• Mrs TH

December Bebis 2010 :)

delifi2 skrev 2010-08-13 22:24:09 följande:

jag har skrivit brev de senaste 2 grav eftersom jag bara vill ha lustgas och att jag vill halvsitta upp i sängen, det har funkar för mig alla ggr och jag vill fortsätta med det.

Första gången jag skrev det med Elliot (5år) så verkade inte bm läst det för hon babblade p å om sterila kvaddlar hela tiden och jag sa nj hela tiden, lite jobbigt tyckte jag.

Men med William var det tvärtom nästan, när vi kom in så var vi själva så de hade all tid i världen med oss.

Nåt jag kan rekommendera som funkade för mig är dyktekniken, man andas med värkarna hela tiden, jag går in i min bubbla när värkarna börjar och andas djupa långa andetag. Oftast när man får värkar så förösker kroppen kämpa emot eftersom man brukar göra det när man har ont, jag brukar tänka på mina värkar som en våg när de börjar som man surfar på och den blir högra och högre sen när den avtar så sjunker man ner och ma nhar klarat det.

ang namn så vet jag redan tejnamn Olivia Victoria ska hon heta om det blir en tjej, det har jag bestämt för längesen redan innan jag träffa Magnus så tänkte jag att om jag skulle få ett barn till och det skulle bli en tjej så skullle hon heta Olivia Victoria.

Ang sen avnavling så är det så att när man föder så brukar de klippa av navelsträngen rätt snabbt men man ksa vänta tills pulsen i navelsträngen slutat slå, för då har alla viktiga hormoner coh antikroppar kommit över till barnet.¨

Här får man göra gluckostest om man är har ett högt Bmi tidigt och sen får man göra det i vecka 28 igen eller så gör man det då om man inte har högt bmi.

Dyktekniken har jag läst mkt om och den är jag väldigt intresserad av

I onsdags skickade jag in hp ansökningspapperna, hoppas hoppas hoppas... Det börjar bli jobbigt nu att bubba och bära samt stå hela dagarna.

Vi har ju fått höra att vi troligtvis väntar en liten flicka, namnet har vi klart sedan länge, Elise Charlotte Maria, ska hon heta såvida hon inte kommer ut och ser ut som nått heeeelt annat. Vi har egetnligen inte så många flicknamn mer än Elise, ja det ska vara Isabella som vi båda är ense om eller Elvie, efter min mormor. Elise hette min mans mormor och Charlotte heter min mamma, Maria heter alla kvinnor i min släkt i för/mellan namn.
    Skulle det bli en pojke så blir det svårare, men Gabriel gillar vi båda två, min man tycker om Karl, och jag gillar Isidor.
    En del tar det här med namn som det kommer, det kommer inte att fugera för oss, vi är nästan alltid mer eller mindre oense om allt namnrelaterat, har alltid varit, så vi måste ha en short-list, med namn som båda tycker om annars kommer staten att få döpa ungen

Barnvagn har vi köpt, en beg Emmaljunga smart duo combi, jättefin, och jag har tvättat alla tvättbara delar och den ser ut som ny Jag ville ha en stor stadig vagn med gung i, eftersom jag älskar att gå.
    Annars har vi inte köpt nått... Jo en body köpte vi efter rul, som en liten symbolhandling. Spjälsäng ska vi få av en kompis som har 3 st till sin dotter( don't ask me why) babyskydd behöver vi köpa och en säng/vagga/ nått för bebben att ligga i från början eftersom vi inte vill ha bebisen med oss i sängen.

Jag mår rätt hyggligt, fast ja ghar ju foglossning, och ont i ryggen, värst för mig är att jag har fått karpaltunnel syndrom i bägge händerna, ett helvete när man jobbar på ICA och bär/lyfter/plockar/ hela dagarna. Jag har ingen dvs nada känsel fråån sista leden i tumme-pek-lång-ringfinger samt att jag har jätteont i handlederna. Jag sover med skenor varje natt , och har dem så fort jag är hemma men det hjälper inte. Blir galen snart!!!
    Tänk er att ha konstant avdomnade fingrar, känns som när handen somnat, hela tiden varje minut. Däremot har jag inte svullnat i fingrarna och kan fortfarande ha vigsel/förlovningsring

Jag känner inte bebben så mkt, men så har jag ju moderkakakn i framkant, lite smått smått på nätterna, hon sparkar på blåsan Men det skulle tydligen vara normalt och man känner mkt runt v 23-24.
    Fast för att jag skrev det där så vaknade hon och sparkade haha.

Vi har fått lånat en hel del kläder, men eftersom vi inte har sagt att det antagligen är en flicka till nån så får vi ju en massa kläder, sållar rätt hårt och har en halv banankartong med bebiskläder. Har även beställt byxor ifrån en tjej som gör supercoola barnkläder i eko retrotyg, så snygga! Ska kompletera med lite POP bodys etc. Hur mkt kläder behöver de ibörjan?
  • Mrs TH
    ludicrous skrev 2010-08-16 09:50:30 följande:
    Hej alla :) Har varit inaktiv här ett tag, har jobbat massa..
    Nu e sommarschemat slut o jag e ledig drygt en vecka, skönt!
    Kändes så jävla pissigt, fick sjukanmäla mig sista natten på jobbet :( Och dom vet inte att jag är gravid så jag sa att jag var förkyld, när jag egentligen låg hemma med ryggvärk o sammandragningar :(

Någon mer som "startat om" gravditeten? Jag är precis som i början ; illamående, halsbränna, o jättetrött..
    Är jättedålig på att äta också, kanske äter lite mackor på dagarna bara.. Men jag mår illa o kan inte riktigt äta :(

Har ont som sjutton i ryggen idag med, men nu ska jag vila o hoppas jag kan ta en promenad senare :)

Har lagt upp en bild i bildtråden, lite syns det nu iaf i v 21 :P
    Japp, jag har startat om BIG TIME, kräks varje dag, är jättetrött och halsbränna har jag iofs  haft varenda dag sen 1 vecka för +'et, men det är värre nu, jag vaknade tom igår natt för att spy, så illa har det inte varit  förut.

Ang FP, min bästa vän är läkare och hon har max ersättning, dvs den högsta ersättningen som man kan ha, det är 901kr/per dag, det kan man även läsa på fk's hemsida. Så Ondar, pappans kompis är nog ute och sneseglar
  • Mrs TH

Vi köpte ju en beg, emmaljuga, med 2 stora fasta hjul, det är mkt möjligt att den inte är speciellt lättkörd i butiker etc,men å andra sidan hänger jag inte nere på stan speciellt ofta. Jag/vi, fast min man sket i vad vi köpte för vagn så länge den var säker och begagnad, valde en som det är bra gung i och som passar bra för låååånga promenader och som är varm och ombonad, och som går bra att dra i snö, för snö kommer det att vara i december och vi bor i Gävle, här är det ALLTID mkt snö, sen bor många av mina vänner och mina föräldrar på landet, där det är ännu sämre plogat
    Skulle jag upptäcka framåt sommaren att den är jätteklumpig, så har den kostat så pass lite att vi utan problem kan köpa en smidigare sittvagn.

Jag känner nog tvärtemot många av er, det rör mig inte ett dugg i ryggen att folk frågar och berättar om sina graviditeter. Jag tycker faktiskt att det är omtänksamt, visst det är kanske inte så kul att få frågan om det är dags snart, av 10 olika kunder samma dag, när december faktiskt ligger ett par månader bort. Men å andra sidan, så är det ett tecken på att de bryr sig tillräckligt mkt för att fråga.
    Vi var på 30årsfest i lördags, och jag kände mig som Buddah, alla vill klappa på magen, men jag kan inte ta illa upp, det är otroligt rörande och gulligt när partymänniskor kommer fram med något varmt i blicken och frågar om de får känna på magen, när de frågar om namnförslag, berättar historier och frågar allmånna frågor. Det är ju för att barn berör, gravida berör, alla har en relation till graviditet och barn, en del minns sina egna, en del längtar, andra är rädda, en del oförstående, hur som haver berör det människor. Och mig får de fråga tills de tappar rösten, jag upprepar gladeligen, jag lyssnar på historier och tycker att det är rätt kul att höra hur det var för 40 år sen. Och klappa på magen får de göra, bara de frågar först En tjej satt i 20 min med händerna på min mage helt fascinerad och pratade med bebisen, man kan inte annat än att bli glad över sådant, iaf kan inte jag låta bli att bli glad!

• Mrs TH
    MFJG skrev 2010-08-16 13:41:48 följande:
    Jag håller med Mrs T. Folk får fråga mig hur mycket dem vill. Jag tycker bara det är kul om någon intresserar sig för mig. Däremot blir jag lite paff/obekväm när någon vill ta på magen. Förra graviditeten var det främmande som försökte sig på att känna. INTE ACCEPTABELT för min del..
    Jag tror att anledningen till att jag inte har några som helst problem med att folk tar på min mage är följande

a: jag är mullig, jag är väl medveten om det och jag har inga problem med det heller, men under väldigt många år har min mage varit en källa till ångest och sorg, nu står den för något positivt, något vackert. För en gångs skull kan jag känna stolthet över min mage och därför tar jag inte illa upp, för jag är lika fascinerad av den som andra är ,-)

b: Jag är fysiskt tillgänglig, dvs jag har inga problem direkt med att folk som jag inte känner så väl kramar mig, jag kan själv ge människor en kram eller fysisk närhet om det är vad de behöver trots att jag inte känner dem,e x jag jobbar på ICA och det är väldigt många ensamma människor som kommer dit, speciellt pensionärer, och många av dem vill hålla en i handen eller ge en kram eller klapp på kinden, det är helt ok för mig.

Men jag har aldrig upplevt att en vilt främmande människa har kommit fram och tagit på min mage, det skulle nog göra mig lite obekväm...
  • Mrs TH

Idag har det verkligen ÖST ner här, usch. Men å andra sidan betyder det att ajg utan att skämmas kunde spendera halva dagen på favvofiket med bästa kompisen och hennes dooter och tillika min guddotter
    Resten av dagen( eller tja resten av den aktiva dagen) tillbringade jag på Åhlens, där är det 50% på reapriset på barnkläder hittade två fina byxor åt Jullan. Kunde ha handlat mer, men jag försöker vara ltie eftertänksam och köpa sådant som jag har användning av som är praktiskt.

Moma: det kommer nått gott ur allt, och rent hem är inte fy skam. Jag dessvärre inga andra råd att ge dig än att gå till rektorn, det är den enda som kan sätta press på läraren. Däremot måste jag verkligen säga att det är skärmmande att det är så många lärare som gör "deals" med sina elever. Det bör inte finnas överhuvudtaget. Min man är lärare och han skulle bli mörkrädd om han fick höra att lärare " utlovar" betyg. Jag har aldrig under hela min skoltid+ 5 år på universitet varit med om något sådant. Jag säger inte att det är ditt fel, och det är klart att din lärare ska hålla sin del av avtalet. Däremot vänder jag mig mot att det ska förekomma avtal/ deals överhuvudtaget eftersom det är så stor risk att det blir missförstånd, samt att man faktiskt har svårt som elev att bevisa att man har "rätt" till det eller det, för det är ju stoooor skillnad på IG och MVG. Dessutom ska aldrig en lärare lämna ut sig så pass till en elev att eleven har "makt" över läraren, det är väldigt väldigt farligt, men det har din lärare gjort så då får han stå sitt kast
    På universitet/högskola blir inte kurser avslutade förrens man lämnat in alla uppgifter, betyget sätts efter kvalitén på det inlämande, men även på om man håller deadlines etc, vilket man inte gör om man kompletterar 1 år efter en kurs, som jag gjort med elektronisk dokumenthantering B ex.

• Mrs TH
    Momalicious skrev 2010-08-18 21:20:52 följande:
    Nej, men på gymnasiet måste man ju sätta ett betyg så det var därför den dealen kom. Men skitsamma.
    Tycker dock inte jag har någon makt över honom, hade jag haft det hade det varit fixat redan. Det hade varit en sak om jag fick ett för lågt betyg, typ hopp mellan mvg och vg eller liknande, men det hoppet drar ju ner mitt snitt nåt sjukt mycket.
    Det var ju aldrig tal om nåt IG liksom, utan det var bara för att han inte ville sätta lägre än MVG på mig för att han vet att jag kan bättre. Han sa till och med att jag är en bättre fotograf än honom, vilket är trevligt att höra såklart. Nu känns det dock som att när det här väl är ordnat, oavsett hur resultatet blir, så kommer jag aldrig prata med honom igen. Skadan är för stor liksom.
    Hade jag kunnat spola tillbaka tiden så hade jag skaffat garantier, kontrakt, allt möjligt, men nu kan jag inte det.
    ondar skrev 2010-08-18 19:26:28 följande:
    Skönt att det finns andra som vet iaf vad han har sagt, usch vilken idiot:(
    Jag håller alla tummar att det ordnar sig FORT!

Duktig du är som har fixat iordning hemma iaf! Ibland är det bra att vara arg;).

Usch, forum överlag är hemska när det kommer till såtnd är. Så fort man behöver prata av sig och få ur sig sin ilska så är det som om folks empatiska förmåga är som borta med vindenSkrikandes
    Ja, jag har änna väntat länge nog. Jag ska faktiskt gå och lägga mig nu, är helt slut på alla sätt. Varit vaken sen 7 och bara varit arg och ledsen hela tiden i princip. Åt frukost klockan 10 och sen åt jag inget förrän 18, bara för att jag inte hade nån matlust. 

Det värsta med allting är att jag får väldigt onda sammandragningar varje gång jag blivit såhär ledsen, och jag har haft det hela dagen i princip. Om det här gör så att det händer något med bebis, då kommer jag mörda honom på riktigt och då skiter jag i om jag hamnar i fängelse alltså. Att man kan behandla människor, eller ännu värre - vänner, såhär är för mig helt jävla ofattbart. Det är nästan det som gör mig mest ledsen, att vi haft en så jäkla bra relation och så förstör han allting. Resten av situationen är jag bara förbannad på. Önskar jag kunde göra mig osynlig och skada honom typ. Känner mig helt ond men jag kan inte hjälpa det. Dessa månader har varit förjävliga alltså.
    Jag hoppas verkligen att det löser sig, och mitt råd är iaf att prata med rektorn, eftersom h*n verkar insatt. Har man gjort det man blivit tillsagd att göra så ska man ha det man blivit lovad, inter mer än så.
    Jag hoppas att allt ordnar sig så att du kan lägga det bakom dig och ta hand om dig och magen.
  • Mrs TH

Bebisen sparkade så att jag vaknade i morse, synd bara att hon sparkar nedåt, mot blåsan...

• Mrs TH

Ska åka iväg med 2 av 3 missar snart. Jag har så ont i händerna pga karpaltunnel symdromet att ajg tine kan borsta perserna ordentligt, får raka av pälsen tills vidare, iofs brukar jag göra det på sommaren eftersom de gillar att ligga ute på gräsmattan i solen och det blir så himla glada när de slipper pälsen. Men det är ju snart höst nu, nåja, det spelar ingen roll så länge missarna har det bra. Badade ska de bli också eftersom ajg itne orkar stå på knä vid badkaret  alt föna dem i timmar själv längre. Var itne så väldigt dyrt, 800kr för två rakningar och badningar.

Tänkte försöka kamma ur det värsta och klippa klorna nu innan vi åker alltid nått iaf. Men jag hatar att inte klara av allt som jag tidigare klarat av, usch,

Sammandragningar har jag dagligen en del gör lite ont andra känns inte, men å andra sidan vore det väl konstigt om jag inte hade nå sammandragningar som lyfter run 1-3 ton per arbetspass. Det brukar lugna ner sig när jag får vila mig.

• Mrs TH
    NhjärtaD skrev 2010-08-19 11:22:28 följande:

Kännt av halsbränna inatt, & nu med, sådär kul.....

Imorgon ska jag iaf fixa mitt hår, ska bli skönt med en liten makeover nu i tjockistiderna!!!

Halsbrännan och jag är gamla polare, sen  1 veckan innan + ungefär, jag vaknar varje natt av halsbränna, trots att ajg tar novalucol innan jag somnar, har vatten och novalucol bredvid sängen, novalucol på jobbet, i handväskan, i bilen, i köket och i badrummen. Känner mig som en knarkare med lite stash´s överallt.

Jag måste fråga om någon annan tappar mkt hår? Alltså nu har jag otroligt tjockt hår men jag tappar ändå nävar hår varje dag. Varje gång jag drar handen igenom håret så får jag handen full i hår, börjar bli liiiiite orolig, ska det fortsätta så här i 4 månader till + amning så kommer jag bli flintis.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)