• Mrs TH

December Bebis 2010 :)

Oj vad bebisen sprattlar idag full rulle i magen, hon verkar ogilla när jag sitter framför datorn

Usch vad det ska vara bökigt det här med SGI, och varför finns det inga tydliga regler? Jaja, jag ska vika lite tvätt, dammsuga och sy ett lapptäcke, det vräker ner regn ute och jag ör ledig hela dagen och behöve ralltså itne gå ut om jag inte vill

• Mrs TH
    Emelle skrev 2010-08-26 12:12:46 följande:
    Har också funderingar på det... Jag tänker att jag ska..men glömmer nog bort det mesta dels...
    Får väl fixa det...är ju trots allt 4:e barnet här så knipa bör man väl

HP ska jag med ansöka om nästa vecka.
    Kommer inte orka jobba hela tiden den här ggn. Har jättejobbiga SD och foglossning redan nu.
    Väntar bara in att chefen ska komma tillbaka från sin sem så hon kan skriva på.
    Jobbar med inom ÄO.
    Vill bara säga att på papperna jag fick så stod det att foglossning, SD och i mitt fall karpaltunnelsyndrom inte ansågs som tillräckligt för att ge hp, utan jag fick för tunga lyft, gående och stående.
  • Mrs TH
    NhjärtaD skrev 2010-08-26 12:31:27 följande:
    Men det är det i ÄO oxå så det får hon nog för, det fick jag förra gången....
    Ja naturligtvis är det tunga lyft, gående och stående i ÄO, det var inte det jag menade utan hon skrev att hon hade problem med SD och foglossning och därför skulle söka HP, det kommer de kanske itne att ta hänsyn till. Jag har så svår foglossning så att jag måste gå in i grönsakskylen och gråta varje dag, men det spelar ju ingen roll om handläggaren inte anser att det är skäl nog för hp. Då får man puscha och framhäva det som enligt fk ÄR skäl nog. Det var det jag menade
  • Mrs TH
    NhjärtaD skrev 2010-08-26 12:58:15 följande:
    Jadå, men i den kombinationen brukar de flesta får det, men visst endel har otur

Jag förstår
    Ja det är klart i mina papper stod det bara att  de särskilda skäl du angett påverkar inte fk's beslut. Men det är klart det verkar vara olika från dall till fall. Huvudsaken är ju att man blir beviljad
  • Mrs TH
    linasmama skrev 2010-08-28 11:30:38 följande:
    Vi hade bestämt oss för att inte köpa ett skötbord utan bara en skötbädd på tvättmaskinen men vi har insett att vi måste tänka om. Har ingenstans att lägga blöjor, tvättlappar, oljor och salvor och så då. Blir ett sniglar skötbort från IKEA istället..

Hade två mardrömmar i natt om förlossningar.. Jag är egentligen inte speciellt rädd inför förlossningen för jag hade en så lätt med min dotter. Men jag drömde om att allt jag inte ville hände, typ att jag var tvungen att göra ett akutsnitt och de vägrade söva mig, nästa dröm tog jag bussen till förlossningen för jag ville inte väcka min kille och så glömde jag bb-väskan hemma så tog en annan buss hem och hämtade den, när jag kom in igen var jag helt knäck för att jag hade glömt min TENS apparat hemma, bm brydde sig inte heller ett dugg om vad jag skrivit på förlossningsbrevet.. Hade världens ångest när jag vaknade.. Fler som drömmer såna konstiga saker?

Momalicious: Jättesöta små, synd bara att de växer så fort..
    Jag hänger lite i en annan tråd på ett annat forum, där är det en tjej som precis fått barn och hon sprack så otroligt mkt att de var tvungen att operera henne...
    Det drömde jag om i natt, det var inte alls speciellt trevligt.
    Sen hade jag drömmar om att skälla ut min svärfar, men det var väl mest en önske dröm
  • Mrs TH
    Emelle skrev 2010-08-28 18:54:22 följande:
    AnnaCL skrev 2010-08-28 15:54:07 följande:
    Hej på er! Jag har läst tråden men inte skrivit på hundra år. Är nu i v 24. JAg tänkte fråga er om råd angående föräldrapenning som jag för övrigt har dålig koll på.
    Kommer ni att ta ut den innan barnets födelse och i sådana fall hur lång tid innan? HUr gör man om man försöker att jobba så länge som möjligt. Jag tänkte då det står på deras hemsida att man måste anmäla det senast dagen man vill börja ta föräldraledighet, innabär detta så hårt att man måste anmäla detta dagen man ligger på BB och barnet skall födas? Oj vad tjorvig jag är men detta är en djungel för mig.
    Hoppas ni har det fint alla.
    Jag kommer (med förutsättning att jag får HP) ta ut FP från tio dagar innan BF, det är så länge man får HP, tio dagar innan BF. För mig blir det den 13 December.

FK är ju kända för att inte vara snabbast i världen och du kan anmäla från när du vill starta då ditt moderskapsintyg inkommit till FK tidigast 60 dagar inann BF om jag inte minns fel!
    Min HP kommer också att ta slut den 13 december, men jag har faktiskt sparat ganska mkt semester det här året, så jag hoppas att bebisen kommer innan semestern är slut. Kommer ta en dag i veckan under HP tiden, eftersom jag bara blev beviljad 75%, sen tar jag ut resten så länge de räcker, och sedan FP.

Ang  tjejen som blev så trasig, jag fattar inte hur de tänker, hon är liten och barnet jättestort 57 cm och 5kg, hon gick över typ 15 dagar och gjorde ett tul, kollar man inte stl på barnet då? Jag skulle bli vansinnig om det hände mig, hon höll dessutom på i runt 40 timmar...
  • Mrs TH

Jag ska på akupunktur på fredag  för foglossningen, alla ja ghar pratat med säger att det hjälper så det är väl dags att krypa till korset och prova!
    Annars kan jag verkligen rekomendera en gravidkudde, jag fick en sådan av min man i bröllopspresent och det är det bästa hag fått någonsin!!  Den är jättelång så jag har den mellan benen när jag sover, det hjälper mot foglossningen, jag märker på en gång när jag inte haft den, då kommer jag knappt upp på morgonen.

• Mrs TH

oj vad ni är ute i god tid, jag gillar också att vara ute i god tid men just nu har jag inte den tiden Rynkar på näsan, men så fort jag går på hp så ska jag boa, städa ett rum varje dag så det blir sterilt och alldeles perfekt, göra iordning bebisens rum, somd en så klart inte kommer att ligga i alls tvätta, styka, vika och organisera kläderna och annat smått och gott.

Ang förlossning och läsa på, jag är av naturen vetgirig och älskar att lära mig, men jag har kommit fram till att i det här fallet så är det bättre för mig att inte veta så mkt. Alltså jag har ju läst mig till basic information om hur förlossningen går till, men jag ramlar alltid in på hemskheter och sen så vill jag inte ha en alltför fast uppattning om hur förlossningen kommer att vara eftersom jag faktiskt inte vet hur det kommer bli, det kanske går jättefort, eller långsamt, man kan spricka alldeles för mkt och få opereras, eller lite grann och slippa. Det kan bli akutsnitt etc. Sen tycker jag att det bara händer saker, ex jag vill ha epidural, det var typ det enda jag vetat med säkerhet. Men så fick en kompis barn nyss och hon började läcka ryggmärgsvätska efter epiduralen och har fått legat platt på rygg i 2 veckor... Då känns ju inte det så lockande. En annan gick långt över tiden och fick en bamsebebis, hon gick sönder nått otroligt och fick en massa blod och iväg på operation, så nu nojjar jag över att gå över för mkt. And the list goes on.......

Så i mitt fall är det så att ignorance is bliss, ju mindre jag vet desto mindre kan jag oroa mig över.
    Kvinnor har fött barn i alla tider och överlevt, jag litar på att min naturligt instinkt är så pass utvecklad att jag fixar det, att jag fattar det här med att vara mamma, att det faktiskt kommer att gå bra. Jag har ju överlevt och min mamma hade inte en susning om hur barn fungerade, eller om förlossningar. Mormor visste ännu mindre och hennes barn mår bra

För att inte tala om alla "fel" som kan uppstå, jag håller mig jävligt långt borta ifrån sådana sidor

• Mrs TH
    delifi2 skrev 2010-09-04 10:45:14 följande:
    MRST---> måste fråga vrf du ska göra rummen sterila för? Fatta inte vad du mena där :)

Jag sover så hemskt mycket nu, har nästan precis vaknat och ätit frukost och jag vill bara gå å lägga mig igen, inget kul alls :(

Igrå änr jag var på akupunktur så halsov jag som jag brukar men vaknade upp av att jag grät, jag hade då drömt om förlossningen och att v fick en kille och jag sa till min man "Här ta honom jag vill inte ha honom jag vill ha en dotter"  jag hoppas verkligen inte att jag flippar ut så, vill ju gärna ha en dotter eftersom 3 söner  tätt inpå varann är rätt jobbigt. Var längesen jag hade en liten flicka att gulla med, vet inte men frö mig blir det mer gullande med flickor än med pojkar, då menar jag när de blir lite äldre
    Det är mest ett uttryck, jag är lite av en städ-fanatiker, men hinner tyvärr inte med att ha det så rent som jag vill, när jag jobbar heltid och skriver en masteruppsats. Jag menade att jag vill städa igenom varje rum, så att det blir riktigt riktigt rent, dvs typ en flyttstädning fast utan flyttdelen Då kan jag ta det lugnt sen, för det brukar hålla i typ 6 månader
  • Mrs TH
    AnnaCL skrev 2010-09-04 10:31:17 följande:
    Hej på er alla. Jag kan ju inte påstå att jag är den mest aktiva här men jag läser det mesta som skrivs. Nu skulle jag behöva lite råd i barnvagnsdjungeln. Jag vet att det skrivits om detta tidigare men jag vet inte riktigt när. Vad ska ni har för barnvagn? Vi funderar över mountainbuggy, Emmaljunga edge duo, kronan eller brio happy kombi. Någon som har några för eller nackdelar att dela med er av? För oss är det första barnet så vi har noll koll.
    Vi bor i uppsala nu men kommer att flytta västerbotten nästa år så den kommer både att köras i stadsmiljö och i snö.
    Kram på er.
    Jag har egentligen ingen koll, men vi valde mellan kronan och emmaljunga edge duo, det blev en emmaljunga duo sport ist, eftersom det fanns en precis sådan som jag( min man skiter i vilket) ville ha begagnad på lämpligt avstånd. Kronan har jag hört jättemkt bra om, men den har en nackdel( tycker jag) och det är ju att ligginsatsen är så lågt ner, jag är lång, det blir långt ner att böja sig för mig, medans emmaljunga är högre, mkt högre. Nu vet jag att man kan reglera handtagen etc, men det är inte det jag är ute efter, jag vill inte behöva vika mig dubbel för att plocka upp bebisen.

Vår emmaljunga är jättestor, tar mkt plats, men har ett härligt gung, stor fina hjul som säkert rullar lätt i snön. Vi bor i Gävle, det är alltid mkt snö här, så vi( läs jag) har prioriterat en vagn som främst kommer att rulla lätt i snön, samt är "hög" och ombonad.
    Rörliga hjul är säkert jättebra, men de av mina vänner som hade det förra vintern var inte ett dugg nöjda, och tyckte att det var värdelöst i snön, det spelade ingen roll att de låste hjulen det gick trögt iaf.

Vi hänger inte på stan så där superofta, utan jag vill mest ha en vagn som är bra för långa promenader i skogen, då min familj, samt mina vänner bor i skogen. Eftersom vi köpte vår begagnad så har vi en hel del pengar kvar i "barnvagnspotten2 och kan utan problem köpa en sittvagn med rörliga hjul i sommar om vi inte är nöjda med sittdelen på den här vagnen.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)