December Bebis 2010 :)
Tack för tipsen. Får dansa framför henne istället:)
Tack för tipsen. Får dansa framför henne istället:)
Hej på er!
Har precis återhämtat mig från någon typ av magsjuka. Inga kräkningar med en massa annat och har inte kunnat äta och dricka så bra. Håller med Willes Mamma tror jag att det var. Skum känsla att försöka amma och må illa samtidigt. Idag har Elsa varit ledsen på kvällen och bara bökat vid bröstet. Anar att mjölken sinat lite och blivit tunn när jag inte fått i mig så mycket. Efter ersättning somnade hon som en stock. 
Ni som har varit sjuka och ammat, tyckte ni att kvalitén på mjölken och mängden blev påtagligt mindre och gick det snabbt att återhämta. Har försökt att dricka och käka bra men magen är inte i topptrim än. Jäkla magsjuketider!
Snälla fina mammor, kan jag få lite råd.
Jag hade som sagt magsjuka i lördags och åt dåligt i två dagar. Nu har jag ätit och vilat några dagar. Men nu räcker inte mjölken till på kvällstid! Jag blir så ledsen. Tre dagar på rad har jag fått ge ersättning vid den här tiden eftersom brösten är helt tomma. Jag vill verkligen fortsätta att helamma. 
Har ni haft någon period  då ni gett ersättning och sedan kunnat sluta?
Hur löser ni det med ersättning när ni är borta längre tid på dagarna? Tips?
Kan inte låta bli att känna att detta liksom är början på slutet med amningen. Attans vad ledsen jag blir om det är så. Vill bara säga att jag verkligen inte är emot att ge ersättning för er som väljer det men jag är så sugen på att forsätta amma bara.
Tack hörni. Jag fortsatta att amma när jag var sjuk, även om det kändes lite skumt. Jag kan amma hela dagarna förutom nu på kvällarna. Kan ju hända att hon är inne i en fas när hon växer mycket också. Jag försöker att amma gärnet och ge ersättning typ 60-90 ml om hon inte blir nöjd. Det blir liksom en gemensam frustration. Hon blir arg när det rinner dåligt och vill då inte fortsätta. Men här ska kämpas!
Jag har gråtit och stackars maken vet inte vad han ska göra förutom att bara stryka på ryggen och göra ersättning. Man är så fokuserad på det här med amningen när ens värld blir den lilla mammavärlden. Kan dock inte låta bli att tänka på solsidans avsnitt om amning och måste då le lite.
Det är inte bara jag som har att bära på med andra ord. 
 Man blir stark i armarna nuförtiden!
Krya på er bebisar som är sjuka.
2 barnsmamman: dra dig inte för att åka in en gång för mycket, hellre det. Skönt om någon barnläkare kan få lyssna på honom.
En fråga om FP: jag ska börja på nytt jobb när jag slutar föräldraledigheten. Där tjänar jag bättre och kan därför jobba deltid. Om man får barn nr 2, visst har man då rätt till FP enligt SGI från den nya lönen om man arbetar 240 dagar. Oj vad tjorvigt. Jag menar bara, visst inte spelar det någon roll om jag arbetar 75 % utan SGI beräknas på den totala lönen. Jag har inte sysselsättning fem dagar per vecka då men tjänstgöringsgraden spelar väl ingen roll om man vill få ny SGI och inte skydda sin gamla? Ni som jobbat deltid, hur har det blivit med barn nr 2 och ersättning? Förstår om ni inte orkar svara, jag orkar knappt skriva detta. 
Enkelt uttryckt får man SGIn beräknad på vad man "skulle tjänat" om man jobbar, dvs skulle tjänat 10000, men är föräldraledig 100% då får man ca85% av det i lön, oavsett om man jobbar 50%, 75% eller 100% enligt anställningen....
kanske mer lättfattligt att säga så?
Sedan måste man ju ha något att basera de på, så då räknar fk på det man tjänat innan, under 240dagar, tror jag det var....