• ondar

December Bebis 2010 :)

SaraKlippan skrev 2010-08-23 19:40:38 följande:
    Nej moderkakan ska inte ligga i vägen... inte enligt RUL... men den kanske kan flytta sig?
    Moderkakan flyttar sig i takt med att livmodern växer o blir större oftast, men det ska inte innebära egentligen att sparkarna känns mindre. Har du din moderkaka i framvägg eller bakvägg?
    Det kan ju hända att bebis helt enkelt är en mer layback krabat som inte ännu fått lust att sparka och slåss konstant:). Alla barn är ju olika, redan från start.
    Känner du att du blir orolig "på riktigt" så bör du rådfråga hos Bm, för din egna skull så du kanske kan känna dig lite "gladare" sen  o iaf har en sak mindre att oroa sig för *kram*. Men snart nog så känner nog både du o sambo liten Hjärta
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-23 22:46:49 följande:
    Nu är jag irriterad - IGEN. 
    En bekant är gravid och ca 10 veckor före mig.
    Råkade gå in i en tråd hon skrivit i och där skrivit om mig, vilket var rätt uppenbart för mig.
    Hon skrev såhär:

"Jag har en likadan bekant, som är gravid och hon är ca. 10 veckor efter mig (typ v.20 nu) men har ändå upplevt precis ALLA gravidsymptom redan nu.. Och hon skyltar verkligen med det och har flera gånger försökt tala om saker för mig, lite som för att "sätta mig på plats" har det känts som.. Jag blir verkligen superirriterad, men försöker ta det med ro och inte lyssna så mycket.

Människor människor... Tror vissa individer helt enkelt har ett större behov av att få synas och bli bekräftade än andra."

Hon vet inte om att jag läst det här, men jag är så sjukt förbannad. Det är väl knappast mitt fel om jag upplevt flera graviditetssymtom (inte alla)? Jag hade GÄRNA blivit av med några. Och jag skyltar med det?! Vi har en mejlkontakt så vi brukar mejla om hur vi mår och känner osv, så är det så konstigt om jag skriver att jag har ont i ryggen exempelvis eftersom jag har det?

Och jag kan fan inte rå för att jag är mer påläst än henne när det gäller graviditet/amning/bebisar osv. Jag tycker det är intressant att läsa om, och eftersom vår graviditet var planerad så satt jag och läste på innan vi blev gravida. 
    Är så sjukligt trött på att hon alltid ska hålla på så. Vi har en lååååång historia bakom oss. Och det är rätt roligt där det med att hon skriver att jag har behov av att synas eftersom hon ALLTID vill stå i centrum och får hon inte det blir hon förbannad.
    Vi har haft en underbar vänskap tidigare men det funkar liksom inte lika bra längre. Eller inte alls snarare. Särskilt inte när hon håller på att snackar skit bakom ryggen på mig hela tiden.

AH. Blir så jäkla grinig. Det är när hon beter sig såhär jag bara har lust att skita i henne och så, men samtidigt så ska vi ha barn som kommer vara i princip jämnåriga och det är ju kul. Men vet inte hur värt det är att ha en relation med någon som ska hålla på såhär bara för den sakens skull.  

Hon är liksom en såndär "när det passar mig" person. Allt ska ske som hon vill. Jag ska bara tycka synd om henne, men om jag klagar på nåt som har med mig och min graviditet att göra så är jag jobbig och en attentionwhore blablabla. Alltid varit sådär, men jag kunde acceptera det när vi var barn av nån anledning.

Behöver bara spy lite galla, har ingen lust mer att hon ska hålla på så men jag är samtidigt för lame för att säga upp kontakten. Har redan gjort det flera gånger men ändå börjar vi prata igen, och det har varit hon som tagit upp kontakten alla gånger. Så jag vet inte, kanske har hon inte så många för folk börjar tröttna på att hon håller på så? Inte bara mig hon behandlat så nämligen.

Ursäkta, långt och förmodligen ointressant för er. Behövde som sagt bara få ur mig lite skit! 
    Suck, va trött jag blir på folk.

Förlorade nyss en av mina äldsta vänner, vi har vart kompisar i 22år, sen ja va fyra år å hon va två.
    När ja va på semester sist så hängde ja med henne o en av hennes vänner (som ja med känner) en kväll. De två har liiite mer pengar än mig, inte för att de har jobbat sig till dem, utan för att de är födda till dem och har en viss syn på utseende och pengar som inte vi delar. Det brukar inte vara något problem, har aldrig vart det så tydligt förut iaf. Jag brukar bara skaka av mig eventuella kommentarer om min fattighet.

Dessa två som har noll erfarenhet av barn, vet noll om barn osv satt iaf o talade om för mig att en bebis MÅSTE ha en stil ifrån att den föds (det har alla), att Acnes nya kollektion med barnkläder är SÅÅÅÅ söt och ett måste i garderoben. Att den enas släkting hade köpt en overall för 2500 till sin nyfödde och att det ju inte gjorde något att den växte ur den efter några veckor för då fick hon ju 2000kr för den när hon sålde den begagnat.
    Det var massa prat om det här och jag kände mig oerhört obekväm.

Några dagar senare berättade jag om detta i min blogg, skrev att jag inte anser att barn blir lyckliga av att ha dyra kläder på sig som spädbarn utan snarare tvärtom, att jag mer tror på en insida o en framtid än utsidan men att det är tur att alla kan vara olika:).

Efter detta pratar de inte med mig längre. Min äldsta vän kallade mig ett visst könsord på facebook, detta var en månad sen. Jag skrev ingenting där för att håna dem eller annat, jag berättade bara om det för att jag blev ställd över olika man kan vara men fortfarande vara vänner. Nu var ju beviset att hon inte tålde att jag tyckte annorlunda att man inte kan vara vänner.

Jag ser det faktiskt inte som någon större förlust för jag är så oerhört sårad över hur de betedde sig den kvällen. Min styvpappa som är släkt med tjejen i fråga blev irriterad när han fick reda på vad de hade sagt o tyckte att de hånade mig. Men det var tydligen helt okej enligt dem då så länge ja inte tyckte tvärtom.

Ibland tror jag att man hänger sig fast vid gamla kompisrelationer just för att de är gamla kompisrelationer. Jag saknar självklart tjejen i fråga jättemkt, hon har vart min närmsta vän i så himla många år men jag inser ju hur mkt skitsnack det har vart bakom min rygg angående det här och hur överkörd jag skulle känna mig om de kom o gav min bebis massa dyra saker- som om mina egna grejer inte dög.

Kanske är det tid att dra upp för den här människan o säga ett o annat o klargöra om eran vänskap faktiskt är värd något över huvud taget? För så där baktalar man inte någon annan om man e vänner.
  • ondar
    delifi2 skrev 2010-08-24 11:47:49 följande:
    tror oxå som du att man håller fast vid gamla kompisar just för att man känt varann så länge.

Förösker lära mina barn att det är insidan som räknas och jag måste säga att min yngsta dotter (17 år ) har snappat upp det väldigt bra. VIssa ungar i hennes ålder kan tex säga att nån har fula kläder och de säger hon till om eller om de säger att nån är tjock så säger hon "vad spelar det för roll, du känner henne inte hon är kanske jättesnäll"

Mina syskon är väl "rika" om man jämför med oss och ibland kan man märka det när vi är på landet de kan göra mer skaer osv men de bryr sig inte om att vi är "fattiga" utan låter oss ha vår livsstil och vi låter de ha deras. Man ska respektera folk som de är inte hur mycket pengar man har. Tycker jag är väldigt ytligt om man gör.
    precis! Men mellan oss tre har det alltid varit så. Jag fick tre-fyra julklappar när ja va liten och hon fick ett berg. Snappade hon upp vad jag önskade mig i julklapp så önskade hon det också- bara för att visa att hon kunde få det jag inte fick eftersom det var för dyrt. sen gick hon o tryckte upp det i ansiktet på mig resten av julhelgen. De där dyra leksakerna hon fick pga att jag ville ha dem använde hon såklart aldrig.

Var jätteintresserad av en kille för många år sen, när han kom ut o hämtade mig på jobbet där ja o tjejen jobbade ihop hälsade de fort sen åkte jag o han hem till honom.
    Dagen efter ringer hon mig o säger att jag ju inte kan dejta någon med så fula skor...

Så jag borde väl redan ha förstått att det någon gång kommer spricka. För ytlighet är det värsta ja vet.
    Låter underbart att du har lyckats få din dotter så klok Hjärta
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-24 12:21:55 följande:
    Fy! Hon är lite på det sättet med, även om hennes föräldrar kanske inte direkt är rikare än min mamma, men hon är så egocentrisk. Antaganden som är så störande. Ett jättetöntigt exempel, men visar hur hon är så himla bra: Vi var typ 13 bast och skulle gå till stranden och en kille från vår skola som var äldre än oss åkte förbi oss med moppen. Han typ spanade in någon av oss och busvisslade och jag var då lite intresserad av honom. Då klämmer hon ur sig "Hörde du hur han busvisslade på MIG?" hahaha. Alltså, det är skittöntigt och inget jag är sur över nu, men sådär har hon alltid varit. Det fanns liksom ingen chans i hennes värld att det var mig han busvisslade åt. 
    Kan ta hur många mer exempel som helst men det är inte intressant.

Jag vet att jag inte borde hålla fast vid henne bara för att vi känt varandra så länge, och jag har ju försökt "bli av" med henne ett tag nu, men på nåt sätt ska hon alltid komma tillbaka och greja. Och jag tillåter det.

Jag tror jag ska skriva ett väldigt välformulerat brev till henne. Hon kommer förmodligen göra som hon alltid gör, blocka mig överallt och sådär, men det är skitsamma. Jag har inget behov av att bråka med henne, men jag har inte lust att bli behandlad sådär för det förtjänar jag inte.

Nu har det löst sig med mitt betyg, och nu ska jag "göra mig av" med henne med. Sen kanske jag kan slappna av lite, förutom att jag har panik över körkortet men äh, det löser sig på nåt sätt!
    haha aa exemplet sa väldigt mkt!
    Brevet låter som en toppenide, ja förmodligen blir det väl så, den lösningen känner jag alltför väl igen. Men då har du iaf blivit av med henne... ett tag.

Och snart nog är "problemet"  med körkortet klart det med;), tänk vad skönt! Du kommer ha växt tio meter innan bebis kommer ut{#emotions_dlg.flower}
  • ondar
    linasmama skrev 2010-08-24 14:21:00 följande:
    Idag har jag varit hos bm, hon tyckte allt såg bra ut. Fick lyssna på bebisen hjärta igen, 150 slag/min. Min tjej var med och hon tyckte det var jätte häftigt Hjärta

Har ni mätt era magar än? Min var 26 cm, är i v.24+6 idag, jag låg på översta sträcket, med dottern låg jag på mitten hela tiden.
    Mitt blodtryck sjunker fortfarande, det tyckte hon var bra, men jag mår ju så dåligt av det, har 110/60 nu och 120 i blodvärde så jag ska fortsätta med mina järntabletter. 

Har budat hem lite saker på tradera, åh vad det är roligt, jag har knappt aldrig köpt något där förut. Men har än så länge sparat 800 kr mot att köpa nytt + allt för mammakläderna då. Vi har pengarna att köpa nytt för men känns roligt att kunna spara och göra något kul för pengarna istället..
    Å va mysigt:D. Jag mätte min mage i 24+1 och hade 27cm.

Hehe tradera är livsfarligt tycker jag, jag började nån gång för några år sen o bara handla lite grann. Nu när bebisen kommer är jag storhandlare o budar på allt o inget ;). Billigt e bra:D
    we wish for a baby skrev 2010-08-24 14:35:33 följande:
    Hej tjejer!
    Härligt att se att går bra för er!

Jag är på banan igen nu med BF 2 Maj -11
    Lite tidigt än men jag ska göra som sist njuta av var dag jag får!

Kram Kram
    ÅÅ va underbart att höra! Grattis Hjärta Håller tummarna för er nu!
  • ondar
    Rockringen skrev 2010-08-24 19:56:57 följande:
    Den skulle jag vilja ha Tomtedräckt storlek 50, fast man vet ju inte när bebisen vill komma ut.

www.tradera.com/Tomtedrakt-till-liten-tomte-s...
    åå de där e jättesöta:), har funderat på det också men tror att 56 e ett säkrare kort än 50. Fast det beror ju förstås på precis om du säger:).  
  • ondar
    MFJG skrev 2010-08-26 08:21:41 följande:
    Jag tycker inte foglossningsbältet hjälper mycket. 
    Jag tyckte det kändes när jag hade använt det en hel dag och sen gick ifrån det när jag skulle rasta hunden på kvällen. Då fick jag jätteont och svor över att jag inte hade det på mig. Men jag håller med om att jag inte känner någon större skillnad så länge det är på:/
  • ondar

Skönt med er som får HP! Hoppas ni får vila er ordentligt nu o kan underlätta lite för er!

Har messat min "gamla" vän som jag nämnde häromdagen, känner att vi ska ju föreställa vuxna människor nu så ska det här ta slut på vår vänskap så kan vi iaf ha rett ut vad allting handlade om. Vi har ju i princip aldrig bråkat förut, förutom när vi var tonåringar så det känns ju jättemärkligt att ha den här tystnaden.
    Skrev att jag inte vill ha något tjafs men nu har hon iaf fått höra min del av historien så hoppas jag att det kan vara bra där.
    Det händer så sjukt mkt här i närmsta familjen nu, skiljsmässa och värre saker:(, man bekymrar sig o försöker räcka till för alla och samtidigt förstå vad det är som händer:(. Så oerhört tråkigt och se två personer man älskar gå åt varsitt håll.
    Känner iaf att det räcker att ha det att tänka på och försöka "ta hand om", inte behöver man ha någon larvig dispyt däremellan också.

Idag ska Liten o jag träffa Pappan och hans mamma, den här gången tror jag att det blir av:).
    Fick ett mms igår med bebiskläder som hans mamma har köptHjärta. Ska bli mysigt o ha träffat henne- äntligen:).

• ondar
    Sandragumman skrev 2010-08-26 10:13:26 följande:
    Jag jobbar som spring/tim vikarie inom hemtjänsten och har inga som hellst garantier på jobb vilket jag tycker är trist, jag deltid stämplar iof mm.....
    Så jag kan inte söka nå HP om de skulle behövas, så nu har jag fått begränsa och saga att jag inte kan ta längre vik är 6 timmar.

Testade 8,5 timma men de blev totalt för mycket för mig, sen prövade jag 7 timmat men de var oxå på gränsen, så nu håller jag mig till 6 timmar så länge de går men de gör ju oxå att de blir begränsat med jobb för mig när man inte kan ta allt....

trist de här, för man vill ju iaf ha en liten inkomst
    Är samma här så ska prata med läkare om sjukskrivning istället. Har jobbat 6timmarspass hela sommaren men det är mer än vad kroppen håller för egentligen. Det är långt mellan vårdtagarna också o vi går inom vår hemtjänst så jag hoppas vekrligen att läkare + FK accepterar det här:/
  • ondar

Igår träffade jag Litens farmor för första gången Skrattande
    Det kunde nog inte ha gått bättre, hon var verkligen jättetrevlig och jag tycker jättebra om henne:). Hon hade köpt kläder till Liten och även till migSkäms fick ett par byxor o en tshirt som verkligen e jättemjuka o goa nu när man börjar bli lite tjock;).
    Bjöd hem henne till min nya lya för att träffa mamma nån dag snart och vi bestämde att vi skulle försöka träffas snart igen:). Himla skönt!

Hon frågade hur jag känner inför att jag o Pappan inte bor ihop och jag sa att det känns helt okej och inte bekymrar mig alls och det tyckte hon lät bra:). Hon tyckte också att vi två verkar ha en bra relation och hade såklart frågat ut Pappan sen när han körde hem henne om varför vi inte är tillsammans när vi har det så bra ihop hehe.

Var supermysigt och spendera mååånga timmar med Pappan igår också, vi lagade pannkakor, pratade, kollade på film och bara mös. Han var med på noterna direkt när jag sa att han måste sova hos mig de sista veckorna innan BF ifall något händer och vi pratade om att jag helst inte vill åka in för tidigt och att jag vill att han kommer ihåg det när jag ligger där o har ont:P. Han verkar vilja hänga med på föräldragrupperna också o det känns skönt och tryggare inför förlossningen. Hoppas bara att hans jobb inte står i vägen för det. 

Tyvärr sparkade Liten på bra så fort ingen kände på magen men så fort Farmor eller Pappan frågade så låg den stilla;). Vi pratade återigen om att ta reda på könet och det verkar som om vi kanske ska ta oss råd till det iaf, Pappan sa att han gärna står för det:P. Så vi får väl se:).

Önskar er alla en toppenhelgHjärta

Svar på tråden December Bebis 2010 :)