• Katarinab

HB- värde

Vad är normalt att ha i hb- värde, och B-glukos värde? Jag har tänkt att fråga verje gång hos bm men tycks alltid glömma... Hade 95 idag vilket tydligen var lite lågt. Ska äta järntabletter nu...

• Svar på tråden HB- värde
  • AnnaGBG

Jag har ätit Niferex nu ett tag och tämkte bara säga att många varnar för att man blir konstig i magen eller illamående av dem, men det har jag INTE blivit, så avfärda dem inte innan ni testat...

Har legat bra till med både järn ( mellan 121-133 ) och glukos ( mellan 3.1-4.9 ) under hela graviditeten och är vääldigt glad att jag slipper glukosbelastning! Usch!

Men vräk i er jordgubbar! Skit i att de är dyra, bebisen behöver det ju

• Fru Stjärna

Har också varit låg i järnet, men niferex har faktiskt hjälpt.
    Ett normalvärde för Hb ligger på omkring 120-130.

Andrundrun: Jag är normalt hård i magen och har blivit lös av niferexen...

• Bea78

Vid inskrivningen låg mitt Hb på 132 och B-glukos 4,8.
    I måndags var jag på MVC o då låg Hb på 116 o B-glukos på 6,7.

Har åxo lågt blodtryck så jag är mycket trött och slö och orkar inte göra så mkt mer än att gäspa och sucka..Tur att jag är sjukskriven, hade inte orkat jobba.

• Tatiana

Man ska ligga på ca 125, då e man godkänd som blodgivare..sjunker man under 110 behöver man järn tillskott

• liten ior

enligt min läkare har man blodbrist om man ligger under 129g/l

• LHO

Normaltvärde för Hb är mellan 117-149 och Glu-värde ska vara mellan 2-6,8!!!! Jag jobbar på labb så du kan lita på de här värdena...

Om man har Hb tex 126 det är ocå lågt speciellt för gravida kvinnor....

• Jennaz

Jag hade hb 131 i v10 och 132 i v25! Har ätit Hemofer (4st/dag) sedan v18. De finns med folsyra och C-vitamin...

• nilam

Jag hade 111 sist hos BM vilket tydligen var lågt. När jag precis fått barn hade jag 95 och då förlorade jag blod vid förlossningen. Innan jag fick barn hade jag 135 vilket tydligen var lysande. Nu har jag 125 efter ett par månaders oregelbundet intag av Niferex. Kram

• Niquilota

Riktvärdena gäller inte riktigt när man är gravid. Man kan inte räkna med att ha normala värden under en graviditet. 95 är däremot alldeles för lågt. Jag ligger på 93 och tål inga järntabletter alls, så jag ska få injektioner nästa vecka. Har mått väldigt dåligt nu ett tag, så det ska bli jätteskönt att få upp värdet (om det nu fungerar ....).

Att äta sig till ett bra järnvärde när bebisen redan har tagit såpass är svårt, du kommer att behöva mer järn än du kan få i dig i maten (vilket naturligtvis inte betyder att du inte ska försöka tänka på att äta järnrik mat, men det räcker inte). Det handlar inte bara om järnet heller, de ska helst göra en blodutredning på dig för att se om det är andra saker som påverkar ditt upptag. Tala med din bm om detta! Hoppas du blir bättre snart!

Annika

• Ancine68

Hej. Vid inskrivningen hade jag hb 131. Vid nästa prov som var den 17/5 hade jag 112. Då började jag med Niferex och har tagit dem i drygt tre veckor. Gjorde ett nytt prov i måndags. Då var det 103. Skumt. Det har varit fart på magen sen jag började med järnet. Innan var jag jättehård i magen. Ska göra om provet igen den 21/6.

• Sandy79

Jag fick börja med Niferex när jag låg på 118 i HB. Efter jag började med dem har jag pendlat mellan 123-136. Idag låg jag på 128...
    När det gäller glukos så tror jag man ska ligga under 6,0 men jag har hört olika. 5,4 är ett annat "högsta" värde jag hört så det är svårt att veta.
    Själv har jag redan diabetes och behöver iallafall inte oroa mig för att få graviditetsdiabetes !!

Svar på tråden HB- värde