ludicrous skrev 2010-10-11 11:51:54 följande:
Ang hund.
Vi har en schäfer nu, 1.5 år ca som vi har tagit över. Han e vääääldigt glad i andra hundar så nu är det hårdträning. Jag tänker INTE stå med en barnvagn o en hund i kopplet som flyyyger iväg när han ser andra hundar. Om jag nu får HP tänker jag ägna mycket tid till att få ordning så han inte drar. Vi ska byta ut halsbandet mot en sele nu, då har man ju lite mera att hålla i om han drar. En sak e ju om han drar när man precis kommer ut, då vill han bara upp i skogen o göra sitt, men det ska ändå vara ordning på honom, men det är ju som att börja om från början, bara det att det inte är en lätt liten valp, utan en "trotsig tonåring" som dessutom e väldigt stark. Men som sagt, det måste ju göras, jag vill inte riskera att dratta på ändan höggravid eller med bebis heller, när det e vinter, bara för att han inte e tränad.
Hur han reagerar sen, när bebis kommer återstår ju att se, han är ganska härdad nu, han har ju en snart femåring som gärna "leker" med honom, dvs klär ut honom, retar, klappar, "dresserar" osv.. Han e sååå fin när han kommer ner med en mantel o en prinsesskrona på sig ;D
Som tur är så har jag en ganska mesig golden som tycker att de flesta hundar är lite läskiga.
Så han går som finast då vi möter folk och hundar.
Har hört flera ägare som säger till till hund att sådär ska man bete sig och peka på min hund=)
Jag har hört någonstans att med sele blir dom ännu starkare, för då har dom ju också mer att dra med, inte bara halsen.
Prova att sätta halsbandet längre upp på halsen istället, finns även speciella halsband som går högt upp.
För precis bakom öronen har dom punkter som gör ont om dom drar.
Om du tittar på hundar som blir utsällda tex så går de flesta med halsbandet långt upp på halsen.
Sen vet jag en jättebra koppelövning.
Om du har en skål med godis, (och nu ska det va gott godis, typ korv, inte torrt hundgodis)
som störning och mål. Hunden ska se så den vet att det är godis i skålen.
Gå ca 5 meter ifrån skålen och börja gå mot den. Om hunden drar för att komma fram, stannar du och backar tre steg.
Bröja sen gå igen då hunden kommit i jämnhöjd med dig igen.
Gör om samma sak om den fortsätter dra.
Belöna från din hand om den går utan att dra. Låt den sen på ditt varsågod ta godis från skålen.
Och när du övat det ett tag, så kan du ju se om du hittar någon med hund som vill hjälpa dig.
Så att dennes hund blir målet och störningen, eftersom det är det din hund har svårt för.
Eller så passar du helt enkelt på när du ser att ni möter folk.
Men då gäller det ju också att du har jättegott godis.
Något som har funkat bra för mig är skinkost på tub, vilket är mycket praktiskt också=)
Och så ska man inte nöta på att träna länge åt gången. Utan kortare stunder, men fler gånger i veckan=)