humör tidigt när hon e utvilad.. sover inge bra på dagarna ju :(

nån som har bra tips på hur jag ska göra med bilåkandet. igår tex så skulle jag träffa mamma gruppen i allum och det är ca 40 min bilväg från oss... ronja åt ca 30 min innan och första biten gick denna gången bra men efter ca 15 min så börjades det skrikas och gråtas ända till vi kom fram. nappen hjälpte inte och inte skallror eller så heller. det e ett krig varenda gång i stort sätt. jag har itne turen att hon somnar i bilen lätt som alla andra. jag tror att hon inte gillar sitta fast. åksjuk då hade hon ju spytt. jag har alltid försökt att åka efter maten för då bör hon vara trött och somna men icke sova tycker ronja :( 
    vet itne vad jag ska göra, bor ute på landet i liten ort och måste ta mig med bil överallt

• thegoddess
    mamma smurfen skrev 2011-03-17 10:03:43 följande:
    Pröva att ha på musik, eller "prat radio"....hon kanske blir lugnare av att inte höra bil-ljuden?
    provat musik, olika musik, utan musik, mamma sjunger, mamma e knäpptyst haha'
    köpte en bil grej med spegel och 2 bollar i med skaller. funkade endast den stunden hon var lugn.
    köpte även en liten grej med skaller och musik i som hon själv kan trycka på. funkade oxå bara innan hon blev arg
    Jenni78 skrev 2011-03-17 10:20:55 följande:
    Hon var inte varm då? Jag tycker det är så svårt att klä på V lagom mycket kläder. I bilen blir det ju snabbt varmt och då får man ju ta av mössa (om man inte har en väldigt tunn. Ta av tossor och öppna upp overallen. V har inga problem att åka bil - hon somnar för det mesta på en gång efter lite gnäll. Hon tycker dock inte om påklädandet och sitta still i babyskyddet eller i bilen. Det ska röra på sig! Men vi har en tyggrej som vi har hängt upp med spegel framför henne, en röd skallerhund på mittbältet och en grön spelande groda som man kan dra i om hon vaknar och är ledsen på långresor. Har hon någon favoritmusik du kan spela? 
    i början hade hon det men har upptäck att hon är väldigt varmblodig. men overall har jag aldrig kunnat ha. inte i vagnen heller. nu har hon bara tunn jacktröja och mössan åker alltid av. har haft 17 grader i bilen på ac. känner i nacken hela tiden. problemet är att när hon börjar skrika så pärlar det sig i pannan och ryggen blir nästan blöt. och hon har även åkt med bara body och byxa och har då blivit samma.
    hon gillar absolut inte om när jag sätter på henne jacka eller spänner fast henne. sen ser man att hon förökr komma upp med huvudet, hon vill bara sitta rakt upp.
    velig tjej detta haha
  • thegoddess
    thegoddess skrev 2011-03-17 11:10:42 följande:
    provat musik, olika musik, utan musik, mamma sjunger, mamma e knäpptyst haha'
    köpte en bil grej med spegel och 2 bollar i med skaller. funkade endast den stunden hon var lugn.
    köpte även en liten grej med skaller och musik i som hon själv kan trycka på. funkade oxå bara innan hon blev arg
    Jenni78 skrev 2011-03-17 10:20:55 följande:
    Hon var inte varm då? Jag tycker det är så svårt att klä på V lagom mycket kläder. I bilen blir det ju snabbt varmt och då får man ju ta av mössa (om man inte har en väldigt tunn. Ta av tossor och öppna upp overallen. V har inga problem att åka bil - hon somnar för det mesta på en gång efter lite gnäll. Hon tycker dock inte om påklädandet och sitta still i babyskyddet eller i bilen. Det ska röra på sig! Men vi har en tyggrej som vi har hängt upp med spegel framför henne, en röd skallerhund på mittbältet och en grön spelande groda som man kan dra i om hon vaknar och är ledsen på långresor. Har hon någon favoritmusik du kan spela? 
    i början hade hon det men har upptäck att hon är väldigt varmblodig. men overall har jag aldrig kunnat ha. inte i vagnen heller. nu har hon bara tunn jacktröja och mössan åker alltid av. har haft 17 grader i bilen på ac. känner i nacken hela tiden. problemet är att när hon börjar skrika så pärlar det sig i pannan och ryggen blir nästan blöt. och hon har även åkt med bara body och byxa och har då blivit samma.
    hon gillar absolut inte om när jag sätter på henne jacka eller spänner fast henne. sen ser man att hon förökr komma upp med huvudet, hon vill bara sitta rakt upp.
    velig tjej detta haha
    skall tillägga att hon vill ju gärna att det sa vara ojämn väg. väglaget var ju skit här ute i vintras och då somnade hon med en gång när vi åkte härifrån men när man skule hem så somnade hon när vi nästan var hemma. hemma måste jag gå i skogen eller på grusad väg. hemma blir det tröskelkörning i vagnen. i famnen när hon e trött kan man inte smyga fram direkt
  • thegoddess
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-20 00:21:05 följande:
    Elias har i kläder stl 62 inte många alls sen 68 och 74 vissa 74 är små vid ärmarna och benen och magen mammas tjockis
    Så han växer på här hemma.
    Har också tagit fram 86 i kläder som han kan ha på sig som inte är så himla stort men stort iaf Tungan ute

Hur många av er ger NAN 2 till era små ?
    Jag köpte ju och jag ger honom nu 50/50 men som idag blandade jag i några och en gav jag fullt när han fick 200ml till läggdags.
    För några dagar fick han magkramper det var panik för mig men tillslut gik allt bra och jag gav honom bara stempel 1 och skulle se men inget har hänt.
    Så idag och nu gav jag honom NAN 2 med stempel 1 så ska se hur det blir.

Juste 20 april åker vi till sverige med bil + 18 tim han kommer att sitta i babyskyddet och vi kommer att pausa många ggr men är det något mer man ska tänka på ni som åkta långt mer era små nu eller innan.
    Tips !
    jag hade nan 1 länge men sen läste jag att om man inte ammar alls och bara kör ersättning ska man börja med nan2 direkt så när det andra var slut gick jag på nan 2 då. men det har blivit kaos i lillans mage. stooor skillnad. så nu går vi på semper bifidus och miniform dropparna igen :(  har haft 3 skit dagar med bara grin och hon sover jättedåligt på dagarna så vet inte om det är magen men det stämmer ju med att jag bytte till nan 2 för 3-4 dagar sen.

oj vilka bamsingar ni har en del. nu e Ronja 3 mån och har 56-62. 68 är som tält på henne. hon följer mittkurvan fast liger strax över den. nu ska vi på 3 mån kontroll och sprutan på tis så får vi se om hon ligger runt 6 kg.

jag satte in hormonspiral i fredags.. Det var ICKE bekvämt. undrar hur mycket dom sydde ihop mig egentligen. har inte haft ont av den där grejen dom särar med innan men aj aj aj. har det kommit ut ett barn där??? haha
Svar på tråden December Bebis 2010 :)