Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

December Bebis 2010 :)

malinsmurfan skrev 2010-10-06 10:03:08 följande:
    ja jag såg att det stod så, det gör det på i stort sett alla mediciner, det är det som är så frustrerande.....samtidigt så förstår jag att det är svårt att få tag på gravida som vill testa mediciner för forskning.
    Ja vem 17 skulle vilja "testa" som gravid?Obestämd

Själv fick jag ordinerat att använda mig av voltaren kräm pga en envis nackspärr, som går ut i höger armen, huden är domnad på ovansidan armen, hela vägen ner i tummen...pluss att det värker precis under biseps....mer på kväll än under dagen....
    Påpeka för läkaren att man inte FÅR ta voltaren som gravid, å absolut inte de 3 sista månaderna( står så på paketet)...han menade då att det var läkemedelsföretagets sätt att "svära sig fri" vid ev fel...dvs...det FINNS ING kända risker, men det är heller inte testat....så jag smörjer....men bara på kvällen så jag kan sova..... 
  • mamma smurfen
    alberta77 skrev 2010-10-06 10:24:04 följande:
    Fast det stämmer inte. Visserligen verkar krämen mer lokalt men har man otur stängs ett av kroppens viktigaste kärl hos bebis med resultatet att barnet inte överlever. Knepig läkare.  Jag har kronisk muskelinflamation i nacken som även går ut i armen och det finns inget jag får ta under graviditeten för att lindra...
    OJ!!! Då e de jag som slänger krämen i sopen......

Fick även en muskelavslappnande tablett att ta 3 ggr/dag....som heter Paraflex....DEN kan jag iaf ta, men verkar tyvär inte göra någon större "nytta".... 
  • mamma smurfen
    alberta77 skrev 2010-10-06 10:58:37 följande:
    På fass:
    Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination. Voltaren gel skall inte användas under de tre sista månaderna av graviditeten.

Det var läkaren på förlossningen som sa det när jag väntade Molly(08). Han blev riktigt upprörd när jag frågade om just krämen var ok. Det var den forskning som gällde då och jag tror att samma gäller fortfarande. Det är väldigt jobbigt att ha ont men hellre det än att riskera att något händer med barnet i magen. 
    Ja..jag har då hellre ont, än riskerar att något blir galet med min bebbe!!

• mamma smurfen

Kan bli så ARG på läkare...
    tror dom säger sånna saker bara för att vara "snälla"..i den meningen att lugna en orolig kvinna, som har ont, så hon inte HAR ont längre...för det är så påtagligt..medans bebben i magen på något sjukt sätt bir sekundärt Kräks

ALL välmening är INTE till godo!

• mamma smurfen
    Jessika82 skrev 2010-10-06 13:37:11 följande:
    Ja sonen kom i v34+0.... det är ju 6dagar dit.... *ler*
    min minsta kom i V35+4..
    Så jag kommer vara bered på ALLT från å med vecka 35...
    Vattnet bara gick den gången...inga förvärkar..ingen värk eller nått... 

Så är beredd på att bebbe kan komma någongång mellan nov till jul typ*s*
    Har Bf 09/12 
  • mamma smurfen
    Jessika82 skrev 2010-10-06 13:43:27 följande:
    Ja det var en stor gosse för att vara 6v förtidigt.... han vägde 2965g och var 51cm lång.
     Det enda som var att han ville ut även om inte jag var öppen så han tryckte....  det blev akut snitt pgr av att hjärthjuden gick ner.  han fick en blödning i hinnorna mellan skallbenet och hjärnan. han har inga men idag ifrån detta.  vi fick ligga på sjukhus 1vecka och sen hade vi hemsjukvård.
    OJ ja då vart han verkligen stor...
    min lille kille vägde 2790, å va 49 lång

Skönt att alt gick bra för er, trots dramatiken=) 
  • mamma smurfen
    Mrs TH skrev 2010-10-06 22:08:04 följande:
    Kikar in en snabbis för att tala om att jag nog fått den första "december"bebisen. Vattnet gick 101004 kl 0:30 på natten, hade kraftiga värkar som inte gick att stoppa, och fick föras till akis i usala. Där konstaterade de att jag hade nån form av infektion och jag vart akutsnittad kl 22:30 den 4:e. Lilla Elise är född 22:53, hon vägde 1234gr och var 40.5cm lång. Hon var vid förlossningen medvetslös och livlös med lungorna fulla i var. Dock lyckades de få igång henne och nu 2 dagar senare andas hon själv

Det var inte så här det skulle bli, och itne så här det skulle gå, men vi har fått världens vackraste lilla dotter som inte viker sig. Vi vet att det är en lång väg kvar att gå, men hon är här nu och hon är vår. Doktorerna är optimistiska och det är vi med. Hon föddes alltså i v28+5.

Hoppas allt är bra med er och att era bebisar väljer att stanna i magen.
    OJ....skickar en styrkekram till hela familjen,
    skönt att höra att de efter omständigheterna är som det är, å håller tummar å tår för att det forsätter med positiva inslag =)
    Verkar verkligen vara en fighter ni har ... sköt nu om er alla, 
    KRAM 
  • mamma smurfen
    malinsmurfan skrev 2010-10-07 10:13:44 följande:
    Är det någon som upplevt sen avnavling, eller har ni tagit ställning till det? Läst öite här på FL, och inser att det skapat debatt....

Väntar  nr 3  20dec
    har inte upplevt det, men kommer att se till att det blir sen avnavling när det väl är dax....anser att min bebbe behöver det som naturen avsett för henne helt enkelt.

Sedan har jag ju 2 som antagligen INTE fick sen avnavling då det inte var aktuellt för 10 år sedan, å dom mår hur bra som helst, har inte vart sjukare än andra å har inga som helst allergier heller, så HUR mycke det egentligen påverkar vet jag inte 
  • mamma smurfen
    delifi2 skrev 2010-10-07 17:25:22 följande:
    jag har nog haft tur i oturen på det sättet att jag alltid haft foglossning med våra barn, det är vårt 3 tsm så han vet ju inte hur en "frisk" grav är.

Jag tror män är lite rädda för att säga vad de tycker om det som ligger i magen, min dotter som är 17 vågar knappt känna på magen, spec inte när det rör sig hon tycker det känns läskigt att det faktiskt är nåt som växer inne i magen, en människa, hon tycker det känns lite alien-aktig och det kan jag tänka mig att en del män oxå tycker.

men min man kommer få en belöning hade jag tänkt, han har alltid velat göra en magavgjutning och jag har alltid sagt nej eftersom jag inte gillar det men den här gången ska han få göra det 
    *ler* ja här är de så iaf med sambon, ang att tycka det är läskigt med en alien i magen...
    Han tittar å känner på magen med "skräckblandad" förtjusning.

Ang män som inte verkar fatta vad vi går igenom...

Här så SÄGER han att han förstår...men samtidigt vill han att jag ska göra sakerna här hemma, för han har massa på jobbet, å hinner inte, för han e trött/orkeslös...
    Han säger de inte rent ut, men JAG känner det så, när han tittar på smulorna på golvet å den ostrukna tvätten tex.

JAG går hemma med SS sedan början av sept..inte för att jag VILL, utan för att jag har foglossning, det gör inte ont när jag e stilla, men såfort jag hittar på något mer än data/läsa titta tv...så KÄNNS det, å gör ONT.
    För min del så har jag kommit till insikten att ...då får skiten VA, helt enkelt....man dör inte av de, även om jag inte tänker bjuda in folk på kaffe heller.

• mamma smurfen
    delifi2 skrev 2010-10-07 17:44:52 följande:
    de kommer inte förstå hur mycket man än förklarar för dom :=)
    min man jobbar oxå, kommer hem ca 19 2 dagar i veckan och mellan 17-18 de andra dagarna, han jobbar i en skola. det enda han begär av mig är att komma på vilken mat vi ska ha så att han kan göra den när han kommer hem.
    jag tycker som dig, det kommer en tid när vi kan börja hjälpa till mer hemma så under tiden är det bara låta det vara :=)
    *ler* nee de är nog så...svårt å förklara HUR de är oxå...speciellt om man e ganska envis å tålig som jag ivanliga fall är...brukar inte "beklaga" mig över värk odyl...så tror han har svårt att hantera det oxå, å kanske "blockar" det bara därför?? *S* jaja...spelar ju ingen roll, ca 8 veckor kvar nu så jag härdar ut*ler*

Men härligt å höra att de finns undantag som bekräftar regeln Flört
    (ang att din man verkligen verkar vara undantaget som pysslar om dig) 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)