• ondar

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-08-20 14:14:22 följande:
    Ligger på hallgolvet. Min katt har värkar och tycker under hallmöbeln var det bästa stället att föda fastän jag gjort fina krypin till henne överallt. Nu ligger hon i princip oåtkomlig på ett inte speciellt rent golv. Jag ligger med en slev och ger vatten då och då.

Känner mig som den nervösa partnern. Önskar sambon var hemma så jag slapp detta själv!
    Ååå va mysigt Hjärta håller tummarna för en bra o snabb förlossning för henne. Tur att hon har en sån snäll kattungemorska till hands
  • ondar

TvåBlir3 skrev 2010-08-21 02:10:53 följande:
    Ondar: Ja lite konstigt tycker jag. Kanske får höra något nästa gång jag ska till BM. Jag är precis i början av vecka 24 nu. Vilken vecka var du i när du först hörde hjärtslag och vilken vecka är du i nu?

Stefanie: Kuligt! Jag har vart där två gånger jag med (3 om man ränkar med läkarinfo:t man fick när provsvaren kom). Får se, nästa gång kanske jag får chansen!
    Jag var i 24+1. Hade inte vart där sen v12 så hade inte haft någon chans att kunnat göra det tidigare heller:). När jag satt o googlade runt på babysidor igår verkar det som att det är väldigt vanligt att folk får höra från v 25 så det kan säkert vara så där du bor:). Fråga annars, föreslå att de borde ha sånna där fusklappar som de har här i min stad där det står vad man ska göra både hos provtagning och BM på vilka veckor. Fotade den för er som e nyfikna:)
  • ondar
    Ninnie81 skrev 2010-08-21 13:56:48 följande:
    V.25 ida. blir nog att ta en bild oxå...får se om de blir i morgon. ska ha tacos främmande ikväll så nu ska ja skura medan lillebror sover så sött så de hinner torka upp innan han vaknar.
    pissväder har vi oxå...mindre kul

förresten var i luleå med en kompis och kolla lite på bebiskläder. oj va mycke fint de finns, men däremot så upptäckte ja att de är inte så himla mycke neutrala färger. hitta lte på Barbapappa men på nå konstigt sätt fick ja för mig att de skulle passa en tjeja bättre.
    Å låter som om ni har en toppenkväll framför er:). Gott med tacos!!

Det där med neutralt har jag märkt är så olika från person till person vad det är också, rätt intressant :).
    Jag har tex köpt en ljusblå vinteroverall m nalle puh på i st 56, alltså något bebis har bara några veckor.
    Den som sålde den, sålde den för att de fick en flicka så den kunde ju inte ha på sig en pojkoverallDrömmer. Jag tror inte min skrutt blir mindre flickig för att den har något blått på sig faktiskt:).
    Jag har köpt alldeles för mkt 56kläder redan tror jag;), allt går i gult,grått,vitt,grönt,svart,brunt,blått osv. Inget rosa, inga klänningar och inget glitter för det känns inte så unisex :P.

Men håller med om att det i många butiker är väääldigt tydligt på kläderna vilket kön som är tänkt ska ha på sig vad.
  • ondar
    Stefanie skrev 2010-08-21 17:02:10 följande:
    Jag måste höra med er.

VI var ju hos Barnmorskan igår och då var det dags att planera in föräldrautbildningen. Tre träffar från slutet av oktober till början av december.

Barnmorskan påpekade att det är bra om vi kan gå båda två och att sambon borde göra vad han kan för att få ledigt från plugget de förmiddagarna. Men när vi gick ifrån bm för att äta en lunch på stan (som vi gjort till tradition i samband med bm- och läkarbesök) så kommer det fram att han verkligen inte vill gå.

Han säger inte riktigt varför, men det är tydligt att det handlar om att han är rädd. Han är jätterädd för förlossningen. Först trodde jag att det handlade om blod och kladd vilket jag vet att han tycker är obehagligt, men när jag säger att han inte behöver titta på något annat än mitt ansikte och att det känns viktigt för mig att han är med och förstår vad det är som händer och kan stötta mig när jag är mitt inne i kaoset så kläcker han ur sig något om att "jag borde väl kunna andas själv" och försöker skratta bort det. Han säger det inte för att vara elak och jag vet att han kommer att vara där för mig när det väl är dags, han är bara livrädd.
    Jag tror att hans rädsla kommer mycket ifrån alla tv-program jag kollat på förut, med mammor som ligger och skriker, pappor som står på sidan och barn som kommer ut och är alldeles slemmiga ur alldeles för små hål.

Jag vill verkligen att vi går på föräldrautbildningen tillsammans för jag tror att han behöver den förberedelsen. Inte är det omöjligt att jag kommer att lyckas övertala honom, men det är jobbigt nu när jag förstår hur obehagligt han tycker att det är.

Jag vill ju inte att han ska vara rädd, men vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.
    Jag tänker att jag skulle vilja kolla med hans kompis som blivit pappa två gånger vad han säger om föräldrautbildningen, om han har bra saker att säga kanske han kan hjälpa mig att få sambon på rätt spår. Sedan har jag sett att det finns kurser att gå via nätet, som kostar pengar, men då kan man göra det hemma och det kanske är mindre läskigt. Kanske ska kolla på det om övertalningskampanjen går segt här hemma...

Hur reagerar andra pappor? Känner ni igen er? Hur skulle ni hantera situationen..?

Alltså, säg åt honom att ingen kommer föda på föräldrakursen så att han är rädd inför förlossningen är ingen förklaring för att inte hänga med till kursen. Tvärtom är det en större anledning att följa med, så att han blir insatt i vad som egentligen händer och kanske kan lära sig att bli tryggare inför det som faktiskt kommer komma.
    PLUS att han dessutom blir lite mer insatt i vad DU kommer gå igenom och förstå att det inte handlar om att "andas själv".
    Att undvika kursen för att förlossningen känns konstig låter ju bara dumt:).

Så om han tycker att det känns jobbigt sen att barnet ska börja dagis så kommer han inte hjälpa till vid inskolningen eller följa med och titta på dagis? (inte riktigt samma sak men du fattar vart jag vill komma)

Det är ju tvärtom därför det är så himla viktigt att man är väl förberedd, så är det ju för oss också-
    tror stenhårt på att ju mer man läser och vet om vad som kommer att hända och vad som kan hända, desto lättare blir det nog att hantera sen. Panik lär man ju få om man är helt oförberedd och tänka mig att det inte blir lättare som partner att bara stå bredvid och redan känna sig hjälplös om man dessutom inte har en aning om vad som sker med kvinnans kropp, vad som gör ont, olika faser, krystvärkar osv...{#emotions_dlg.flower}
  • ondar
    Emelle skrev 2010-08-22 09:36:06 följande:
    Vi har också blåa kläder som är tänkt till vår flicka...(om det nu stämmer att det är en hon )
    Marinblå overall och ljusblå tunnare  overall i fleece som några exempel.
    Min yngsta son på 3½ har rosa och cerisa linnen tex som han använt flitigt i somamr. Så länge det inte är glitter och volanger utan mer unisex mönstrat tycker jag med att färger inte ska vara riktat till endast ETT kön!! Larvigt! 
    Håller med till hundra! Dock gör inte Pappan det när det kommer till rosa så jag accepterar det och köper isf rosa sen om det är en flicka o vi känner att hon passar i det:).
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-22 12:01:44 följande:
    pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/...

Testa vilket kön det blir! Gör det även ni som vet redan, kul att veta om det stämmer ju! :)
    Enligt det där testet ska jag få en flicka. Dock ska hon väga fem kilo, vilket inte lät sådär skitkul. Då får dom fan snitta mig!  
    Testade och e skitkass på pounds osv. Så vill någon översätta vikt o längd för mig:) "6 pounds, 14 ounces, and will be 18 inches long"

En flicka med bruna ögon stod det. Det finns inte brunt bland ögonfärg hos varken mig eller Pappan, så vitt jag vet så det blir nog garanterat blå o en pojk då *fniss*.

Har pratat med Pappan idag om det där han ville prata om. Det var som jag trodde att han inte ville att vi skulle ha ett intimt förhållande med varandra mer. Men vi behöver inte sluta än poängterade han, men att vi bör ha i åtanke att det kommer förvirra barnet om vi fortsätter alltför länge efter barnets ankomst.
    Så han tyckte att vi bör tänka på att efter iaf barnet har blivit ett år så borde vi göra slut på vad vi har, bli endast vänner och ge oss ut efter våran andra stora kärlek.

Märker ord och kan inte sluta tänka på att han sa andra.
    Mkt kan ju hända fram till dess, det är ju inte alls säkert att vi faktiskt kommer fortsätta så länge heller, man vet ju aldrig hur livet har tänkt att det ska bli.
    Det känns märkligt att vi efter snart tre år med varann har ett utgångsdatum men han har ju absolut rätt, ska vi inte vara ihop så ska ju barnet heller inte se oss som ett par och bli förvirrat.
    Och vi blir ju inte yngre så ska vi inte vara med varandra är det dags att släppa taget snart och bli ledig för andra.

Men känns skönt att det inte handlar om NU. Att jag får ha honom ett tag till och att det inte var så att han kände att han inte vill röra mig mer för jag vet att jag hade blivit grymt mkt mer olycklig då. Det känns dock självklart lika förvirrande som alltid att han vill fortsätta och vara "låst" på mig i ytterligare nåt år när han nu tydligen inte älskar mig o ju heller aldrig har gjort.
    Jag har då aldrig i mitt liv ens tänkt tanken att bara vara med en person i fyra år utan att älska den personen. Speciellt när det kommer till hur han är, det handlar ju inte bara om sex, det är ju snarare det vi gör minst.

Fick berättat för honom att vi inte har umgåtts på 15veckor och att det faktiskt börjar bli _dags_. Han har sett mig två gånger på de 15 veckorna, en gång utanför konsum och en gång i bilen till o från ultraljudet så snart måste han faktiskt träffa mig o magen.

Så fick jag öst ur mig lite igen;),
    hoppas alla har haft en bra helg!!
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-22 19:58:40 följande:
    Strax över tre kilo och 46 cm blir det! Dock så kan man få brunögda, brunhåriga barn trots att båda är blonda. Det är min mamma bevis på ;) Är ju flera gener som påverkar det och inte bara en så det KAN bli annat. 

Även om han har rätt i det han säger så förstår jag absolut att det inte är kul! Sånt är ju aldrig kul! Vet inte om det är bra eller dåligt att veta slutdatumet, men det kanske kan göra att man kan förbereda sig lite. Och sen som du säger så vet man ju aldrig vad som händer. 
    Du kommer ju garanterat träffa en lika underbar man som vill vara med dig och som kommer älska dig mer än allt, för du är en sån himla underbar person så det kan jag lova! Det kanske kommer om ett år eller fem, vem vet, men det kommer! Bra människor får alltid det de förtjänar förr eller senare. 

Kram!
    åhå ja den får gärna vara i den storleken;).
     hehe joo allt går ju förstås:). Ska fråga honom dessutom för säkerhetes skull, jag har ju faktiskt inte träffat hans släkt så jag kan ju inte vara helt stensäker på att ingen av dem har något brunt i ögonen nånstans. I vår släkt är iaf alla brunetter med blå ögon utan undantag så det kanske är dags för ett då:)).

Å va du är snällHjärta
    Härligt att ni har tjänat in pengar också, sånt är verkligen inte fel:)!
    kram!!
  • ondar

Fick mitt sånt där "foglossningsbälte" på posten idag men jag tycker det e svinsvårt att veta hur det sitter för att sitta rätt?
    Det e ju bilder o sånt med på beskrivningen men tycker ändå det e svårt. Barnmorskan visade mig i torsdags men det minns ju inte jag idagSkäms.
    Så- det ska sitta under magen, på höftbenen men var på höftbenen? Högt upp, långt ner, mitten? Någon som vill dela med sig av en bild på sig själv med ett på kanske;)?

Har haft besök av två vänner idag en snabbis, den ena tjejen i förhållandet är jag närmast med o hon har köpt massa fina saker till min bebisHjärta plus att hon även köpte med sig en gracovagn som funkar till mitt babyskydd åt mig på blocket som såldes i deras kommun (vi bor långt ifrån varann) hon vägrade låta mig betala den så fick den med. Så fick alltså vagnen Akta Graco Mirage Plus, ett jättefint babygym med ljus o musik inbyggt, en body med giraffer på, en vit body+hängslebyxor och en pyjamas, en barbapappafilt-jättemjuk, en barbapappa snuttefilt, två barbapappa tvättlappar, en mirandanalle med texten "with love" och en bamseCD med Bamses dunderhits som bebisen ska få poppa till när den e större:). E hon inte bara världens sötaste vän Hjärta, behöver kanske inte säga att hon längtar efter att bebis ska anlända:).

• ondar
    Momalicious skrev 2010-08-23 15:24:37 följande:
    Fan jag blir då trött på folk som ska lägga sig i. Igår skrev jag på Facebook att folk som ville skulle gissa könet eftersom vi ska ta reda på det om två veckor. Då får jag massa kommentarer att det är som att öppna julklappen i förväg och blablabla. Blev riktigt förbannad och sa att om de inte skulle gissa så behövde de inte kommentera för att det är vårt val.
    VARFÖR tror folk det är okej att häva ur sig vad som helst bara för att jag är gravid?

Detta är ju ingen jättegrej men det är liksom principen, att folk ska lägga sig i och säga att man gör fel hit och dit. INTE okej!!
    Äsch, jag förstår faktiskt inte det argumentet om julklappar, man får ju liksom inte veta _vem_ det är som kommer ut för att man vet _vad_ det är som kommer ut. Sen är det ju upp till alla, en vän till mig ville inte veta för hon anser att en del av spänningen vid förlossningen försvinner då och det är ju upp till henne:).

Men hon skulle då aldrig heller dömma mig om jag hade tagit reda på innan vad det är jag ska få.
    Jag är jätteavis på er som redan vet och som kommer få veta snart och tycker att man vill man veta så gör man helt rätt att ta reda på det o vill man vänta så gör man givetvis rätt i det med:).
    Däremot finns det ju de som tar reda på kön för att kunna ta bort barnet om det är "fel" kön och sånt äcklar mig.

Det är verkligen INTE okej att lägga sig i som så många gör, förstår din frustration! Jag är jättenyfiken på vad det är för något som gömmer sig i din mage så jag hoppas verkligen att du delar med dig av det när du vet;).
    LillSnurr82 skrev 2010-08-23 15:25:51 följande:
    Låter verkligen som världens underbaraste vän... En sån vill nog alla ha.. Men du har henne antagligen för du är en lika underbar vän för henne som hon är för dig..
    Hjärtahoppas det är så iaf:)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)