• ondar

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-11-01 09:04:20 följande:
    Råkade skicka iväg lite snabbt. Nu är vi färdigflyttade. Det enda vi har kvar är att hänga upp några tavlor i vardagsrummet och koppla in surroundljudet till tv/dator. Sååå fint har vi det. Ska ta kort och visa vår lilla lägenhet när vi fått in skötbordet och spjälsängen.

Idag ska jag greja med bebiskläderna, sååå kul! :)
    Åå va härligt att flytten är klar :D. Väntar med stor nyfikenhet på bilder:).
    mys! Har tvätt-tid ikväll o funderar faktiskt på att börja tvätta bebiskläderna så att allt e klart när den kommer, man vet ju aldrig när de dyker upp:)
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-01 09:36:18 följande:
    Tänkte fråga nu hur många är kavr som ska ha i december Tungan utevill ju inte vara ensam i tråden hahaha
    Haha! jag e kvar än så länge iaf, men vänder sig inte Liten så blir de ju kejsarsnitt här o då blir det bebis i november istället som det ser ut idag:).
    Hur har det gått för dig, har de bestämt när o hur din ska komma ut? Tänkte på storleken osv.
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-01 10:11:47 följande:
    Lyx fian då hahahaha
    När i november iaf ?
    Kanske på min föddelse dag haha

Jag ska ju göra Tul 30 nov det är ett bra tag dit så samma dag ska vi prata med överläkaren och höra vad han tycker om detta med storebrors stolek och denna lillebrors storlek.
    Dom har ju sagt till mig att om han är ca 4,500g kommer jag inte få föda honom då det är ett stort barn enligt Danmark men jag tycker det är litet Ett stort barn för mig är ÖVER 5 kg så vi får se.
    Jag vill föda och vill ta kejsarnsitt på det lösningen om inget annat fungerar.
    De brukar planera in det ca 2 veckor innan BF så runt 23 nov nånting skulle ja tro:). Men förhoppningsvis vänder den ju på sig snart, jag vill så himla gärna föda vanligt men är ändå helt säker på att jag inte vill föda i säte så den måste vända sig för att jag ska få vara med om en vanlig förlossning:). *Håller tummar*
    Samtidigt skulle det ju vara himla mysigt o få träffa bebis redan om tre veckor Solig

Oj ja det var ju ett tag kvar men va skönt att de håller sån god koll, hur känns det då? Känner du någon skillnad på att bära storebror vs lillebror med storlek osv? Kan man känna på sig sånt om bebis är stor lr inte?

Jag har ju aldrig vart så här gravid förut så jag har inget o jämnföra med:P.
    Hur pålitligt är ett TUL, väger alltid barnen så mkt som de räknar ut eller har de ett visst felmarginal??
  • ondar
    Sandragumman skrev 2010-11-01 10:28:34 följande:
    förstår jag detta rätt nu??!!
    om bebis ligger i säte efter vändningsförsök och man vill ha snitt så kommer de att se innan BF???!!!
    Men får inte gå så nära BF som möjligt?

ja jag håller oxå mina tummar och tår att bebis vänder sig, ska annars in på ett vändningsförsök strax!
    Så vitt jag har förstått så planerar de oftast in kejsarsnittet ca 2veckor innan BF för att det är lättare att plocka ut bebis när den inte är så stor. Den är ju ändå fullgången i v 38. Men det är säkert olika i olika län men det är så jag har hört fr olika håll att de gör här iaf.

Håller tummarna att din bebis vänder sig:)
  • ondar
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-01 10:37:11 följande:
    Spännade då får du fråga om 22 november hehe 3 flygor på 1 smäll hahaha jo min 26årsdag samt 1år som fölovade och såklart DU hahaha kan ju inte bli bättre då ..
    Här tar man snitt hälst vecka 39-40 då man vill ha barnet i magen så länge som hällst.
    Sonen kom ju ut vecka 41+2

Jo jag känner med 1:a hon var ju 4 kg hon var lugn och snäll liten flicka och hennes sparkar och buffar var som ingenting typ
    Med mellebror 2:an var JOBBIG när han sparkade och buffade och höl på fast jag satt still på soffan/sängen/stod upp så gungade hela jag efter jag lovar jag gungade efter tänk något tar och håller i din mage och du står / stitter still och plötsligt så gungar någon till sin mage och skakar och håller på så gungar ju du efter i alla svängar hahaha så hade jag med sonen och han var ju stor.
    Nu med denna 3:an Lillor har jag samma sak nöstan jag sitter står sover eler vad jag nu gör så när han får för sig att hålla på så blir det samma svängar för mig och sparkarna är smärtsamma inte sköna alls längre.
    Han spänner i magen så jag har så ont så ömmt i magen så jag kan inte ha tröja över magen då det inte känns skönt alls det stramar till likom.
    Men ändå har denna graviditeten varit DUBBEL så jobbigare än med storebror konstigt nog.
    Så jag misstänker starkt att han kommer vara närmare 6 kg när han kommer ut.
    Har ju blivit lurad innan av min bm i sverige om att han inte skulle bli lika stor som Storesyster var och hon var ju bara 4 kg det är ingenting men ändå att kärringen vågar leka med mitt liv med att bara skita i hur jag har det och hur han igentligen var.
    Tänk i vecka 30 var han 3000g !! och hon sa ca 2000g !!! var tog 1 kg vägen undrar man då.
    och hon gissade på att han inte skulle vara vara större än 4,500g men var tog det vägen undrar man då ..
    Och Tul gav det bästa dom kude 4,885g det bästa men att lägga en 5:a före hade inte barnmorskan tänkt på alls.
    Så denna gången GER JAG INTE UPP jag vill kunna leva denna gången jag vill kunna känna mig trygg men ändå kan jag inte det då jag är rädd för jag vet att denna killen kommer att bli lika stor eller större innan han kommer ut.

Tul är något man ska kunna lita sig på men man får helt änkelt tro på sig själv !
    Dottern skulle väga 3,500g men när hon kom ut var hon 4140g
    Sonen skulle väga 4000-4885g båda 2 dom vågade gissa på men han var 5810g
    Denna gissade barnmorskan på vecka 29+6 ca 2000g men jag känner redan då 3000g nu vecka 34 på onsdag och jag känner att han är ca 5,600g när han kommer ut till värden.
    Samt att dom tagit 1 vecka framåt när jag hade mens 10 mars men dom påstår 18 mars då det är omöjligt när jag hade Äl stegring 19-20-21-22 var det över !!
    Men barnmorskan sa att jag hade ÄL lossning 1-2 april !! men jag fick Posetivft redan på BIM-6 skulle ha mensen ca 1-2 april ca 12-13 april men fick ej.
    Uffa, ja det låter ju sannerligen som om bebis är stor där inne! Hoppas innerligt att allt går bra denna gången och att de verkligen tar det på allvarligt allvar!
    det låter som om det kanske slutar med planerat kejsarsnitt denna gången då? För säkerhetsskull även om du egentligen inte vill? Det skulle ju va fruktansvärt om det blir som förra gången:( o det känns ju som om det där med TUL o övriga uträkningar är rätt osäkra.

Jag har en svidande känsla uppepå magen hela tiden, det gör ont att ta där o ha tröja på där och hela magen är jättekänslig för beröring, det blir kvarstående fingeravtryck bara man touchar magen, är det för att huden är utspänd eller varför blir det så?
    Har inte fått några bristningar än (V34+5) så huden borde väl inte vara sååå himla utspänd?
  • ondar
    SaraKlippan skrev 2010-11-01 11:22:02 följande:
    Tack för alla fina ord :) vi har bestämt oss för kejsarsnitt nu och det kommer att ske inom de närmsta timmarna! Är jätte nervös och vet inte riktigt hur ja ska smälta allt! Kommer in o uppdaterar så fort ja kan!
    Å snart har ni eran guldklimp i famnen! Lycka till nu:) Hjärta
  • ondar
    Emelle skrev 2010-11-01 11:34:10 följande:
    Personligen så har det varit en helt del felmarginal på mina TUL. Jag ska enligt dessa haft små små barn men de har vägt 3-3,6 kg och det är ju inte litet...
    Tänkte fråga nu hur många är kavr som ska ha i december Tungan utevill ju inte vara ensam i tråden hahaha
    Å! Ja det är så jag har fattat det innan också att det ofta blir fel där.
    Vet du om man när man gör ultraljudet för vändningsförsök även då försöker räkna på hur stor bebis är? de borde göra det va för att även kunna räkna på om den kan komma ut i säte?
  • ondar
    Emelle skrev 2010-11-01 11:51:37 följande:
    Jag har aldrig haft ett barn som legat i säte, men UL måste dom ju göra då innan dom ska vända antar jag för att se exakt hur dom ligger och sen mäta ditt bäcken osv.
    Personligen tycker jag dom borde kolla bebisens strl för att kunna räkna ut om vändning/vaginal födsel osv är möjligt.
    Om dom nu mot förmodan INTE gör det kan man ju alltid fråga om dom kan uppskatta vikten då man endå är där med UL apparaten ju!

Men som sagt. Jag VET inte för jag har aldrig varit med om det själv...
    Ja det har du rätt i, beräknar de _inte_ strlk kan man ju faktiskt be om det:). Smart!
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-01 11:53:28 följande:

Emille:
    Haha jag vill nog ha min pojk i magen til december början iaf så har jag honom och julen haha inte illa
    Jag vill inte ha en November bebis då det är många som fyller år i november som mamma sambon jag min kompis förlovningen massa berök osv haha nej nej jag vill vänta
    December är hans månad

Nu är skötväskan nästan klar fattas bara napp välling första nallen och stumpor

Jag har nu lagt in
    2 st mössor (tunna)
    1st mössa Tjock för hemgång med overall och babyskydd
    5st Blöjor
    Nessesär innehållande babyolja babycrem sinksalva och ammningsskydd och vanlig babycrem
    2 st boddys långärmade 
    2st byxor till
    1st lång ärmad
    1st långbyxor till tröjan
    En filt
    Nappflaska
    våtservetter
    Ersättningsburk

Fattas som jag ska köpa är babyskydd övertäck som jag hittat en åkbåse typ

Har inte tagit fram till mig då jag tänkte köpa till mig något innan det är dags som tröja trosor och byxor och sköna goa strumpor och tofflor
    Har hela badrummet fullt med bindor sen år 2009 då jag hade sista mensen i mars haha så jag har en del bindor jag sammlade i mig *skrattar*
    Sen tar jag med mig en nässesär med allt jag behöver sen.

där sa du nåt, jag fyller ju också i november fast nu i början- på fredag:P. O min äldsta bror fyller på torsdagen dan innan mig så om bebis vill ha en egen månad får den ju faktiskt komma i december. Dock firar vi knappt födelsedagar i vår släkt (bara småbarns) så det blir nog väldigt mkt bebis egna månad ändå skulle ja tro :P.

Vilken bra lista du la upp, den ska ja ta o härma lite:).
    Behöver man verkligen ha med "Nessesär innehållande babyolja babycrem sinksalva och ammningsskydd och vanlig babycrem", våtservetter, blöjor och ersättningsburk? Det kanske är skillnad på sverige o danmark i det avseendet men har de inte sånt där? Precis som bindor osv.
  • ondar
    NhjärtaD skrev 2010-11-01 12:03:59 följande:
    Ne salvor osv är inget jag har med till bebis, amningsskydd kommer jag ha med mej...
    Bra:) då behöver inte ja heller tänka på det:P. Pratade jättemkt om sånt på föräldragruppen men jag var bara på två av fyra möten så har glömt bort det mesta som sades:/
Svar på tråden December Bebis 2010 :)