• Katarinab

HB- värde

Vad är normalt att ha i hb- värde, och B-glukos värde? Jag har tänkt att fråga verje gång hos bm men tycks alltid glömma... Hade 95 idag vilket tydligen var lite lågt. Ska äta järntabletter nu...

• Svar på tråden HB- värde
  • Pixie

Jag har ett Hb på 104 som jag försöker jobba upp med järntabletter och järnrik mat. Ett ypperligt skäl att frossa i jordgubbar t.eX.

• Andrundrun

Har för mig att man ska ha över 110. Jag åt järntabletter under hela grav. Hade 90 ungefär hela tiden. Kan ju förvarna dig om att man kan bli väldigt hård i magen av de tabletterna. Men det behöver ju inte bli så.

• mamma2004

JAg började på 144 vid inskrivningen. Sen fick jag veta vid v. 30 att jag låg på 103. De sa då att under 110 är lågt. Så jag fick rekomendationer att äta järntabletter. Niferex, som ändå ska vara de mest skonsamma. Men jag kräktes av dem så jag försökte få i mig järn på alla andra sätt... Till slut prövade jag med Hemofer. Det funkar faktiskt. Äter dem nu och var uppe i 114 förra veckan, v.37.

• Anni

Jag hade 139 vid inskrivningen och har sen lyckats hålla på ca 125 vilket är helt ok!
    Nu sist hade jag 115 så jag förösker äta ännu mer järnrik mat och tillagar så mycket som möjligt i min gjutjärnsgryta.
    Jag har inte ätit vare sig järntabletter eller multivitaminer under den här graviditeten men det har fungerat bra med en noga diet.

Med första barnet fick jag järnbrist redan runt v30 och hade då typ 95. Jag var då tvungen att äta en mix av hemofer, duroferon OCH c-vitamin brus varje dag och fy tusan vad jag mådde dåligt. Fick ändå bara uppp värdet till ca 114.

• vanilla

Jag hade 127 i hb vid inskrivningen och 120 vid nästa besök i v25. I vecka 37 låg jag kvar på 120, vilket var bra enligt bm. Är nu i v38.

Jag har ätit Mitt val kvinna (med järntillskott) sedan något halvår innan jag blev gravid.

B-glukos har legat på mellan 3.5 och 6.2. Gränsvärdet är 8, har man över det kör de glukosbelastning eller vad det heter, vet inte vad det är.

• Ledsen

Jag hade 116 i hb vid inskrivningen, vilket min bm tyckte låg på gränsen...nu idag v 24 (23+6) så hade jag bara 88 vilket är väldigt lågt...och jag kan säga att det känns, är trött o svimfärdig o orkar ngenting, så nu blir det järntabletter.
    Glukos får inte överstiga 8 för då kan man vara i farozonen för graviditetsdiabetes, mitt värde har alltid varit bra, jag hade senast imorse 5.5, och då hade jag precis ätit frukost.

• Katla

Här kommer referensvärden för Region Skåne:
    Hb Kvinnor
    under 60år 115-147
    över 60 år 113-153

• Katarinab

Tack så mycket nu förstår jag bättre... Mitt glukos låg idag på 7,5 men då hade jag ätit lite frukost. innan trots frukost har det legat på runt 5, har detta nåt samband med det låga hb?

• Katarinab

Tack så mycket nu förstår jag bättre... Mitt glukos låg idag på 7,5 men då hade jag ätit lite frukost. innan trots frukost har det legat på runt 5, har detta nåt samband med det låga hb?

Svar på tråden HB- värde