• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • ludicrous

Va?? Boeltest?

Vi gjorde inget sånt på åtta mån kontroll för de kollar hörseln på bb o det räcker tydligen..

• LokesMammi
    ludicrous skrev 2011-09-20 21:11:32 följande:
    Va?? Boeltest?

Vi gjorde inget sånt på åtta mån kontroll för de kollar hörseln på bb o det räcker tydligen..
    Det är två olika tester. På bb kollar dom flimmer hår. På BOEL kollar dom skelning och att de uppfattar två olika ljud trots att de är upptagna med annat. Han hörde bra på vänster öra men inte höger öra!
    Loke 11/1-11
  • AnnaCL

Här kommer en fråga från en familj som har lite brist på rutiner på kvällen. Det funkar jättebra ibland och ibland blir jag galen på att det tar så lång ti att söva henne och att det är svårt för maken att få henne att somna när jag är hemma.

Som det är nu så får hon välling vid 20.30 och sedan brukar vi varva ner genom att läsa en bok, titta på bilder eller gå runt i lägenheten och titta på saker. Ofta kan hon somna när man ligger brevid henne och hon får stryka på örat eller på armen. Ibland när det är svårare att komma till ro så får hon sitta i knät i soffan. Ibland vill hon dock bara stå upp, krypa i sängen och hålla i gång. Ibland blir jag desperat när man hållit på nog länge. när hon väl sover så sover hon jättebra och till cirka 9-9.30 på morgonen. Jag är nyfiken på vad ni har för kvällsrutiner. Mycket tacksam för lite tips. Vi har sneglat lite på sova hela natten metoden eller vad den heter. Vi skulle önska att hon kunde somna utan oss i sin säng men vi vet inte om vi orkar att ta tag i att börja med metoden. Hoppas ni alla har en bra kväll och krya på de bebisar som är sjuka. 

• Mama Jessie

Vi har inte heller gjort nåt BOEL-test, aldrig hört talas om ens. Vi bara vägde och mätte som vanligt

• April barn

Marcus somnar mellan 19.00-20.00 bredvid mig i sängen när han får välling eller ammar, sen sover han hos oss hela natten. Sen vaknar han mellan 1-4 gånger på natten för att amma och ibland även skrika om vi har jobbiga nätter. Du tror inte att hon somnar tidigare och lättare om ni går upp tidigare på morgonen och tar bort tupplurar efter kl 3 om hon tar några?

Jag tror inte att det är många barn som naturligt vill ligga själva och sova/somna och tar starkt motstånd till sova hela natten metoder. Vi är skapta för att vara nära varandra.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • AnnaCL
    April barn skrev 2011-09-20 21:53:27 följande:
    Marcus somnar mellan 19.00-20.00 bredvid mig i sängen när han får välling eller ammar, sen sover han hos oss hela natten. Sen vaknar han mellan 1-4 gånger på natten för att amma och ibland även skrika om vi har jobbiga nätter. Du tror inte att hon somnar tidigare och lättare om ni går upp tidigare på morgonen och tar bort tupplurar efter kl 3 om hon tar några?

Jag tror inte att det är många barn som naturligt vill ligga själva och sova/somna och tar starkt motstånd till sova hela natten metoder. Vi är skapta för att vara nära varandra.
    Jo det är sant. Ofta så känner jag så, men när vi haft några kvällar när det varit extra jobbigt så tänker jag på hur man ska göra det bättre och lättsammare för oss alla. Fast i samma stund så njuter jag av att hon är liten och man får hålla henne nära och tänker på hur kort småbarnstiden faktiskt är. Och som du tipsar om så är det sant med kvällssovningen, vi försöker att hålla henne vaken efter klockan 16.00. Hon är pigg på kvällarna och sover länge, det passar oss bra. Det här är kanske priset vi får betala? :)
  • Mama Jessie
    AnnaCL skrev 2011-09-20 21:45:40 följande:
    Här kommer en fråga från en familj som har lite brist på rutiner på kvällen. Det funkar jättebra ibland och ibland blir jag galen på att det tar så lång ti att söva henne och att det är svårt för maken att få henne att somna när jag är hemma.

Som det är nu så får hon välling vid 20.30 och sedan brukar vi varva ner genom att läsa en bok, titta på bilder eller gå runt i lägenheten och titta på saker. Ofta kan hon somna när man ligger brevid henne och hon får stryka på örat eller på armen. Ibland när det är svårare att komma till ro så får hon sitta i knät i soffan. Ibland vill hon dock bara stå upp, krypa i sängen och hålla i gång. Ibland blir jag desperat när man hållit på nog länge. när hon väl sover så sover hon jättebra och till cirka 9-9.30 på morgonen. Jag är nyfiken på vad ni har för kvällsrutiner. Mycket tacksam för lite tips. Vi har sneglat lite på sova hela natten metoden eller vad den heter. Vi skulle önska att hon kunde somna utan oss i sin säng men vi vet inte om vi orkar att ta tag i att börja med metoden. Hoppas ni alla har en bra kväll och krya på de bebisar som är sjuka. 
    Vi har inga speciella rutiner, han äter vid 18 sen ofta lek och ett bad, ca 19.30 är det välling i sängen och sen somnar han oftast av sig själv senast 20, ibland får man buffa lite.
    Förstår att det måste va jobbigt när hon inte vill somna själv. Jag har också funderat på sömnmetod för till skillnad från Elsa så vaknar Anton till några gånger på natten och man måste ge honom nappen, vill att han ska somna om av sig själv, men man ska orka ta tag i det också.
  • Mama Jessie
    AnnaCL skrev 2011-09-20 22:05:19 följande:
    Jo det är sant. Ofta så känner jag så, men när vi haft några kvällar när det varit extra jobbigt så tänker jag på hur man ska göra det bättre och lättsammare för oss alla. Fast i samma stund så njuter jag av att hon är liten och man får hålla henne nära och tänker på hur kort småbarnstiden faktiskt är. Och som du tipsar om så är det sant med kvällssovningen, vi försöker att hålla henne vaken efter klockan 16.00. Hon är pigg på kvällarna och sover länge, det passar oss bra. Det här är kanske priset vi får betala? :)
    Ja man kan ju inte få både sovmorgon och tidiga kvällar ;)
  • LokesMammi

Vi tar på pyjamas vid 20, sen mys i soffan eller i våran säng. Sen är det välling i sin säng i sitt rum mellan 20-21. Oftast kl 21 beroende på hur han sovit under dagen. Oftast somnar han till flaskan o vaknar vid 22 el 23 för o få nappen. Somnar han inte till flaskan får han nappen, stryk över huvudet o sen somnar han. Han är så lätt , han somnar själv i sin säng. Så skönt. *peppar peppar*.
    På dagen kan man lägga honom på magen i sin säng o lägga fram nappen så kan han somna. Ibland vill han att man stryker över ryggen eller buff i rumpan.

Loke 11/1-11
Svar på tråden December Bebis 2010 :)