Inlägg från: Maria Larsson |Visa alla inlägg
  • Maria Larsson

December Bebis 2010 :)

Min bebis vill inte ut,det är en pina och äta mat. Det tog mig en halvtimma att få i mig en tallrik med mat,magen känns som en kanonkula (stenhård),o färdknäppen är inte tillförlitlig,så nu blir det inget mer sex innan han kommit ut och jag e återställd,sen får gubben tycka vad han vill!! pust och stön,kan man få bli igångsatt innan det gått 14 dagar över tiden,JAG VILL!!!!! 7 dagar över bf idag.

• Maria Larsson

Äntligen så trodde jag att det var min tur för förlossning.
    Mådde så rysligt illa vid 23.oo tiden i natt. Vi hade sett på film i sängen, men det var bara att springa på toa. magen fortsatte att tömma sig och jag hade en bedrövlig halsbränna. Det gick inte att lägga sig i sängen så sov korta stunder sittandes på sidan i soffan. Sambon som blev orolig av hur jag mådde, kunde inte lägga sig utan satt tappert brevid och hade koll på mig, vid 00.oo startade det med värkar och lite lite blod när jag var på toa, värkarna höll i sig med jämna mellanrum. Vid två hade halsbrännan lugnat sig något och sambon servade med mjölk och panodil, sedan la vi oss för att försöka sova några timmar innan vi eventuellt skulle fara in till förlossningen.
    Gissa hur förvånad jag blev när vaktmästaren ringer på dörren och klockan var 10.30... Blev ingen bebis nu heller. Jag har haft lite värkar men de är helt borta nu. Så får ta en ny långpromenad idag och ladda med pasta. Lillebrorsan och hans familj rastade mig på en långpromenad i går med lillemans kusiner soon to bee. som åkte bobb ned för kyrkbacken i Varberg.

• Maria Larsson
    Småstadsbönan skrev 2011-01-03 12:56:55 följande:
    När var det du hade bf? Bor du i Varberg?? isåfall bor vi ganska nära varandra  
    Jag hade BF den 25 dec. Jag väntar på lägenhet i Varberg. Jag har halva släkten i Varberg, och står i förturskö till Varbergsbostad så någon gång i vår bor jag där på riktigt. Jag jobbar i Kungsbacka men där är helt omöjligt att få tag i lägenhet till rimligt pris, som dessutom uppfyller vissa "grund krav" som man har. Man vill ju aldrig byta ned sig, och just nu så hyr vi en lantligt belägen radhuslägenhet, där våra små hundar kan gå ut och in som de vill på sommaren, så länge de inte skäller ut hemtjänsten som har sin lokal alldeles bredvid här.
  • Maria Larsson
    Plus 10 dagar nu,... suck, när vill du ut? Min mamma gick över ca två veckor med mig och mina två äldre bröder, det är så jag börjar tro att det är genetiskt betingat. Lillen kommer väl endast om jag får ett slutdatum faststält. Mina bröder kom ut precis innan, medan lillebror kom en månad förtidigt. På onsdag ska jag på andra extra BM-besök efter BF.
    Borde hon inte göra en koll och se så tappen börjat dra sig tillbaka? Jag har inte en aning om statusen där nere, mer än att lite av slemproppen verkade lossna i natt, kom lite rosafärgat blod och så några värkar. Men i kväll har det bara molt lite.
    Varje extra dag tär på humöret..
  • Maria Larsson

Mamma Smurfen
    Cicci7006

Tack!! Så mycket tröst man kan få av bara några rader från er... Det är så skönt med den här sidan. JAg klockar lite värkar nu, men jag vågar inte tro att de är något annat än förvärkar och krafriga samanndragningar. Det liksom bara moler och jag har kunnat sova gasnka bra under natten utan någon panodil/alvedon. Det är ca 10 min mellan värkarna och de varar 40-60 sek. Några enstaka känns lite mer medan jag nästan glömmer att trycka igång timern när jag sitter och skriver.

• Maria Larsson
    Karttikeya skrev 2011-01-04 11:05:18 följande:
    Med mig fysiskt är det väl sådär. Känner ju av mitt låga blodvärde så tydligt och funderar även på om mitt sköldkörtelhormon är väldigt lågt nu. Kan ju bidra till min känsla av olust och nedstämdhet.
    Hej Majorima!

Tar du levaxin för skördskötteln? De satte in mig på levaxin f.o.m jag blev gravid, och har fått kolla värdet en gång i månaden under hela graviditeten. De skulle egentligen blåst av ett IVF försök på oss i våras p.g.a att de upptäckte att mitt ävre var för lågt. I samma veva blev jag gravid på naturlig väg och då var de snabba med att sätta i levaxinet. sedan har de höjt det från 50-125mg. Efter förlossningen ska jag enligt barnmorskan halvera dosen. Är det något  som du eventellt fått någon information om?
  • Maria Larsson
    Karttikeya skrev 2011-01-04 11:28:05 följande:
    Maria Larsson skrev 2011-01-04 11:23:54 följande:
    Hej Majorima!

Tar du levaxin för skördskötteln? De satte in mig på levaxin f.o.m jag blev gravid, och har fått kolla värdet en gång i månaden under hela graviditeten. De skulle egentligen blåst av ett IVF försök på oss i våras p.g.a att de upptäckte att mitt ävre var för lågt. I samma veva blev jag gravid på naturlig väg och då var de snabba med att sätta i levaxinet. sedan har de höjt det från 50-125mg. Efter förlossningen ska jag enligt barnmorskan halvera dosen. Är det något  som du eventellt fått någon information om?
    Ja, jag tar levaxin och har fått en ordination på 50 mkg/dag efter förlossningen. (åt 100 mkg/dag innan)
    Men det kanske inte är tillräckligt ändå. Misstänker att jag gått länge med låg ämnesomsättning, bara det att det upptäcktes först när jag blivit gravid.
    jag misstänker oxå att jag gått med förlåg ämnesomsättnig i flera år. Har gått upp mellan 5-10 kg per år utan att jag fått någon riktig respons från sjukvården när jag tagit upp problemet med dem. Dock fick jag en super bra läkare för 1,5 år sedan som skriv ut reduktil och omeprazol då jag tillslut fick sådan fruktansvärd halsbränna av övervikten. Av reduktilen fick jag blodtrycksfall vilket egentligen är en motsatt bieffekt mot det normala  så jag fick sluta med den då jag nästan svimmade varje gång jag böjde mig ned eller ställde mig upp. (Inte så bra när man jobbar i hemtjänsten). Efter de här 9 mån med levaxin, så tror jag oxå att en halvering är en förstor sänkning. Jag kommer lägga mig på 75mg då jag hamnar mitt mellan 25mg skalan på min dos
  • Maria Larsson
    Haligh skrev 2011-01-04 12:31:28 följande:
    Vad spännande, Maria! Förstår att det måste kännas frustrerande nu! Håller tummarna! För min del var värkarna inte alls täta och inte starka heller samma dag som det satte fart, nu hade ju mitt vatten gått på natten (sipprade fram mest hela förmiddagen) så jag visste att det var på g. Sen på eftermiddagen satte det igång med buller och bång! Hoppas det gör det för dig också!
    Slemproppen har kommit lite pö om pö sedan i natt utöver det lilla jag märkte av i söndagsnatt. Värkarna är mellan 9 min och 6,23. Tänkte ta en tur med hundarna, men den turen blev riktigt kort kom bara några hundra meter när en idiot kommer farandes i över 60 (är 40 här vi bor) och stänkte ned både mig och småtassarna med brun skitig modd. Så förbannad jag blev, man är verkligen hormonstinn nu. Vilken utskällning han fick av mig. Givetvis så märkte inte han av det med det stod som rök ur näsa och öron på mig när jag klampade tillbaka in. Så mycket för en "Värkstimulerande" promenad.

Vi ska åka in till min mamma så småning om, som bor tio min från förlossningen. Vi har en timma dit ifrån oss, känns bättre att vara där om det hela får för sig att ta fart framåt em/kvällen. Får bli pasta carbonara till middag i dag. Längtar så efter den, blivit något av en favvorätt.

Tack för peppningen!!
  • Maria Larsson

Nu är det snart dags. har drygt 3 min mellan värkarna, och de försvann inte när jag badade. Vi åker nog strax in, ska ringa till förlossningen först bara och kolla läget. Det är ju inte värre än att de skickar hem mig igen, men det vore ju lite trist. Å andra sidan har jag inte fått någon undersökning av tappen tidigare men den borde ha blivit utplånad nu tycker jag. Åkt in till Varberg, så har bara tio minuter att åka.

• Maria Larsson

5/1 kl 02.55 föddes min LEO, med akut kejsarsnitt. 11 dagar efter beräknad förlossning. Jag hade känns av lite svaga, svaga förvärkar sedan söndagen. Tisdag den 4e så ökade värkarna något, men var helt hanterbara. När det var tre min mellan värkarna så åkte vi till förlossningen. Kl 23.40 var vi på plats och blev inskrivna och fick träffa vår helt underbara barnmorska. Ctg sattes och därefter kollade hon hur öppen jag var, och konstaterade att det bara var förvärkar jag hade och endast var öppen för fingret och hade 2 cm kvar av tappen. Hon frågade om jag ville åka hem och invänta starkare värkar och föröka vila över natten. Hon gick ut igen och pratade med förlossningsläkaren, sedan kom hon tillbaka och de satte en ny ctg kurva. Under  denna fick jag en kraftigare värk som fick lilleman i magen att dippa från 155-135 till bara 45. Sambon reste sig ur stolen och undrade var 1an tog vägen. Svägerskan som fortfarande var kvar och som kört oss till förlossningen reagerade även hon. Strax efter kom Bm och en sköterska in och sedan blev det fart i rummet. Läkaren kom och bestlut om akutkejsarsnitt togs. Klockan hade paserat 01.00. Jag vet inte allt som hände runt i kring mig men dropp sattes och jag fick hjälp att komma i en långskorta. En narkoslägare kom och berättade om spinalbedövningen som skulle sättas. sambon fick klä sig i gröna kläder och sedan bar det i väg. 02.49 påbörjades operationen. 02.55 Kom Leo ut. Hela han  och navelsträngen och moderkakan var täckt i melankolium och Barnläkaren som tillkallats påbörjade sitt arbete med att göra honom ren och ventilera honom. Han fick 9 på apgar. 1p fick han på hudfärg. Syresättingen låg på 98% Innan vi för stod att han var ute och faktiskt levde så var det lite tungt. Jag skakade starkt, dels pga att hela kroppen blev som en isbit av spinalbedövningen men framförlatt p.g.a chocken att en timma tidigare vara på väg hem för att värkarbetet inte startat till att sedan örlösas med akut kejsarsnitt. 03.40 var jag ihop sydd och rullades ut till det rum de behandlade Leo i med motstånd för att vidga hans lungor och så hade de sugit med slang i näsan på honom.
    Väl inne på förlossningsrummet så fick vi en värmelampa över oss då jag inte kunde sluta skaka. Med hjälp av sköterskan så tog Leo bröstet.
    Vi fick stanna 3,5 dygn  på bb innan de gick med på att släppa ham oss. Dag tre hade Leo fortfarande ett blåsljud på hjärta så fick fick stanna en dag till. På kvällen dag 2 tyckte BM att Leo var sprittig och hon tog blodsocker på honom, som låg på 2,6 vilket är gränsen till förlågt. Detta blev nästan förmycket för mig och innan jag förstod att det inte var jordensundergång och att det inte var någon ytterligare fara för Leos liv. Han fick ersättnig två gånger under kvällen/natten då han. Nästa natt gav de ytterligare ersättning då han mestadels sov under dagen och knappt annat något.
    På lördagen träffade vi Barnläkaren igen och nu var blåsljudet borta. Leo hade gått ned lite drygt 2 hg och hon var nöjd så vi fick lov att lämna sjukhuset.
    Då sambon fått dubbel lunginflamation och en ny drabbning av influensan så bor vi hos mamma/mormor som njuter av nytillskottet lika mycket som jag. Pappan däremot har det jobbigt som inte får träffa sin son utan endast prata med oss över telefon. Jag är bara så väldigt glad att han hann bli frisk från julens influensa att han kunde vara med på förlossningen och att han först efteråt kände sig sjuk igen.

Leo är helt underbar och jag är SÅ glad för att han lever och är MIN. Bild kommer i morgon.

• Maria Larsson

Tack Tjejer!!!

I dag fick vi besök av en sjuksköterska från Bvc, det var skönt med hembesök, även om det nu blev hemma hos mormor. Det ser ut som om vi får stanna här i en dryg vecka, då sambon inte blivit bättre av medicinerna, läkaren hade sett något mer på röntgenplåtarna (än dubbelsidig lunginflamation) men de sa inte vad, dessutom befarade han att sambon fått kroniskbronkit. Så skojigt. Han längtar så efter lille sonen och nu så ser jag till att ha högtalaren på på mobilen när vi pratar med varandra så Leo får höra hans röst.

i morgon blir det upp tidigt, då ssk ville få kolla vikten, han sågg tydligen slank ut.
    Dags att amma. plikten kallar

• Maria Larsson

Leo 1 timme ung. Det var inte den tänkta bilden men kamran verkade ha för hög upplösning, så här kommer en mobil bild istället
  • Maria Larsson
    Få se om han gått upp o så
    Ska sen fråga om hans vänstra öga sen han föddes har ja då båda ögon haft gul gegga som ''sömn gegga'' men sen tvättade vi bort detta och den anda vänstra ögon har det inte velat försvinna alls jag tvättar o tvättar med gummet vatten men NEJ det är så geggigt att han öppnar ögat o det är gul tråd gegga lilla pojken ..
    Ingen ögon inflamation det har vi kollat och både läkaren och bvc säger att det är ingen infektion  hmmm vad fasiken är det då ??
    Så imon ska jag be efter mer råd av honom.
    Leo har lite geggai sitt vänster öga. Bvc skk sa att det beror på torra tår kanaler och att det finns koksalt lösning på apoteket särskilt för ögonen som är bra att tvätta rent med. Men då Leo har så lite så frsöker jag med ljumet vatten ett tag till. Det ser helt fint ut idag.
  • Maria Larsson
    Maria Larsson skrev 2011-01-14 12:56:12 följande:
    Leo har lite geggai sitt vänster öga. Bvc skk sa att det beror på torra tår kanaler och att det finns koksalt lösning på apoteket särskilt för ögonen som är bra att tvätta rent med. Men då Leo har så lite så frsöker jag med ljumet vatten ett tag till. Det ser helt fint ut idag.
    trånga tårkanaler skulle det stå. Skriver med en sovande klimp i armarna. så mysigt.
  • Maria Larsson

I dag har Leo fått bada för första gången. Han är 16 dagar nu, min lilla klimp. Så kär man kan bli i dess små. Älskar honom så. Sambon är fortfarande inte helt kurant men Leo och jag var i alla fall hemma i två dagar och hälsade på. Nu är vi tillbaka hos mormor. Tur man har en så underbar mamma som låter oss husera bäst vi vill. Och det är väldigt skönt att få lite avlastning i bland. Hade migrän i förrgår, Mamma var så underbar och tog med sig Leo in till sitt sovrum så jag kunde lägga mig och sova några timmar. På kvällen var migränen borta men haft svaga känningar av den sedan dess.

Barnvagnen har blivit luftad en stund i dag. Den är så underbar att köra, min Brio Happy Classic. Vilken investering. Fick inbjudan till min lillebrors bröllop som ska gå av stapeln i slutet av juli, så nu har jag någon att promenera och kämpa kilon med så "svägerskan" vill bli betydligt mycket lättare innan den stora dagen.

• Maria Larsson

Trång tårkanal och en förkylning som aldrig släpper. Lilla Leo har det inte lätt. Han har varit förkyld i 6 veckor nu, ända sedan BB. Det är så jobbigt för stackarn och även för mamma. Jag sover med honom i sängen då den är höj och sänkbar. I spjälsängen kan han sova första passet på natten, men sedan vakanar han så fort jag lägger honom i från mig. När förkylningen äntligen verkar ge vika så kommer en ny topp.
    Den trånga tårkanalen fick vi slutligen behandla med antibiotikasalva det verkade lugna ned förkylningen något med det var över en vecka sedan vi slutade med den så då kom bakslaget för tre dagar sedan.

På barnmotagningen stack de ned en slang tre gånger i vardera näsborre för att suga upp allt snor, sedan gav de honom ett pipett nässpray i vardera näsborren. Leo var vettskrämd och alldeles vinröd hela han. Sedan var han helt otröstlig. Jag gav honom bröstet som tröst, men stackarn bara hickade och grät. Resultatet av snortömningen varade bara i fyra timmar sedan var det precis som vanligt. Läkaren sa åt mig att fortsätta med näsdroppar, att inte använda dem i mer än 10 dagar, var inget att fästa sig vid.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)