• Licebe

December Bebis 2010 :)

Stefanie skrev 2010-10-10 18:20:22 följande:
    Min pappa är hantverkare och har kommit med idén om att och lovat att fixa till vår spjälsäng så att man kan sätta madrassen i samma höj som vår säng och plocka bort (eller dra ner, jag vet inte riktigt vilket han tänkte) gallret på ena sidan av sängen så att den blir som en utbyggnad av vår säng.
    Han gjorde så på spjälsängen när han och hans sambo fick barn för tre år sedan. Han sade det att då slipper man oroa sig för att mosa Liten och man slipper att gå upp varje gång liten vaknar. 
    Först hade jag tänkt att ha ett babynest i sängen, men det här känns smartare. Kommer att ha ett babynest i alla fall för att det är mysigt för liten och bra att ha på andra ställen i hemmet också.

Åh, vilken bra ide´=)
    Har ju lite av en handyman till kille som snickrar just nu, så då ska han nog få borra hål i spjälsängen också=)
  • Licebe

Är det ingen som vet vartifrån man kan få såna där startpaket  här i Sverige?

Och är det någon som har erfarenhet av att ha hund och en nyfödd?
    Tänkte på hur mycket man hinner vara ute och gå med hunden, då sambon jobbar.
    Förstår att det är lite olika eftersom bebisar sover olika mycket, men ni kan ju skriva hur det var för er=)

• Licebe
    Är det större risk att det skulle hända om man har bebisen i sin säng?
  • Licebe
    NhjärtaD skrev 2010-10-11 11:34:52 följande:
    hej tjejer!

Hoppas ni haft en trevlig helg! Det har vi, trots att jag har så ont....idag är nog den värsta dagen, kryper nästan fram, kunde knappt gå från dagis efter jag lämnat barnen...har kräkts av smärta
    Tycker som er när man tänker framåt att det inte är lång tid kvar, men när man har denna smärta så känns det låååååångt...vill juh gärna att bebis kommer tidigare, men samtidigt inte för tidigt....
    En positiv sak iaf är att min tarm verkar ha slutat blöda & att det är "bara" 3 veckor kvar tills jag får sluta med kortisonet!!!
    Ursch för den där smärtan!
    Hade en kompis som sa att nu är det verkligen inte lång tid kvar,
    Men om man har ont varje dag känns det som en eeevighet.
  • Licebe
    ludicrous skrev 2010-10-11 11:51:54 följande:

Ang hund.
    Vi har en schäfer nu, 1.5 år ca som vi har tagit över. Han e vääääldigt glad i andra hundar så nu är det hårdträning. Jag tänker INTE stå med en barnvagn o en hund i kopplet som flyyyger iväg när han ser andra hundar. Om jag nu får HP tänker jag ägna mycket tid till att få ordning så han inte drar. Vi ska byta ut halsbandet mot en sele nu, då har man ju lite mera att hålla i om han drar. En sak e ju om han drar när man precis kommer ut, då vill han bara upp i skogen o göra sitt, men det ska ändå vara ordning på honom, men det är ju som att börja om från början, bara det att det inte är en lätt liten valp, utan en "trotsig tonåring" som dessutom e väldigt stark. Men som sagt, det måste ju göras, jag vill inte riskera att dratta på ändan höggravid eller med bebis heller, när det e vinter, bara för att han inte e tränad.
    Hur han reagerar sen, när bebis kommer återstår ju att se, han är ganska härdad nu, han har ju en snart femåring som gärna "leker" med honom, dvs klär ut honom, retar, klappar, "dresserar" osv.. Han e sååå fin när han kommer ner med en mantel o en prinsesskrona på sig ;D

Som tur är så har jag en ganska mesig golden som tycker att de flesta hundar är lite läskiga.
    Så han går som finast då vi möter folk och hundar.
    Har hört flera ägare som säger till till hund att sådär ska man bete sig och peka på min hund=)
    Jag har hört någonstans att med sele blir dom ännu starkare, för då har dom ju också mer att dra med, inte bara halsen.
    Prova att sätta halsbandet längre upp på halsen istället, finns även speciella halsband som går högt upp.
    För precis bakom öronen har dom punkter som gör ont om dom drar.
    Om du tittar på hundar som blir utsällda tex så går de flesta med halsbandet långt upp på halsen.

Sen vet jag en jättebra koppelövning.
    Om du har en skål med godis, (och nu ska det va gott godis, typ korv, inte torrt hundgodis)
    som störning och mål. Hunden ska se så den vet att det är godis i skålen.
    Gå ca 5 meter ifrån skålen och börja gå mot den. Om hunden drar för att komma fram, stannar du och backar tre steg.
    Bröja sen gå igen då hunden kommit i jämnhöjd med dig igen.
    Gör om samma sak om den fortsätter dra. Belöna från din hand om den går utan att dra. Låt den sen på ditt varsågod ta godis från skålen.

Och när du övat det ett tag, så kan du ju se om du hittar någon med hund som vill hjälpa dig.
    Så att dennes hund blir målet och störningen, eftersom det är det din hund har svårt för.
    Eller så passar du helt enkelt på när du ser att ni möter folk.
    Men då gäller det ju också att du har jättegott godis.
    Något som har funkat bra för mig är skinkost på tub, vilket är mycket praktiskt också=)
    Och så ska man inte nöta på att träna länge åt gången. Utan kortare stunder, men fler gånger i veckan=)
  • Licebe
    Sandragumman skrev 2010-10-11 18:06:02 följande:
    HALLÅ TJEJER!!!!!

Jag fick beviljad HP fast jag abra är tim vikarie inom hemtjänsten och jag hade inte inbokat några pass alls för framtiden!!!!
    Det gick!!!!!! De  var inte omöljigt!!!!

så från den 19 alltså tisdag nästa vecka kan man vara hemma med samvete:P
    Gud va skönt för dig!=)
    Sitter fortfarande och väntar på besked,  är också timvikare, fast jag jobbar natt inne på ett ålderdomshem.

Och nu sen förra veckan har jag sjukskrivit mig själv p.g.a. den här jävla onda röven.
    Så jag ska höra med bm hur jag ska göra, för jag kan inte jobba och imorrn måste jag ha ett läkarintyg.
    Men, jag får inte träffa läkaren förrän den 20:e.
    Aja, det får gå som det går.
    Vad betyder just den här månaden om ett år, typ:p
  • Licebe

Jag ska också till barnmorskan idag,
    och sen på föräldragrupp=)

Idag har jag varit gravid i tvåhundratvå dagar, det firas med att gå i mjukisbyxor heela dagen=)

• Licebe
    ansi skrev 2010-10-12 09:15:49 följande:
    Idag har jag varit gravid i 210 dagar och alltså 75% av tiden till BF. Å, vad jag önskar att jag kunde fira det med att gå i mysbyxor hela dagen! Istället är jag illamående och trött på kontoret där jag känner lite dålig motivation idag... (gnäll, gnäll).
    Du skulle ha satt på dig mjukisbyxor ändå. Så att du iallafall hade haft bekväma byxor=)
  • Licebe
    Momalicious skrev 2010-10-12 09:55:38 följande:
    Jag har gjort 201 dagar tror jag, och jag firar med att spendera dagen på körskolan. Yaay.
    Fick typ en psykbryt igår och grät i typ en timme för jag är så stressad över allting som ska hinnas med innan bebisen kommer. Det mesta känns liksom "det löser sig" men en del känns riktigt jobbigt, typ körkortet. Så ska boka in mer intensivt med lektioner nu så det inte är så utspritt så jag kan få klart det så fort som möjligt! 
    Det är jobbigt att ha saker ogjorda i vanliga fall, så jag lider med dig!
    Du får försöka tänka på att du gör det för att du vill ha körkort.
    Så blir det inte ett måste.
    Så brukar jag tänka om städning och disk och såna där tråkiga måsten,
    att jag gör det för att jag vill ha det rent.
    Blir lite lättare då=)
  • Licebe
    Emelle skrev 2010-10-12 12:49:38 följande:

Ser att ni skriver om skor (skumläser bara lite då ajg hade massor att läsa ikapp...)

Men hur gör ni med jackor?

Jag kan knappt knäppa nu, men hur ska det bli om typ 2 veckor då?

Ska man köpa en ny att använda nån månad bara eller ska ni köra uppknäppt?

Låna killens känns ju sådär, och jag kan inte gå i tjock tröja och halsduk bara ju...Jag kanske inte får bebis förrens i Januari!!

Jag hade sånt flyt, att jag hade haft min gamla jacka i sex år.
    Så att det var ändå dags att köpa en ny=)
    Hade tur och hittade en i min smak som jag kan ha nu under graviditeten och även efter=)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)