• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • 3 barns mamma84

När han var 6 månader vägde han 10,100g  han var en liten kille

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • LillSnurr82

Enligt min bvc rekomenderar dom att man börjar med gröt och smakisar from 4 mån i och med att bäbisar är mer intresserade av att ta saker/mat i munnen då.. vid 6 månader så brukar det intresset lagt sig och då kanske det blir svårare.

Men tror man gör som man själv tycker passar sin bäbis. Vi har som sagt börjat med mild gröt (utan frukt, då man tydligen ska ta sötsaker sist)  lite smått och tänkte fortsätta med smakisar när gröten går lätt och smidigt.

Jag börja med gröt för jag känner att min mjölk inte räcker till då Agnes är en kvällsätare (äter typ bara en gång på dagen och 3-4ggr på kvällen.) och har även nu börjat vilja äta varanan timme under natten. Därför vill jag lägga in gröten nu på kvällen så hon håller sig mätt längre under natten..

Bara för att man börjar med gröt och smakisar betyder ju inte det att man måste sluta amma tidigare för det. Jag har tänkt amma Agnes ialla fall tills hon är 7-8 månader helst 9 månader.

• delifi2
    ÄlskarNova skrev 2011-04-06 09:58:02 följande:
    var på bvc igår: 7700g och 65,5cm Hjärta sa att jag börja med gröt och lite smakisar nu, men sköterskan menade på att jag allt skulle vänta då deras rek. faktiskt nu var 6mån. Kände mig dum och hon var så himla envis! Det är väl ändå inte deras sak att lägga sig i? Arvid äter ju bara ersättning och har inte ammats sen han var 5v och jag antar att de vill uppmuntra till amning i iaf 6mån. Så nu ska det trotsas och smakas vidare! Tungan ute 
    å igår sa de till mig på bvc att det är jättebra att jag har börjat nu. Eftersom rek är 4-6 månader. Å att jag borde utöka ist :)

Rent ut sagt så skiter jag i deras rek, jag känner mitt barn bäst och vet vad som är bäst för henne.
    Men jag ska byta ut ett mål och ta gröten senare typ vid 17-tiden.

Nu när de är 3-4 månader så brukar de vara mera nyfikna, vill vara med mer, börjar de stoppa in fingrarna i munnen är det perfekt att börja med smakisar eftersom de då vill smaka på saker å så.
    Oftast så ser man på sitt barn att de vill vara med mer osv.
    Runt den här åldern så är de ju i en utvecklingsfas och då ska man passa på att introcdera mer mat till dom. 

• thegoddess

ni som bara ger gröt på kvällen.. hur mycket ger ni, vilken tid ch hur länge sver dom sen?
    jag ger själv fortfarande ersättning

ronja har blivit mycket lättare att ha å göra med på dagarna nu. har ju kört med nan pro 1 ett par dagar kan det vara så enkelt. eller kanske e det bara ett nytt steg i utvecklingen. hon har bättre humör och är lättare att söva.
    kan ju iof vara så att jag har fått in rutinerna bättre. har ju tex insett att det inte e nån ide att tänka på att hon ska kunna sova mer än 1 timma på dagen

• Mysmamma70

Vårt BVC rekommenderar oxå från fyra månader, oavsett om man ammar eller ej, men man bestämmer ju själv som förälder

Charlie tappade vikt i tremånåldern och vägrade ersättning så då rekommenderade BVC gröt och smakisar. Han blev så lycklig över att få bli mätt så smakisarna blev hela portioner på några veckor och tyvärr valde han helt bort amningen, sista målet bröstmjölk var vid fem månader, då skrattade han bara åt mig när jag tog fram bröstet

Så tidiga smakisar kan innebära en risk för att barnet väljer mat framför bröstet. Jag hade tänkt delamma till sju-åtta månader...

• LillSnurr82
    thegoddess skrev 2011-04-06 11:47:40 följande:
    ni som bara ger gröt på kvällen.. hur mycket ger ni, vilken tid ch hur länge sver dom sen?
    jag ger själv fortfarande ersättning

ronja har blivit mycket lättare att ha å göra med på dagarna nu. har ju kört med nan pro 1 ett par dagar kan det vara så enkelt. eller kanske e det bara ett nytt steg i utvecklingen. hon har bättre humör och är lättare att söva.
    kan ju iof vara så att jag har fått in rutinerna bättre. har ju tex insett att det inte e nån ide att tänka på att hon ska kunna sova mer än 1 timma på dagen
    Jag har än så länge bara gett smakisar på gröten ännu i 2 kvällar i rad efter sista kvällsamningen har hon fått 2 msk gröt.. ikväll tänkte jag öka portionen lite..hoppas att hon snart kan äta en hel portion så att hon håller sig mätt lite längre på natten än 2 timmar som det är nu.
    Mysmamma70 skrev 2011-04-06 11:50:21 följande:
    Vårt BVC rekommenderar oxå från fyra månader, oavsett om man ammar eller ej, men man bestämmer ju själv som förälder

Charlie tappade vikt i tremånåldern och vägrade ersättning så då rekommenderade BVC gröt och smakisar. Han blev så lycklig över att få bli mätt så smakisarna blev hela portioner på några veckor och tyvärr valde han helt bort amningen, sista målet bröstmjölk var vid fem månader, då skrattade han bara åt mig när jag tog fram bröstet

Så tidiga smakisar kan innebära en risk för att barnet väljer mat framför bröstet. Jag hade tänkt delamma till sju-åtta månader...
    Jag riskerar hellre att Agnes inte vill ta bröstet alls än att fortsätta amma när det är tydligt att hon inte blir mätt på det jag har att erbjuda( i alla fall kvällstid). Men än så länge håller jag mig till gröten, tänkte nästa månad kanske börja med smakisar, då är hon 5 månader.
  • delifi2

bvc sa till mig att ge gröt vid 17-tiden eftersom hon äter så mycket på em, hon hänger vid brösten från 14-tiden och blir frustrerad när det inte komemr så mycket och då ger jag tillägg men hon sa att det är bättre att ge mat elelr gröt vid 14-tiden efter ammningen så håller hon sig (förhoppningsvis) tills 17-tiden då brukar jag amma sista gången och sen 90ml tillägg och sen vid 19-tiden så får hon 150 ml ersättning och sen så är det go´natt och det klarar hon sig på tills kl 6.
    Fast nu hra hon börjat vakna å grymmta vid 5-tiden så jag ska göra som bvc sa att ge gröt vid 17-tiden ist 

• thegoddess

jag vill ju gärna ge ronja mer på kvällen så hon står sig längre men hon spyr ju så förbannat!! 3 stora pölar och en himla massa små spyor mellan varje måltid... ur jobbigt!

funderar på att ge gröt och kolla om hon inte spyr då. på natten när hon äter så spyr hon inte alls..

• LokesMammi
    thegoddess skrev 2011-04-06 12:39:39 följande:
    jag vill ju gärna ge ronja mer på kvällen så hon står sig längre men hon spyr ju så förbannat!! 3 stora pölar och en himla massa små spyor mellan varje måltid... ur jobbigt!

funderar på att ge gröt och kolla om hon inte spyr då. på natten när hon äter så spyr hon inte alls..
    Loke spyr också väldigt mkt efter o mellan amningarna! Spyr ner honom o mig. Tvättmaskinen går för fullt hela tiden tycker jag! =)
    Loke 11/1-11
Svar på tråden December Bebis 2010 :)