Inlägg från: Utomlands |Visa alla inlägg
  • Utomlands

December Bebis 2010 :)

hedmanpazio skrev 2010-09-14 09:53:29 följande:
    Ficklampa mot magen...ja sambon säger att när hon blottat magen i solen har det blivit liv o rörelse. Men låter ju lite sådär att sticka upp en lampa i ansiktet på stackaren :(
    de sägs här i spanien att man kan leka med den lille typ en halvtimme varje dag och en av lekarna är just tända och släcka ficklampa mot magen, man behöver ju inte ta värsta bygg ficklampan. vi använder en ganska liten och det är faktiskt riktigt kul. tror att detta är ett sätt för pappan att känna sej mer i "magen".

En sak som min sambo bara älskar är att han ligger pâ sidan i fosterställning och jag lägger mej som pusselbit, sâ gott det gâr, med magen i ryggen och han fâr känna rörelserna.
    Andra lekar är lite högre musik som sätts pâ och stängs av i hörlurar mot magen eller brevid en högtalare,  att ducha vatten pâ magen "kallt"/varmt för att se skillnaden...

• Utomlands
    mamma smurfen skrev 2010-10-06 10:16:31 följande:
    Ja vem 17 skulle vilja "testa" som gravid?Obestämd

Själv fick jag ordinerat att använda mig av voltaren kräm pga en envis nackspärr, som går ut i höger armen, huden är domnad på ovansidan armen, hela vägen ner i tummen...pluss att det värker precis under biseps....mer på kväll än under dagen....
    Påpeka för läkaren att man inte FÅR ta voltaren som gravid, å absolut inte de 3 sista månaderna( står så på paketet)...han menade då att det var läkemedelsföretagets sätt att "svära sig fri" vid ev fel...dvs...det FINNS ING kända risker, men det är heller inte testat....så jag smörjer....men bara på kvällen så jag kan sova..... 
    jag blev ocksâ tillsagda att om min ishias blev värre kunde jag använda voltaren kräm. Jag vet inte hur det är i sverige, men i spanien har de en bok typ som fass som de även klassifiserar mediciner som kan eller inte kan tas under graviditeten. tex Paracetamol är en A medicin Omeprazol en B och Nexium en C... Dvs alla A mediciner kan tas i mottlig dos under graviditeten, B bör undvikas om möjligt pga inte tillräckliga undersökningar C RÖR ej, finns inga studier eller att de är farliga för fostrer.
    Voltaren krämen ár klassad som A här.
  • Utomlands

Pâ läkemedelsvärkets hemsida oxâ. Konstigt att de är sâ olika mellan länder, speciellt inom EU! Jag har dock ej använt den, men jag hade lätt gjort det om det blivit värre om jag inte sett denna diskusionen.

• Utomlands
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-06 13:37:21 följande:
    Någon annan som kännt illningar stickningar hugg mellan bennen?
    Muttan ??
    Där bebben befinner sig ??
    Är det att han tar sig själv ner eller vadå ??
    Kan säga att det är OBEHAGLIGT
    jepp! Sa igâr till sambon att det känns nästan som lite mensvärks molande + att det "krampar till i slidan i mellanât, speciellt om man ligger ner och ár avslappnad.
    Ingen aning om vad det kan vara. Ska pâ ultraljud pâ mândag sâ jag ska frâg om det dâ.
    Vilken vecka är du i? Jag 32 (31+3).
  • Utomlands
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-13 10:53:57 följande:

Tänkte en sak barn i vecka 32 ska väga nu 1,500g

I vecka 33 ska dom väga 2000g
    Barnet: Barnet ökar snabbt i vikt och väger drygt två kilo. Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning.

Jag har en på 2000g nu om inte mer o jag e i vecka 31 idag..
    Bm sa igår att barnet ökar i vikt mellan 500g eller så stämmer detta eller var det 200g ?

Jag var hos BM i màndags 32v (gravid vecka 33) vâr  lill* vägde dâ 2163gram, lite stor för sin âlder sa de, mer som en 33 veckors, men om det bara är sâ lite sâ gör ju det inget kan jag tycka.
    Angânde viktökning har de sagt här att de ökar med typ 14 gram om dagen, men jag fâr inte det att gâ ihop med nâgot annat jag har hört, det jag hört innan har varit 200-250g/v.
    Men alla bebisar utväcklas ju i sin egen takt sâ jag tror man ska ta de med en liten nypa salt.

• Utomlands
    Momalicious skrev 2010-10-18 08:30:16 följande:
    Alltså åååååååh jag blir så sur! Insåg precis att det är alkohol i vanlig "alkoholfri" glögg som man köper i affären. Blossas vanliga lättglögg alltså. Jag ääääälskar glögg, och nu ska jag inte få dricka det innan bebisen kommer! :( Näe vad less jag blir, bara för det får han se till att komma tre veckor för tidigt så jag får dricka glögg på jul!
    Annars köper jag på mig flera flaskor och firar att han är här med

JÄKLA SKIT! 
    koka glöggen sâ försvinner alkoholen, det smakar i alla fall bättre än med saftglögg.
  • Utomlands
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-18 21:25:04 följande:
    VAAAAAAAAAAAAAA? Sluta vi har inte änns julmust här Gråter
    Menar du att det inte finns Julmust i dk? Om inte... har du ett IKEA nära sâ är det ett säkert kort. Varje âr sticker jag till IKEA här för att köpa pepparkakor, pepparkaksdeg, Glögg, julmust etc...
  • Utomlands

jag har fâtt super bruna pigment precis i kanten av ovansidan av ögonbrynen, de e skit snyggt, ser ut som att jag har plockat ögonbrynen i Mr Bean stil!!!!!

tror inte du ska vara orolig över dina rosa hudförändringar.

• Utomlands

Nâgon som vet hur länge en förvärk/sammandragning varar???

HIittar ingen info pâ nätet!!!

Jag har sedan klockan 4-5 i morse haft "mensvärk", endast i magen, till och frân hela dagen och i mellan àt har det molat pâ i typ 20 minuter... Magen är inte hârd hela tiden, men i mellanât hardnar den till???

Vet inte om ringa till BB, tror inte beben är pâ väg riktigt än, men, kan det vara täcken pâ att "snart sâ kommer jag"?

Nâgon som vet?

Go kväll!

• Utomlands

Shit vad snabba svar! Tusen tack!!!
    2 barns mamma - känns som att vi har ganska lika symptom, har börjat känna lite lite i ryggen den senaste halv timmen oxâ! Jag är i v 37 i morgon ( grav v38)...
    Har inte tagit nàon värktablett, och har inte tänkt göra det heller...
    Om det inte blir mer intensivt i kväll/natt sâ väntar jag nog med att ringa.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)