Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

Emelle skrev 2010-05-03 16:49:47 följande:
    HEJ!!! Gissa om vi är överklyckiga och skapligt lättade!! Finaste bebisen i perfekt strl och med ett så tydligt hjärta att vi såg det själva innan läkaren hann säga något. Kan säga att det föll en och annan glädje tår!!! Är sååå LYCKLIG!! Nu har vi skickat bilder till blivande mor/far föräldrar och våra närmsta vänner och syskon. Alla är så glada. Vilken fin dag!!!
    Grattis vännen! Vad härligt! Sa ju att det skulle gå bra
  • Momalicious

Grattis alla som fått se hjärtan idag! Härligt! 

Var på inskrivning/hälsosamtal idag. Fick massor med grejer. Fick även veta att jag ska på ultraljud vecka 29, tror det är i slutet av juli? Ska bli spännande i alla fall. Dock vägrar dom tydligen tala om på det sjukhuset vilket kön det blir så vi får allt fixa könsbestämmande UL också. Men 3D/4D ska dom göra där i alla fall.
    Är helnojig nu över DS och allt annat som kan gå fel. Funderar på att betala för att göra ett privat NUPP/KUB men det kostar ju skjortan. Åh, varför var jag tvungen att sitta på internet och läsa så mycket. Om jag inte gjort det hade jag inte ens vetat om att det fanns. Jäkla skit.
    Känner mig riktigt negativ. Är trött, och dessutom håller jag på att bli förkyld. Blä. 
  • Momalicious
    Emelle skrev 2010-05-04 08:18:36 följande:
    Ska du inte göra något UL innnan det typ v.18?? Verkar låångt till vecka 29 tycker jag...
    Haha, inser att jag kanske uttryckte mig lite fel. Jo, UL är i graviditetsvecka 18 vilket är ca v 29 i kalendern. Hade jag inte fått UL förrän jag var i vecka 29 hade jag gjort privat. Hade varit outhärdligt ju! Dessutom vill jag veta så fort som möjligt om det är nåt gravt fel som gör att det inte är livsdugligt. Men det hoppas vi ju såklart inte på!
  • Momalicious
    MajMamman08 skrev 2010-05-04 09:31:17 följande:
    Hej tjejer! Tack för dina ord!! Idag är jag inte lika nojig! Måste skärpa till mig,men man skenar lätt i väg i sin oro hela tiden!!! Kommer nog kännas bätttre efter nästa VUL jag ska på! Då ska jag försöka njuta lite mer utav graviditeten Tror inte att stress o sånt e så bra,så ska försöka lugna ner mig Emelle: När ska du på inskrivning? Vilken vecka är du i då ?? Jag ska på inskrivning i morgon. Men vet inte om jag ska omboka o vänta tills efter nästa VUL?? Har du fått någon tid för NUPP testet?? kom på att då får man ju även se bebisen på UL     Älskarnova: jobbigt och behöva ta sprutor varje dag fram till förlossing,men tur de finns hjälp i varje fall!! Momalicious: Roligt med inskrivning Förstår din oro,kände så med första barnet,då gjorde jag inget sådant test. Men som min BM sa då,risken att man får de ung och inte har de i släkten är väldigt liten. Denna gång ska jag få göra ett (bm under utbildning) och tackar o tar emot,men hade jag inte fått hade jag nog inte valt att bekosta ett själv då risken som sagt är väldigt liten! Vad kostar de och göra ett sådant dåe?? Linsmamma: ne inte blodsocker fall,men blir däremot väldigt illamående om jag inte äter något,och de går allt för långt emellan målen! ALLA: Några som ska göra 3D/4D?? Gjorde inte det med sonen som jag ångrar lite,skulle gärna kunna tänka mig att göra de nu!! Men i vilken vecka ska man vara i??
    NUPP kostar 1800 och KUB kostar 2500. Iofs bara kollat upp en klinik men tror inte det skiljer sig så värst mycket. Dyrt som satan. Och jag vet att det är liten risk att det blir ett DS barn när man är ung men ändå.. Jag är så jäkla orolig över det. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Men man gör ju dom testen mellan v11-13 så jag har ju ett tag på mig innan jag måste bestämma mig. Blä. Får prata om det med sambon och BM så får vi se.. Mycket pengar men det kanske är värt det om man får sin oro stillad. 
  • Momalicious
    MajMamman08 skrev 2010-05-04 12:45:27 följande:
    Det är väl inte helt säkert resultatet va? man får väl bara sannolikheten?? o ifall man skulle misstänka så måste man väl i så fall göra fostervattensprov för o se helt säkert?? usch ja man blir helt slut o trött på denna djungel av olika grejer!!! Du ska självklart göra de som känns bäst för dig!! Prata med din BM om din oro kring de,så kanske hon kan hjälpa dig!! Jag e oxå livrädd för ett DS barn el handikappat el med gomspalt,...törs knappt säga de högt lixom!! man får alltid massa påhopp av folk då
    Gör man NUPP så är det 70% av alla DS barn som identifieras och ca 92% vid KUB.
    Ja, helt säker kan man ju inte vara med NUPP/KUB så därför kan man välja att göra ett fostervattensprov om man får dåliga siffror. 
    Ja, jag har en bekant som fick ett DS barn och hon var 22 när hon fick henne och ja, det är skitjobbigt och påfrestande för dom och jag har ingen lust alls med det. Det är jäkligt tabu att säga så, men skulle jag få veta att det är ett DS barn skulle jag avbryta graviditeten och sambon håller med. Jag ska prata med min BM för det är inte värt att gå runt att vara så orolig i 34 veckor till känner jag.
  • Momalicious
    Minifer skrev 2010-05-04 13:01:09 följande:
    om jag det kunde, försöker slänga i mig mat (inte helt lätt) medans sonen sover middag, sen måste jag ge honom puré och det är så jävla äckliiiiigt, uääää! Mådde inte illa alls förra graviditetn, men nu jäklar =/  vem pratade om ömma bröst innan förresten., var det du? Mina känns inte alls, varken boobs eller nipplar, har inte gjort denna gången heller
    Mina bröstvårtor är sjukt ömma. Känns som dom är helt såriga när man tar på dom för dom är så ömma. Eller som att man har bränt sig helt galet på solen. Aj aj aj. Dock kan jag ha BH och sånt nu, men beröring går ICKE!
    Minifer skrev 2010-05-04 12:51:53 följande:
    har man diabetes som inte är insulinbehandlad får man aldrig så lågt socker att det blir kablä av det. Då skulle det snarare vara för högt socker det rör sig om. Då mår man lite kymigt, men inte alls på samma sätt som när sockret är lågt (då man blir darrig/skakig/illamående). Men verkar det som att sockret leker bergodalbana så visst är det bra att kolla upp. Jag fick själv diabetes under min förra graviditet och fick diagnos på typ 1 i våras. skogsbollen: glöm inte att det finns andra kromosomfel än DS. Märker att folk lätt hakar upp sig på om de skall kolla rent grundat på DS eller ej, men för egen del tex så kollar jag mer för trisomi 18 (som vi fock tecken på förra gången men det ar inget tack och lov). Trisomi 18 är inte förenat med liv utanför livmodern, vilket innebär att man (om man ej upptäckt eller inte gör abort vid upptäckt) föder ett barn efter nio månader som dör max ett par dagar efter födseln. Inte kul alls =( Det vill jag slippa och därför vill jag göra KUB/NUPP. Sedan vill jag såklart veta om DS också. KUB/NUPP är ju inget som på något sätt skadar dig eller bebis, så varför inte liksom? Är det så att barnet skulle ha DS och du vill behålla så är det väl bra att ha några månader på sig att sätta sig in i det hela? Vid RUL kan man se vissa saker, det avr då markörerna på min bebis upptäcktes, en det är INTE kul att i v 19 när man känt bebisen sparka i några veckor gå och inte veta om man får behålla sitt barn eller ej. Både trisomi 13,18 och 21 är ju ovanliga, men rather safe than sorry tycker jag, vis av erfarenheten (jag är 31 förresten) Uääh jag mår illa, vet inte hur aktiv jag kommer vara, blir lite sjösjuk av datorn
    Också tänkt på det där.. Synd att det ska vara så jädra dyrt bara. Men det är väl värt pengarna att stilla sin rädsla alternativt få veta om nåt är fel. Förstår dig absolut att det är värdelöst att få veta att nåt kan vara fel så sent i grav, det är därför jag funderar på det nu. Innan man känner av bebisen på det sättet.
    Drömmen är ju såklart för alla blivande föräldrar att få ett friskt, välskapt barn. Och det är ju som tur är det som oftast händer också. Men hela tiden tänker jag "men det KAN vara jag som får ett icke-livsdugligt barn eller med ett grovt handikapp" och det kan det ju. Av samma skäl som det KAN vara jag som krockar med bilen eller får en hjärntumör.
    GUD VAD JAG ÄR POSITIV, nu får jag ge mig. 
  • Momalicious
    Licebe skrev 2010-05-05 00:01:16 följande:
    Här är en=) Tycker det nojjas väääldigt mycket här. Ingen vill att det ska vara något fel på fostret och ingen vill få missfall, men det blir ju ingen mindre risk för att man är orolig hela tiden. Man blir galen om man går runt och är nervig 24/7: Det kommer ju inte sluta när bebisen väl kommit i december, för då är det nåt annat att oroa sig över. Då kan det bli plötslig spädbarnsdöd eller hända en olycka. Tänk istället på vilken tur ni har som faktiskt kan bli gravida, och som faktiskt just nu är det=)
    Jo, jag är skitnojig. Dock försöker jag intala mig att det inte spelar någon roll hur nojig jag är. Vi har i alla fall bestämt att inte göra tidigt VUL (såvida inget händer *peppar peppar*) eller fosterdiagnostik. Dock ska vi göra ett könsbestämmande UL efter RUL för på det sjukhuset vi ska göra RUL så vägrar dom tydligen säga vad det är för kön.
  • Momalicious
    Emelle skrev 2010-05-05 12:55:52 följande:
    Ja jag tillhör väl en av dom som oroar mig lite väl här kanske. HAr ju tre barn innan och har aldrig nojjat eller så tidigare, men efter vårt MA i februari så slogs benen undan lite för oss och trots att det är vanligt med MF/MA så trodde jag aldrig det skulle smärta och göra så ont (i själen) Det har avrit en tuff tid och nu är jag nog extra orolig att behöva uppleva samma hemska igen. Men håller med om att risken inte blir mindre för det, men för min egen del tror jag det kommer bli bättre ju längre i graviditeten vi kommer. Känner mig lugnare nu redan då vi fått se hjärta som slår... Kan förstå om det känns löjligt, men för min egen del är det just nu så och jag är INTE en person som är orolig i vanliga fall...
    Jag är snarare tvärtom. Jag är orolig i vanliga fall. Haha. Trodde dock inte jag skulle vara så nojig. Fast med vissa saker är jag skitnojig nu och andra tycker jag är så töntigt..

Förresten, min barnmorskat tog inget urinprov av mig på inskrivningen. Så nu sitter jag och nojar över det. Borde jag ringa och kolla med henne, eller nåt? Det står ju i all information, till och med det jag fick av henne, att man ska göra det. Så nu är jag lite konfunderad här.
  • Momalicious
    Utomlands skrev 2010-05-05 12:25:29 följande:
    Liten fraga. Vad är NUPP och KUB test?
    NUPP är ett ultraljud man gör där man mäter en vätskespalt i nackgropen hos ett foster. Ett KUB är ett NUPP fast man tar ett blodprov på mamman samtidigt och mäter beta hCG och PAPP-A och är mer säkert än NUPP därför.
  • Momalicious
    litenskatt skrev 2010-05-06 09:10:28 följande:
    Hej tjejer!! Var på inskrivning igår & är så glad över att jag fick barnmorskan jag ville ha <3 Har fått en tid till blodprov inför KUB-testet. Fler som ska göra det?  "Ett KUB-test (Kombinerat ultraljud och biokemi) är ett kombinerat ultraljud med blodprov. Här mäts mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna varierar på ett speciellt sätt om det finns sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse." www.minbebis.com/kub-test.html
    Hur kommer det sig att du ska göra KUB? Du är ju inte i riskzonen? Är du bara nervös? :)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)